10. Jaarrekening

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft. 

Balans

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2020 2019 2020 2019
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Materiële vaste activa Eigen vermogen
Investeringen met een economisch nut 3.459 3.256 Reserves
3.459 3.256 a. Algemene reserve 327 327
b. Bestemmingsreserves 1.751 2.477
c. Resultaat na bestemming 1.003 1.510
3.081 4.314
Totaal vaste activa 3.459 3.256 Totaal vaste passiva 3.081 4.314
Vlottende activa Vlottende passiva
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar Nettoschulden met een rente-
a. Vorderingen op openbare lichamen 1.254 123 typische looptijd korter dan één jaar
b. Overige vorderingen 50 66 a. Overige schulden 3.360 5.128
c. Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 1.676 5.994 3.360 5.128
2.980 6.183
Liquide middelen
a. Kas 0 0
b. Bank- en girosaldi 67 250
67 250
Overlopende passiva
Overlopende activa 187 0 a. Nog te betalen 252 248
187 0 252 248
Totaal vlottende activa 3.234 6.433 Totaal vlottende passiva 3.612 5.376
Totaal activa 6.693 9.690 Totaal passiva 6.693 9.690
Waarborgsommen en garanties 0 0

Overzicht baten en lasten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Programmarekening 2020 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Overhead
Programma Bedrijfsvoering 415 32.075 -31.661 786 34.267 -33.481 974 33.347 -32.373
Programma Algemene dekkingsmiddelen 30.978 0 30.978 31.125 0 31.125 31.140 0 31.140
Subtotaal 31.393 32.075 -683 31.911 34.267 -2.356 32.115 33.347 -1.233
Onvoorzien 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 31.393 32.075 -683 31.911 34.267 -2.356 32.115 33.347 -1.233
Mutaties reserves
Mutaties reserves 683 0 683 2.356 0 2.356 2.236 0 2.236
Subtotaal 683 0 683 2.356 0 2.356 2.236 0 2.236
Het gerealiseerde resultaat 32.075 32.075 -0 34.267 34.267 0 34.351 33.347 1.003

Begrotingsrechtmatigheid

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door het bestuur uitgezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen. Er zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd.

Grondslagen voor waardebepaling en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

 

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden, uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden het jaar na investering lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijging- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken en geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

 

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Verbouwingen, aanhangwagens en kiepers

15

Inventaris computerruimte (bijv. Patchkasten en beveiliging), bekabeling (ook glasvezel), zware vrachtwagens, kranen, tractoren en overig materieel

10

Lichte vrachtwagens, zoutstrooiers en vervoermiddelen

8

Telefooncentrale en UPS

7

Beeldschermen

6

Verbindings- en communicatie apparatuur (intern en extern switches, storage (opslagmedium data) en software

5

Servers en randapparatuur (bijv. printers, plotters, scanners, multimedia)

4

Werkstations, laptops, mobiele apparaten (bijv. tablets)

3

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van het bestuur kan incidenteel afgeweken worden van de tabel.

 

 

Vlottende activa

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld.

 

Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

 

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats na besluitvorming door het bestuur.

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel.

 

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

 

Overlopende passiva

De overlopende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Terug naar navigatie - Activa

Vaste activa

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa onderscheiden we in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Investeringen met een economisch nut 3.459 3.256
Totaal 3.459 3.256

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:

Materiële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/afwaardering Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2020 ringen vesteringen 31-12-2020
Bedrijfsgebouwen 83 0 0 11 72
Vervoermiddelen 1.540 500 0 199 1.841
Machines, apparaten en installaties 1.633 587 86 588 1.546
Totaal 3.256 1.087 86 798 3.459

