2. Nota van aanbieding

Bestuur en visie

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur en visie - Bestuur

Omschrijving (toelichting)

Het bestuur van Noaberkracht werd in 2024 gevormd door de wethouders en de burgemeesters van beide gemeenten. In 2022 hebben er gemeenteraadsverkiezingen plaatsgevonden en als gevolg daarvan is het bestuur van Noaberkracht gewijzigd in samenstelling. Beide gemeenten hebben in het bestuur van Noaberkracht een gelijke stem. Dit betekent dat het voor de besluitvorming niet uitmaakt of één van de gemeenten (in aantal) meer vertegenwoordigers heeft dan de andere gemeente: de stemverhouding blijft gelijk.

Het voorzitterschap wordt door de burgemeesters van Dinkelland en Tubbergen in gezamenlijkheid vervuld.

 In 2024 heeft het bestuur van Noaberkracht elf keer vergaderd. 

Visie

Terug naar navigatie - Bestuur en visie - Visie

Omschrijving (toelichting)

De organisatiemissie en -visie is vastgesteld door het bestuur van Noaberkracht. De omstandigheden en omgeving waarbinnen Noaberkracht functioneert zijn de laatste jaren aanzienlijk gewijzigd. Deze gewijzigde omstandigheden en omgeving doen geen afbreuk aan de organisatiemissie (Waar staan we voor?),  die als volgt luidt:

 “Wij geloven dat je met de gebundelde krachten van de samenleving en gemeente veel verder komt. Door elkaar half te staan en te vertrouwen op elkaars kracht, kun je als goede Noabers werken aan een fijne leefomgeving. Een daadkrachtig partnerschap tussen samenleving en gemeente waarmee we werken aan een energieke samenleving.”

Ruim 10 jaar voert Noaberkracht de volledige bedrijfsvoering en beleidsvorming uit voor de gemeenten Dinkelland en Tubbergen. Inmiddels heeft een evaluatie van Noaberkracht plaatsgevonden, genaamd 'De Kracht, Balans en Kansen van Samen' en is er een onderzoek uitgevoerd, genaamd 'Onderhoud Noaberkracht'. Daarnaast was een behoefte ontstaan om naast harmonisatie ook ruimte te hebben voor differentiatie in beleidsvoorkeuren en bestuursstijlen van de beide gemeentebesturen. Om in deze behoefte te voorzien en om aan de veelheid aan aanbevelingen uit de evaluatie en het onderzoek het hoofd te kunnen bieden, is gekozen voor een doorontwikkeling van Noaberkracht.

De organisatievisie (Waar gaan we voor?) luidt als volgt: "We willen Noaberkracht door ontwikkelen naar een wendbare, toekomstbestendige organisatie die van betekenis is voor de samenleving en meebeweegt met veranderingen in de samenleving. Een organisatie die flexibel is ingericht en inspeelt op de verschillende bestuursstijlen. Op een zakelijke, betrokken en ondernemende manier."

De toenemende behoefte om in te spelen op vragen en verzoeken uit de samenleving en in te spelen op de verschillende bestuursstijlen heeft zijn weerslag op de ambtelijke capaciteit, competenties en werkprocessen. De noodzaak tot continue ontwikkeling van Noaberkracht is een constante factor gebleken. Hierin lag ook de aanleiding om het programma organisatie ontwikkeling af te bouwen en te borgen in de bestaande organisatie waarbij het management veel nadrukkelijker in positie is gebracht om integraal te sturen op de ontwikkeling van onze organisatie.

In deze nieuwe fase beogen we Noaberkracht sterker te positioneren, organiseren en ontwikkelen, met als doel om zo optimaal mogelijk de autonome gemeentebesturen en de lokale samenleving in de gemeenten Dinkelland en Tubbergen te faciliteren. Gedreven door de kernwaarden Zakelijk, Betrokken en Ondernemend. Waar mogelijk participatief en in co-creatie, waarbij de ontwikkelkracht van de samenleving zelf centraal.

