De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft.
10. Jaarrekening
Balans
Balans
Terug naar navigatie - BalansBalans per 31 december | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000,--) | 2020 | 2019 | 2020 | 2019 | ||
ACTIVA | PASSIVA | |||||
Vaste activa | Vaste passiva | |||||
Materiële vaste activa | Eigen vermogen | |||||
Investeringen met een economisch nut | 3.459 | 3.256 | Reserves | |||
3.459 | 3.256 | a. Algemene reserve | 327 | 327 | ||
b. Bestemmingsreserves | 1.751 | 2.477 | ||||
c. Resultaat na bestemming | 1.003 | 1.510 | ||||
3.081 | 4.314 | |||||
Totaal vaste activa | 3.459 | 3.256 | Totaal vaste passiva | 3.081 | 4.314 | |
Vlottende activa | Vlottende passiva | |||||
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar | Nettoschulden met een rente- | |||||
a. Vorderingen op openbare lichamen | 1.254 | 123 | typische looptijd korter dan één jaar | |||
b. Overige vorderingen | 50 | 66 | a. Overige schulden | 3.360 | 5.128 | |
c. Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 1.676 | 5.994 | 3.360 | 5.128 | ||
2.980 | 6.183 | |||||
Liquide middelen | ||||||
a. Kas | 0 | 0 | ||||
b. Bank- en girosaldi | 67 | 250 | ||||
67 | 250 | |||||
Overlopende passiva | ||||||
Overlopende activa | 187 | 0 | a. Nog te betalen | 252 | 248 | |
187 | 0 | 252 | 248 | |||
Totaal vlottende activa | 3.234 | 6.433 | Totaal vlottende passiva | 3.612 | 5.376 | |
Totaal activa | 6.693 | 9.690 | Totaal passiva | 6.693 | 9.690 | |
Waarborgsommen en garanties | 0 | 0 | ||||
Overzicht baten en lasten
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenProgrammarekening 2020 ( Bedragen x € 1.000 ) | Ontwerp baten | Ontwerp lasten | Ontwerp Saldo | Begroting baten | Begroting lasten | Begroting saldo | Rekening baten | Rekening lasten | Rekening saldo |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Overhead | |||||||||
Programma Bedrijfsvoering | 415 | 32.075 | -31.661 | 786 | 34.267 | -33.481 | 974 | 33.347 | -32.373 |
Programma Algemene dekkingsmiddelen | 30.978 | 0 | 30.978 | 31.125 | 0 | 31.125 | 31.140 | 0 | 31.140 |
Subtotaal | 31.393 | 32.075 | -683 | 31.911 | 34.267 | -2.356 | 32.115 | 33.347 | -1.233 |
Onvoorzien | 0 | 0 | 0 | ||||||
Gerealiseerd saldo van baten en lasten | 31.393 | 32.075 | -683 | 31.911 | 34.267 | -2.356 | 32.115 | 33.347 | -1.233 |
Mutaties reserves | |||||||||
Mutaties reserves | 683 | 0 | 683 | 2.356 | 0 | 2.356 | 2.236 | 0 | 2.236 |
Subtotaal | 683 | 0 | 683 | 2.356 | 0 | 2.356 | 2.236 | 0 | 2.236 |
Het gerealiseerde resultaat | 32.075 | 32.075 | -0 | 34.267 | 34.267 | 0 | 34.351 | 33.347 | 1.003 |
Begrotingsrechtmatigheid
Begrotingsrechtmatigheid
Terug naar navigatie - BegrotingsrechtmatigheidBij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er echter situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door het bestuur uitgezette beleid zijn gebleven, zoals compensatie van hogere kosten door direct gerelateerde hogere opbrengsten en kostenoverschrijdingen bij open-einde regelingen. Er zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd.
Grondslagen voor waardebepaling en resultaatbepaling
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekeningDe waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€1). De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.
Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden, uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.
Balans
Terug naar navigatie - BalansVaste activa
Materiële vaste activa met een economisch nut
Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden het jaar na investering lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijging- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken en geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:
Activum |
Afschrijvingstermijn in jaren |
Verbouwingen, aanhangwagens en kiepers |
15 |
Inventaris computerruimte (bijv. Patchkasten en beveiliging), bekabeling (ook glasvezel), zware vrachtwagens, kranen, tractoren en overig materieel |
10 |
Lichte vrachtwagens, zoutstrooiers en vervoermiddelen |
8 |
Telefooncentrale en UPS |
7 |
Beeldschermen |
6 |
Verbindings- en communicatie apparatuur (intern en extern switches, storage (opslagmedium data) en software |
5 |
Servers en randapparatuur (bijv. printers, plotters, scanners, multimedia) |
4 |
Werkstations, laptops, mobiele apparaten (bijv. tablets) |
3 |
Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd. |
|
Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van het bestuur kan incidenteel afgeweken worden van de tabel. |
|
Vlottende activa
Vorderingen en overlopende activa
De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld.
