4. Programma Bedrijfsvoering

Personeel

Algemeen

Terug naar navigatie - Personeel - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.

Het jaar 2024 kenmerkt zich evenals het jaar 2023 als een jaar waarin de krapte op de arbeidsmarkt merkbaar en meetbaar is. Het is druk op de arbeidsmarkt en ook bij onze organisatie is er sprake van uitstroom en instroom van medewerkers. Noaberkracht staat bekend als een goede werkgever met een prettige werksfeer. Dit zorgt er mede voor dat we er ook in 2024 in zijn geslaagd openstaande vacatures bij Noaberkracht in te vullen. Dit heeft wel de nodige extra inzet gevraagd en vacatures hebben ook langer opengestaan dan eerdere jaren.  

Naast het feit dat de krapte op de arbeidsmarkt extra inzet en energie vraagt om vacatures ingevuld te krijgen neemt ook de kans op een mogelijk mis-match toe. Hier zijn we in 2024 een aantal malen mee geconfronteerd wat betekende dat we vervroegd afscheid van medewerkers/medewerksters hebben moeten nemen.  Dit vraagt in sommige gevallen maatwerk via bijvoorbeeld een loopbaantraject of een mobiliteitsdienstverband, maar soms ook in de simpele vorm van het niet verlangen dan wel beëindigen van het dienstverband wat leidt tot WW-verplichtingen.

De stevige inzet op de ambitielijn Ambtenaar van de toekomst heeft een prima basis gelegd voor een stevige regionale positionering van Noaberkacht en het binden en boeien van onze mensen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Personeel - Kengetallen
  december 2023 december 2024
Aantal fte    
Aantal fte in dienst* 399,73 fte 409,78  fte
Aantal externen 64,15 fte 56,45 fte
     
Aantal medewerkers    
Aantal medewerkers vaste aanstelling 373 mdw 416  mdw
Aantal medewerkers tijdelijke aanstelling 80 mdw 58  mdw
Aantal externen 96 mdw 98 mdw
     
Man/vrouw verdeling personeel in dienst    
Mannen in dienst 202 (196,11 fte) 203 (194,61 fte)
Vrouwen in dienst 251 (203,61 fte) 263 (215,17 fte)

 

De krapte op de arbeidsmarkt maakte dat niet alle formatieve uitbreidingen in 2023 direct konden worden ingevuld met vast personeel. Dit betekende dat bepaalde plekken noodgedwongen moesten worden ingevuld met tijdelijk personeel of externen. In de loop van het jaar 2024 is het wel gelukt een deel van de vacatures in te vullen met vast personeel, wat de verschuiving van het aantal externen naar aantal FTE in vaste dienst verklaart. 

LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS
Leeftijdscategorie Vrouw Man Totaal
< 20 jaar 0 1 1
20 tot 25 jaar 7 8 15
25 tot 30 jaar 29 12 41
30 tot 35 jaar 28 23 51
35 tot 40 jaar 25 25 50
40 tot 45 jaar 28 17 45
45 tot 50 jaar 19 14 33
50 tot 55 jaar 39 30 69
55 tot 60 jaar 46 28 74
60 tot 65 jaar 34 41 75
65 jaar en ouder 8 4 12
Totaal 263 203 466

Wat hebben we gedaan in 2024?

Terug naar navigatie - Personeel - Wat hebben we gedaan in 2024?

Omschrijving (toelichting)

CAO-Ontwikkelingen:

