8. Jaarrekening

Balans

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De jaarrekening is opgemaakt met inachtneming van de voorschriften die het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) daarvoor geeft. 

Balans

Terug naar navigatie - Balans
Balans per 31 december
(bedragen x € 1.000,--) 2023 2022 2023 2022
ACTIVA PASSIVA
Vaste activa Vaste passiva
Materiële vaste activa Eigen vermogen
Investeringen met een economisch nut 5.289 3.313 Reserves
5.289 3.313 a. Algemene reserve 458 420
b. Bestemmingsreserves 2.417 2.121
c. Resultaat na bestemming 96 1.223
2.971 3.764
Voorzieningen
a. Verplichtingen, verliezen en risico's 356 114
356 114
Totaal vaste activa 5.289 3.313 Totaal vaste passiva 3.328 3.878
Vlottende activa Vlottende passiva
Uitzettingen looptijd korter dan 1 jaar Nettoschulden met een rente-
a. Vorderingen op openbare lichamen 1.823 120 typische looptijd korter dan één jaar
b. Overige vorderingen 50 745 a. Overige schulden 5.345 4.419
c. Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 572 3.570 5.345 4.419
2.445 4.434
Liquide middelen
a. Bank- en girosaldi 81 96
81 96
Overlopende passiva
Overlopende activa 1.185 705 a. Nog te betalen 326 253
1.185 705 326 253
Totaal vlottende activa 3.710 5.236 Totaal vlottende passiva 5.671 4.671
Totaal activa 8.999 8.549 Totaal passiva 8.999 8.549
Verliescompensatie krachtensde wet op
vennootschapsbelasting 1969 bestaat 0 0 Waarborgsommen en garanties 0 0

Overzicht baten en lasten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
Programmarekening 2023 ( Bedragen x € 1.000 ) Ontwerp baten Ontwerp lasten Ontwerp Saldo Begroting baten Begroting lasten Begroting saldo Rekening baten Rekening lasten Rekening saldo
Overhead
Programma Bedrijfsvoering 1.703 37.495 -35.792 3.286 44.266 -40.980 4.244 44.950 -40.705
Programma Algemene dekkingsmiddelen 36.045 0 36.045 39.834 0 39.834 39.913 0 39.913
Subtotaal 37.748 37.495 253 43.120 44.266 -1.146 44.157 44.950 -792
Onvoorzien 0 0 0
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 37.748 37.495 253 43.120 44.266 -1.146 44.157 44.950 -792
Mutaties reserves
Mutaties reserves 125 378 -253 2.899 1.753 1.146 2.242 1.353 888
Subtotaal 125 378 -253 2.899 1.753 1.146 2.242 1.353 888
Het gerealiseerde resultaat 37.873 37.873 0 46.019 46.019 -0 46.399 46.303 96

Grondslagen voor waardebepaling en resultaatbepaling

Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening

De waardering van de activa en passiva en de bepaling van het resultaat vinden plaats op basis van historische kosten. Tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders is vermeld, worden de activa en passiva opgenomen tegen de nominale waarden. De in deze jaarrekening verantwoorde bedragen zijn vermeld in euro’s (€1).  De baten en lasten worden toegekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben. Baten en winsten worden slechts genomen voor zover zij op balansdatum zijn gerealiseerd. Verliezen en risico´s die hun oorsprong vinden voor het einde van het begrotingsjaar, worden in acht genomen indien zij voor het opmaken van de jaarrekening bekend zijn geworden. Personeelslasten worden in principe toegerekend aan het boekjaar waarop ze betrekking hebben.

Als gevolg van het formele verbod op het opnemen van voorzieningen c.q. schulden, uit hoofde van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, worden sommige personeelslasten echter toegerekend aan de periode waarin uitbetaling plaatsvindt; daarbij moet worden gedacht aan componenten zoals overlopende vakantiegeld- en verlofaanspraken en dergelijke. Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. De referentieperiode is dezelfde als die van de meerjarenraming te weten vier jaar. Indien sprake is van (eenmalige) schokeffecten (reorganisaties) dient wel een verplichting te worden gevormd.