Liquide middelen en overlopende posten
Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.
Vaste financieringsmiddelen
Reserves
Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats na besluitvorming door het bestuur.
Deze mutaties zijn allemaal incidenteel.
Vlottende passiva
De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Overlopende passiva
De overlopende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.
Toelichting op de balans per 31 december
Activa
Terug naar navigatie - ActivaVaste activa
Materiële vaste activa
De post materiële vaste activa onderscheiden we in:
Materiële vaste activa | Saldo | Saldo |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2020 | 31-12-2019 |
Investeringen met een economisch nut | 3.459 | 3.256 |
Totaal | 3.459 | 3.256 |
Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:
Materiële vaste activa | Boekwaarde | Investe- | Desin- | Afschrijving/afwaardering | Boekwaarde | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 1-1-2020 | ringen | vesteringen | 31-12-2020 | ||||||
Bedrijfsgebouwen | 83 | 0 | 0 | 11 | 72 | |||||
Vervoermiddelen | 1.540 | 500 | 0 | 199 | 1.841 | |||||
Machines, apparaten en installaties | 1.633 | 587 | 86 | 588 | 1.546 | |||||
Totaal | 3.256 | 1.087 | 86 | 798 | 3.459 | |||||
De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld:
Materiële vaste activa | beschikbaar | besteed | besteed in | restant | ||||
met economisch nut | gesteld | voorgaande | dienstjaar | krediet | ||||
(bedragen x € 1.000) | krediet | dienstjaren | ||||||
Vervanging vergunningensysteem | 80 | 56 | 15 | 9 | ||||
Audio installatie Tubbergen | -86 | 0 | -86 | 0 | ||||
Scania | 235 | -0 | 247 | -12 | ||||
Caddy SPD | 23 | 0 | 23 | -0 | ||||
Strooier tractor | 53 | 0 | 45 | 8 | ||||
Voertuigenvolgsysteem | 17 | 0 | 16 | 1 | ||||
Dacia Duster handhaving | 26 | 0 | 28 | -2 | ||||
Tractor smalspoor Deutz | 73 | -0 | 72 | 1 | ||||
Bus verhoog | 49 | -0 | 45 | 3 | ||||
Front maaier | 59 | 0 | 41 | 18 | ||||
Laptops | 145 | 0 | 90 | 55 | ||||
Smartphones | 98 | 0 | 40 | 58 | ||||
iPad Pro's | 22 | -0 | 13 | 9 | ||||
5e Gridserver | 30 | 0 | 30 | 0 | ||||
90x Dell 5070 werkstations | 55 | 0 | 48 | 7 | ||||
Backupvoorziening | 150 | 0 | 146 | 4 | ||||
eDienstverlening | 24 | 0 | 10 | 14 | ||||
Confrontatiesorftware WOZ | 25 | 0 | 23 | 2 | ||||
Centrale UPS Denekamp | 15 | 0 | 14 | 1 | ||||
Vervanging switches | 166 | 0 | 80 | 86 | ||||
Applicatie omgevingswet Tercera | 20 | 0 | 18 | 2 | ||||
Totaal | 1.277 | 56 | 956 | 265 | ||||
Begrotingsrechtmatigheid
Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Kredietoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Volgens de Kadernota Rechtmatigheid 2018 van de Commissie BBV zijn er situaties denkbaar waarbij de overschrijdingen binnen het door het bestuur uitgezette beleid en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Zoals uit bovenstaande opstelling blijkt dat er een kredietoverschrijdingen zijn die groter zijn dan €10.000.