Voor de komende jaren onderkennen we de volgende richtinggevende trends voor de ontwikkeling van de organisatie Noaberkracht:

  1. Democratische vernieuwing en samenlevingsgericht werken. We zien de groei van de participatieve democratie en we zijn op zoek naar nieuwe manieren van besluitvorming en een passende machtsverdeling tussen overheid en inwoner. We zullen werk moeten blijven maken van vernieuwing en investeren in een goed contact met onze inwoners. Daarbij hanteren we een bestuurs- en werkstijl van “Samenlevingsgericht werken”.
  2. Digitalisering. Inwoners hebben recht op digitale dienstverlening, waarbij we tegelijkertijd dicht bij inwoners willen blijven staan en de menselijke maat kunnen blijven hanteren.
  3. Veranderende arbeidsmarkt. In een krappe arbeidsmarkt is het nog belangrijker om de juiste medewerkers te vinden en de juiste medewerkers aan ons te blijven binden als aantrekkelijk werkgever.
  4. Van organisatie naar organiseren. Dichtbij inwoners en partners staan vraagt van Noaberkracht zich te ontwikkelen naar een organisatie die zich op meerdere schalen netwerkgericht weet te organiseren.

Deze trends zijn voor Noaberkracht vertaald in een viertal ambitielijnen, voorheen zevental actielijnen, zie hoofdstuk 6, die gezamenlijk het plan organisatieontwikkeling vormen.

Weet wat er speelt en doet wat nodig is. Maar waar draait dat eigenlijk om? Welke kernwaarden horen daarbij en hoe oefenen we dit uit in de praktijk? Dit hebben we in 2024 beschreven in een "identiteit-schrift" of "identi-tijdschrift". Het beschrijft de essentie van onze organisatie: onze missie, visie, kernboodschap en kernwaarden. Met andere woorden, het omvat wie we zijn en waar we voor staan. Het biedt medewerkers van Noaberkracht een basis om aan de slag te kunnen gaan, 

Indeling jaarstukken

Indeling jaarstukken

Terug naar navigatie - Indeling jaarstukken - Indeling jaarstukken

Omschrijving (toelichting)

De in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) genoemde jaarstukken bestaan uit:

De jaarstukken zijn het sluitstuk van de Planning en Control cyclus. In het eerste deel, het jaarverslag, staat het gevoerde beleid centraal. In het jaarverslag wordt de indeling van de begroting gevolgd en wordt de realisatie van de programma's Bedrijfsvoering en Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien weergegeven. Daarna komen de doelstellingen uit het programma organisatieontwikkeling aan de orde. 
In het tweede deel, de jaarrekening, worden de balans en het overzicht van baten en lasten gepresenteerd. In deze jaarrekening zijn ook nog de volgende (verplichte) bijlagen opgenomen

  • Overzicht van incidentele baten en lasten
  • Wet Normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector
  • Overzicht taakvelden

Resultaat en analyse

Resultaat

Terug naar navigatie - Resultaat en analyse - Resultaat
Verloop resultaten producten Planning & Control op begrotingsbasis 2024
P&C cyclus 2024 (Bedragen x € 1.000)
Saldo primitieve begroting 2024 0
Saldo programmajournaal 2024 -250

Verloop resultaten producten Planning & Control op begrotingsbasis

Het nadelige saldo van het programmajournaal 2024 ten bedrage van € 250.000 is ten laste gebracht van de flexibele schil

 

Verloop begroting 2024 versus rekening 2024

Naast de specifieke verantwoording die in het vervolg van de jaarrekening staat, gaan wij in dit algemene deel in hoofdlijnen in op de financiële uitkomsten. Onderstaand een opbouw van het uiteindelijke resultaat, zowel vóór bestemming als na bestemming.

(Bedragen x € 1.000) Raming 2024 vóór wijziging Raming 2024 na wijziging Realisatie 2024
Baten 42.934 48.210 48.303
Lasten 42.884 48.715 48.267
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 50 -505 36
Ontrekking aan reserves 150 1.578 1.453
Toevoeging aan reserves 200 1.074 1.074
Het gerealiseerde resultaat 0 0 415

Analyse verschillen reserves

Terug naar navigatie - Resultaat en analyse - Analyse verschillen reserves

Omschrijving (toelichting)

Onder de programma’s en in de toelichting op de balans wordt ingegaan op de verschillende mutaties betreffende de reserves. Ook wordt verderop in deze nota van aanbieding een nadere toelichting gegeven op het (ontstaan van het) totaal van onze reserves. Voor een verklaring van het resultaat voor bestemming (dus zonder de onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves) in relatie tot het resultaat na bestemming, wordt ook hier kort stilgestaan bij de verschillen tussen de raming en de realisatie betreffende de onttrekkingen en toevoegingen aan de reserves.