Balans

Terug naar navigatie - Balans

Vaste activa

Materiële vaste activa met een economisch nut

Deze materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de verkrijging- of vervaardigingsprijs. Specifieke investeringsbijdragen van derden worden op de desbetreffende investering in mindering gebracht; in die gevallen wordt op het saldo afgeschreven. Slijtende investeringen worden het jaar na investering lineair afgeschreven in de verwachte gebruiksduur. Jaarlijks wordt de boekwaarde met een vast percentage van de verkrijging- of vervaardigingsprijs verminderd. Afschrijvingen geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. Bij de waardering wordt in voorkomende gevallen rekening gehouden met een bijzondere vermindering van de waarde, indien deze naar verwachting duurzaam is. In het begrotingsjaar heeft een dergelijke vermindering overigens niet plaatsgevonden. Dergelijke afwaarderingen worden teruggenomen als ze niet langer noodzakelijk blijken en geschieden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar. De gehanteerde afschrijvingstermijnen bedragen in jaren:

Activum

Afschrijvingstermijn in jaren

Inventaris computerruimte (bijv. Patchkasten en beveiliging)

30

Verbouwingen, aanhangwagens en kiepers

15

Inventaris computerruimte , bekabeling (ook glasvezel), zware vrachtwagens, kranen, tractoren en overig materieel

10

Lichte vrachtwagens, zoutstrooiers en vervoermiddelen

10

Software

10

Telefooncentrale en UPS

7

Beeldschermen

7

Verbindings- en communicatie apparatuur (intern en extern switches, en storage (opslagmedium data) 

5

Servers en randapparatuur (bijv. printers, plotters, scanners, multimedia)

5

Werkstations, laptops, mobiele apparaten (bijv. tablets)

4

Investeringen met een verkrijgingsprijs van minder dan € 5.000 worden niet geactiveerd.

 

Door contractuele, technische of economische redenen of op grond van een afwijkend besluit van het bestuur kan incidenteel afgeweken worden van de tabel.

 

 

Vlottende activa

Vorderingen en overlopende activa

De vorderingen worden gewaardeerd tegen de nominale waarde. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. Verantwoorde uitzettingen korter dan één jaar en overlopende activa hebben overwegend een kortlopend karakter en zullen binnen één jaar na balansdatum worden afgewikkeld.

Liquide middelen en overlopende posten

Deze activa worden tegen nominale waarde opgenomen.

Vaste financieringsmiddelen

Reserves

Naast de algemene reserve zijn er diverse reserves gevormd die voor een specifiek doel bestemd zijn. Het muteren van reserves vindt plaats na besluitvorming door het bestuur.

Deze mutaties zijn allemaal  incidenteel.

Voorzieningen

Voorzieningen worden gewaardeerd op het nominale bedrag van de betrokken verplichting c.q. het voorzienbare verlies. Bij verlofsparen is sprake van arbeidskosten gerelateerde verplichtingen, die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, hiervoor is een  voorziening gevormd.

Vlottende passiva

De vlottende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

Overlopende passiva

De overlopende passiva worden gewaardeerd tegen de nominale waarde.

Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Algemene grondslagen voor de rechtmatigheidsverantwoording

De in de jaarrekening opgenomen rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld op basis van de kaders zoals besloten in de Financiële verordening bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht Dinkelland Tubbergen 2023 en op basis van de Kadernota rechtmatigheid 2023. Dat betekent dat:
-    De rechtmatigheidsverantwoording toeziet op de financiële rechtmatigheid van baten, lasten, balansmutaties;
-    De financiële rechtmatigheid waaronder het voorwaardencriterium, het begrotingscriterium en het misbruik & oneigenlijk gebruik criterium omvat:
      o    Voor het voorwaardencriterium bestaat de norm uit het normenkader zoals op 16 oktober 2023 door het bestuur is vastgesteld;
      o    Voor het begrotingscriterium geldt dat alle overschrijdingen van lasten en investeringskredieten onrechtmatig zijn, waarbij voor een aantal scenario’s in de financiële verordening is beschreven wanneer deze overschrijdingen acceptabel zijn. Voor over- en onderschrijdingen van baten, onderschrijdingen van lasten en onderschrijdingen van investeringskredieten geldt dat deze als onrechtmatig zijn aangemerkt indien ze niet tijdig aan het bestuur zijn gemeld.
      o    Ten aanzien van het M&O-criterium kent onze organisatie geen overkoepelende nota M&O-beleid. Dit is toegelicht in de toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording in de paragraaf Bedrijfsvoering. Omdat alleen bij misbruik sprake is van een onrechtmatigheid zijn eventuele gevallen van misbruik (mits cumulatief met andere fouten of onduidelijkheden boven de verantwoordingsgrens) opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
-    De rechtmatigheidsverantwoording is opgesteld binnen de kaders van de Kadernota rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV alsmede onze eigen financiële verordening. Dit betekent dat:
      o    Een verantwoordingsgrens van 3% (zijnde € 1.389.000) is gehanteerd waarboven cumulatieve fouten en onduidelijkheden in de rechtmatigheidsverantwoording worden opgenomen;
      o    Een rapporteringstolerantie van € 100.000 is gehanteerd waarboven fouten en onduidelijkheden in de paragraaf Bedrijfsvoering worden opgenomen.

