Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de volgende onderdelen:
- Personeel
- Huisvesting
- ICT
- Tractie
- Goederen en diensten, overig
- Projecten
Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de volgende onderdelen:
De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uit besteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.
december 2020 | december 2021 | |
Aantal fte | ||
Aantal fte in dienst | 318,56 fte | 318,56 fte |
Aantal externen | 35,79 fte | 35,79 fte |
Aantal medewerkers | ||
Aantal medewerkers vaste aanstelling | 345 mdw | 345 mdw |
Aantal medewerkers tijdelijke aanstelling | 122mdw | 22 mdw |
Aantal externen | 54 mdw | 54 mdw |
Man/vrouw verdeling |
||
Mannen in dienst | 177 (165,15 fte) | 174 (165,15 fte) |
Vrouwen in dienst | 193 (153,41 fte) | 193 (153,41 fte) |
LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS | |||
---|---|---|---|
Leeftijdscategorie | Vrouw | Man | Totaal |
< 20 jaar | 0 | 2 | 2 |
20 tot 25 jaar | 2 | 3 | 5 |
25 tot 30 jaar | 20 | 10 | 30 |
30 tot 35 jaar | 14 | 16 | 30 |
35 tot 40 jaar | 17 | 8 | 25 |
40 tot 45 jaar | 21 | 16 | 37 |
45 tot 50 jaar | 26 | 16 | 42 |
50 tot 55 jaar | 34 | 22 | 56 |
55 tot 60 jaar | 29 | 34 | 63 |
60 tot 65 jaar | 29 | 37 | 66 |
65 jaar en ouder | 1 | 10 | 11 |
Totaal | 193 | 174 | 367 |
Vergelijking leeftijdsverdeling december 2019 en december 2020
WNRA en CAO SGO
Per 1 januari 2020 is de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking getreden. De rechtspositie van ambtenaren is privaatrechtelijk geregeld. Per 1 januari 2020 is de cao samenwerkende gemeentelijke organisaties om de werknemers van Noaberkracht van toepassing. Medewerkers hebben een arbeidsovereenkomst ontvangen. Bovendien heeft de formele afhechting in de regelingen plaatsgevonden.
Generatiepact.
Eind 2020 is besloten de bestaande regeling generatiepact met één jaar te verlengen. In 2021 zal een evaluatie plaatsvinden in het licht van de daarvoor gestelde doelen en gelet op de wijzigingen in de wetgeving als gevolg van het gesloten pensioenakkoord tussen overheid, werknemers- en werkgeversorganisaties.
Functiewaardering.
In 2020 is de herwaardering van functies, als gevolg van de wijzigingen in de organisatie per oktober 2018, afgerond.
Impact corona bij personeel
Ontwikkelingen rond corona hebben geled tot het inzicht dat door moderne digitale mogelijkheden ook een andere wijze van werken mogelijk is. Dit gaat blijvende effecten hebben voor het Werken bij Noaberkracht, onder andere op gebied van ICT, afspraken over samenwerken en huisvesting. Dit wordt in de lopende projecten huisvesting en Werken bij Noaberkracht opgepakt. Ook beïnvloedt het de arbeidsomstandigheden in de thuis situatie. Dit vraagt nog aandacht en is onderwerp van gesprek op cao-niveau. Die ontwikkelingen worden afgewacht en betrokken bij de eigen afweging als werkgever.
CAO
Op 28 juni 2019 heeft de VNG samen met de vakbonden een principe overeenkomst bereikt. Deze overeenkomst is op 12 september 2019 definitief geworden. In deze overeenkomst staan de volgende loonafspraken voor 2020.
De CAO loopt af per 1 januari 2021. De onderhandelingen zijn eind 2020 gestart maar hebben nog niet geleid tot een akkoord.
In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||
Baten | 383 | 1.194 | 1.451 | 257 | |||||
Lasten | 28.353 | 29.903 | 29.020 | 883 | |||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -27.970 | -28.709 | -27.569 | 1.139 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 436 | 1.506 | 1.240 | 266 | |||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -27.534 | -27.202 | -26.329 | 873 |
Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.
