5. Medewerker- en Organisatieontwikkeling

Omschrijving

Terug naar navigatie - Omschrijving

De ontwikkelopgave van Noaberkracht op gebied van organisatie én medewerkers benaderen we grotendeels met behulp van doelsturing binnen het programma Ontwikkeling Noaberkracht. Daarnaast zijn er relevante human resource ontwikkelingen die betrekking hebben op medewerkers en die naast het programma georganiseerd zijn.

5.1 Programma Ontwikkeling Noaberkracht

Wat wilden we bereiken in 2021?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken in 2021?

Binnen het programma Ontwikkeling Noaberkracht zetten we in 2021 de beweging voort die in 2018 is gestart. Het programma zelf is in drie woorden te vatten: gefocust, realistisch en haalbaar! De inspanningen die we binnen het programma verrichten dragen bij aan de centrale ambitie:

 

“Noaberkracht door ontwikkelen naar een wendbare toekomstbestendige organisatie die van betekenis is voor de samenleving en meebeweegt met veranderingen in de samenleving. Een organisatie die flexibel is ingericht en inspeelt op de verschillende bestuursstijlen van beide gemeenten.”

 

Met deze ambitie op het netvlies beogen we Noaberkracht sterker te positioneren, organiseren en ontwikkelen. Dit met het doel om zo optimaal mogelijk de autonome gemeentebesturen en de lokale samenleving van de gemeenten Tubbergen en Dinkelland te faciliteren. Zakelijk, Betrokken en Ondernemend. We werken nog meer Samenlevingsgericht, waarbij de ontwikkelkracht van de samenleving zelf centraal staat.

 

Middels de doelsturing beschouwen we elke inspanning (processen en projecten en acties) binnen de organisatieontwikkeling vooraf op doelmatigheid, samenhang met andere initiatieven en maken we een continu een afweging in prioritering van deze inspanningen. Dit leidt tot een concrete opdracht per inspanning volgens de afgesproken principes van projectmatig creëren.

 

Dit doen we binnen 3 actielijnen:

1. Bestuurlijk ambtelijk samenspel

De organisatieontwikkeling en de ambities vanuit het coalitieprogramma Dinkelland en het maatschappelijk akkoord Tubbergen kunnen niet los van elkaar worden gezien. De ontwikkeling van bewuste rolneming, houding en gedrag van zowel ambtelijke organisatie, colleges, raden, bestuur en management, passende bij de ambitie is noodzakelijk om het bestuurlijk-ambtelijke samenspel te professionaliseren en te laten aansluiten bij de ontwikkelkracht en dynamiek in de samenleving. Daarbij speelt de behoefte om bij verschillende in bestuurlijke wensen over de aanpak binnen Tubbergen en Dinkelland ambtelijk flexibel te zijn en beide besturen te bedienen.

 

2. Geprofessionaliseerde sturing

We willen een vergroting van zakelijke professionaliteit. Resultaatgericht en sturend, nog scherper afspraken maken en nakomen. Deze ontwikkeling vraagt om het creëren van een coachende , lerende en faciliterende werkomgeving in alle lagen in de organisatie. Het moet vanzelfsprekender zijn om elkaar aan te spreken en verantwoording af te leggen over hetgeen we doen en waarom we het doen. Om uit te kunnen evalueren en leren. Op individueel niveau, op team niveau en op DT/MT niveau. Structuur in gesprekken en heldere afspraken over (reflecteren op) onder andere doelen, knelpunten en verbeterpunten zijn hiervoor randvoorwaardelijk.

 

3. Verbeterde borging en bestendiging

Het is van belang dat medewerkers op een passende manier invulling geven aan taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Binnen de organisatie is duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en wie waaraan uitvoering geeft, daar wordt vervolgens ook naar gehandeld en op gestuurd. We maken keuzes en houden focus op inspanningen. Hierdoor verkrijgen we meer grip en kunnen we effectiever werken. De ontwikkeling en inzet van competenties van medewerkers op een passende plek vinden we als organisatie belangrijk. Dit gebeurt weloverwogen. We maken een match tussen de ambities en behoefte die in de samenleving ontstaan, het beroep dat onder meer vanuit wettelijk oogpunt op ons wordt gedaan en de sturing op ontwikkeling van medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan de Omgevingswet; wat vraagt dit van onze medewerkers en hoe kunnen we dit organiseren. Daarbij is het van belang dat we kritisch kijken of we de juiste kennis en competenties voldoende in huis hebben en hoe we deze indien nodig kunnen vergoten.

 

Tot slot is bewustwording van alle medewerkers over hun eigen aandeel in het totaalplaatje en een meer integrale denk en werkwijze; wat draagt mijn inzet bij binnen Noaberkracht en aan de samenleving? hoe kan ik dit optimaliseren? Wat heb ik daarvoor nodig van mijn teamcoach, mijn collega’s en mijn samenwerkingspartners?

