8. Jaarrekening

Balans

Inleiding

Terug naar navigatie - Balans - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft. 

Balans

Terug naar navigatie - Balans - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2024 2023 2024 2023
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Materiële vaste activa Eigen vermogen
Investeringen met een economisch nut 6.423 5.289 Reserves
6.423 5.289 a. Algemene reserve 308 458
b. Bestemmingsreserves 2.284 2.417
c. Resultaat na bestemming 415 96
3.007 2.971
Voorzieningen
a. Verplichtingen, verliezen en risico's 519 356
519 356
Totaal vaste activa 6.423 5.289 Totaal vaste passiva 3.526 3.328
Vlottende activa Vlottende passiva
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar Nettoschulden met een rente-
a. Vorderingen op openbare lichamen 2.503 1.823 typische looptijd korter dan één jaar
b. Overige vorderingen 92 50 a. Overige schulden 5.818 5.345
c. Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 61 572 5.818 5.345
2.655 2.445
Liquide middelen
a. Bank- en girosaldi 159 81
159 81
Overlopende passiva
Overlopende activa 324 1.185 a. Nog te betalen 218 326
324 1.185 218 326
Totaal vlottende activa 3.139 3.710 Totaal vlottende passiva 6.036 5.671
Totaal activa 9.562 8.999 Totaal passiva 9.562 8.999
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat 0 0 Waarborgsommen en garanties 0 0

Overzicht baten en lasten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten - Overzicht baten en lasten
Programmarekening 2024 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Overhead
Programma Bedrijfsvoering 2.788 42.884 -40.096 5.224 48.715 -43.491 5.329 48.267 -42.938
Programma Algemene dekkingsmiddelen 40.146 0 40.146 42.986 0 42.986 42.974 0 42.974
Subtotaal 42.934 42.884 50 48.210 48.715 -505 48.303 48.267 36
Onvoorzien 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 42.934 42.884 50 48.210 48.715 -505 48.303 48.267 36
Mutaties reserves
Mutaties reserves 150 200 -50 1.578 1.074 505 1.453 1.074 380
Subtotaal 150 200 -50 1.578 1.074 505 1.453 1.074 380
Het gerealiseerde resultaat 43.084 43.084 0 49.789 49.789 0 49.756 49.341 415

Grondslagen voor waardebepaling en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardebepaling en resultaatbepaling - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Omschrijving (toelichting)

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden, uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardebepaling en resultaatbepaling - Balans

Omschrijving (toelichting)

Vaste activa

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden het jaar na investering lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijging- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken en geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Inventaris computerruimte (bijv. Patchkasten en beveiliging)

30

Verbouwingen, aanhangwagens en kiepers

15

Inventaris computerruimte , bekabeling (ook glasvezel), zware vrachtwagens, kranen, tractoren en overig materieel

10

Lichte vrachtwagens, zoutstrooiers en vervoermiddelen

10

Software

10

Telefooncentrale en UPS

7

Beeldschermen

7

Verbindings- en communicatie apparatuur (intern en extern switches, en storage (opslagmedium data) 

5

Servers en randapparatuur (bijv. printers, plotters, scanners, multimedia)

5

Werkstations, laptops, mobiele apparaten (bijv. tablets)

4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van het bestuur kan incidenteel afgeweken worden van de tabel.

 

 

Vlottende activa

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld.

Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats na besluitvorming door het bestuur.

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel.

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. Bij verlofsparen is sprake van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen. Hiervoor is een  voorziening gevormd.

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

Overlopende passiva

De overlopende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Grondslagen voor waardebepaling en resultaatbepaling - Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording

Omschrijving (toelichting)