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
Vervanging vergunningensysteem 80 56 15 9
Audio installatie Tubbergen -86 0 -86 0
Scania 235 -0 247 -12
Caddy SPD 23 0 23 -0
Strooier tractor 53 0 45 8
Voertuigenvolgsysteem 17 0 16 1
Dacia Duster handhaving 26 0 28 -2
Tractor smalspoor Deutz 73 -0 72 1
Bus verhoog 49 -0 45 3
Front maaier 59 0 41 18
Laptops 145 0 90 55
Smartphones 98 0 40 58
iPad Pro's 22 -0 13 9
5e Gridserver 30 0 30 0
90x Dell 5070 werkstations 55 0 48 7
Backupvoorziening 150 0 146 4
eDienstverlening 24 0 10 14
Confrontatiesorftware WOZ 25 0 23 2
Centrale UPS Denekamp 15 0 14 1
Vervanging switches 166 0 80 86
Applicatie omgevingswet Tercera 20 0 18 2
Totaal 1.277 56 956 265

Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door het bestuur uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er een kredietoverschrijdingen zijn die groter zijn dan €10.000.

Begrotingsrechtmatigheid beschikbaar besteed besteed in restant
(bedragen x € 1.000) gesteld voorgaande dienstjaar krediet
krediet dienstjaren
Scania 235 -0 247 -12
Totaal 235 -0 247 -12

Vlottende activa

Uiteenzettingen korter dan één jaar

De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:

Uitzettingen met een looptijd korter dan 1 jaar Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Vorderingen op Openbare lichamen 1.254 123
Overige vorderingen 50 66
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 1.676 5.994
Totaal 2.980 6.183
Overige vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Waarborgsommen 6 6
Debiteuren (privaatrechtelijk) 44 60
Totaal 50 66
Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Schatkistbankieren 1.676 5.994
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 250
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 219 198 181 158
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 31 52 69 92
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 32.317
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 32.317
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat -
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 Drempelbedrag 250
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 19.954 17.987 16.647 14.560
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 219 198 181 158

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2020 31-12-2019
Kas 0 0
Bank 67 250
Totaal 67 250

Alle  liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de bedrijfsvoeringsorganisatie. 

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

Vaste passiva

Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2020 31-12-2019
Algemene reserve 327 327
Bestemmingsreserves 1.751 2.477
Resultaat na bestemming 1.003 1.510
Totaal 3.081 4.314

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer voor het opvangen van financiële tegenvallers
Algemene reserve - Totaal 327 0 0 327
Reserve saldo van rekening
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
oel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaat 2019 1.015
Reserve saldo van rekening - Totaal 1.015 0 1.015 0
Reserve verplichting voorgaand dienstjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Proceskosten duurzaamheid 19
Procesgeld implementatie omgevingswet 273
Project belastingen 23
Project huisvesting 20
Project automatisering 55
Twents inkoopmodel 149
Omgevingswet 88
Flexibele schil 160
Reserve verplichting voorgaand dienstjaar - Totaal 896 0 786 110
Reserve bedrijfsvoering
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het adequaat opvangen van knelpunten in de bedrijfsvoering en het creëren van enige mate van flexibiliteit vanwege het feit dat budgettering en implementatie/uitvoering niet altijd gelijk lopen. De reserve heeft dus naast een bufferfunctie, ook een egaliserend karakter.
Resultaatverdeling 2019 1.015
Gelden retour naar gemeenten 577
Informatieveiligheid 10
Organisatieontwikkeling 61
Traineeschip 48
Generatiepact 125
Digitalisering bouwarchief 206
Senior medewerker energietransitie 55
Coordinator duurzaamheidsinitiatieven 35
Projectplan groenvoorziening 24
Onderzoek toekomstigbestendig samenwerken 24
Reserve bedrijfsvoering - Totaal 1.423 1.015 1.165 1.274
Reserve generatiepact
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Als mensen gebruik maken van het generatiepact valt niet alleen kennis en kunde maar vooral ook capaciteit weg waardoor een behoorlijke (extra) druk op de organisatie ontstaat. Dit is vooral de eerste jaren zo omdat de echte inverdieneffecten pas op termijn plaatsvinden terwijl het wegvallen van capaciteit direct plaatsvindt. Om dit verlies aan capaciteit de eerste jaren te kunnen opvangen is de reserve generatiepact ingesteld en gevoed met in eerste instantie een budget van € 500.000 (4 jaar lang € 125.000).
Financiering generatiepact 256
Reserve generatiepact - Totaal 467 0 256 211
Reserve organisatieontwikkeling
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het zicht houden op middelen welk worden ingezet voor organisatieontwikkeling
Organisatieontwikkeling en opleidingskosten 17
Huur locaties, facilitaire middelen, teamontwikkeling en communicatiemiddelen 12
Reserve organisatieontwikkeling - Totaal 185 0 29 155
Reserves - Totaal 4.314 1.015 3.252 2.078
Geheel - Totaal 4.314 1.015 3.252 2.078