Toelichting op de balans per 31 december

Activa

Terug naar navigatie - Activa

Vaste activa

Materiële vaste activa

De post materiële vaste activa onderscheiden we in:

 Materiële vaste activa Saldo Saldo
(bedragen x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2022
Investeringen met een economisch nut 5.289 3.313
Totaal 5.289 3.313

Het onderstaande overzicht geeft het verloop van de boekwaarde van de materiële activa weer:

Materiële vaste activa Boekwaarde Investe- Desin- Afschrijving/afwaardering Boekwaarde
(bedragen x € 1.000) 1-1-2023 ringen vesteringen 31-12-2023
Bedrijfsgebouwen 51 0 11 40
Vervoermiddelen 1.785 2.081 11 305 3.550
Machines, apparaten en installaties 1.477 754 532 1.699
Totaal 3.313 2.834 11 848 5.288

De belangrijkste in het boekjaar gedane investeringen in materiële vaste activa met economisch nut staan in onderstaand overzicht vermeld:

Materiële vaste activa beschikbaar besteed besteed in restant
met economisch nut gesteld voorgaande dienstjaar krediet
(bedragen x € 1.000) krediet dienstjaren
2020 iPad Pro's 22 13 9 -0
2021 Vrachtwagen 331 0 331 0
2021 Tractor 200 0 200 0
2022 MAN bus/pick-up met kraan 78 0 78 -0
2022 Versnipperaar+vergaarbak 200 0 200 0
2022 Bus verhoogd 55 0 55 -0
2022 Heftruck 21 0 21 0
2023 Bermvijzel 28 0 28 -0
2023 Hybride vergaderen raadszalen 29 0 29 -0
2023 Tablets 38 0 19 19
2023 Laptops 176 0 168 8
2023 Smartphones 101 0 101 0
2023 Klepelmaaier Ransomes 104 0 104 0
2023 Klepelmaaier Ransomes 104 0 104 0
2023 Werktuigdrager John Deere 48 0 47 1
2023 Aanhanger transportmaaiers 22 0 22 0
2023 Aanhanger transportmaaiers 22 0 22 0
2023 Kipper 25 0 25 0
2023 Tractor met voorlader 120 pk 150 0 150 0
2023 Tractor 120 pk 135 0 135 0
2023 Tractor 120 pk 135 0 135 0
2023 Tractor 200 pk 214 0 214 0
2023 Heftruck 21 0 21 0
2023 Branderbak voor de LM tractor 19 0 19 0
2023 Herhuisvesting gem huis Tubbergen 250 0 188 62
2023 Vervanging 220x beeldschermen 52 0 52 -0
2023 Vervanging LAN-switches 86 0 78 8
2023 Raambekleding Newtonstraat Tubbergen 16 0 16 -0
2023 Riool-vacuum aanhangwagen 35 0 29 6
2023 Tractor met wegenschaaf 275 0 70 205
2023 Maaier/werktuigdrager 59 0 59 0
2023 Peugeot partner V-047-SB 9 0 9 0
2023 Lenovo dockingstations werkplek 40 0 30 10
2023 Migratie websites naar Drupal 52 0 17 35
2023 Dell workstations 52 0 9 43
Totaal 3.199 13 2.791 396
Uitzettingen met een looptijd korter dan 1 jaar Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2022
Vorderingen op Openbare lichamen 1.823 120
Overige vorderingen 50 745
Uitzettingen in 's Rijks schatkist met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 572 3.570
Totaal 2.445 4.434
Overige vorderingen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2022
Waarborgsommen 6 6
Debiteuren (privaatrechtelijk) 44 739
Totaal 50 745
Schatkistbankieren Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2022
Schatkistbankieren 572 3.570
Berekening benutting drempelbedrag schatkistbankieren (bedragen x € 1000)
Verslagjaar
(1) Drempelbedrag 1000
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(2) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 180 197 124 171
(3a) = (1) > (2) Ruimte onder het drempelbedrag 820 803 876 829
(3b) = (2) > (1) Overschrijding van het drempelbedrag - - - -
(1) Berekening drempelbedrag
Verslagjaar
(4a) Begrotingstotaal verslagjaar 35.000
(4b) Het deel van het begrotingstotaal dat kleiner of gelijk is aan € 500 miljoen 35.000
(4c) Het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat
(1) = (4b)*0,02 + (4c)*0,002 met een minimum van €1.000.000 als het begrotingstotaal kleiner of gelijk is aan 500 mln. En als begrotingstotaal groter dan € 500 miljoen is is het drempelbedrag gelijk aan € 10 miljoen, vermeerderd met 0,2% van het deel van het begrotingstotaal dat de € 500 miljoen te boven gaat. Drempelbedrag 1000
(2) Berekening kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen
Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
(5a) Som van de per dag buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen (negatieve bedragen tellen als nihil) 16.165 17.928 11.413 15.750
(5b) Dagen in het kwartaal 90 91 92 92
(2) - (5a) / (5b) Kwartaalcijfer op dagbasis buiten 's Rijks schatkist aangehouden middelen 180 197 124 171