De onderhandelingen voor de nieuwe cao voor Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO) en gemeenten zijn momenteel in volle gang, met als doel een akkoord te bereiken voor de periode na 1 april 2025. Hieronder een overzicht van de recente ontwikkelingen:
Onderhandelingsproces:
•    Start onderhandelingen: De onderhandelingen begonnen op 15 november 2024, waarbij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Werkgeversvereniging Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (WSGO) en de vakbonden hun inzetbrieven uitwisselden. De werkgevers stelden onder andere voor om de cao inclusiever te maken en sociale zekerheidsregelingen te moderniseren.
•    Eerste loonbod werkgevers: Op 27 januari 2025 boden de VNG en WSGO een loonsverhoging van 5,6% over twee jaar aan, verdeeld over drie salarisverhogingen en twee verhogingen van het Individueel Keuzebudget (IKB). Dit bod werd door de vakbonden als onvoldoende beschouwd.
•    Reactie vakbonden: Op 31 januari 2025 dienden de vakbonden een tegenbod in, waarin zij een loonsverhoging van 9% over 21 maanden eisten, met 5% voor 2025 en 4% voor 2026. Daarnaast stelden zij een minimumloon van €16 per uur voor en benadrukten zij het belang van afspraken over vervroegd uittreden voor zware functies.
•    Stagnatie in onderhandelingen: Op 14 februari 2025 verhoogden de werkgevers hun bod naar een loonsverhoging van 6,1% over twee jaar. De vakbonden vonden dit bod nog steeds onvoldoende en wezen het af, wat leidde tot een impasse in de onderhandelingen.
Acties en manifestaties:
•    Landelijke manifestatie: Als reactie op het stagnerende onderhandelingsproces hebben de vakbonden een landelijke manifestatie gepland op 21 maart 2025 in Utrecht. Zij roepen gemeentemedewerkers op om deel te nemen en gezamenlijk op te komen voor een betere cao met koopkrachtverbetering. 

De komende periode zal uitwijzen of de partijen nader tot elkaar kunnen komen om een nieuwe cao overeen te komen die recht doet aan de wensen en behoeften van zowel werkgevers als werknemers binnen de gemeentelijke sector.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Personeel - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.752 4.631 4.598 -33
Lasten 36.875 41.464 40.860 605
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -34.123 -36.833 -36.262 572
Onttrekkingen aan reserves 150 656 506 150
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -33.973 -36.177 -35.756 422

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Kosten personeel, inhuur en overige personeelslasten (voordeel € 281.000)

Het voordeel van € 196.000 wordt in zijn algemeenheid veroorzaakt doordat er vertraging is opgetreden in de invulling van vacatures. Dit wordt vooral veroorzaakt door de krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor staan vacatures gemiddeld genomen enkele maanden langer open dan voorheen. Het aantal vacatures lag in 2024 ook hoger als gevolg van bijvoorbeeld het afdelingsplan openbare ruimte maar ook als gevolg van andere en nieuwe taken zoals de backoffice P-wet, de Wet goed verhuurderschap, enz.  

Daarnaast is een deel van de personele inzet en kosten van de staande organisatie ten laste gebracht van externe geldstromen in het kader van migratie, duurzaamheid en omgevingswet. Ook de vergoedingen WAZO/WIA waren over het jaar 2024 hoger dan geraamd / ingezet.

Veranderende arbeidsmarkt (nadeel € 85.000)

Naast het feit dat de krapte op de arbeidsmarkt extra inzet en energie vraagt om vacatures ingevuld te krijgen neemt ook de kans op een mogelijk mis-match toe. Hier zijn we in 2024 een aantal malen mee geconfronteerd wat betekende dat we vervroegd afscheid van medewerkers/medewerksters hebben moeten nemen.   Dit vraagt in sommige gevallen maatwerk via bijvoorbeeld een loopbaantraject of een mobiliteitsdienstverband maar soms ook in de simpele vorm van het niet verlangen dan wel beëindigen van het dienstverband wat leidt tot WW-verplichtingen. Over het jaar 2024 gaat het om een incidenteel bedrag van € 85.000. Deze kosten willen we ten laste brengen van de extra incidentele middelen ten bedrage van € 350.000 die de beide gemeenten beschikbaar hebben gesteld ter dekking van de kosten als gevolg van de veranderende arbeidsmarkt. Aangezien deze extra incidentele middelen zijn gestort in de reserve ambities 2022-2026 stellen we nu in het kader van de resultaatbestemming voor een bedrag van € 85.000 te onttrekken aan de reserve ambities 2022-2026. De hierna resterende middelen van € 265.000 (€ 350.000 -/- € 85.000) willen we reserveren voor mogelijke toekomstige kosten die verband houden met de veranderde arbeidsmarkt. 