De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de Financiële verordening bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen 2023 en op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2024. Dat betekent dat:
-    De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties;
-    De financiële rechtmatigheid waaronder het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik & oneigenlijk gebruik criterium omvat:
      o    Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 18 oktober 2024 door het bestuur is vastgesteld;
      o    Voor het begrotingscriterium geldt dat alle overschrijdingen van lasten en investeringskredieten onrechtmatig zijn, waarbij voor een aantal scenario’s in de financiële verordening is beschreven wanneer deze overschrijdingen acceptabel zijn. Voor over- en onderschrijdingen van baten, onderschrijdingen van lasten en onderschrijdingen van investeringskredieten geldt dat deze als onrechtmatig zijn aangemerkt indien ze niet tijdig aan het bestuur zijn gemeld.
      o    Ten aanzien van het M&O-criterium kent onze organisatie geen overkoepelende nota M&O-beleid. Dit is toegelicht in de toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording in de paragraaf Bedrijfsvoering. Omdat alleen bij misbruik sprake is van een onrechtmatigheid zijn eventuele gevallen van misbruik (mits cumulatief met andere fouten of onduidelijkheden boven de verantwoordingsgrens) opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
-    De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld binnen de kaders van de Kadernota rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV alsmede onze eigen financiële verordening. Dit betekent dat:
      o    Een verantwoordingsgrens van 3% (zijnde € 1.320.000) is gehanteerd waarboven cumulatieve fouten en onduidelijkheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen;
      o    Een rapporteringstolerantie van € 50.000 is gehanteerd waarboven fouten en onduidelijkheden in de paragraaf Bedrijfsvoering worden opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 december - Activa

Vaste activa

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa onderscheiden we in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2024 31-12-2023
Investeringen met een economisch nut 6.423 5.289
Totaal 6.423 5.289

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:

Materiële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/afwaardering Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2024 ringen vesteringen 31-12-2024
Bedrijfsgebouwen 40 10 30
Vervoermiddelen 3.550 999 517 4.033
Machines, apparaten en installaties 1.699 1.190 528 2.361
Totaal 5.288 2.190 0 1.055 6.423

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
2021 Uitbreiding backupopslag 52 45 7 0
2021 Landmeetkundige apparatuur 70 21 14 34
2023 shovel T-09-GND,10 jr afschr(K) 12 0 20 -8
2023 Schaftwagen 12 0 12 0
2023 Schaftwagen 12 0 9 2
2023 Herhuisvesting gem huis Tubbergen 250 188 45 16
2023 Vervanging LAN-switches 87 78 9 -0
2023 Kuhn frees 60 0 59 1
2023 Blad-zuig-blaas machine 12 0 12 0
2023 Rioolbus 102 0 102 -0
2023 Tractor met wegenschaaf 280 70 210 0
2023 Kiep-tandemasser aanhangwagen 11 0 11 0
2023 Migratie websites naar Drupal 52 17 35 0
2023 Dell workstations 53 9 35 9
2024 Vervanging GBI 40 0 24 16
2024 Tablets 26 0 7 18
2024 Laptops 92 0 54 37
2024 Smartphones 53 0 36 17
2024 Bus enkele cabine en laad- kiepbak 55 0 55 0
2024 Bestelauto 27 0 33 -6
2024 Bestelauto 27 0 35 -8
2024 Bus dubbele cabine en laad- kiepbak 65 0 55 10
2024 Bus dubbele cabine en laad- kiepbak 65 0 55 10
2024 Bestelauto 27 0 35 -8
2024 Rolbezem 20 0 10 10
2024 Vervanging VSI, VDI, storage D/T 536 0 535 1
2024 270x Beeldschermen 66 0 66 0
2024 Pick-up VDB-38-V 25 0 25 0
2024 Pick-up VDB-15-V 25 0 25 0
2024 Pick-up VBR-98-S 25 0 25 -0
2024 Pick-up VBR-65-H 25 0 25 -0
2024 Pick-up VBR-10-T 25 0 25 -0
2024 Pick-up VBR-04-J 25 0 25 -0
2024 Pick-up VBR-38-H 25 0 26 -0
2024 Pick-up VBR-54-H 25 0 25 -0
2024 Pick-up VBR-94-H 25 0 25 0
2024 Pick-up VBR-25-J 25 0 25 -0
2024 Uitbreiding Hybride vergaderen 15 0 9 6
2024 Backupvoorziening 110 0 109 1
2024 Peugeot Partner V-860-ZF 15 0 15 0
2024 Vervanging Firewalls 135 0 135 0
2024 Zaagmachine 30 0 30 0
2024 DMS scanners 20 0 19 0
2024 70x beeldschermen, 7 jr afschr 17 0 16 1
Totaal 2.757 428 2.168 160
Uitzettingen met een looptijd korter dan 1 jaar Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2024 31-12-2023
Vorderingen op Openbare lichamen 2.503 1.823
Overige vorderingen 92 50
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 61 572
Totaal 2.655 2.445
Overige vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2024 31-12-2023
Waarborgsommen 6 6
Debiteuren (privaatrechtelijk) 86 44
Totaal 92 50
Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2024 31-12-2023
Schatkistbankieren 61 572
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 1000
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 160 124 165 189
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 840 876 835 811
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 40.000
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 40.000
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag 1000
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 14.524 11.250 15.201 17.419
(5b) Dagen in het kwartaal 91 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 160 124 165 189

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2024 31-12-2023
Bank 159 81
Totaal 159 81

Alle  liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de bedrijfsvoeringsorganisatie. 