Toelichting reserve bedrijfsvoering:

 

Volgens de richtlijnen (vastgesteld bij besluit van 26 oktober 2020) mag de reserve bedrijfsvoering niet meer bedragen dan 2,5% van de begrote loonkosten. Deze kosten zijn in 2020 € 22.770.000.  Hiervan 2,5% betekent een plafond van € 569.000.

 

Stand 31 december 2020 (bedragen in €)

1.274.000

Resultaat 2020 (na budgetoverheveling 2020)

     667.000

 

1.941.000

Verplichtingen komende dienstjaren (generatiepact, traineeschip, digitalisering bouwarchieven, etc.)

-1.680.000

 

     261.000

Met inachtneming van de toekomstige verplichtingen blijft de reserve bedrijfsvoering onder het afgesproken plafond en voldoet hiermee aan de richtlijnen.

 

Vlottende passiva

Netto vlottende schulden met een rente-typische looptijd korter dan één jaar

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2020 31-12-2019
Crediteuren 1.906 3.759
Belastingdienst 1.442 1.349
Kruisposten 2 19
Salarissen 9 1
Totaal 3.360 5.128

Overlopende passiva

Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2020 31-12-2019
Nog te betalen bedragen 252 248
Totaal 252 248

Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan Noaberkracht voor toekomstige jaren is verbonden

 

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

Lopende contracten

Onderwerp

Looptijd

Contractwaarde

Per jaar

Levering duurzame elektriciteit

4 jaar vanaf 1 januari 2021 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar

€ 40.000

Levering CO2 gecompenseerd aardgas

2020 met optionele verlenging van 4 x 1 jaar

€ 70.000

Raamovereenkomst uitzenddiensten

2 jaar vanaf 1 september 2019 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar

Varieert per jaar

Overeenkomst ICT burgerzaken, belastingen, BAG, gegevensdistributiesysteem, kadaster en NHR

2015 t/m 2020 met optionele verlenging van 1 x 5 jaar

€ 375.000

Schoonmaakdienstverlening

2018 t/m 2020 met optionele verlenging van 3 x 1 jaar.

Varieert per jaar

ICT Squit XO

2018 t/m 2019

€ 55.000

Tankpassen

2017 t/m 2019 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar

Varieert per jaar

Zaaksysteem

2017 t/m 2022 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar

€ 103.240

Accountantsdiensten

Boekjaar 2017 t/m 2019

met een optionele verlenging van

3 x 1 jaar

€ 32.000

DAS voor inhuur

1/11/2017 t/m 30/10/2019 met optionele verlenging van 1 x 2 jaar

Varieert per jaar

 

Bovenstaande contracten zijn afgesloten met Noaberkracht of de gemeente Dinkelland of de gemeente Tubbergen.

Rechthebbende

Onderwerp

Bijzonderheden

Recht

Medewerkers Verlof  

Aan het eind van het jaar "niet opgenomen verlofdagen".

Totaal 21.497 uren. Gewaardeerd tegen het uurloon voor overwerk. Er is geen rekening gehouden met de werkgeverslasten.

Volgens de spelregels moet deze buffer van verlofdagen binnen een bepaalde termijn worden opgenomen. €506.000 

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van € 25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2020 in het jaarverslag 2020, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarrekening 2020.