Eigen regie op fit (voordeel €125.000)

Onderdeel van de besluitvorming over de beleidsnota eigen regie op fit (inclusief het vervolg op het generatiepact) is een reservering van € 400.000 binnen de reserve bedrijfsvoering. In het jaar 2023 is voor een bedrag van € 150.000 een beroep gedaan op deze reservering om de simpele reden dat in 2023 meer mensen een beroep hebben gedaan op het nieuwe generatiepact dan eerder werd aangenomen. Hierdoor moesten we over 2023 niet € 40.000 aan de reserve bedrijfsvoering onttrekken maar € 150.000.  Na deze onttrekking resteert nog een bedrag van € 250.000 als verplichting in de reserve bedrijfsvoering voor de beleidsnota eigen regie op fit (inclusief het vervolg op het generatiepact). Over het jaar 2024 brengen we een bedrag van € 125.000 ten laste van deze reservering.

Het hierna resterende bedrag van eveneens €125.000 hevelen we over naar het jaar 2025

Implementatie Wet Open Overheid (voordeel €114.000) 

De Wet Open Overheid (WOO) is ingegaan op 1 mei 2022 en moet binnen 5 jaar zijn ingevoerd. We hebben hiervoor van het Rijk een structureel budget en een incidenteel budget voor 5 jaar ontvangen. In 2023 is er volop ingezet op de verdere implementatie van de WOO in de organisatie. Ook zijn er een aantal vacatures geplaatst die inmiddels ingevuld zijn.  

Het voorstel is om het restantbudget van €114.000 over te hevelen naar het jaar 2025 voor de verdere implementatie van de WOO. (zie voorstel budgetoverheveling) 

Dotatie voorziening verlofsparen (voordeel €57.000)  

Met ingang van 2022 is in de CAO de regeling verlofsparen opgenomen.  Hiermee kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid. Voor 2024 is voor een bedrag van € 163.000 gedoteerd aan de voorziening verlofsparen. Hiervoor was in het programmajournaal 2025 een raming opgenomen van € 220.000.

Digitale, betrouwbare, transparante en open overheid (voordeel € 30.000)

Voor de "oude" actielijn 2 - betrouwbare, transparante en open overheid is naast een structurele formatie uitbreiding ook een structureel werkbudget van € 30.000 beschikbaar gesteld. Dit werkbudget is met ingang van het jaar 2024 structureel ingezet voor onder andere audits, ENSIA-verantwoordingen enz. Het budget uit 2023 hebben we nog niet ingezet en willen we net als in 2023 nog 1 jaar overhevelen  (zie voorstel budgetoverheveling).  

Het voorstel om het restantbudget van €30.000 over te hevelen naar het jaar 2025.

Detacheringskosten Dorper Esch (voordeel € 25.000) 
De vaste personeelskosten voor Dorper Esch (Dinkellandse binnensportaccommodaties en zwembaden) zitten in Noaberkracht en worden geheel doorbelast naar de gemeente Dinkelland. Over 2023 zijn de lasten €66.000 hoger dan begroot, dit veroorzaakt een voordeel in Noaberkracht. Dit voordeel wordt doorberekend aan Dinkelland, die hierdoor een lagere bijdrage betaalt. Dit voordeel is weergegeven in hoofdstuk 5: algemene dekkingsmiddelen.

 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves van €150.000 bestaat uit de volgende voordelen:

  • Er is een voordeel van €125.000 op het incidentele budget eigen regie op fit. Dit betreft het budget voor het jaar 2026 (de seniorenregeling).
  • Er is een voordeel van €10.000 op de samenhangende objectenregistratie. Het voorstel is dan ook om het budget mee te nemen naar 2025 om de werkzaamheden in 2025 verder voort te kunnen zetten.
  • Er is een voordeel van €4.000 op het incidentele budget voor de digitalisering van het bouwarchief. Dit betreft een projectbudget en het project heeft een doorlooptijd van meerdere jaren. Het voorstel is dan ook om het budget mee te nemen naar 2025 om de werkzaamheden in 2025 verder voort te kunnen zetten.
  • Er is een voordeel van €11.000 op het incidentele budget voor informatieveiligheid. 