Overlopende activa Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2024 31-12-2023
Vooruitbetaalde bedragen 130 271
Nog te ontvangen bedragen 194 913
Totaal 324 1.185

Passiva

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 december - Passiva

Vaste passiva

Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2024 31-12-2023
Algemene reserve 308 458
Bestemmingsreserves 2.284 2.417
Resultaat na bestemming 415 96
Totaal 3.007 2.971

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer voor het opvangen van financiële tegenvallers
Resultaatverdeling 2023 150
Algemene reserve - Totaal 458 0 150 308
Reserve saldo van rekening
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatverdeling 2023 366 462
Reserve saldo van rekening - Totaal 96 366 462 0
Reserve verplichting voorgaand dienstjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatverdeling 2023 205 205
Reserve verplichting voorgaand dienstjaar - Totaal 0 205 205 0
Reserve bedrijfsvoering
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het adequaat opvangen van knelpunten in de bedrijfsvoering en het creëren van enige mate van flexibiliteit vanwege het feit dat budgettering en implementatie/uitvoering niet altijd gelijk lopen. De reserve heeft dus naast een bufferfunctie, ook een egaliserend karakter.
Resultaatverdeling 2023 216
Reserve organisatieontwikkeling 150
Traineeschip 150
Digitalisering bouwarchief 54
Inrichtingskosten BRK GOUW IT/VIS2 19
Eigen regie op fit 125
Arbobudget RI&E's 10
Reserve bedrijfsvoering - Totaal 878 0 724 154
Reserve Ambities 2022-2026
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoering College/Ambitie akkoord gemeenten
Resultaatverdeling 2023 258
Uitvoeringsplan omgevingswet 250
Doorontwikkeling Visie Digitale dienstverlening 38
Opstellem omgevingsplan 217
Reserve ambities 2022-2026 - Totaal 1.540 508 255 1.792
Reserve organisatieontwikkeling
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het zicht houden op middelen welk worden ingezet voor organisatieontwikkeling
Reserve bedrijfsvoering 150
Samenhangende objectenregistratie 200 12
Reserve organisatieontwikkeling - Totaal 0 350 12 338
Reserves - Totaal 2.972 1.428 1.808 2.592

Toelichting algemene reserve

In de gepresenteerde stand van de algemene reserve is nog geen rekening gehouden met een dotatie van € 194.000  uit deze jaarverantwoording 2024. De gevolgen van deze dotatie in termen van het weerstandsvermogen en de ratio is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen. Met de storting van € 194.000 komt de algemene reserve (het weerstandsvermogen) op een stand € 502.000. Deze stand komt overeen met een ratio van 1.0.

 

Toelichting reserve bedrijfsvoering:

 

Volgens de richtlijnen (vastgesteld bij besluit van 26 oktober 2020) mag de reserve bedrijfsvoering niet meer bedragen dan 2,5% van de begrote loonkosten. Deze kosten zijn in 2024 € 35.486.000.  Hiervan 2,5% betekent een plafond van € 887.000. 

 

 

Stand 31 december 2024 (bedragen in €)

154.000

Resultaat 2024 (na budgetoverheveling  en resultaatbestemming 2023)

314.000

Budgetoverheveling

226.000

 

           694.000

Verplichtingen komende dienstjaren 

 

- Eigen regie op fit (seniorenregeling)

- 125.000

- Digitalisering bouwarchieven

- 4.000

- Automatiseringskosten -50.000
- Kosten m.b.t. handhaving -22.000
- Implementatie Wet Open Overheid -114.000
- Werkbudget betrouwbare transparantie en open overheid -30.000
- Quickscan informatieveiligheid -22.000
- Werkbudget samenlevingsgericht werken -25.000