De lagere onttrekking aan de reserves heeft te maken met werkzaamheden die in 2024 niet of niet volledig zijn uitgevoerd en in 2025 verder worden opgepakt. Zie hiervoor ook het voorstel met betrekking tot de budgetoverheveling.

Analyse uitkomsten op hoofdlijnen

Terug naar navigatie - Resultaat en analyse - Analyse uitkomsten op hoofdlijnen

Hierna wordt ter verklaring van het voordelig resultaat (na bestemming) een analyse op hoofdlijnen gegeven. Vergeleken zijn de werkelijke baten en lasten met de ramingen na verwerkte begrotingswijzigingen.

In globale lijnen geeft dit het volgende beeld:

omschrijving voordeel nadeel
(Bedragen x € 1.000)
Salaris, inhuur en overige personeelslasten 281
Veranderende arbeidsmarkt 85
Implementatie Wet Open Overheid 114
Dotatie voorziening verlofsparen 57
Digitale, betrouwbare, transparante en open overheid 30
Detacheringskosten Dorper Esch 25
Energiekosten 31
Onderhoudskosten huisvesting 58
Kosten ICT 65
Portokosten 51
Detacheringskosten Dorper Esch 25
Overige mee- en tegenvallers 31
Totaal 634 219

Zoals uit het overzicht blijkt is er over het jaar 2024 sprake van een voordelig resultaat van €415.000 (€634.000 -/- €219.000).  

Het totale voordeel van €415.000 wordt voor een bedrag van €226.000 veroorzaakt doordat een aantal budgetten in 2024 niet of niet geheel zijn aangewend.   (zie budgetoverheveling).

Voor een nadere toelichting op de verschillende financiële afwijkingen wordt verwezen naar het jaarverslag en de toelichting op de jaarrekening onder de programma’s.

Budgetoverheveling

Terug naar navigatie - Resultaat en analyse - Budgetoverheveling
Over te hevelen budgetten 2024
t.l.v. t.l.v. alg.
(Bedragen x € 1.000) Totaal reserves middelen
Digitalisering bouwarchief 4 4 0
Samenhangende objectenregistratie 10 10 0
Doorontwikkeling Visie Digitale dienstverlening 12 12 0
Automatiseringskosten 40 0 40
Inhuur geografisch informatiesysteem 10 0 10
Kosten m.b.t. handhaving ( o.a bodycam, dakset stoptransparant en rijopleiding) 22 0 22
Eigen regie op fit - seniorenregeling 125 125 0
Implementatie Wet Open Overheid 114 0 114
Quickscan informatieveiligheid 21 11 10
Werkbudget betrouwbare transparantie en open overheid 30 0 30
Te storten in reserve verplichtingen voorgaande jaren 389 162 226

De budgetoverheveling betreffende de algemene middelen laten we lopen via de reserve bedrijfsvoering. Na deze storting van de over te hevelen budgetten ten laste van de algemene middelen in de reserve bedrijfsvoering bedraagt het positieve saldo €189.000 (€415.000 minus €226.000). Wij stellen voor deze budgetten over te hevelen naar het jaar 2025 . 

Voordat dit volledige positieve saldo wordt gestort in de reserve worden er een drietal specifieke resultaatbestemmingen voorgesteld. Hierover is door het bestuur nog geen besluit genomen. Het gaat hierbij om de volgende mutaties:

 

 

Bestemming resultaat 2024
(Bedragen x € 1.000)
Omschrijving Totaal
Kosten werken met de omgevingswet 95
Uitvoeringskosten duurzaamheid 139
Veranderende arbeidsmarkt 85
Onttrekking uit de reserve Ambities 2022 - 2026 319

Toelichting op de specifieke resultaatbestemming  

1)  Kosten werken met de omgevingswet

Gemeenten hebben de afgelopen jaren middelen van het Rijk ontvangen voor het werken aan en het werken met de omgevingswet. Deze ontvangen middelen zijn door de beide "Noaberkracht gemeenten" overgeheveld naar Noaberkracht omdat daar de kosten worden gemaakt.  Om deze middelen  ook inderdaad beschikbaar te houden voor het aangegeven doel (werken aan en werken met de omgevingswet) laten we deze geldstroom lopen via de reserve. Over het jaar 2024 hebben we vanuit de staande organisatie voor een bedrag van € 94.695 aan inzet gepleegd voor het werken met de omgevingswet. Deze inzet via de staande organisatie brengen we ten laste van de ontvangen rijksmiddelen, wat inhoudt dat we het bedrag van € 94.695 onttrekken aan de reserve.