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Huisvesting

Algemeen

Terug naar navigatie - Huisvesting - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

De exploitatie van de drie personeelslocaties (gemeentehuis Denekamp, gemeentehuis Tubbergen en de werf in Ootmarsum) zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.

Wat hebben we gedaan in 2024?

Terug naar navigatie - Huisvesting - Wat hebben we gedaan in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Huisvesting

Aansluitend op de modernisering van het gemeentehuis in Tubbergen zijn er in 2024 plannen gemaakt voor beide gemeentehuizen om de veiligheid van bestuur en medewerkers te vergroten. Voor zowel het gemeentehuis in Tubbergen als het gemeentehuis in Denekamp zijn aanpassingen besproken met de verschillende organisatieonderdelen. In 2025 worden de aanpassingen doorgevoerd. 

Daarnaast is er voor de gemeentewerf in Ootmarsum een aanbesteding gestart voor de uitbreiding voor de huisvesting van de mensen van Stichting Participatie Noaberkracht. Deze aanbesteding wordt begin 2025 afgerond waarna de werkzaamheden zullen starten.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Huisvesting - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 31 31 37 6
Lasten 774 942 959 -17
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -743 -911 -922 -11
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -743 -911 -922 -11

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Energiekosten (voordeel €31.000)

In 2023 en 2024 worden de veertien Twentse gemeenten gecompenseerd voor het opzeggen van het GAZPROM contract.  Dit voordeel is meegenomen in het werkelijke resultaat 2024.

Onderhoudskosten (nadeel € 58.000)

Omdat de installatie in het gemeentehuis te Denekamp bijna de levensduur van 20 jaar bereikt heeft, zijn er meer kosten voor reparatie geweest. Dit valt onder het correctief en dagelijks onderhoud en komt voor rekening van de gebruiker. Het is lastig om deze kosten vooraf goed in te schatten. Ook de fors gestegen prijzen van personeel maar vooral materiaal veroorzaken een deel van de overschrijding.

In 2024 is een aanbesteding gestart voor het onderhoud op technische installaties voor vier van de gemeentelijke gebouwen (gemeentehuis Dinkelland en Tubbergen en gemeentewerf Dinkelland en Tubbergen) die gebruikt worden voor de dienstverlening. In 2025 wordt deze aanbesteding afgerond en zal er gekeken worden naar een betere inschatting van aankomende kosten voor zogenaamd correctief onderhoud.

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

ICT

Algemeen

Terug naar navigatie - ICT - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

De kosten die over het afgelopen jaar voor het onderdeel ICT  zijn gemaakt bestaan uit aankoop, inrichting/implementatie, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen het Noaberkracht ICT netwerk.

Kengetallen

Terug naar navigatie - ICT - Kengetallen
KENGETALLEN 2024
Omschrijving Aantallen 31 december 2023 Aantallen 31 december 2024 Gemiddelde prijs in 2024 per stuk/abonnement.
Licenties voor Medewerkers om gebruik te maken van het Noaberkracht ICT netwerk 658 698 615x Microsoft E3 licentie, kosten € 28,52 p/mnd per medewerker. 120x Microsoft E1 licentie, kosten € 7,50 p/mnd per medewerker.
Desktops 180 45 € 990
Laptops 452 478 € 850
Dockingstations 0 200 € 180
iPads 134 140 € 490
iPad-Pro 12 13 € 1.900
iPads t.b.v. gemeente Dinkelland 42 39 € 490 (Gemeenteraad en Commissies)
iPads t.b.v. gemeente Tubbergen 40 41 € 490 (Gemeenteraad en Commissies)
Smartphones 502 522 € 415
Mobiele Data-Spraak abonnementen 508 531 ongeveer € 3,60 p/mnd per medewerker, inclusief verbruikskosten buiten de bundel en aanvullende diensten
Mobiele Data abonnementen 101 64 Maakt gebruikt van de groepsbundel
Eizo 22 inch beeldschermen 565 720 € 235
Plotters, print-, scan- en kopieerapparatuur 26 26 (15x Multifunctionals, 2x A0 Plotters, 1x A0 Scanner en 8x Balieprinters). Totale kosten over 2024 (huur en afdrukken): € 42.980

Wat hebben we gedaan in 2024?