 

                         302.000 

 

Toelichting reserve ambities 2022-2026

Deze reserve is gevormd voor de uitvoering van de ambities vanuit de beide deelnemende gemeenten.  De voeding is eveneens verlopen via de beide deelnemende gemeenten. Zo zijn de middelen die de beide gemeenten vanuit de rijksoverheid hebben ontvangen voor het werken aan en het werken met de omgevingswet  gestort in deze reserve. In 2024 zijn van hieruit onder de kosten van het opstellen van het omgevingsplan, maar ook de kosten van de personele inzet vanuit de staande organisatie voor het werken met de omgevingswet bekostigd. Daarnaast hebben de beide gemeenten in 2023 ieders € 200.000 aan uitvoeringskosten duurzaamheid aan Noaberkracht ter beschikking gesteld. De werkelijk gemaakte (extra) uitvoeringskosten duurzaamheid over de jaren 2023 en 2024 zijn hier ten laste van gebracht. Het hierna  resterende bedrag van € 119.000 zit nu nog in deze reserve maar wordt via het eerstvolgende programmajournaal teruggegeven aan de beide gemeenten.

 

Stand reserve 31 december 2024 (bedragen in €)  1.792.000
af: resultaatbestemming duurzaamheid  139.000
af: resultaatbestemming werken met de omgevingswet  95.000
af: resultaatbestemming veranderende arbeidsmarkt  85.000
terug te betalen aan de beide gemeenten  119.000
  1.354.000

Hierna resteert een bedrag van € 1.354.000 in deze reserve wat als volgt kan worden gespecificeerd

Werken met de omgevingswet 1.077.000
Doorontwikkeling visie digitale dienstverlening  12.000
Veranderende arbeidsmark  265.000 

 

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten:

Voorzieningen Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2024 31-12-2023
Verplichtingen, verliezen en risico's 519 356
Totaal 519 356

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht:

(Bedragen x € 1.000)
Voorziening verlofsparen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Hiermee kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid.
Dotatie verlofsparen 163
Voorziening verlofsparen - Totaal 356 163 0 519

Vlottende passiva

Netto vlottende schulden met een rente-typische looptijd korter dan één jaar

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2024 31-12-2023
Crediteuren 1.133 1.249
Belastingdienst 4.248 3.701
Sociale lasten 438 391
Kruisposten 0 1
Salarissen 0 2
Totaal 5.818 5.344

Overlopende passiva

Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2024 31-12-2023
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 0 96
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 218 230
Totaal 218 326

Specificatie van verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 december - Specificatie van verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2024 31-12-2023
Personeelskosten en uitbesteed werk 152 168
Licenties, software, etc. 31 46
Accountantskosten 17 15
Energiekosten 18 1
Totaal 218 230

Niet in de balans opgenomen verplichtingen

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 december - Niet in de balans opgenomen verplichtingen

Omschrijving (toelichting)

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan Noaberkracht voor toekomstige jaren is verbonden

 

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

Lopende contracten

Onderwerp

Looptijd

Contractwaarde

Per jaar

Levering duurzame elektriciteit

4 jaar vanaf 1 januari 2021 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar

 

€ 315.000

(schatting)

Levering CO2 gecompenseerd aardgas

1 januari 2023 tot en met 31 december 2026
Verlengingsmogelijkheid met 3 x 1 jaar 

 

€ 180.000

Raamovereenkomst uitzenddiensten

2 jaar vanaf 1 september 2023 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar

Varieert per jaar

Overeenkomst ICT burgerzaken, belastingen, BAG, gegevensdistributiesysteem, kadaster en NHR

2015 t/m 2020 met optionele verlenging van 1 x 5 jaar

€ 375.000

Genetics Powerbrowser

24 april 2019 onbepaalde tijd

€ 30.000

Brandstof en tankpassen

1 februari 2025 t/m 1 februari 2027
Optionele verlenging 2 x 1 jaar

Varieert per jaar

Zaaksysteem

2017 t/m 2022 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar

€ 103.240

Accountantsdiensten

 

Boekjaar 2023 t/m 2026
met een optionele verlenging van 1 x 4 jaar

 

€ 34.000

Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) voor de inhuur van extern personeel