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2020?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan in 2020?

Verbeteren bestuurlijk ambtelijk samenspel

Omschrijving actie

Wat hebben we gedaan

Hernieuwd perspectief Noaberkracht

Samenlevingsgericht werken is omarmd als hoofdprincipe binnen werken bij Noaberkracht.  Door BMC is eind 2020 een onderzoek gestart naar de toekomstbestendigheid van Noaberkracht als bedrijfsvoeringsorganisatie, de staat van haar uitvoeringskracht en kansen in (sub)regionale samenwerking op dit vlak.

 

Begin 2021  worden de onderzoeksresultaten vertaald in een bestuursadvies.

Sturen op integraliteit, verdieping Waardebepaling, Ambitiefinanciering en dialoogtafels

De instrumenten waardebepaling, Ambitiefinanciering en Dialoogtafels zijn begin 2020 geëvalueerd. De opbrengsten zijn:

  • ambitiefinanciering brengt veel rust bij de besturen, het principe creëert ruimte maar deze ruimte wordt om diverse redenen nog onvoldoende benut. Ook in de toepassing hebben we nog wat te ontwikkelen vooral op het bijhouden en monitoren van de inzet van onze medewerkers
  • waardebepaling heeft zeker meerwaarde maar kan nog beter ingezet worden. 
  • de dialoogtafel voor het management zorgt voor beter inzicht en overzicht maar nog niet voor betere prioritering. De dialoogtafel voor BAS is nog onderbelicht

 

De volgende verbeteracties zijn ingezet:

  • Het waardebepalen in de loop van 2020 op vraag ingezet bleef worden. Met als hoofdoel; sparren om initiatieven uit de samenleving verder te krijgen en te toetsen of het bijdraagt aan het MEP en MAT. Hierin is de verbinding gemaakt met de Omgevingsvisie.
  • De volgende stap in de doorontwikkeling van ambitiefinanciering is gezet doordat we gestart zijn met verkennen op welke manier we meer inzicht in de beschikbaarheid van medewerkers binnen de ambities kunnen krijgen.
  • strategische priortering en capaciteitsmanagement zijn een prioriteitsonderwerp geworden op de ontwikkelagenda van  het management

 

Geprofessionaliseerde sturing

Omschrijving actie

Wat hebben we gedaan

Management Development

Tijdens de management development dagen is gewerkt aan een gedeeld beeld bij Samenlevingsgericht werken binnen Noaberkracht en zijn afspraken gemaakt om dit verder te ontwikkelen. Daarnaast stond de uitwerking van de managementrollen en strategische prioritering als thema op de agenda. Daarin zijn verdere afspraken gemaakt over:

  • de duiding van de rol teamcoach en procesafspraken over een ontwikkeltraject op voor het managementteam en individueel niveau, met als doel meer strategisch integraal management
  • het organisatie breed in beeld brengen van de bedrijfsvoeringsopgaven, wettelijk verplicht en ambitie. Om van daaruit grip op capaciteit en competenties te krijgen en te kunnen prioriteren.
  • de A3 systematiek organisatie breed een kwaliteitsslag te geven en beter in te bedden, zodat het als leidend sturingsinstrument ingezet kan worden bij de ontwikkeling van teams en medewerkers. Er zijn daarop afspraken gemaakt over de inzet van de A3 als leidend sturingsinstrument en er is een Noaberkracht A3 ontwikkeld door de directie.
  • het thema zelforganisatie. Daarvoor is vervolgens een startnotitie vastgesteld voor de ontwikkeling van zelforganisatie binnen Noaberkracht, met als doel het wendbaar werken en organiseren te vergoten.

 

Aandachtspunten voor het faciliteren van teamcoaches en medewerkers zijn aangedragen voor het Strategisch HR beleid.

   

Procesgericht werken

De eerste fase van project 'Werken in Processen', ter verbetering van procesmanagement, is afgerond. In deze eerste fase is een beleidsplan inclusief visie en veranderopgaven opgeleverd. De visie is door de directie vastgesteld. Fase 2, het implementatieplan, is eind 2020 gestart. In dit plan worden de veranderopgaven zoals beschreven in fase 1 geconcretiseerd. 

P&C cyclus

De doorontwikkeling van de P&C cyclus is in een aantal concrete verbeteracties opgepakt door team financiën. Deze acties zorgen ervoor dat de verschillende betrokkenen in het proces op tijd zijn aangehaakt en beter inzicht hebben in hun rol. Er is gekozen voor een nieuwe werkwijze. Meer strategisch en integraal. Bestuur en directie voeren daarbij met programmaregisseurs en teamcoaches het goede gesprek over de voortgang van de ambities, aan de voorkant van het proces.