Overhead
Programma Bedrijfsvoering
Personeel
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 198 592 661 69
Lasten 25.767 27.787 27.009 778
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -25.569 -27.195 -26.349 847
Onttrekkingen aan reserves 683 1.001 803 198
Toevoegingen aan reserves -9 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -24.877 -26.195 -25.546 649
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Salaris, inhuur en overige personeelslasten 281
* Reiskosten 37
* Waarderingsbudget 91
* Studie- en opleiding 48
* Teambuilding 19
* Bijeenkomsten en vergaderingen 12
* Uitbesteding diverse werken openbare ruimte 58
* RUD Gelden 53
* Accountantskosten 16
* Stelpost renteontwikkeling 10
* Stelpost onvoorzien 10
* Detacheringskosten Dorper Esch 10
646
Nadelen
* Naheffingsaanslagen omzetbelasting -15
-15
Per saldo overige voor- en nadelen 18
Totaal voordeel per saldo 649
Huisvesting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 61 31 22 -9
Lasten 651 501 564 -63
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -590 -469 -542 -73
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -590 -469 -542 -73
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Energiekosten -24
* Onderhoud en reparaties -48
-72
Per saldo overige voor- en nadelen -1
Totaal nadeel per saldo -73
ICT
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2 2 6 3
Lasten 2.484 2.613 2.549 65
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -2.481 -2.611 -2.543 68
Onttrekkingen aan reserves 0 31 31 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -2.481 -2.580 -2.512 68
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Kosten ICT 39
* Onderhoudslasten Detza voor omgevingswet (zie voorstel budgetoverheveling) 6
* Kosten ICT ivm Suit4Regie (zie voorstel budgetoverheveling) 23
68
Nadelen
*
0
Per saldo overige voor- en nadelen
Totaal voordeel per saldo 68
Tractie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 0 27 27
Lasten 487 483 523 -40
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -487 -483 -496 -13
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -487 -483 -496 -13
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Resultaat materiële vaste activa 25
25
Nadelen
* Onderhoud, reparatie voertuigen, tractie, machines -59
-59
Per saldo overige voor- en nadelen 21
Totaal nadeel per saldo -13
Goederen en diensten, overig
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 153 153 259 106
Lasten 2.467 2.489 2.500 -11
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -2.314 -2.336 -2.241 96
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -2.314 -2.336 -2.241 96
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Laadpaalvoorzieningen i.k.v. mobiliteitsplan (zie voorstel budgetoverheveling) 11
* Huur roerende- en onroerende zaken 35
* NHW consumpties, werkkleding, etc 24
* Energiekosten 14
83
Nadelen
*
0
Per saldo overige voor- en nadelen 13
Totaal voordeel per saldo 96
Projecten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 8 0 -8
Lasten 219 394 202 191
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -219 -386 -202 183
Onttrekkingen aan reserves 0 366 444 -78
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -219 -19 242 261
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Omgevingswet (zie voorstel budgetoverheveling) 251
* Mobiliteitsplan (zie voorstel budgetoverheveling) 27
278
Nadelen
*
0
Per saldo overige voor- en nadelen -17
Totaal voordeel per saldo 261
Totaal Programma Bedrijfsvoering
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 415 786 974 188
Lasten 32.075 34.267 33.347 920
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -31.661 -33.481 -32.373 1.108
Onttrekkingen aan reserves 683 1.398 1.278 120
Toevoegingen aan reserves -9 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -30.969 -32.083 -31.095 988
Programma Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 30.978 31.125 31.140 15
Lasten 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 30.978 31.125 31.140 15
Onttrekkingen aan reserves 0 958 958 0
Toevoegingen aan reserves 9 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 30.969 32.083 32.098 15
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Corona werkzaamheden 26
26
Nadelen
* Lagere doorberekening aan gemeenten m.b.t. Dorper Esch -10
-10
Per saldo overige voor- en nadelen -1
Totaal voordeel per saldo 15
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 31.393 31.911 32.115 203
Lasten 32.075 34.267 33.347 -920
Kosten van de overhead -683 -2.356 -1.233 1.123
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
0 0 0 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -683 -2.356 -1.233 1.123