1 november 2021 tot en met in ieder geval 28 februari 2025  

Varieert per jaar

WOZ diensten   

2023 t/m 2026 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar

€ 230.000

Schoonmaak gemeentelijke gebouwen

1 januari 2024 tot en met 31 maart 2026 met een optionele verlenging van 5 x 1 jaar

€ 155.000

Lease auto’s

 Diverse lease overeenkomsten 
Haarhuis
WH lease

 € 105.000

Onkruid- en veegvuilbeheersing verharding

April 2023  t/m maart 2025 Optionele verlenging 2 x 1 jaar

€ 135.000 (betreft gemeente Dinkelland en Tubbergen)

Inkoopdiensten Noaberkracht Dinkelland Tubbergen

Mei 2024 t/m mei 2026
Optionele verlenging 2 x 1 jaar

€150.000

Aanschaf voertuigen buitendienst Noaberkracht Dinkelland Tubbergen

Onderhoudsovereenkomst van 10 jaar

Aanschaf voertuigen buitendienst Noaberkracht Dinkelland Tubbergen

Onderhoudsovereenkomst van 10 jaar
    Mei 2024 t/m mei 2029
Onderhoudsovereenkomst:
Mei 2024 t/m mei 2034

€238.000
€10.000 (onderhoud)

Omschrijving (toelichting)

Bovenstaande contracten zijn afgesloten met Noaberkracht en/of de gemeente Dinkelland en/of de gemeente Tubbergen.

Rechthebbende

Onderwerp

Bijzonderheden

Recht

Medewerkers Verlof

Aan het eind van het jaar "niet opgenomen verlofdagen".

Totaal 30.757 uren. Gewaardeerd tegen het uurloon voor overwerk. Er is geen rekening gehouden met de werkgeverslasten.

Volgens de spelregels moet deze buffer van verlofdagen binnen een bepaalde termijn worden opgenomen. 

€877.000 

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Toelichting op de balans per 31 december - Gebeurtenissen na balansdatum

Omschrijving (toelichting)

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Analyse

Terug naar navigatie - Toelichting en analyse op de baten en lasten - Analyse

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van € 50.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2024 in het jaarverslag 2024, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarrekening 2024.