2) Uitvoeringskosten duurzaamheid

In het coalitieakkoord 2022-2026 Tubbergen en het collegeakkoord 2022-2026 Dinkelland zijn namelijk zogenaamde uitvoeringskosten duurzaamheid opgenomen. Deze budgetten zijn in 2023 overgeheveld naar Noaberkracht omdat de uitvoeringskosten binnen Noaberkracht worden gemaakt en ook daar worden verantwoord.

In de jaarverantwoording 2023 van Noaberkracht is bij de resultaatbestemming besloten om een deel  van de personele inzet in het kader van duurzaamheid ten laste te brengen van deze  uitvoeringskosten duurzaamheid. Het betrof hier een bedrag van € 142.000. De resterende € 258.000 (€ 400.000 -/- € 142.000) is als onderdeel van de resultaatbestemming 2023 gestort in de reserve. Inmiddels blijkt dat we ook over het jaar 2024 een beroep moeten doen op de gereserveerde uitvoeringskosten duurzaamheid. Het betreft hier een bedrag van € 139.000.

Het hierna resterende bedrag van € 119.000 (€ 258.000 -/- € 139.000) kan terug naar de beide gemeenten,  dit betrekken we bij het programmajournaal 2025.

3) Veranderende arbeidsmarkt

In zowel het collegeakkoord van de gemeente Dinkelland als in het coalitieakkoord van de gemeente Tubbergen is aandacht gegeven aan de  gevolgen van veranderende arbeidsmarkt. Hier zijn ook middelen voor beschikbaar gesteld. Zowel structureel als incidenteel. De structurele middelen zijn toegevoegd aan de begroting van Noaberkracht en ingezet voor een nieuwe manier van arbeidsmarktbenadering (onder andere recruitment). Mede hierdoor zijn we er, weliswaar soms met wat vertraging, in geslaagd onze vacatures in te vullen en de krapte op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden.

Naast het feit dat de krapte op de arbeidsmarkt extra inzet en energie vraagt om vacatures ingevuld te krijgen neemt ook de kans op een mogelijk mis-match toe. Hier zijn  we in 2024 een aantal malen mee geconfronteerd wat betekende dat we vervroegd afscheid van medewerkers/medewerksters hebben moeten nemen.   Dit vraagt in sommige gevallen maatwerk via bijvoorbeeld een loopbaantraject of een mobiliteitsdienstverband maar soms ook in de simpele vorm van het niet verlangen dan wel beëindigen van het dienstverband wat leidt tot WW-verplichtingen. Over het jaar 2024 gaat het om een incidenteel bedrag van € 85.000. Deze kosten willen we ten laste brengen van de extra incidentele middelen ten bedrage van € 350.000 die de beide gemeenten  beschikbaar hebben gesteld ter dekking van de kosten als gevolg van de veranderende arbeidsmarkt. Aangezien deze extra incidentele middelen zijn gestort in de reserve ambities 2022-2026  stellen we nu in het kader van de resultaatbestemming voor een bedrag van € 85.000 te onttrekken aan de reserve ambities 2022-2026. De hierna resterende middelen van € 265.000 (€ 350.000 -/- € 85.000) willen we reserveren voor mogelijke toekomstige kosten die verband houden met de veranderde arbeidsmarkt. 

Samenvatting

Na besluit van het bestuur wordt het bedrag van € 319.000 onttrokken  aan de reserve Ambities 2022 - 2026. Het positieve saldo bedraagt hierna  €508.000 (€189.000 plus  €319.000). 

Let wel: de resterende middelen betreffende de uitvoeringskosten duurzaamheid ten bedrage van € 119.000 onttrekken we bij het programmajournaal 2025 ook aan deze reserve om het terug te geven aan de beide gemeenten.

Bij de verdeling van een voordelig resultaat wordt allereerst gekeken of het weerstandsvermogen (lees de algemene reserve) op orde is. Om dit weerstandsvermogen op de benodigde hoogte te krijgen conform de vastgesteld ratio van 1.0 dient een aanvullende storting plaats te vinden van € 194.000.

Hierna resteert een bedrag van € 314.000 (€508.000 -/- € 194.000) dat gedoteerd kan worden aan de reserve bedrijfsvoering.