Begrotingsrechtmatigheid | beschikbaar | besteed | besteed in | restant |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | gesteld | voorgaande | dienstjaar | krediet |
krediet | dienstjaren | |||
Scania | 235 | -0 | 247 | -12 |
Totaal | 235 | -0 | 247 | -12 |
Vlottende activa
Uiteenzettingen korter dan één jaar
De in de balans opgenomen uitzettingen met een looptijd van één jaar of minder kunnen als volgt gespecificeerd worden:
Uitzettingen met een looptijd korter dan 1 jaar | Saldo | Saldo |
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2020 | 31-12-2019 |
Vorderingen op Openbare lichamen | 1.254 | 123 |
Overige vorderingen | 50 | 66 |
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 1.676 | 5.994 |
Totaal | 2.980 | 6.183 |
Overige vorderingen | Saldo | Saldo |
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2020 | 31-12-2019 |
Waarborgsommen | 6 | 6 |
Debiteuren (privaatrechtelijk) | 44 | 60 |
Totaal | 50 | 66 |
Schatkistbankieren | Saldo | Saldo |
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2020 | 31-12-2019 |
Schatkistbankieren | 1.676 | 5.994 |
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verslagjaar | ||||||||
(1) | Drempelbedrag | 250 | ||||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | |||||
(2) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 219 | 198 | 181 | 158 | |||
(3a) = (1) > (2) | Ruimte onder het drempelbedrag | 31 | 52 | 69 | 92 | |||
(3b) = (2) > (1) | Overschrijding van het drempelbedrag | - | - | - | - | |||
(1) Berekening drempelbedrag | ||||||||
Verslagjaar | ||||||||
(4a) | Begrotingstotaal verslagjaar | 32.317 | ||||||
(4b) | Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen | 32.317 | ||||||
(4c) | Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat | - | ||||||
(1) = (4b)*0,0075 + (4c)*0,002 met een minimum van €250.000 | Drempelbedrag | 250 | ||||||
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | ||||||||
Kwartaal 1 | Kwartaal 2 | Kwartaal 3 | Kwartaal 4 | |||||
(5a) | Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) | 19.954 | 17.987 | 16.647 | 14.560 | |||
(5b) | Dagen in het kwartaal | 91 | 91 | 92 | 92 | |||
(2) - (5a) / (5b) | Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen | 219 | 198 | 181 | 158 | |||
Liquide middelen
Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:
Liquide middelen | Saldo | Saldo |
---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 31-12-2020 | 31-12-2019 |
Kas | 0 | 0 |
Bank | 67 | 250 |
Totaal | 67 | 250 |
Alle liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Passiva
Terug naar navigatie - PassivaVaste passiva
Eigen vermogen
Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:
Reserves | Saldo | Saldo | ||
bedragen x € 1.000 | 31-12-2020 | 31-12-2019 | ||
Algemene reserve | 327 | 327 | ||
Bestemmingsreserves | 1.751 | 2.477 | ||
Resultaat na bestemming | 1.003 | 1.510 | ||
Totaal | 3.081 | 4.314 | ||
Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:
Algemene reserve | ||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | ||||||||||||
Doel/motief: Buffer voor het opvangen van financiële tegenvallers | ||||||||||||||||
Algemene reserve - Totaal | 327 | 0 | 0 | 327 | ||||||||||||
Reserve saldo van rekening | ||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | ||||||||||||
oel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen | ||||||||||||||||
Resultaat 2019 | 1.015 | |||||||||||||||
Reserve saldo van rekening - Totaal | 1.015 | 0 | 1.015 | 0 | ||||||||||||
Reserve verplichting voorgaand dienstjaar | ||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | ||||||||||||
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen | ||||||||||||||||
Proceskosten duurzaamheid | 19 | |||||||||||||||
Procesgeld implementatie omgevingswet | 273 | |||||||||||||||
Project belastingen | 23 | |||||||||||||||
Project huisvesting | 20 | |||||||||||||||
Project automatisering | 55 | |||||||||||||||
Twents inkoopmodel | 149 | |||||||||||||||
Omgevingswet | 88 | |||||||||||||||
Flexibele schil | 160 | |||||||||||||||
Reserve verplichting voorgaand dienstjaar - Totaal | 896 | 0 | 786 | 110 | ||||||||||||
Reserve bedrijfsvoering | ||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | ||||||||||||
Doel/motief: Het adequaat opvangen van knelpunten in de bedrijfsvoering en het creëren van enige mate van flexibiliteit vanwege het feit dat budgettering en implementatie/uitvoering niet altijd gelijk lopen. De reserve heeft dus naast een bufferfunctie, ook een egaliserend karakter. | ||||||||||||||||
Resultaatverdeling 2019 | 1.015 | |||||||||||||||
Gelden retour naar gemeenten | 577 | |||||||||||||||
Informatieveiligheid | 10 | |||||||||||||||
Organisatieontwikkeling | 61 | |||||||||||||||