Liquide middelen

Het saldo van de liquide middelen bestaat uit de volgende componenten:

Liquide middelen Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2022
Bank 81 96
Totaal 81 96

Alle  liquide middelen staan ter onmiddellijke beschikking van de bedrijfsvoeringsorganisatie. 

Overlopende activa Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2022
Vooruitbetaalde bedragen 271 400
Nog te ontvangen bedragen 913 305
Totaal 1.185 705

Passiva

Terug naar navigatie - Passiva

Vaste passiva

Eigen vermogen

Het in de balans opgenomen eigen vermogen bestaat uit de volgende posten:

Reserves Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2023 31-12-2022
Algemene reserve 458 420
Bestemmingsreserves 2.417 2.121
Resultaat na bestemming 96 1.223
Totaal 2.971 3.764

Het verloop van de reserves wordt hieronder toegelicht:

Algemene reserve
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Buffer voor het opvangen van financiële tegenvallers
Resultaatverdeling 2022 38
Algemene reserve - Totaal 420 38 0 458
Reserve saldo van rekening
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatverdeling 2022 1.223
Reserve saldo van rekening - Totaal 1.223 0 1.223 0
Reserve verplichting voorgaand dienstjaar
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het te verdelen resultaat van de exploitatie toe te voegen aan het eigen vermogen
Resultaatverdeling 2022 517 517
Reserve verplichting voorgaand dienstjaar - Totaal 0 517 517 0
Reserve bedrijfsvoering
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het adequaat opvangen van knelpunten in de bedrijfsvoering en het creëren van enige mate van flexibiliteit vanwege het feit dat budgettering en implementatie/uitvoering niet altijd gelijk lopen. De reserve heeft dus naast een bufferfunctie, ook een egaliserend karakter.
Resultaatverdeling 2022 668
Reserve organisatieontwikkeling 51
Vrijval stelpost kapitaallasten 248
Strategische personeelsplanning 51
Traineeschip 200
Generatiepact 125
Digitalisering bouwarchief 78
Bedrijfsplan buitendienst 5
Inrichtingskosten BRK GOUW IT 4
Meerwerk capaciteitsonderzoek Berenschot 7
Datagedreven sturen en werken 35
Eigen regie op fit 150
Inhuur projectleiders 235
Reserve bedrijfsvoering - Totaal 800 966 888 878
Reserve Ambities 2022-2026
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Dekking uitvoering College/Ambitie akkoord gemeenten
Dotatie gemeenten 400
Omgevingswet 130
Reserve ambities 2022-2026 - Totaal 1.270 400 130 1.540
Reserve organisatieontwikkeling
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Het zicht houden op middelen welk worden ingezet voor organisatieontwikkeling
Reserve bedrijfsvoering 51
Reserve organisatieontwikkeling - Totaal 51 0 51 0
Reserves - Totaal 3.764 1.921 2.810 2.876

Toelichting algemene reserve

In de gepresenteerde stand van de algemene reserve is nog geen rekening gehouden met onttrekking van € 151.000  uit deze jaarverantwoording 2023. De gevolgen van deze onttrekking in termen van het weerstandsvermogen en de ratio is opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen.