Terug naar navigatie - ICT - Wat hebben we gedaan in 2024?

Vervangingen

  • Extra investerings- en onderhoudskosten ICT door toename medewerkers in Backoffice

In 2024 zijn voor nieuwe medewerkers 30x Smartphones, 19x laptops en diverse softwarelicenties aangekocht. 

  • Vervanging Desktops door Dockingstations en extra beeldschermen

In 2024 zijn 200 werkplekken ingericht met een dockingstation en voorzien van 2 beeldschermen. Dit deels ter vervanging van 135 Desktop-PC's. De nieuw ingerichte werkplekken kunnen flexibel ingezet worden voor medewerkers die vanuit hun functie intensiever gebruik maken van beeldschermen . In totaal zijn er 155 beeldschermen bijgeplaatst.

  • Vervanging hardware serverruimten Tubbergen en Denekamp

In 2024 is de hardware (centrale computers) in de serverruimten in de gemeentehuizen in Tubbergen en Denekamp vervangen. Met deze nieuwe hardware hopen wij 5 jaar vooruit te kunnen.

  • Vervanging backupvoorziening 

In het 3e kwartaal van 2024 zijn de ICT-backupvoorzieningen in de gemeentehuizen in Tubbergen en Denekamp vervangen door nieuwe hardware en ruimere opslagcapaciteit. Met deze nieuwe voorziening en ruimere opslagcapaciteit hopen wij 5 jaar vooruit te kunnen.

  • Vervanging Firewalls

In het 3e kwartaal van 2024 zijn de Firewalls vervangen in het Noaberkracht ICT-netwerk. Deze hard- en software wordt gebruikt voor het beveiligen van het dataverkeer tussen het Interne ICT-netwerk en de buitenwereld (Internet, email, SaaS-diensten, Landelijke voorzieningen, Telefoonverkeer etc.) en zijn een cruciaal onderdeel van onze beveiliging. De nieuwe apparatuur zorgt ervoor dat de huidige hoge standaarden voor informatieveiligheid voor de komende jaren gehandhaafd blijven.

  • Vervanging Mobiele telefonieabonnementen 

In het 1e kwartaal van 2024 zijn de Mobiele abonnementen van Odido (voorheen T-Mobile) vervangen door nieuwe abonnementen van Vodafone. Dit was een gevolg van de VNG aanbesteding  "GT-Mobiele Communicatie 3" waaraan Noaberkracht in 2023 heeft deelgenomen. 

 

Verbeteringen

  • Verbeteringen met procesmanagement   

Diverse processen zijn verbeterd zoals het inkoop- en aanbestedingsproces, klachtenbehandeling, diverse vergaderprocessen en E-diensten voor inwoners, zoals diverse subsidies en WOO-verzoeken. Ten slotte is een groot aantal sjablonen gerealiseerd waardoor medewerkers automatisch brieven kunnen genereren met de juiste informatie in de juiste huisstijl.

  • AI

Het inzetten van AI kan in potentie zorgen voor kwaliteitsverhoging van de output, verhoging van de efficiency en verhoging van de productiviteit. Om te onderzoeken welke mogelijkheden AI Noaberkracht kan bieden is eind 2024 een project gestart “verkenning AI”. De uitkomsten van dit project gaan medio 2025 zorgen voor inzicht in de inzetbaarheid van AI en input voor beleid over het toepassen van AI in de organisatie.

  • MS-Teams

Eind 2024 is tevens de implementatie van MS-Teams voor het samenwerken aan documenten gestart. MS-Teams voorkomt het rondsturen van documenten en verbetert versiebeheer en samenwerking met externe partijen. De implementatie biedt ons de kans de informatiehuishouding verder op orde te brengen. Bij de inrichting wordt rekening gehouden met de wettelijke-eisen rondom informatiebeheer. De informatie die in MS-Teams ontstaat dienen wij te archiveren of voor de Wet Open Overheid actief te publiceren. 