Traineeschip | 48 | |||||||||||||||
Generatiepact | 125 | |||||||||||||||
Digitalisering bouwarchief | 206 | |||||||||||||||
Senior medewerker energietransitie | 55 | |||||||||||||||
Coordinator duurzaamheidsinitiatieven | 35 | |||||||||||||||
Projectplan groenvoorziening | 24 | |||||||||||||||
Onderzoek toekomstigbestendig samenwerken | 24 | |||||||||||||||
Reserve bedrijfsvoering - Totaal | 1.423 | 1.015 | 1.165 | 1.274 | ||||||||||||
Reserve generatiepact | ||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | ||||||||||||
Doel/motief: Als mensen gebruik maken van het generatiepact valt niet alleen kennis en kunde maar vooral ook capaciteit weg waardoor een behoorlijke (extra) druk op de organisatie ontstaat. Dit is vooral de eerste jaren zo omdat de echte inverdieneffecten pas op termijn plaatsvinden terwijl het wegvallen van capaciteit direct plaatsvindt. Om dit verlies aan capaciteit de eerste jaren te kunnen opvangen is de reserve generatiepact ingesteld en gevoed met in eerste instantie een budget van € 500.000 (4 jaar lang € 125.000). | ||||||||||||||||
Financiering generatiepact | 256 | |||||||||||||||
Reserve generatiepact - Totaal | 467 | 0 | 256 | 211 | ||||||||||||
Reserve organisatieontwikkeling | ||||||||||||||||
Omschrijving boeking | Stand 1/1 | Bij | Af | Stand 31/12 | ||||||||||||
Doel/motief: Het zicht houden op middelen welk worden ingezet voor organisatieontwikkeling | ||||||||||||||||
Organisatieontwikkeling en opleidingskosten | 17 | |||||||||||||||
Huur locaties, facilitaire middelen, teamontwikkeling en communicatiemiddelen | 12 | |||||||||||||||
Reserve organisatieontwikkeling - Totaal | 185 | 0 | 29 | 155 | ||||||||||||
Reserves - Totaal | 4.314 | 1.015 | 3.252 | 2.078 | ||||||||||||
Geheel - Totaal | 4.314 | 1.015 | 3.252 | 2.078 | ||||||||||||
Toelichting reserve bedrijfsvoering:
Volgens de richtlijnen (vastgesteld bij besluit van 26 oktober 2020) mag de reserve bedrijfsvoering niet meer bedragen dan 2,5% van de begrote loonkosten. Deze kosten zijn in 2020 € 22.770.000. Hiervan 2,5% betekent een plafond van € 569.000.
Stand 31 december 2020 (bedragen in €) |
1.274.000 |
Resultaat 2020 (na budgetoverheveling 2020) |
667.000 |
|
1.941.000 |
Verplichtingen komende dienstjaren (generatiepact, traineeschip, digitalisering bouwarchieven, etc.) |
-1.680.000 |
|
261.000 |
Met inachtneming van de toekomstige verplichtingen blijft de reserve bedrijfsvoering onder het afgesproken plafond en voldoet hiermee aan de richtlijnen.
Vlottende passiva
Netto vlottende schulden met een rente-typische looptijd korter dan één jaar
Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) | Saldo | Saldo | |
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar | 31-12-2020 | 31-12-2019 | |
Crediteuren | 1.906 | 3.759 | |
Belastingdienst | 1.442 | 1.349 | |
Kruisposten | 2 | 19 | |
Salarissen | 9 | 1 | |
Totaal | 3.360 | 5.128 | |
Overlopende passiva
Overlopende passiva | Saldo | Saldo | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 31-12-2020 | 31-12-2019 | ||||
Nog te betalen bedragen | 252 | 248 | ||||
Totaal | 252 | 248 | ||||
Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
Terug naar navigatie - Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingenNiet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan Noaberkracht voor toekomstige jaren is verbonden
Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:
Lopende contracten
Onderwerp |
Looptijd |
Contractwaarde Per jaar |
Levering duurzame elektriciteit |
4 jaar vanaf 1 januari 2021 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar |
€ 40.000 |
Levering CO2 gecompenseerd aardgas |
2020 met optionele verlenging van 4 x 1 jaar |
€ 70.000 |
Raamovereenkomst uitzenddiensten |
2 jaar vanaf 1 september 2019 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar |
Varieert per jaar |
Overeenkomst ICT burgerzaken, belastingen, BAG, gegevensdistributiesysteem, kadaster en NHR |
2015 t/m 2020 met optionele verlenging van 1 x 5 jaar |
€ 375.000 |
Schoonmaakdienstverlening |
2018 t/m 2020 met optionele verlenging van 3 x 1 jaar. |
Varieert per jaar |
ICT Squit XO |
2018 t/m 2019 |
€ 55.000 |
Tankpassen |
2017 t/m 2019 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar |
Varieert per jaar |
Zaaksysteem |
2017 t/m 2022 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar |
€ 103.240 |
Accountantsdiensten |
Boekjaar 2017 t/m 2019 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar |
€ 32.000 |
DAS voor inhuur |
1/11/2017 t/m 30/10/2019 met optionele verlenging van 1 x 2 jaar |
Varieert per jaar |
Bovenstaande contracten zijn afgesloten met Noaberkracht of de gemeente Dinkelland of de gemeente Tubbergen.