 

Toelichting reserve bedrijfsvoering:

 

Volgens de richtlijnen (vastgesteld bij besluit van 26 oktober 2020) mag de reserve bedrijfsvoering niet meer bedragen dan 2,5% van de begrote loonkosten. Deze kosten zijn in 2023 € 32.306.000.  Hiervan 2,5% betekent een plafond van € 808.000. 

 

Stand 31 december 2023 (bedragen in €)

         878.000

Resultaat 2023 (na budgetoverheveling  en resultaatbestemming 2023)

- 215.000

 

           663.000

Verplichtingen komende dienstjaren 

 

- Eigen regie op fit (seniorenregeling)

- 250.000

- Traineeschip

- 150.000

- Digitalisering bouwarchieven

- 58.000

- Dotatie reserve organisatieontwikkeling

- 175.000

- Automatisering

- 19.000

- Informatieveiligheid

- 11.000

 

                            0

 

De in de balans opgenomen voorzieningen bestaan uit de volgende posten:

Voorzieningen Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2023 31-12-2022
Verplichtingen, verliezen en risico's 356 114
Totaal 356 114

Het verloop van de voorzieningen wordt hieronder toegelicht:

Voorziening verlofsparen
Omschrijving boeking Stand 1/1 Bij Af Stand 31/12
Doel/motief: Hiermee kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid.
Dotatie verlofsparen 242
Voorziening verlofsparen - Totaal 114 242 0 356
Voorzieningen - Totaal 114 242 0 356

Vlottende passiva

Netto vlottende schulden met een rente-typische looptijd korter dan één jaar

Netto-vlottende schulden (bedragen x € 1.000) Saldo Saldo
Rentetypische looptijd korter dan 1 jaar 31-12-2023 31-12-2022
Crediteuren 1.249 963
Belastingdienst 3.701 3.452
Sociale lasten 391 0
Kruisposten 1 0
Salarissen 2 5
Totaal 5.344 4.419

Overlopende passiva

Overlopende passiva Saldo Saldo
bedragen x € 1.000 31-12-2023 31-12-2022
Van EU en NL overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen op specifieke uitkeringen 96 31
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume 230 221
Totaal 326 253

Specificatie van verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume

Terug naar navigatie - Specificatie van verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume Saldo Saldo
(Bedragen x € 1.000) 31-12-2023 31-12-2022
Personeelskosten en uitbesteed werk 168 46
Licenties, software, etc. 46 17
Accountantskosten 15 36
Onderhoudskosten 19
Subsidie herontwikkelingslocatie 100
Schoonmaakkosten 1
Verzendkosten 2
Energiekosten 1 0
Totaal 230 221

Niet in de balans opgenomen verplichtingen

Terug naar navigatie - Niet in de balans opgenomen verplichtingen

Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan Noaberkracht voor toekomstige jaren is verbonden

 

Hieronder volgt een opsomming van de belangrijkste van deze verplichtingen:

Lopende contracten

Onderwerp

Looptijd

Contractwaarde

Per jaar

Levering duurzame elektriciteit

4 jaar vanaf 1 januari 2021 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar

 

€ 315.000

(schatting)

Levering CO2 gecompenseerd aardgas

1 januari 2023 tot en met 31 december 2026
Verlengingsmogelijkheid met 3 x 1 jaar 

 

€ 180.000

Raamovereenkomst uitzenddiensten

2 jaar vanaf 1 september 2023 met optionele verlenging van 2 x 1 jaar

Varieert per jaar

Overeenkomst ICT burgerzaken, belastingen, BAG, gegevensdistributiesysteem, kadaster en NHR

2015 t/m 2020 met optionele verlenging van 1 x 5 jaar

€ 375.000

Genetics Powerbrowser

24 april 2019 onbepaalde tijd

€ 30.000

Levering merkonafhankelijke tankpassen

1 juli 2021 t/m 30 juni 2023 met een optionele verlenging van 2 x 6 maanden

Varieert per jaar

Zaaksysteem

2017 t/m 2022 met optionele verlenging van 5 x 1 jaar

€ 103.240

Accountantsdiensten

 

Boekjaar 2023 t/m 2026
met een optionele verlenging van 1 x 4 jaar

 