Daarmee wordt de kwaliteit van de informatie en het proces verbeterd. Daarnaast is een verkenning gestart met als doel om de wijze van verantwoording op lange termijn opnieuw in te richten, passend bij de bestuursstijlen en de snel veranderende samenleving. 

 

Werken bij Noaberkracht

Fase 1 van het project Werken bij Noaberkracht is afgerond:

Op basis van gesprekken in de organisatie is een visie op werken bij Noaberkracht opgesteld.  Doel is medewerkers optimaal faciliteren om daar (samen) te werken waar ze nodig zijn. De visie is in dec 2020 voorlopig vastgesteld. De thema's die hierin centraal staan: 

  • Afspraken maken over samenwerken en ontmoeten;
  • Ontwikkelend en aantrekkelijk als werkgever;
  • Flexibel en wendbaar zijn waar het kan of moet;
  • Vitaal zijn bij medewerkers  stimuleren en faciliteren.

 

Aandachtspunten zijn aangedragen als input voor het strategisch HR beleid.

 

Verbeterde borging en bestendiging

Omschrijving actie

Wat hebben we gedaan

Ontwikkelen van houding en gedrag

In 2020 is gestart met de uitwerking van de Noaberkracht Academy. In de Noaberkracht Academy wordt een opleidingsaanbod opgenomen op basis van de actuele opleidingsbehoefte en het strategisch opleidingsplan, passend bij de ontwikkelopgave van Noaberkracht. Dit is een dynamisch aanbod dat continu aangepast wordt op basis van de ontwikkelingen binnen de samenleving en de behoefte binnen de organisatie.

 

De start van de implementatie leertafels vond eind 2020 plaats. Met de leertafels leren en evalueren we door terug te blikken op eigen praktijkervaringen. Doel is bewustere rolneming en verbeteren van samenwerking. Er zijn gespreksleiders aangesteld en afspraken met het management gemaakt over de toepassing van leertafels en geldende uitgangspunten.

 

Eind 2020 is een maatwerktraining Bestuurlijk Ambtelijk Samenspel ontwikkeld en ingekocht bij Vitale Overheid. Doel  van de training is een kwaliteitsimpuls integrale advisering meegeven aan medewerkers die in de driehoek samenleving bestuur en organisatie werken. Bewuste rolneming, politieke sensitiviteit en samenlevingssensitiviteit staan hierbij centraal.

Werken in participatieprocessen

Samenlevingsgericht werken vraagt ook Samenlevingsgericht communiceren. Het project Direct Duidelijk is eind 2020 van start gegaan. Begin december is "Onze Communicatiestijl" vastgesteld. Dit is de basis voor onze communicatie uitingen. We verplaatsen ons altijd in onze ontvangers. En onze toon is respectvol, serieus, feitelijk en vriendelijk. In december 2020 is de raad geïnformeerd met een raadsbrief, over het project en de voortgang.  We werken aan de bewustwording en bieden medewerkers ondersteuning om hun communicatie verder te verbeteren. Ons doel is dat de boodschap voor elke ontvanger altijd direct duidelijk is.

 

In 2020 zijn vier  adviseurs Samenlevingsgericht werken aangewezen. Deze adviseurs ondersteunen binnen Noaberkracht de ontwikkeling van samenlevingsgericht werken in processen, projecten en andere inspanningen. Doel hierbij is maatwerk in rolneming door medewerkers.

 

De opdracht voor het goede gesprek binnen Noaberkracht over Samenlevingsgericht werken en de vertaling hiervan in een handwijzer is vanuit het programma Participatieprocessen opgestart.

 

Ook is in 2020 een ontwikkeltraject voor de buurtmannen en buurtvrouwen gestart,  nadat in 2019 de rolbeschrijving hernieuwd is vastgesteld door beide gemeenten.  Ontwikkelvragen zijn in kaart gebracht op individueel en collectief niveau en vertaalt naar een passend (ontwikkel)aanbod.

5.2 Strategisch HR beleid

Wat wilden we bereiken in 2021?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken in 2021?

In het kader van goed werkgeverschap streven wij voortdurend naar kwaliteit, flexibilisering, toekomstbestendigheid en talentontwikkeling. Deels is dit opgepakt in de ambities binnen het programma Ontwikkeling Noaberkracht.  Er zijn echter ook andere Human Resource (HR) ontwikkelingen die betrekking hebben op medewerkers en die naast het programma georganiseerd zijn. Met een strategisch HR beleidsplan ontwikkelen we een visie en bijbehorende doelen en inspanningen op de totale ontwikkelopgave voor HR, passend bij de organisatieopgave.

Wat hebben we daarvoor gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we daarvoor gedaan in 2021?