Kosten personeel, inhuur en overige personeelslasten (voordeel € 281.000)
De onderschrijding van €281.000 is op te splitsen in de volgende posten:
Salarissen(voordeel €94.000)
De onderschrijding op de post salarissen is het saldo van een aantal overschrijdingen en een aantal onderschrijdingen. Zo zijn er overschrijdingen van salarisbudgetten door het uitbetalen van overuren en overige vergoedingen. De uitbetaalde overuren zijn vooral gemaakt binnen de teams veiligheid en handhaving als gevolg van corona. Een grootdeel van de onderschrijdingen zijn het gevolg van minder overuren en piketdiensten dan oorspronkelijk begroot binnen openbare ruimte.
Inhuurbudgetten + flexibele schil (voordeel€127.000)
Er is een voordeel van €127.000 op het inhuurbudget (inclusief flexibele schil). In dit voordeel zit een onderschrijding op het inhuurbudget van het sociaal domein van €18.000. Het voorstel is om dit budget over te hevelen aangezien de werkzaamheden voortduren in het jaar 2021. Het overige voordeel bestaat uit inhuurbudgetten op de afdelingen die niet volledig besteed zijn in 2020.
Uitgeleend eigen personeel aan derden en uitkeringen (voordeel €21.000)
Als Noaberkracht detacheren we onze medewerkers naar andere organisaties, hiervoor krijgen we een vergoeding van deze organisaties. Daarnaast zijn er medewerkers binnen Noaberkracht die werkzaamheden verrichten voor een extern project als bijvoorbeeld Natura 2000 van de Provincie. Ook hiervoor krijgen wij als Noaberkracht een vergoeding. In het jaar 2020 was de vergoeding voor deze detacheringen en projectwerkzaamheden €11.000 hoger dan begroot, een meevaller.
Daarnaast zijn er uitkeringen ontvangen in verband met ziekte en zwangerschappen. Dit bedrag was €10.000 hoger dan begroot.
Overige personeelskosten (voordeel€39.000)
Noaberkracht kent budgetten voor overige personeelskosten als sportfaciliteiten, catering personeel en de eindejaar bijeenkomst. In het jaar 2020 zijn deze budgetten niet (volledig) aangewend. Naar alle waarschijnlijkheid is de coronacrisis de grootste reden voor deze onderschrijding. Dit zorgt voor een onderschrijding van €27.000. Daarnaast is er een onderschrijding op de budgetten voor werkkleding en brandstof voertuigen van samen €12.000.
Reiskosten (voordeel €37.000)
In de programmajournaals 2020 van Noaberkracht is aangegeven dat de reiskosten voor 2020 lager uitvallen als gevolg van corona. Om deze reden is het budget voor de reiskosten gedurende het jaar al naar beneden bijgesteld. Omdat ten tijde van het tweede programmajournaal nog onzeker was of de corona maatregelen heel het jaar 2020 zouden duren, is er voor gekozen om het budget niet voor het gehele jaar naar beneden bij te stellen, maar alleen de besparing tot en met die periode te verwerken. Aangezien de maatregelen na het tweede programmajournaal bleven en we zo veel mogelijk vanuit huis bleven werken, is het budget voor dienstreizen voor het restant van 2020 ook grotendeels niet aangewend. Dit resulteert in een onderschrijding van €37.000.
Waarderingsbudget |voordeel €91.000)
Het waarderingsbudget wordt vooral uitgegeven aan zaken als teambuidling. Dit was in 2020 door corona (bijna) niet mogelijk waardoor het budget niet is uitgegeven.
Studie- en opleiding (voordeel €48.000)
Het bedrag da in 2020t uitgegeven is aan studie en opleidingen is €48.000 lager dan begroot. De grootste oorzaak van deze onderschrijding is het coronavirus. Opleidingen en trainingen werden voor corona vooral fysiek gegeven. In de coronatijd en zeker tijdens de tweede golf zijn er veel opleidingen en trainingen digitaal gegeven. Het aanbod aan digitale trainingen is alleen minder dan het aanbod aan fysieke trainingen, daardoor is het budget niet geheel uitgegeven.
Uitbesteding diverse werken Openbare Ruimte (voordeel €58.000)
Dit voordeel is hoofdzakelijk ontstaan doordat Soweco meer opdrachten heeft uitgevoerd dan in het bestek is opgenomen. Het gaat om de volgende werkzaamheden: snoeien buitenwegen, het afzoeken van landerijen, het vijzelen van bermen in het buitengebied en het opschonen van sloten. Deze totale kosten zijn betrokken bij de uitbesteding van de groenvoorziening.