Specificatie bijdragen 2020 Gemeente Dinkelland en Tubbergen

Terug naar navigatie - Specificatie bijdragen 2020 Gemeente Dinkelland en Tubbergen
Omschrijving Dinkelland Tubbergen Totaal
(Bedragen x € 1.000)
Bijdrage gemeente primitieve begroting 2020
Dinkelland bijdrage 56,35%, Tubbergen bijdrage 43,65% 18.391 13.245 31.636
Begrotingswijzigingen
Uitkering NK aan gemeenten -328 -249 -577
Leasekosten elektrische vervoermiddelen 15 13 28
Cao verhoging -128 -99 -227
Duurzaamheid 70 53 123
Automatisering 27 21 48
Indexatie SPD/Soweco 26 21 47
Overige zaken 28 -4 24
Bijdrage gemeente begrotingswijzigen 2020 -290 -244 -534
Geraamde bijdrage gemeente 2020 18.101 13.001 31.102
Werkelijke bijdrage gemeente rekening 2020 18.133 12.985 31.118
Afwijking -32 16 -16

Bijlagen bij de jaarrekening

Bijlage 1: Overzicht van incidentele baten en lasten

Overzicht van incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lasten

Begrotingstechnisch is over 2020 rekening gehouden met een saldo van incidentele baten en lasten van € 0. Hierover bent u geïnformeerd van begroting 2020 t/m 2e programmajournaal 2020. In werkelijkheid is er ook sprake van een saldo van € 0. Er is sprake van een positief saldo als de incidentele lasten hoger zijn dan de incidentele baten. Structureel gezien is dit een positieve ontwikkeling.

De belangrijkste incidentele baten en lasten betreffen:
• procesgelden
    budgettair neutraal door dotatie aan reserve verplichting voorgaand dienstjaar;
• projectgelden
    budgettair neutraal door dotatie aan reserve verplichting voorgaand dienstjaar;
• budgetoverheveling
    budgettair neutraal door dekking uit reserve verplichting voorgaand dienstjaar;
• organisatieontwikkeling
    budgettair neutraal door dekking uit reserve organisatieontwikkeling;
• kosten generatiepact
    budgettair neutraal door dekking uit reserve generatiepact en reserve bedrijfsvoering;
• kosten digitalisering bouwarchief
    budgettair neutraal door dekking uit reserve bedrijfsvoering;
• gelden retour nar gemeenten
    budgettair neutraal door dekking uit reserve bedrijfsvoering;
• inhuurbudget/flexibele schil
    budgettair neutraal door dekking uit reserve bedrijfsvoering;
• projectplan groenvoorziening
    budgettair neutraal door dekking uit reserve bedrijfsvoering;
• etc.

(Voor een nadere toelichting verwijzen we u ook naar de toelichting op de reserves)

 

In de volgende tabel worden de incidentele mee- en tegenvallers over 2020 weergegeven (afgerond op € 1.000).

Programma Begroting/Werkelijk Lasten Baten Toevoeging reserve Beschikking reserve Saldo incidentele lasten
ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN Begroting 958 0 0 958 0
Werkelijk 958 0 0 958 0
BEDRIJFSVOERING Begroting 1.398 0 0 1.398 0
Werkelijk 1.278 0 0 1.278 0
Begroting 2.356 0 0 2.356 0
Werkelijk 2.236 0 0 2.236 0