Rechthebbende |
Onderwerp |
Bijzonderheden |
Recht |
Medewerkers | Verlof |
Aan het eind van het jaar "niet opgenomen verlofdagen". Totaal 21.497 uren. Gewaardeerd tegen het uurloon voor overwerk. Er is geen rekening gehouden met de werkgeverslasten. Volgens de spelregels moet deze buffer van verlofdagen binnen een bepaalde termijn worden opgenomen. €506.000 |
Gebeurtenissen na balansdatum
Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatumAlle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.
Toelichting en analyse op de baten en lasten
Analyse
Terug naar navigatie - AnalyseOnderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van € 25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2020 in het jaarverslag 2020, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarrekening 2020.
Overhead | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma Bedrijfsvoering | ||||||||
Personeel | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 198 | 592 | 661 | 69 | ||||
Lasten | 25.767 | 27.787 | 27.009 | 778 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -25.569 | -27.195 | -26.349 | 847 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 683 | 1.001 | 803 | 198 | ||||
Toevoegingen aan reserves | -9 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -24.877 | -26.195 | -25.546 | 649 | ||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: | € | € | ||||||
Voordelen | ||||||||
* Salaris, inhuur en overige personeelslasten | 281 | |||||||
* Reiskosten | 37 | |||||||
* Waarderingsbudget | 91 | |||||||
* Studie- en opleiding | 48 | |||||||
* Teambuilding | 19 | |||||||
* Bijeenkomsten en vergaderingen | 12 | |||||||
* Uitbesteding diverse werken openbare ruimte | 58 | |||||||
* RUD Gelden | 53 | |||||||
* Accountantskosten | 16 | |||||||
* Stelpost renteontwikkeling | 10 | |||||||
* Stelpost onvoorzien | 10 | |||||||
* Detacheringskosten Dorper Esch | 10 | |||||||
646 | ||||||||
Nadelen | ||||||||
* Naheffingsaanslagen omzetbelasting | -15 | |||||||
-15 | ||||||||
Per saldo overige voor- en nadelen | 18 | |||||||
Totaal voordeel per saldo | 649 | |||||||
Huisvesting | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 61 | 31 | 22 | -9 | ||||
Lasten | 651 | 501 | 564 | -63 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -590 | -469 | -542 | -73 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -590 | -469 | -542 | -73 | ||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: | € | € | ||||||
Voordelen | ||||||||
* | ||||||||
0 | ||||||||
Nadelen | ||||||||
* Energiekosten | -24 | |||||||
* Onderhoud en reparaties | -48 | |||||||
-72 | ||||||||
Per saldo overige voor- en nadelen | -1 | |||||||
Totaal nadeel per saldo | -73 | |||||||
ICT | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 2 | 2 | 6 | 3 | ||||
Lasten | 2.484 | 2.613 | 2.549 | 65 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -2.481 | -2.611 | -2.543 | 68 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 31 | 31 | 0 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -2.481 | -2.580 | -2.512 | 68 | ||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: | € | € | ||||||
Voordelen | ||||||||
* Kosten ICT | 39 | |||||||
* Onderhoudslasten Detza voor omgevingswet (zie voorstel budgetoverheveling) | 6 | |||||||
* Kosten ICT ivm Suit4Regie (zie voorstel budgetoverheveling) | 23 | |||||||
68 | ||||||||
Nadelen | ||||||||
* | ||||||||
0 | ||||||||
Per saldo overige voor- en nadelen | ||||||||
Totaal voordeel per saldo | 68 | |||||||
Tractie | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 0 | 0 | 27 | 27 | ||||
Lasten | 487 | 483 | 523 | -40 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -487 | -483 | -496 | -13 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -487 | -483 | -496 | -13 | ||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: | € | € | ||||||
Voordelen | ||||||||
* Resultaat materiële vaste activa | 25 | |||||||
25 | ||||||||
Nadelen | ||||||||
* Onderhoud, reparatie voertuigen, tractie, machines | -59 | |||||||
-59 | ||||||||
Per saldo overige voor- en nadelen | 21 | |||||||
Totaal nadeel per saldo | -13 | |||||||
Goederen en diensten, overig | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 153 | 153 | 259 | 106 | ||||
Lasten | 2.467 | 2.489 | 2.500 | -11 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -2.314 | -2.336 | -2.241 | 96 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -2.314 | -2.336 | -2.241 | 96 | ||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: | € | € | ||||||