RUD Gelden (voordeel € 53.000)
De RUD heeft de afgelopen jaren taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving uitgevoerd voor de gemeenten Dinkelland en Tubbergen. De werkelijke kosten voor de gemeenten zijn aanzienlijk lager uitgevallen en worden in de toekomst ook niet meer verwacht waardoor er is gekozen deze ten gunste van het resultaat te brengen.
Detacheringskosten Dorper Esch (voordeel € 10.000)
Dit betreft een hogere bijdrage van de gemeente Dinkelland als gevolg van meer kosten die gemaakt zijn ten behoeve van de Dinkellandse binnensportaccommodaties en zwembaden.
Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves van €198.000 heeft €92.000 betrekking op de reserve organisatieontwikkeling voor inhuur expertise, opleidingskosten en communicatiemiddelen welk niet zijn besteed. Voor een bedrag €106.000 heeft betrekking op de reserve bedrijfsvoering voor strategische personeelsplanning, digitalisering bouwarchief en project groenvoorziening welk niet zijn besteed.
De exploitatie van de drie personeelslocaties (gemeentehuis Denekamp, gemeentehuis Tubbergen en de werf in Ootmarsum) zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.
Huisvesting
De huisvesting in zowel Denekamp als Tubbergen is nadrukkelijk onderwerp van gesprek. Het bestuur van Noaberkracht heeft hiervoor een huisvestingsconcept vastgesteld dat geldt als uitgangspunt voor de toekomstige ingrepen in de huisvesting. Dit om beter aan te kunnen sluiten op de bestuursstijlen en om flexibel en samenlevingsgericht te kunnen werken. In Tubbergen hangt dit samen met de voorbereidingen voor het Glashoes en het daarin huisvesten van diverse organisaties, het bestuur van Tubbergen en deel van de ambtelijke organisatie Noaberkracht.
In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||
Baten | 31 | 31 | 15 | -16 | |||||
Lasten | 477 | 516 | 468 | 48 | |||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -445 | -485 | -453 | 32 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | ||||||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | ||||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -445 | -485 | -453 | 32 |
Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.
Onderhoud en reparaties (nadeel €48.000)
Gemeentehuizen: In het jaar 2020 waren de kosten voor correctief onderhoud hoger dan verwacht. Daarnaast is er een aanbesteding geweest waardoor de contractkosten hoger waren.
Gemeentewerf: Voor het aanbrengen van de coating garagevloer (kosten circa € 14.000) is geen raming opgenomen. Bij nader inzien blijkt dat deze kosten niet in het Meerjaren Onderhoud Plan staan omdat het geen eigenaar maar gebruikers verantwoordelijkheid is. Daarnaast zijn er kosten gemaakt voor o.a. vervanging kiezer doormelding, herstelwerkzaamheden noodverlichting, werk verduurzaming gemeentewerf en schade rondom overheaddeuren aanleg CCTV. Deze extra niet voorzienbare kosten bedragen circa € 9.500.
Energiekosten (nadeel €24.000)
Gemeentehuizen: De energiekosten voor de gemeentehuizen zijn hoger uitgevallen door een nieuw leveringscontract. Daarnaast zijn de energiekosten de laatste jaren niet geïndexeerd. In de begroting 2022 zal hier een indexatie op plaatsvinden.
Gemeentewerf: De kosten elektriciteit gemeentewerf vallen hoger uit omdat de afrekening 2019 Eneco is ontvangen. In 2020 is er een leveringscontract met DVEP. Daarnaast zijn de energiekosten de laatste jaren niet geïndexeerd. In de begroting 2022 zal hier een indexatie op plaatsvinden.
Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.
De kosten die over het afgelopen jaar voor het onderdeel ICT zijn gemaakt bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen het Noaberkracht ICT netwerk.