 

ONTWIKKELINGEN ICT 2024
Omschrijving Extra structurele jaarlijkse lasten vanaf 2024 Reden
Regionaal IT-platform € 5.650 Verhoging Lidmaatschap/organisatiekosten IT-platform
Genetics Powerbrowser € 8.000 stoppen samenwerking ODT
Gouw-IT module Voormeldingen € 960 uitbreiding applcatie
koppeling WOO-index met Zaaksysteem € 6.000 a.g.v wetgeving
eHerkenningsaccounts € 2.000 als gevolg van toename medewerkers die toegang nodig hebben op diverse overheidsportalen
Visma Appical € 4.000 a.g.v. toename medewerkers
Engage Proces € 10.200 upgrade naar Enterprise versie
Extra hardware (laptops, telefoons) € 10.100 a.g.v. toename medewerkers
Extra software licenties € 23.500 a.g.v. toename medewerkers
Extra licenties telefooncentrale € 3.798 a.g.v. toename medewerkers
Doorontwikkeling processen € 10.000 structureel budget voor doorontwikkeling bedrijfsprocessen
Van Ranshuisen VIS2 € 3.800 extra kosten samenwerking
Indexatie 2024 € 50.000 stijging kosten onderhoud en support lasten
Hybride vergaderen € 2.239 uitbreiding hybride vergaderen
Multibel Proffessional € 8.000 vervanging bereikbaarheids app voor Bestuurders, interventieteam en BHV.

Daarnaast zijn de volgende investeringen op het gebied van ICT gedaan in 2024:

INVESTERINGEN ICT 2024
Omschrijving Investering in 2024 Reden
Aankoop 70 beeldschermen € 16.500 t.b.v. de werkplekken met dockingstations
Aankoop en vervangen 270 beeldschermen € 66.130 aankoop en deels vervangen verouderde beeldschermen
Vervanging GBI € 40.000 vervangen door Geovisia van DataQuint
Vervanging Hardware serverruimten € 535.310 vervangen verouderde hardware
Uitbreiding Hybride vergaderen € 15.000 inrichten meerdere vergaderrumten met digitale vergaderopstellingen
Vervangen Backupvoorzieneing € 107.880 vervangen verouderde backuphard- en software
Vervanging Firewalls € 134.590 vervangen verouderde Firewalls
Vervangen Scanners informatievoorziening € 19.442 vervangen verouderde scanners voor het inscannen van documenten
Vervanging Oracleservers € 70.682 vervangen verouderde Oracle hardware
Aankoop 67x Laptops € 54.259 Aankoop t.b.v. nieuwe medewerkers en vervanging
Aankoop 87x Smartphones € 38.053 Aankoop t.b.v. nieuwe medewerkers en vervanging
Aankoop 18x Tablets € 7.488 Aankoop t.b.v. nieuwe medewerkers en vervanging

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - ICT - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2 24 22 -2
Lasten 3.431 3.743 3.669 74
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.429 -3.719 -3.647 72
Onttrekkingen aan reserves 0 119 106 12
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.429 -3.600 -3.541 59

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven.

De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen

Kosten ICT (voordeel €65.000)

Een aantal werkzaamheden zoals het door ontwikkelen MS-teams en het creëren van extra aansluitingen DigiD van Logius  hebben we niet in het jaar 2024 kunnen uitvoeren en er zijn dus ook geen kosten gemaakt in 2024. Dit levert een voordeel op van € 40.000.  Aangezien we deze werkzaamheden wel moeten uitvoeren   wordt voorgesteld de betreffende budgetten over te hevelen naar jet jaar 2025.   

Daarnaast is nieuwe software later in gebruik genomen waardoor een voordeel is ontstaan van €25.000. 

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Tractie

Algemeen

Terug naar navigatie - Tractie - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan: alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit kapitaallasten, onderhoud, brandstof, vervanging en overige exploitatielasten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Tractie - Kengetallen

Omschrijving (toelichting)

De volgende vervoersmiddelen die aanwezig zijn binnen Noaberkracht:

  • 35 bussen
  • 18 bestelauto's
  • 3 utiliteitsvoertuigen
  • 4 vrachtwagens
  • 9 tractoren
  • 8 werktuigdragers 
  • 1 mobiele kraan
  • 1 minikraan
  • 3 heftrucks
  • 1 hoogwerker
  • 1 quad
  • 1 shovel
  • 4 bakfietsen

Wat hebben we gedaan in 2024?