Voordelen | ||||||||
* Laadpaalvoorzieningen i.k.v. mobiliteitsplan (zie voorstel budgetoverheveling) | 11 | |||||||
* Huur roerende- en onroerende zaken | 35 | |||||||
* NHW consumpties, werkkleding, etc | 24 | |||||||
* Energiekosten | 14 | |||||||
83 | ||||||||
Nadelen | ||||||||
* | ||||||||
0 | ||||||||
Per saldo overige voor- en nadelen | 13 | |||||||
Totaal voordeel per saldo | 96 | |||||||
Projecten | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 0 | 8 | 0 | -8 | ||||
Lasten | 219 | 394 | 202 | 191 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -219 | -386 | -202 | 183 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 366 | 444 | -78 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -219 | -19 | 242 | 261 | ||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: | € | € | ||||||
Voordelen | ||||||||
* Omgevingswet (zie voorstel budgetoverheveling) | 251 | |||||||
* Mobiliteitsplan (zie voorstel budgetoverheveling) | 27 | |||||||
278 | ||||||||
Nadelen | ||||||||
* | ||||||||
0 | ||||||||
Per saldo overige voor- en nadelen | -17 | |||||||
Totaal voordeel per saldo | 261 | |||||||
Totaal Programma Bedrijfsvoering | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 415 | 786 | 974 | 188 | ||||
Lasten | 32.075 | 34.267 | 33.347 | 920 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | -31.661 | -33.481 | -32.373 | 1.108 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 683 | 1.398 | 1.278 | 120 | ||||
Toevoegingen aan reserves | -9 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -30.969 | -32.083 | -31.095 | 988 | ||||
Programma Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 30.978 | 31.125 | 31.140 | 15 | ||||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten | 30.978 | 31.125 | 31.140 | 15 | ||||
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 958 | 958 | 0 | ||||
Toevoegingen aan reserves | 9 | 0 | 0 | 0 | ||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | 30.969 | 32.083 | 32.098 | 15 | ||||
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn: | € | € | ||||||
Voordelen | ||||||||
* Corona werkzaamheden | 26 | |||||||
26 | ||||||||
Nadelen | ||||||||
* Lagere doorberekening aan gemeenten m.b.t. Dorper Esch | -10 | |||||||
-10 | ||||||||
Per saldo overige voor- en nadelen | -1 | |||||||
Totaal voordeel per saldo | 15 | |||||||
Kosten van de overhead | ||||||||
Raming begrotingsjaar voor wijziging | Raming begrotingsjaar na wijziging | Realisatie begrotingsjaar | Verschil realisatie versus begr. na wijz. | |||||
(Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Baten | 31.393 | 31.911 | 32.115 | 203 | ||||
Lasten | 32.075 | 34.267 | 33.347 | -920 | ||||
Kosten van de overhead | -683 | -2.356 | -1.233 | 1.123 | ||||
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties | ||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties | ||||||||
0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten | -683 | -2.356 | -1.233 | 1.123 | ||||
Specificatie bijdragen 2020 Gemeente Dinkelland en Tubbergen
Terug naar navigatie - Specificatie bijdragen 2020 Gemeente Dinkelland en TubbergenOmschrijving | Dinkelland | Tubbergen | Totaal | |||
---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | ||||||
Bijdrage gemeente primitieve begroting 2020 | ||||||
Dinkelland bijdrage 56,35%, Tubbergen bijdrage 43,65% | 18.391 | 13.245 | 31.636 | |||
Begrotingswijzigingen | ||||||
Uitkering NK aan gemeenten | -328 | -249 | -577 | |||
Leasekosten elektrische vervoermiddelen | 15 | 13 | 28 | |||
Cao verhoging | -128 | -99 | -227 | |||
Duurzaamheid | 70 | 53 | 123 | |||
Automatisering | 27 | 21 | 48 | |||
Indexatie SPD/Soweco | 26 | 21 | 47 | |||
Overige zaken | 28 | -4 | 24 | |||
Bijdrage gemeente begrotingswijzigen 2020 | -290 | -244 | -534 | |||
Geraamde bijdrage gemeente 2020 | 18.101 | 13.001 | 31.102 | |||
Werkelijke bijdrage gemeente rekening 2020 | 18.133 | 12.985 | 31.118 | |||
Afwijking | -32 | 16 | -16 | |||
Bijlagen bij de jaarrekening
Bijlage 1: Overzicht van incidentele baten en lasten
Overzicht van incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van incidentele baten en lastenBegrotingstechnisch is over 2020 rekening gehouden met een saldo van incidentele baten en lasten van € 0. Hierover bent u geïnformeerd van begroting 2020 t/m 2e programmajournaal 2020. In werkelijkheid is er ook sprake van een saldo van € 0. Er is sprake van een positief saldo als de incidentele lasten hoger zijn dan de incidentele baten. Structureel gezien is dit een positieve ontwikkeling.