Voor het uitvoeren van de verschillende functies en rollen hebben Noaberkracht Dinkelland Tubbergen en de gemeenten Dinkelland en Tubbergen de beschikking over de volgende werkplek gerelateerde hardware:
KENGETALLEN | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Aantallen december 2019 | Aantallen december 2020 | Gemiddelde prijs in 2020 per stuk / per abonnement | |||
Desktops | 255 | 247 | € 542 | |||
Laptops uitgeleend t.b.v. thuiswerken (Corona) | 0 | 47 | 24 nieuwe laptops, 23 afgeschreven laptops | |||
Laptops i.h.k.v. Het Nieuwe Werken | 252 | 230 | € 820 | |||
Laptops functie gerelateerd | 40 | 65 | € 820 | |||
iPads | 67 | 92 | € 480 incl. toetsenbord | |||
iPads t.b.v. gemeente Dinkelland | 43 | 43 | € 480 incl. toetsenbord | |||
iPads t.b.v. gemeente Tubbergen | 32 | 32 | € 480 incl. toetsenbord | |||
Smartphones | 410 | 388 | € 315 | |||
Mobiele Data-Spraak abonnementen | 412 | 407 | € 4.55 p/m incl. verbruikskosten buiten bundel en aanvullende diensten | |||
Mobiele Data abonnementen | 66 | 71 | Maakt gebruik van de groepsbundel | |||
Eizo 22 inch beeldschermen | 507 | 607 | € 196 (in 2020 schermen geplaatst op flex-werkplekken en vervanging oude schermen | |||
Plotters, print-, scan- en kopieerapparatuur | 26 | 26 | Jaarlijkse huurkosten: € 31.000 Afdrukkosten 2020: € 13.500 Afdrukkosten 2019: € 20.500 | |||
Naast de reguliere taken voor het ondersteunen van de Gemeenten Tubbergen en Dinkelland en Noaberkracht Dinkelland Tubbergen op het vlak van ICT hebben in 2021 veel vervangingen, aanpassingen en doorontwikkelingen plaatsgevonden in de Noaberkracht ICT omgeving..
De belangrijkste nieuwe ontwikkelingen op het gebied van ICT in 2021 zijn:
ONTWIKKELINGEN ICT | ||
---|---|---|
Omschrijving | Onderhoudslasten in 2020 | Reden |
Uitwijk (glasvezel verbindingen dubbel uitgevoerd) | € 19.620 | Kosten voor jaarlijks onderhoud ivm verbetering continuering bedrijfsvoering |
Zoom videoconferencing | € 13.325 | Kosten voor jaarlijks onderhoud ivm behoefte aan overleg op afstand |
Uitbreiding monitoring Firewalls | € 12.780 | Kosten voor jaarlijks onderhoud ivm ontwikkelingen in de cybercrime wereld |
Deelname gemeentelijke gemeenschappelijke infrastructuur | € 9.000 | Kosten voor jaarlijks onderhoud ivm samenwerking binnen de Regio Twente |
Vervangen applicatie voor ruimtelijke plannen | € 34.324 | € 14.760 bestaande kosten voor jaarlijks onderhoud en € 19.564 aan extra kosten voor jaarlijks onderhoud als gevolg van wettelijke ontwikkelingen |
Vervangen Microsoft Office door Microsoft 365 Enterprise | € 185.658 | Kosten voor jaarlijks onderhoud als gevolg van reguliere vervanging |
Uitbreiden belastingen applicatie met confrontatiesoftware | € 5.902 | Kosten voor jaarlijks onderhoud als gevolg van wettelijke ontwikkelingen |
Vervanging A0 plotters en scanners | € 0 | Deze worden gehuurd. Vervanging is inbegrepen in een nieuwe huuroverenkomst |
eDienstverlening burgerzaken | € 22.500 | Kosten voor jaarlijks onderhoud als gevolg van wettelijke ontwikkelingen |
Daarnaast zijn de volgende investeringen op het gebied van ICT gedaan in 2021:
INVESTERINGEN ICT 2020 | ||
---|---|---|
Omschrijving | Investering in 2020 | Reden |
Uitbreiding VDI omgeving, 5e gridserver | € 29.540 | Investering ivm toename medewerkers die thuiswerken |
Vervroegde vervanging en uitbreiding backup opslag | € 145.820 | Investering ivm toename data binnen ICT netwerk |
Uitbreiding digitaal werken (iPadPro) | € 12.700 | Investering ivm aanpassing werkprocessen rond het digitaal werken |
Uitbreiding capaciteit netwerk (vervanging Coreswitches) | € 80.120 | € 20.120 investering als gevolg van reguliere vervanging en € 60.000 investering ivm toename van de belasting van het ICT netwerk |
Vervangen applicatie voor ruimtelijke plannen | € 18.000 | Investering als gevolg van reguliere vervanging |
Uitbreiden belastingen applicatie met confrontatiesoftware | € 22.608 | Investering als gevolg van wettelijke ontwikkelingen |
Vervanging UPSS in serverruimte Denekamp | € 13.763 | Investering als gevolg van reguliere vervanging |
Vervanging 90x Dell 5070 werkstations | € 48.374 | Investering als gevolg van reguliere vervanging |
Vervanging / aanschaf 100x Eizo 22 inch beeldschermen | € 19.598 | Investering als gevolg van reguliere vervanging |
eDienstverlening burgerzaken | € 24.300 | Investering als gevolg van wettelijke ontwikkelingen |
In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||
Baten | 2 | 14 | 12 | -3 | |||||
Lasten | 2.812 | 2.779 | 2.671 | 109 | |||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -2.809 | -2.765 | -2.659 | 106 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 29 | 29 | 0 | |||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -2.809 | -2.736 | -2.630 | 106 |
Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.