Terug naar navigatie - Tractie - Wat hebben we gedaan in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Vervanging Tractie

In 2024 hebben we de volgende tractie vervangen:

  • 1 tuinfrees
  • 4 bestelauto's
  • 2 utiliteitsvoertuigen

In 2024 hebben we de volgende tractie nieuw aangeschaft:

  • 11 bussen (waarvan 10 uit de lease overgenomen)
  • 1 bestelauto uit de lease overgenomen
  • 1 tractor

Naast bovenstaande tractie(vervoersmiddelen) hebben we tevens het volgende materieel vervangen/nieuw aangeschaft:

  • 2 schaftwagens
  • 5 aanhangwagens
  • 1 wegenfrees
  • 1 blaasmachine
  • 1 rolbezem
  • machines timmerwerkplaats

Dit alles blijft binnen het plafond van de jaarlijkse kapitaallasten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Tractie - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 50 75 24
Lasten 1.327 1.427 1.446 -19
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.327 -1.377 -1.371 5
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.327 -1.377 -1.371 5

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Goederen en diensten, overig

Algemeen

Terug naar navigatie - Goederen en diensten, overig - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties en SPN.

Wat hebben we gedaan in 2024?

Terug naar navigatie - Goederen en diensten, overig - Wat hebben we gedaan in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Leaseovereenkomst elektrische auto's 

De aanbesteding voor elektrische auto's en fietsen ten behoeve van de dienstreizen is in 2024 gestart en wordt naar verwachting in februari 2025 afgerond. Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode van 2 jaar. Direct na het afsluiten van deze overeenkomst zal gestart worden met een mobiliteitsplan 2.0 waarin de gehele mobiliteit van de kantoormedewerkers en daarbij de werkwijze van twee werklocaties onder de loep genomen zal worden.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Goederen en diensten, overig - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3 54 159 105
Lasten 477 559 711 -152
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -475 -505 -552 -47
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -475 -505 -552 -47

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten in 2024 zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Portokosten (nadeel € 51.000)

In 2024 was de verwachting minder geld uit te geven aan het versturen van post, dit was al een aantal jaren de trend. Daardoor is er via het programmajournaal 2024 een bedrag van afgeraamd. Dit blijkt nu (achteraf) te voorbarig te zijn geweest. Daarnaast werkt ook de doorgevoerde prijsstijging van de dienstverlening door in de kosten.

 

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Projecten

Wat hebben we gedaan in 2024?

Terug naar navigatie - Projecten - Wat hebben we gedaan in 2024?

Omschrijving (toelichting)

Project Omgevingswet

De Omgevingswet is per 1 januari 2024 inwerking getreden. Vanaf dat moment wordt er gewerkt 'met' de Omgevingswet in plaats van 'aan' de Omgevingswet. De werkprocessen zijn verder ingericht en gebruiksklaar voor het indienen van aanvragen onder de Omgevingswet. Daarnaast wordt er gewerkt aan de actualisatie van het omgevingsplan. Hiervoor hebben we uiteindelijk tot 1 januari 2032 de tijd. Het omgevingsplan zal per gebied afzonderlijk aan de raad van de betreffende gemeente ter besluitvorming worden voorgelegd.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Projecten - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 433 438 5
Lasten 0 579 621 -42
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 0 -146 -183 -37
Onttrekkingen aan reserves 0 180 217 -37
Toevoegingen aan reserves 0 250 250 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 0 -216 -216 -0

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves van €37.000 heeft  betrekking op  de actualisatie van het omgevingsplan. Dit is wat duurder uitgepakt dan de raming.

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Totaal baten en lasten programma bedrijfsvoering

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Totaal baten en lasten programma bedrijfsvoering - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2.788 5.224 5.329 105
Lasten 42.884 48.715 48.267 448
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -40.096 -43.491 -42.938 553
Onttrekkingen aan reserves 150 955 830 125
Toevoegingen aan reserves 0 250 250 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -39.946 -42.786 -42.359 428

Een analyse op hoofdlijnen is hiervoor per thema weergegeven.