De belangrijkste incidentele baten en lasten betreffen:
• procesgelden
budgettair neutraal door dotatie aan reserve verplichting voorgaand dienstjaar;
• projectgelden
budgettair neutraal door dotatie aan reserve verplichting voorgaand dienstjaar;
• budgetoverheveling
budgettair neutraal door dekking uit reserve verplichting voorgaand dienstjaar;
• organisatieontwikkeling
budgettair neutraal door dekking uit reserve organisatieontwikkeling;
• kosten generatiepact
budgettair neutraal door dekking uit reserve generatiepact en reserve bedrijfsvoering;
• kosten digitalisering bouwarchief
budgettair neutraal door dekking uit reserve bedrijfsvoering;
• gelden retour nar gemeenten
budgettair neutraal door dekking uit reserve bedrijfsvoering;
• inhuurbudget/flexibele schil
budgettair neutraal door dekking uit reserve bedrijfsvoering;
• projectplan groenvoorziening
budgettair neutraal door dekking uit reserve bedrijfsvoering;
• etc.
(Voor een nadere toelichting verwijzen we u ook naar de toelichting op de reserves)
In de volgende tabel worden de incidentele mee- en tegenvallers over 2020 weergegeven (afgerond op € 1.000).
Programma | Begroting/Werkelijk | Lasten | Baten | Toevoeging reserve | Beschikking reserve | Saldo incidentele lasten | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN | Begroting | 958 | 0 | 0 | 958 | 0 | |||
Werkelijk | 958 | 0 | 0 | 958 | 0 | ||||
BEDRIJFSVOERING | Begroting | 1.398 | 0 | 0 | 1.398 | 0 | |||
Werkelijk | 1.278 | 0 | 0 | 1.278 | 0 | ||||
Begroting | 2.356 | 0 | 0 | 2.356 | 0 | ||||
Werkelijk | 2.236 | 0 | 0 | 2.236 | 0 | ||||
Bijlage 2: Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sectorNoaberkracht | |||||
---|---|---|---|---|---|
Per 1 januari 2013 is de Wet Normering bezoldiging Topfunctionarissen publieke en semipublieke sector in werking getreden (WNT). | |||||
De WNT bevat vooral een regeling over de hoogte van de bezoldiging en de ontslagvergoeding van topfunctionarissen, en ook over de openbaarmaking van deze gegevens. | |||||
De leden van het Algemeen Bestuur en Dagelijks bestuur, zijnde de colleges van B&W van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen, zijn onbezoldigd. | |||||
Zij hebben een dienstverband bij de gemeenten. | |||||
De gemeentesecretarissen van Dinkelland en Tubbergen zijn de algemeen directeuren van Noaberkracht en hebben een bezoldigde functie: | |||||
bedragen x € 1 | Grobben E.M. | Mensink G.B.J. | Scholten J. | Waanders S.J.F. | |
Functiegegevens | Algemeen directeur | strategisch verbinder | Algemeen directeur | Bestuursecretaris / Algemeen directeur | |
Aanvang en einde functievervulling in 2020 | 01-01 31-12 | 01-01 31-12 | 0101 31-12 | 01-01 31-12 | |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Dienstbetrekking? | nee | nee | nee | nee | |
Bezoldiging | |||||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 110.727 | € 94.901 | € 104.686 | € 115.662 | |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 19.249 | € 19.230 | € 18.670 | € 17.305 | |
Subtotaal | € 129.976 | € 114.131 | € 123.356 | € 132.967 | |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 201.000 | € 201.000 | € 201.000 | € 201.000 | |
per 15-06 2019 werkzaam als strategisch verbinder | |||||
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | |||||
Bezoldiging | € 129.276 | € 114.131 | € 123.356 | € 132.967 | |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | |||||