Overhead
Programma Bedrijfsvoering
Personeel
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.752 4.631 4.598 -33
Lasten 36.875 41.464 40.860 605
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -34.123 -36.833 -36.262 572
Onttrekkingen aan reserves 150 656 506 150
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -33.973 -36.177 -35.756 422
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Salaris, inhuur en overige personeelslasten 281
* Eigen regie op fit (zie voorstel budgetoverheveling) 125
* Implementatiebudget Wet Open Overheid (zie voorstel budgetoverheveling) 114
* Digitalisering bouwarchief (zie voorstel budgetoverheveling) 4
* Kosten m.b.t. handhaving (o.a bodycam, dakset stoptransparant en rijopleiding) (zie voorstel budgetoverheveling) 22
* Dotatie voorziening verlofsparen 57
* Accountantskosten 17
* Digitale, betrouwbare, transparante en open overheid (zie voorstel budgetoverheveling) 30
* Detacheringskosten Dorper Esch 25
676
Nadelen
* Veranderde arbeidsmarkt -85
* Representatie en verteringen -44
-129
Per saldo overige voor- en nadelen 24
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming 572
Voordelen
*
0
Nadelen
* Eigen regie op fit (zie voorstel budgetoverheveling) -125
* Samenhangende objectenregistratie (zie voorstel budgetoverheveling) -10
* Quikscan informatieveiligheid (zie voorstel budgetoverheveling) -11
* Digitalisering bouwarchief (zie voorstel budgetoverheveling) -4
-150
Per saldo overige voor- en nadelen 0
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming 422
Huisvesting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 31 31 37 6
Lasten 774 942 959 -17
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -743 -911 -922 -11
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -743 -911 -922 -11
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Energiekosten 31
31
Nadelen
* Onderhoudskosten -58
-58
Per saldo overige voor- en nadelen 16
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming -11
ICT
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2 24 22 -2
Lasten 3.431 3.743 3.669 74
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.429 -3.719 -3.647 72
Onttrekkingen aan reserves 0 119 106 12
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.429 -3.600 -3.541 59
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Doorontwikkeling digitale dienstverlening (zie voorstel budgetoverheveling) 12
* Kosten ICT (zie voorstel budgetoverheveling voor € 40.000) 65
77
Nadelen
*
0
Per saldo overige voor- en nadelen -5
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming 72
Voordelen
*
0
Nadelen
* Doorontwikkeling digitale dienstverlening (zie voorstel budgetoverheveling) -12
-12
Per saldo overige voor- en nadelen -1
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming 59
Tractie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 50 75 24
Lasten 1.327 1.427 1.446 -19
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.327 -1.377 -1.371 5
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.327 -1.377 -1.371 5
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Brandstofkosten tractie 28
* Huur roerende zaken, lease auto's en huur van materialen 22
50
Nadelen
* Onderhoudskosten tractie -49
-49
Per saldo overige voor- en nadelen 4
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming 5
Goederen en diensten, overig
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3 54 159 105
Lasten 477 559 711 -152
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -475 -505 -552 -47
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -475 -505 -552 -47
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Abonnementen en vakliteratuur 11
* Stelpost kapitaallasten 8
19
Nadelen
* Huur roerende zaken, lease auto's en huur van materialen -19
* Portokosten -51
-70
Per saldo overige voor- en nadelen 4
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming -47
Projecten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 433 438 5
Lasten 0 579 621 -42
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 0 -146 -183 -37
Onttrekkingen aan reserves 0 180 217 -37
Toevoegingen aan reserves 0 250 250 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 0 -216 -216 -0
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
*
0
Nadelen
* Omgevingswet -37
-37
Per saldo overige voor- en nadelen
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming -37
Voordelen
* Omgevingswet 37
Nadelen
*
37
Per saldo overige voor- en nadelen
Gerealiseerd saldo van baten en lasten na bestemming 0
Totaal Programma Bedrijfsvoering
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.788 5.224 5.329 105
Lasten 42.884 48.715 48.267 448
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -40.096 -43.491 -42.938 553
Onttrekkingen aan reserves 150 955 830 125
Toevoegingen aan reserves 0 250 250 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -39.946 -42.786 -42.359 428
Programma Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 40.146 42.986 42.974 -12
Lasten 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 40.146 42.986 42.974 -12
Onttrekkingen aan reserves 0 624 624 0
Toevoegingen aan reserves 200 824 824 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 39.946 42.786 42.774 -12
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Hogere bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht 13
13
Nadelen
* Lagere doorberekening aan gemeenten m.b.t. Dorper Esch -25
-25
Per saldo overige voor- en nadelen
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming -12
Totaal 0 0 415 415
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 42.934 48.210 48.303 92
Lasten 42.884 48.715 48.267 -448
Kosten van de overhead 50 -505 36 540
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
0 0 0 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 50 -505 36 540

Specificatie bijdragen 2024 Gemeente Dinkelland en Tubbergen

Terug naar navigatie - Toelichting en analyse op de baten en lasten - Specificatie bijdragen 2024 Gemeente Dinkelland en Tubbergen
Omschrijving Dinkelland Tubbergen Totaal
(Bedragen x € 1.000)
Bijdrage gemeente primitieve begroting 2024
Dinkelland bijdrage 56,35%, Tubbergen bijdrage 43,65% 23.007 17.116 40.123
Begrotingswijzigingen:
Bedrijfsplan binnendienst 303 209 512
Personeelskosten 792 591 1.383
Detachering SPN 75 58 134
Backoffice Pwet 166 129 295
Wet goed verhuurschap 16 12 28
BIBOB 25 19 44
Werkzaamheden WOZ 137 108 245
Uitvoeringskosten omgevingswet 139 111 250
Overige zaken -23 -27 -51
Bijdrage gemeente begrotingswijzigen 2024 1.630 1.210 2.840
Geraamde bijdrage gemeente 2024 24.637 18.326 42.963
Werkelijke bijdrage gemeente rekening 2024 24.606 18.332 42.938
Afwijking 31 -6 25

Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording - Rechtmatigheidsverantwoording

Omschrijving (toelichting)

Verantwoordelijkheid directie

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht de directie toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door het bestuur vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door het bestuur op 18 oktober 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door het bestuur bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 1.320.000. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.

Bevinding 

De directie stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen  € 0 bedraagt. Dit is lager dan de daarvoor gestelde grens van € 1.320.000.