Bijlage 2: Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
Noaberkracht
Per 1 januari 2013 is de Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector in werking getreden (WNT).
De WNT bevat vooral een regeling over de hoogte van de bezoldiging en de ontslagvergoeding van topfunctionarissen, en ook over de openbaarmaking van deze gegevens.
De leden van het Algemeen Bestuur en Dagelijks bestuur, zijnde de colleges van B&W van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen, zijn onbezoldigd.
Zij hebben een dienstverband bij de gemeenten.
De gemeentesecretarissen van Dinkelland en Tubbergen zijn de algemeen directeuren van Noaberkracht en hebben een bezoldigde functie:
bedragen x € 1 Grobben E.M. Mensink G.B.J. Scholten J. Waanders S.J.F.
Functiegegevens Algemeen directeur strategisch verbinder Algemeen directeur Bestuursecretaris / Algemeen directeur
Aanvang en einde functievervulling in 2020 01-01 31-12 01-01 31-12 0101 31-12 01-01 31-12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1 1 1
Dienstbetrekking? nee nee nee nee
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 110.727 € 94.901 € 104.686 € 115.662
Beloningen betaalbaar op termijn € 19.249 € 19.230 € 18.670 € 17.305
Subtotaal € 129.976 € 114.131 € 123.356 € 132.967
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 201.000 € 201.000 € 201.000 € 201.000
per 15-06 2019 werkzaam als strategisch verbinder
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag
Bezoldiging € 129.276 € 114.131 € 123.356 € 132.967
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling
Gegevens 2019
bedragen x € 1 Grobben E.M. Mensink G.B.J. Scholten J. Waanders S.J.F.
Functiegegevens Algemeen directeur Algemeen directeur Algemeen directeur Algemeen directeur
Aanvang en einde functievervulling in 2019 01-1 31-12 01-01 15-06 15-06 31-12 01-10-31-12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1 1 1 1
Dienstbetrekking? nee nee nee nee
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen € 103.286 € 44.555 € 47.751 € 91.203
Beloningen betaalbaar op termijn € 18.034 € 8.202 € 12.210 € 16.212
Subtotaal € 121.320 € 52.757 € 59.961 € 107.415
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum € 194.000 € 88.230 € 194.000 € 194.000
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag nvt nvt nvt nvt
Bezoldiging € 121.320 € 52.757 € 59.961 € 107.415
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan nvt nvt nvt nvt
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling nvt nvt nvt nvt
Bedragen x € 1 G. van Hofwegen
Functiegegevens 0 januari 1900
Kalenderjaar 2020 2019 2018
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang - einde) 2-11 t/m 31-12 Scholten J.Algemeen directeur15-06 31-121 Waanders S.J.F.Algemeen directeur01-10-31-121
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 2 0 0
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum
Maximum uurtarief in het kalenderjaar € 193 € 187 € 182
Maxima op basis van de normbedragen per maand € 53.600 € 0 € 0
Individueel toepasselijk maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 € 46.320
Bezoldiging
Werkelijk uurtarief lager dan het (gemiddeld) maximum uurtarief? Ja
Bezoldiging in de betreffende periode € 34.400 € 18.670 € 123.356
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 € 34.400
(-/-) Onverschuldigd betaald bedrag € 0
Totale bezoldiging, exclusief BTW € 34.400
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t.
Gegevens 2020
NAAM TOPFUNCTIONARIS FUNCTIE
W. Haverkamp-Wenker lid bestuur NBK
H. Berning -Everlo lid bestuur NBK
E. Volmerink lid bestuur NBK
U. Bekhuis-Groothuis lid bestuur NBK
J. Joosten voorzitter bestuur NBK
B. Blokhuis lid bestuur NBK
I. Duursma-Wigger lid bestuur NBK
B. Brand lid bestuur NBK

Bijlage 3: Overzicht taakvelden

Overzicht taakvelden

Terug naar navigatie - Overzicht taakvelden
Taakvelden * € 1000 Inkomsten/Uitgaven Begroting 2020 Rekening 2020 Saldo 2020
0.10 Mutaties reserves U 9 9
I 2.356 2.236 120
Totaal - Mutaties reserves 2.365 2.236 129
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten U -9 -9
I 0
Totaal - Resultaat van de rekening van baten en lasten -9 -9
0.4 Overhead U -34.267 -33.346 -921
I 31.911 32.115 -203
Totaal - Overhead -2.356 -1.232 -1.124
0.5 Treasury U -1 1
I 0
Totaal - Treasury -1 1
Totaal 0 1.003 -1.003