Kosten ICT (voordeel €68.000)
Het project voor de implementatie van Suite4Regie heeft vertraging opgelopen. Om deze reden is het voorstel om het budget van €22.829 over te hevelen naar 2021.
In 2020 is naar aanleiding van een DT besluit een budget van €5.756 gereserveerd om Dezta nog één jaar in de lucht te houden en het onderhoud te betalen. Dit budget is per abuis in 2020 gezet, het had in 2021 gezet moeten worden. Om deze reden is het voorstel om dit budget van €5.756 over te hevelen naar 2021.
De resterende onderschrijding van €39.000 is ontstaan doordat enkele onderhoudscontracten later in zijn gegaan dan gepland. Hierdoor hoefden we niet het gehele onderhoudsbedrag te betalen in 2020. Daarnaast zijn er een aantal contracten aangepast waardoor er een besparing is ontstaan.
Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.
Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan: alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.
De volgende vervoersmiddelen zijn aanwezig binnen Noaberkracht:
Vervanging tracties
Voor het efficiënt uitvoeren van taken bij de buitendienst zijn goede tractiemiddelen nodig.
Ook in 2021 zijn er weer meerdere voertuigen en verder materieel aangeschaft ter vervanging van technisch en financieel afgeschreven materieel. Bij het proces van vervanging is gekeken naar de technische staat van de voertuigen en is bij het in goede staat zijn van tractie middel gekozen om het nog weer een jaar op te schuiven.
In 2021 zijn een aantal tractiemiddelen vervangen, omdat deze technisch verouderd waren. De totale kosten voor vervanging bedragen € 449.567 en vallen binnen het geraamde budget.
De vervangingsinvesteringen zijn conform het aanbestedingsbeleid uitgevoerd. Conform het regionaal beleid is aan de opdrachtnemers een SROI-verplichting opgelegd.
In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||
Baten | 0 | 6 | 6 | 0 | |||||
Lasten | 561 | 585 | 601 | -16 | |||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -561 | -579 | -595 | -16 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | ||||||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | ||||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -561 | -579 | -595 | -16 |
Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.
Resultaat materiële vaste activa (voordeel €25.000)
Betreft de incidentele inruil voormalige tractiemiddelen: voor dit jaar de vrachtauto Scania P340 CB 4x4, inruilprijs € 25.000. Jaarlijks worden er incidentele opbrengsten van inruil verantwoord welke in de exploitatie tot uitdrukking komen. Het is vanuit de B.B.V. niet toegestaan deze incidentele inruil in mindering te brengen op de vervangingsinvestering.
Onderhoud en reparaties (nadeel €59.000)
Het volledig wagenpark en overig rijdend materieel vergt ieder jaar het noodzakelijke onderhoud. De raming voor onderhoud van alle tractie is € 131.000. De structurele werkelijke kosten komen over de afgelopen 3 jaren uit op gemiddeld circa € 175.000. Bij programmajournaal 2021 wordt een voorstel gedaan voor een realistische raming. De werkelijke onderhoudskosten zijn dit jaar hoger, deels doordat verschillende vervangingsinvesteringen om diverse redenen zijn doorgeschoven. Een van de redenen hiervoor is de aanstaande integratie van Soweco. Bij het uitstellen van investeringen neemt de kans op extra onderhoud toe. Door deze handelswijze neemt het risico op te maken kosten toe, dit is nu het geval. Bovendien zijn er afgelopen jaar een aantal grotere schades geweest waardoor de onderhoudskosten hoger zijn uitgevallen.
Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.
Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties en SPD.
Binnen het programma goederen en diensten, overig zijn de reguliere werkzaamheden uitgevoerd.
In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||
Baten | 153 | 260 | 358 | 98 | |||||
Lasten | 1.427 | 2.590 | 2.579 | 12 | |||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -1.274 | -2.331 | -2.221 | 110 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | ||||||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | ||||||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -1.274 | -2.331 | -2.221 | 110 |
Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.
Laadpaalvoorzieningen i.k.v. mobliteitsplan (voordeel €11.000)
De laadpaalvoorzieningen zijn onderdeel van het mobiliteitsplan Noaberkracht. Als gevolg van corona heeft het mobiliteitsplan in 2020 stilgelegen, waardoor ook de laadpalen nog niet geplaatst zijn. De verwachting is dat het mobiliteitsplan in 2021 weer opgepakt wordt en dat in 2021 ook de laadpalen geplaatst zullen worden. Om deze reden is het voorstel om het budget van €11.000 voor de laadpaalvoorzieningen over te hevelen naar 2021.
Huur roerende- en onroerende zaken (voordeel €35.000)
2020 zou een proefjaar zijn voor elektrische leasauto’s, daarom is er een leasecontract afgesloten voor 4 elektrische leaseauto’s. De laadpalen zouden geplaatst worden en in het project mobiliteitsplan zou bekeken worden hoe de mobiliteit structureel duurzamer gemaakt kan worden. Door corona is het project mobiliteitsplan echter niet gestart en zijn ook de laadpalen niet geplaatst. Hierdoor waren de elektrische leaseauto’s niet bruikbaar. De bestaande leasecontracten voor de brandstofauto’s zijn daarom verlengd. Deze zouden eigenlijk opgezegd worden, hierdoor waren er dubbele leasekosten.
SPD: Dit budget van de SPD (raming € 80.000) wordt ingezet om specifieke voertuigen en materieel in te huren om bedrijfsvoeringstaken uit te voeren. De mate van inzet is afhankelijk van de specifieke werkzaamheden, onderhoudsniveau of calamiteiten van het eigen materieel. Minder huurkosten van andere externe roerende zaken door de inzet van de eigen nieuwe tractie middelen zoals de nieuwe mini-tractor geeft aanleiding tot een meevaller van € 48.000.
Consumpties, werkkleding, etc. (voordeel €24.000)
In het coronahoofdstuk voorin de jaarstukken staat al vermeld dat er in 2020 veel minder kosten zijn gemaakt voor consumpties als gevolg van de coronamaatregelen: thuiswerken en digitaal vergaderen. Het voordeel van ruim €21.000 op consumpties is het voordeel over de tweede helft van 2020, het voordeel over de eerste helft van 2020 is al verwerkt in de begroting in het tweede programmajournaal 2020 van Noaberkracht.
Gemeentewerf: Het budget voor werk- en veiligheidskleding wordt jaarlijks voor noodzakelijke behoefte vervangen tot een bepaald maximum bedrag per werknemer (maatwerk). In 2020 zijn de werkelijke kosten iets lager (€ 2.300).
Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.
Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht.
Project huisvesting
De huidige huisvesting in Tubbergen en Denekamp past niet meer bij wat de organisatie Noaberkracht wil bereiken. De organisatie wil meebewegen in de verschillende bestuursstijlen van de beide gemeenten. Binnen Noaberkracht wil men flexibel kunnen werken, gericht op samenwerking en verbinding. Als onderdeel van de organisatieontwikkeling is ook besloten om de huisvesting aan te pakken om dit beter te ondersteunen. SOM= is gevraagd om scenario’s voor een hernieuwd huisvestingsplan uit te werken. Met als doel dat de huisvesting een positieve bijdrage levert aan de dienstverlening, ondersteunend is aan de werkzaamheden binnen Noaberkracht en samenwerken en ontmoeten stimuleert. Het bestuur van Noaberkracht heeft in september 2020 ingestemd met het huisvestingsplan van SOM=. Dit plan kent drie opeenvolgende scenario’s met toenemende ambitie. Voor de locatie Denekamp is gekozen voor de realisatie scenario 1 en voor de locatie Tubbergen is gekozen voor de realisatie van scenario 3 in het Glashoes.