€ 34.000

Dynamisch Aankoop Systeem (DAS) voor de inhuur van extern personeel

1 november 2021 tot en met in ieder geval 28 februari 2025  

Varieert per jaar

WOZ diensten   

2023 t/m 2026 met een optionele verlenging van 3 x 1 jaar

€ 230.000

Schoonmaak gemeentelijke gebouwen

1 januari 2024 tot en met 31 maart 2026 met een optionele verlenging van 5 x 1 jaar

€ 155.000

Lease auto’s

 Diverse lease overeenkomsten 
Haarhuis
WH lease

 € 105.000

Onkruid- en veegvuilbeheersing verharding

April 2023  t/m maart 2025 Optionele verlenging 2 x 1 jaar

€ 135.000 (betreft gemeente Dinkelland en Tubbergen)

Bovenstaande contracten zijn afgesloten met Noaberkracht en/of de gemeente Dinkelland en/of de gemeente Tubbergen.

Rechthebbende

Onderwerp

Bijzonderheden

Recht

Medewerkers Verlof

Aan het eind van het jaar "niet opgenomen verlofdagen".

Totaal 24.642 uren. Gewaardeerd tegen het uurloon voor overwerk. Er is geen rekening gehouden met de werkgeverslasten.

Volgens de spelregels moet deze buffer van verlofdagen binnen een bepaalde termijn worden opgenomen. 

€691.000 

Gebeurtenissen na balansdatum

Terug naar navigatie - Gebeurtenissen na balansdatum

Alle ten tijde van het opmaken van de jaarrekening beschikbare informatie omtrent de feitelijke situatie per balansdatum is bij het opmaken van de jaarrekening in aanmerking genomen en verwerkt. Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.

Toelichting en analyse op de baten en lasten

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse

Onderstaand zijn de belangrijkste verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging toegelicht voor ieder afzonderlijk programma (basisprincipe is dat verschillen boven het grensbedrag van € 25.000 worden toegelicht). De belangrijkste verschillen tussen de begroting na wijziging en de gerealiseerde baten en lasten zijn ook reeds benoemd in de nota van aanbieding en de programmaverantwoording 2023 in het jaarverslag 2023, dat een onlosmakelijk deel vormt van deze jaarrekening 2023.