Reserves en voorzieningen

Reserves en voorzieningen

Terug naar navigatie - Reserves en voorzieningen - Reserves en voorzieningen

In samenvattende vorm geven wij onderstaand een overzicht van de mutaties in de reserves.   

Saldo 1-1-2024 Saldo 31-12-2024 Mutatie
(Bedragen x € 1.000)
Algemene reserve 458 308 -150
Bestemmingsreserves 2.418 2.284 -134
Totaal reserves 2.876 2.592 -284
Voorzieningen 356 519 163
Totaal voorzieningen 356 519 163
ALGEHEEL TOTAAL 3.232 3.111 -121

De bestemmingsreserves zijn voor een bedrag van €284.000 afgenomen. Het overgrote deel van deze afname wordt veroorzaakt door de onttrekking van het resultaat van 2023, de inzet van de reserves voor de omgevingswet, digitalisering bouwarchief, generatiepact, traineeschip, en doorontwikkeling visie digitale dienstverlening voor een totaalbedrag van ruim €0,7 miljoen.  De toename wordt veroorzaakt door storting in de reserves voor de omgevingswet en samenhangende objectenregistratie van €0,5 miljoen.

De voorzieningen zijn toegenomen met €163.000. Deze toename komt door de dotatie aan de voorziening verlofsparen voor de reservering van 2024.

In de toelichting op de balans in deze jaarrekening is een overzicht van de mutaties van beide reserves opgenomen, met daaraan toegevoegd een overzicht van de mutaties per reserve. Verder verwijzen wij tevens naar de paragraaf weerstandsvermogen. Voor de volledigheid moet worden opgemerkt dat in bovenstaande opstelling van de reserves (nog) geen rekening is gehouden met de voorgestelde toevoegingen op grond van de resultaatbestemming 2024. 

Financiële positie en resultaatbestemming

Beoordeling financiële positie

Terug naar navigatie - Financiële positie en resultaatbestemming - Beoordeling financiële positie

Omschrijving (toelichting)

Bij het beoordelen van de financiële positie dienen wij ook naar financiële vooruitzichten te kijken, met daarin opgenomen een weging van de risico's van Noaberkracht. Verder is de reservepositie van belang, evenals de aanwendbaarheid daarvan. De beoordeling op deze plek houden wij beperkt, omdat ook in de separaat aan de orde zijnde meerjarenbegroting 2026-2029 wordt ingegaan op de vooruitzichten voor 2025 e.v.

De jaarrekening kan met een voordelig saldo (voor bestemming) worden afgesloten. De begrotingsposten zijn niet substantieel en ontoelaatbaar overschreden.

Bestemming resultaat

Terug naar navigatie - Financiële positie en resultaatbestemming - Bestemming resultaat

Omschrijving (toelichting)

De jaarverantwoording 2024 kent in eerste instantie een voordelig saldo na bestemming van €415.000. Voorgesteld wordt om dit voordelig saldo na bestemming als volgt te bestemmen:

a. Doteren aan de reserve bedrijfsvoering (budgetoverheveling)

€ 226.000

b.  Onttrekken aan de reserve Ambities 2022 - 2026

€ 319.000

c.  Doteren aan de algemene reserve

€ 194.000 

d. Doteren aan de reserve bedrijfsvoering

€ 314.000

Omschrijving (toelichting)

Toelichting op bestemming resultaat

Door deze resultaatbestemming is het weerstandsvermogen (lees: de algemene reserve) met een stand van € 508.000 weer op het benodigde niveau conform de vastgesteld ratio van 1,0.

De reserve bedrijfsvoering komt door deze resultaatbestemming uit op een stand van €  609.000. Uitgaande van deze stand van de reserve bedrijfsvoering eind 2024 en rekening houdend met de aangegane verplichtingen die rusten op deze reserve ontstaat een vrij te besteden saldo binnen de reserve bedrijfsvoering van € 327.000 (resultaat 2024 € 314.000 en een lagere onttrekking van € 13.000 ten behoeve van een eerdere verplichting). 

In de reserve ambities 2022-2026 zit nog het restant van de uitvoeringskosten duurzaamheid ten bedrage van € 119.000. Dit restant wordt via het programmajournaal 2025 teruggegeven aan de beide gemeenten.

Voor een nadere toelichting en specificatie van de verschillende reserves wordt verwezen naar de toelichting op de balans als onderdeel van de jaarrekening 2024.