BCT-architecten heeft de opdracht gekregen om het Glashoes te ontwerpen. Om het VO definitief te krijgen heeft Noaberkracht SOM=ingeschakeld om het vastgestelde huisvestingsplan goed ingepast te krijgen in de plattegronden van BCT.
Tijdelijke huisvesting
Conform huidige planning van het Glashoes is het gemeentehuis Tubbergen in verband met sloop en nieuwbouw niet beschikbaar vanaf 1 januari 2022 voor de periode van ca. 20 maanden. Vanaf augustus 2023 is het nieuwe Glashoes klaar om weer in gebruik te worden genomen. Voor de tussenperiode moeten de functies van het gemeentehuis, politie alsmede de bijeenkomsten van de gemeenteraad elders gehuisvest worden. Deze locaties zijn onderzocht en er is door het College van B&W Tubbergen een besluit opgenomen met embargo tot en met het moment dat het voorstel van het Glashoes in het voorjaar van 2021 in de Raad behandeld wordt.
Project belastingen
Op 21 januari 2019 is het besluit genomen om de WOZ, belastingen en inningen werkzaamheden te optimaliseren en in eigen huis te houden. De realisatie van deze optimalisatieslag is projectmatig opgepakt. De verbeteringen zijn in een periode van 2 jaar met succes doorgevoerd. Het project heeft ertoe geleid dat er structureel € 154.442 is bespaard. De werkzaamheden worden met 1,7 fte minder uitgevoerd bij gelijk gebleven kwaliteit en klantgerichtheid. Het project heeft gezorgd voor een efficiënt en zakelijk werkend team dat gefaciliteerd wordt met goede ICT en processen. Inmiddels is het project formeel afgesloten.
Project Omgevingswet
Vanuit het project Omgevingswet wordt er via een aantal lijnen gewerkt aan de implementatie. Er wordt gewerkt aan de Omgevingsvisie, de voorbereiding op de implementatie van het Omgevingsplan, het aansluiten op en inrichten van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en het aanpassen van de werkprocessen. In 2020 zijn hierin de volgende mijlpalen behaald:
Omgevingsvisie
Voorbereiding Omgevingsplan
Omgevingswet in de praktijk:
Digitaal Stelsel Omgevingswet
In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||
Baten | 0 | 155 | 211 | 56 | |||||
Lasten | 110 | 237 | 62 | 175 | |||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -110 | -82 | 148 | 231 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 110 | 246 | 246 | 0 | |||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | 0 | 163 | 394 | 231 |
Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.
Omgevingswet (voordeel €251.000)
Het budget voor het project Omgevingswet is verdeeld over een aantal jaren, waarbij het zwaartepunt van de voorbereiding en implementatie in 2020 lag. Echter de inwerkingtreding is doorgeschoven naar 1-1-2022 en daarmee een groot deel van de werkzaamheden ook. In 2020 is er daarmee een voordeel ontstaan op het begrote budget voor 2020. Dit blijft onderdeel van het uiteindelijke totaalbudget voor het project Omgevingswet en wordt overgeheveld naar jaarschijf 2021.
Mobiliteitsplan(voordeel€27.000)
Vanwege Corona en de mogelijke consequenties daarvan op het mobiliteitsplan op de langere termijn is het project doorgeschoven naar 2021.
Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.
Mutaties reserves
Het verschil op de mutaties van de reserves van €78.000 heeft op het project omgevingswet welk niet zijn besteed.
In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | |||||||||
Baten | 570 | 1.661 | 2.052 | 391 | |||||
Lasten | 33.740 | 36.611 | 35.401 | 1.210 | |||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -33.170 | -34.951 | -33.349 | 1.602 | |||||
Onttrekkingen aan reserves | 546 | 1.780 | 1.514 | 266 | |||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -32.624 | -33.170 | -31.835 | 1.335 | |||||
Voor de verschillenanalyse verwijzen we naar de analyse bij de verschillende onderdelen hierboven |
Een analyse op hoofdlijnen is hiervoor per thema weergegeven.