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | |||||
Gegevens 2019 | |||||
bedragen x € 1 | Grobben E.M. | Mensink G.B.J. | Scholten J. | Waanders S.J.F. | |
Functiegegevens | Algemeen directeur | Algemeen directeur | Algemeen directeur | Algemeen directeur | |
Aanvang en einde functievervulling in 2019 | 01-1 31-12 | 01-01 15-06 | 15-06 31-12 | 01-10-31-12 | |
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) | 1 | 1 | 1 | 1 | |
Dienstbetrekking? | nee | nee | nee | nee | |
Bezoldiging | |||||
Beloning plus belastbare onkostenvergoedingen | € 103.286 | € 44.555 | € 47.751 | € 91.203 | |
Beloningen betaalbaar op termijn | € 18.034 | € 8.202 | € 12.210 | € 16.212 | |
Subtotaal | € 121.320 | € 52.757 | € 59.961 | € 107.415 | |
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum | € 194.000 | € 88.230 | € 194.000 | € 194.000 | |
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Bezoldiging | € 121.320 | € 52.757 | € 59.961 | € 107.415 | |
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling | nvt | nvt | nvt | nvt | |
Bedragen x € 1 | G. van Hofwegen | ||||
Functiegegevens | 0 januari 1900 | ||||
Kalenderjaar | 2020 | 2019 | 2018 | ||
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang - einde) | 2-11 t/m 31-12 | Scholten J.Algemeen directeur15-06 31-121 | Waanders S.J.F.Algemeen directeur01-10-31-121 | ||
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar | 2 | 0 | 0 | ||
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum | |||||
Maximum uurtarief in het kalenderjaar | € 193 | € 187 | € 182 | ||
Maxima op basis van de normbedragen per maand | € 53.600 | € 0 | € 0 | ||
Individueel toepasselijk maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | € 46.320 | ||||
Bezoldiging | |||||
Werkelijk uurtarief lager dan het (gemiddeld) maximum uurtarief? | Ja | ||||
Bezoldiging in de betreffende periode | € 34.400 | € 18.670 | € 123.356 | ||
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 | € 34.400 | ||||
(-/-) Onverschuldigd betaald bedrag | € 0 | ||||
Totale bezoldiging, exclusief BTW | € 34.400 | ||||
Reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan | n.v.t. | ||||
Gegevens 2020 | |||||
NAAM TOPFUNCTIONARIS | FUNCTIE | ||||
W. Haverkamp-Wenker | lid bestuur NBK | ||||
H. Berning -Everlo | lid bestuur NBK | ||||
E. Volmerink | lid bestuur NBK | ||||
U. Bekhuis-Groothuis | lid bestuur NBK | ||||
J. Joosten | voorzitter bestuur NBK | ||||
B. Blokhuis | lid bestuur NBK | ||||
I. Duursma-Wigger | lid bestuur NBK | ||||
B. Brand | lid bestuur NBK |
Bijlage 3: Overzicht taakvelden
Overzicht taakvelden
Terug naar navigatie - Overzicht taakveldenTaakvelden * € 1000 | Inkomsten/Uitgaven | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Saldo 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
0.10 | Mutaties reserves | U | 9 | 9 | |
I | 2.356 | 2.236 | 120 | ||
Totaal - Mutaties reserves | 2.365 | 2.236 | 129 | ||
0.11 | Resultaat van de rekening van baten en lasten | U | -9 | -9 | |
I | 0 | ||||
Totaal - Resultaat van de rekening van baten en lasten | -9 | -9 | |||
0.4 | Overhead | U | -34.267 | -33.346 | -921 |
I | 31.911 | 32.115 | -203 | ||
Totaal - Overhead | -2.356 | -1.232 | -1.124 | ||
0.5 | Treasury | U | -1 | 1 | |
I | 0 | ||||
Totaal - Treasury | -1 | 1 | |||
Totaal | 0 | 1.003 | -1.003 |