Overhead
Programma Bedrijfsvoering
Personeel
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.667 2.982 3.888 906
Lasten 32.249 37.777 38.653 -877
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -30.583 -34.795 -34.766 29
Onttrekkingen aan reserves 125 1.526 1.207 319
Toevoegingen aan reserves 378 750 350 400
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -30.836 -34.019 -33.909 -690
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Implementatiebudget Wet Open Overheid (zie voorstel budgetoverheveling) 194
* Accountantskosten 35
* Digitale, betrouwbare, transparante en open overheid (info.veiligheid) (zie voorstel budgetoverheveling) 11
* Onvoorzien 10
250
Nadelen
* Salaris, inhuur en overige personeelslasten -58
* Studie- en opleiding -19
* Dotatie voorziening verlofsparen -82
* Detacheringskosten Dorper Esch -66
-226
Per saldo overige voor- en nadelen 4
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming 29
Voordelen
*
0
Nadelen
* Eigen regie op fit (zie voorstel budgetoverheveling) -250
* Uitvoeringskosten duurzaamheid -400
* Digitale, betrouwbare, transparante en open overheid (info.veiligheid) (zie voorstel budgetoverheveling) -11
* Digitalisering bouwarchief -58
-719
Per saldo overige voor- en nadelen 0
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten na bestemming -690
Huisvesting
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 31 31 3 -28
Lasten 553 880 898 -18
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -522 -849 -895 -47
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -522 -849 -895 -47
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Stelposten gemeentewerf 32
32
Nadelen
* Schoonmaakkosten -47
* Onderhoudskosten -32
-79
Per saldo overige voor- en nadelen
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming -47
ICT
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2 2 8 6
Lasten 3.118 3.347 3.311 37
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.115 -3.345 -3.302 43
Onttrekkingen aan reserves 0 85 67 19
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.115 -3.260 -3.236 24
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Kosten ICT (zie voorstel budgetoverheveling) 43
43
Nadelen
*
0
Per saldo overige voor- en nadelen 0
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming 43
Voordelen
*
0
Nadelen
* Kosten ICT (zie voorstel budgetoverheveling) -19
-19
Per saldo overige voor- en nadelen 0
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming 24
Tractie
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 91 102 10
Lasten 1.165 1.221 1.313 -92
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.165 -1.130 -1.211 -81
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.165 -1.130 -1.211 -81
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Brandstofkosten tractie 30
30
Nadelen
* Onderhoudskosten tractie -104
-104
Per saldo overige voor- en nadelen -6
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming -81
Goederen en diensten, overig
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3 3 104 101
Lasten 409 460 590 -130
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -407 -457 -487 -29
Onttrekkingen aan reserves 0 0 0 0
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -407 -457 -487 -29
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Rente schatkistbankieren 102
102
Nadelen
* Leasekosten vervoermiddelen -23
* Abonnementen en vakliteratuur -52
* Lunches/Maaltijden -51
-126
Per saldo overige voor- en nadelen -5
Gerealiseerd nadelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming -29
Projecten
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 177 140 -37
Lasten 0 581 184 397
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 0 -404 -44 361
Onttrekkingen aan reserves 0 582 263 320
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 0 178 219 41
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Omgevingswet (zie voorstel budgetoverheveling) 400
400
Nadelen
* Natura 2000 -39
-39
Per saldo overige voor- en nadelen 0
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor bestemming 361
Voordelen
*
Nadelen
* Omgevingswet (zie voorstel budgetoverheveling) -320
-320
Per saldo overige voor- en nadelen 0
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten na bestemming 41
Totaal Programma Bedrijfsvoering
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.703 3.286 4.244 958
Lasten 37.495 44.266 44.950 -684
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -35.792 -40.980 -40.705 274
Onttrekkingen aan reserves 125 2.193 1.536 658
Toevoegingen aan reserves 378 750 350 400
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -36.045 -39.536 -39.519 -783
Programma Algemene Dekkingsmiddelen en Onvoorzien
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 36.045 39.834 39.913 79
Lasten 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 36.045 39.834 39.913 79
Onttrekkingen aan reserves 0 706 706 0
Toevoegingen aan reserves 0 1.003 1.003 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 36.045 39.536 39.615 79
De verschillen tussen de realisatie en de raming na wijziging zijn:
Voordelen
* Hogere bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht 13
* Hogere doorberekening aan gemeenten m.b.t. Dorper Esch 66
79
Nadelen
*
0
Per saldo overige voor- en nadelen
Gerealiseerd voordelig saldo van baten en lasten voor en na bestemming 79
Kosten van de overhead
Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 37.748 43.120 44.157 1.037
Lasten 37.495 44.266 44.950 684
Kosten van de overhead 253 -1.146 -792 354
Waarvan kosten van overhead toe te rekenen aan grondexploitaties
0 0 0 0
Waarvan dekking overhead door toerekening aan grondexploitaties
0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 253 -1.146 -792 354

Specificatie bijdragen 2023 Gemeente Dinkelland en Tubbergen

Terug naar navigatie - Specificatie bijdragen 2023 Gemeente Dinkelland en Tubbergen
Omschrijving Dinkelland Tubbergen Totaal
(Bedragen x € 1.000)
Bijdrage gemeente primitieve begroting 2023
Dinkelland bijdrage 56,35%, Tubbergen bijdrage 43,65% 20.632 15.389 36.022
Begrotingswijzigingen:
Prijsindexatie 103 54 157
Abonnementen jeugdwet & wmo 21 16 38
Personeelskosten 1.469 1.033 2.501
Huurlasten gemeentewerf 99 77 176
Gazon maaien in eigen beheer 56 38 94
Wijkteams 46 34 80
Wet inburgering 59 46 104
Automatiseringsbijdragen 17 14 31
Werkzaamheden WOZ 106 84 191
Incidentele uitvoeringskosten Leefomgeving van de toekomst - duurzaamheid 200 200 400
Overige zaken 10 8 18
Bijdrage gemeente begrotingswijzigen 2023 2.187 1.602 3.789
Geraamde bijdrage gemeente 2023 22.819 16.992 39.811
Werkelijke bijdrage gemeente rekening 2023 22.910 16.967 39.877
Afwijking -91 24 -66

Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Verantwoordelijkheid directie

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht de directie toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door het bestuur vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door het bestuur op 16 oktober 2023 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door het bestuur bepaald en bedraagt 3% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 1.389.000. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023.

Bevinding

De directie is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.