Omschrijving actie

Wat hebben we gedaan

Strategisch HR beleidsplan

We zijn in 2020 gestart met de inventarisatie voor een Strategisch HR beleidsplan. Strategisch HR-beleid helpt ons de komende jaren te focussen op wat we belangrijk vinden als het gaat over het meest waardevolle aspect van een gezonde organisatie: de medewerkers. Ook biedt het een kapstok voor de afweging welke thema’s aandacht nodig hebben en welke instrumenten we daarvoor in moeten zetten.

  • Externe ontwikkelingen en interne ontwikkelingen, ambities en projecten zijn in kaart gebracht en samengebracht
  • Er is een uitvraag bij management en directie gedaan over het ontwikkelperspectief en de ontwikkelnoodzaak op HR gebied.
  • Er is een concept visie  opgesteld en uitgewerkt eind 2020.

De Visie:

Oog voor talent, oog voor de inwoner & omgeving
Medewerkers zijn binnen Noaberkracht de motor van de organisatie. Iedere medewerker heeft talent. We geven medewerkers ruimte om zich te ontwikkelen binnen hun mogelijkheden en sturen bij waar nodig. We helpen onze medewerkers om tot een goed team en organisatieresultaat te komen vanuit persoonlijk leiderschap en samenwerking. We stimuleren wendbaarheid . Daarbij staat de samenleving centraal. Uiteindelijk moet dit leiden tot goede dienstverlening, zodat we samen met de samenleving maatschappelijke effecten kunnen creëren. Daarmee vergroten we onze impact.

De visie is uitgewerkt in 3 thema's. Per thema bepalen we wat we willen bereiken, welke ontwikkelvraagstukken we zien en hoe we daarmee aan de slag gaan.

  1. flexibele en wendbare medewerkers
  2. Noaberkracht als aantrekkelijke werkgever
  3. toekomstig en vitaal personeelsbestand

Uitkomsten uit projecten uit het programma ontwikkeling Noaberkracht zoals Werken, bij Noaberkracht, de Noaberkracht Academy, Leertafels, het goede gesprek en A3 zijn hierin geborgd.

Wat heeft het gekost in 2020?

Wat heeft het gekost in 2021?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2021?

In de begroting 2021 is het besluit genomen om een bedrag van € 162.000 uit de reserve organisatieontwikkeling aan te wenden als budget organisatieontwikkeling. Daarnaast is het restantbudget van € 22.683 uit 2019 overgeheveld. Het betreft hier een meerjarenbudget om de acties op het gebied van organisatieontwikkeling uit te kunnen voeren. Het totale budget is destijds verdeeld over de volgende onderdelen:

 

Opleidingskosten in het kader van organisatieontwikkeling  € 86.354
Inhuur externe expertise in het kader van organisatieontwikkeling € 61.080
Communicatiemiddelen in het kader van organisatieontwikkeling  € 25.249
Huur externe locaties, facilitaire middelen en teamontwikkeling in het kader van organisatieontwikkeling  € 12.000
Totaal  € 184.683

 

Opleidingskosten

Van het beschikbare budget van € 86.354 voor opleidingen is in 2021 € 25.531 besteed. Het budget is ingezet voor de volgende trajecten:

Management Drives  € 3.255
Masterclass visueel leiderschap  € 5.576
Teamtraining  € 1.668
Invoering A3 methodiek  € 4.732
TMA  € 10.300
Totaal € 25.531

 

Inhuur externe expertise

Van het beschikbare budget van € 61.080 voor inhuur van externe expertise is in 2021 niets besteed.

 

Communicatiemiddelen, facilitaire middelen en huur externe locaties

Van het beschikbare budget van € 37.249 voor communicatiemiddelen en de huur van externe locaties is in 2021 € 3.678 besteed. Het budget is ingezet voor de volgende trajecten:

Bijeenkomsten

€ 2.750
Diverse kosten communicatie  € 928
Totaal  € 3.678

 

Het totaaloverzicht van de beschikbare budgetten en bestedingen ziet er als volgt uit:

Beschikbaar budget 2021  €184.683
Besteed in 2021 €29.209
Restant  € 155.474

 

Het volledige beschikbare budget is in 2021 niet volledig besteed om de volgende twee redenen:

  • Door de coronacrisis konden bepaalde activiteiten niet doorgaan. Deze worden doorgeschoven naar het jaar 2022.
  • Het betreft een meerjarenbudget. De projecten en de acties binnen organisatieontwikkeling lopen door in de volgende jaren.

 

Het voorstel is om dit restantbudget mee te nemen in de budgetoverheveling naar 2022. Ook wordt in Q1 de impact van de scenario's in het kader van de toekomstbestendigheid verder uitgewerkt. In het eerste programmajournaal volgt een toelichting.