Corona heeft in 2021 een enorme flexibiliteit gevraagd van de medewerkers van Noaberkracht. Met veel inzet en veerkracht is enerzijds vanuit de crisisorganisatie hard gewerkt om de inwoners van de juiste zorg, de ondernemers van de juiste ondersteuning te voorzien en om ervoor te zorgen dat de epidemie zo beheersbaar mogelijk zou blijven. Tegelijkertijd moest de reguliere dienstverlening en de reguliere werkprocessen doorgang blijven vinden. Dienstverlening en werkzaamheden konden bovendien niet altijd op de gebruikelijke locaties plaatsvinden.
Het is noodzakelijk gebleken om te prioriteren in het werk, ‘wat moet en wat kan later’. Hierbij is de insteek gekozen om de dienstverlening aan de inwoners en ondernemers prioriteit te geven en in projecten en interne processen ander keuzes te maken. Zo zijn bijvoorbeeld in de planning van het project omgevingswet maar ook in de organisatie ontwikkeling stappen/zaken doorgeschoven in de tijd. Als werkgever is er extra aandacht geweest voor medewerkers die bijvoorbeeld werk en toegenomen zorgtaken moesten combineren en door het thuiswerken is het ook noodzakelijk gebleken extra aandacht te hebben voor het organiseren van de (digitale) ontmoeting. Ondanks deze extra aandacht en ruimte voor meer flexibiliteit is het ziekteverzuim het afgelopen jaar gemiddeld hoger geweest dan de jaren hiervoor. Enerzijds direct door Corona anderzijds indirect als gevolg van Corona. Het afgelopen jaar is gebleken dat we als organisatie flexibel en wendbaar zijn en dat we ons snel aan hebben kunnen passen aan de nieuwe werkwijze.