4. Programma Bedrijfsvoering

Onderdelen

Terug naar navigatie - Onderdelen

Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:

  • Personeel
  • Huisvesting
  • ICT
  • Tractie
  • Goederen en diensten, overig
  • Projecten

Personeel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.

2023 kenmerkt zich als een jaar waarin de krapte op de arbeidsmarkt merkbaar en meetbaar is.  Het is druk op de arbeidsmarkt en ook bij Noaberkracht is er sprake van uitstroom en instroom van medewerkers. Noaberkracht staat bekend als een goede werkgever met een prettige werksfeer. Maar ook bij Noaberkracht kost het invullen van vacatures extra inzet. Zeker op managementposities en strategisch- en tactische medewerkers (vakmensen met een specifieke expertise). Terwijl uit onderzoek blijkt dat met name deze functies ontbreken in de samenstelling van ons personeelsbestand. Dat leidt tot extra kosten, en overschrijdingen, op inhuur. Met de extra inzet op recruitment heeft Noaberkracht maximale inspanningen verricht om nieuwe mensen binnen te halen.  De stevige inzet op de ambitielijn Ambtenaar van de toekomst heeft een prima basis gelegd voor een stevige regionale positionering van Noaberkacht en het binden en boeien van onze mensen.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
  december 2022 december 2023
Aantal fte    
Aantal fte in dienst* 364,83 fte 399,73 fte
Aantal externen 58,18 fte 64,15 fte
     
Aantal medewerkers    
Aantal medewerkers vaste aanstelling 355 mdw 373 mdw
Aantal medewerkers tijdelijke aanstelling 69 mdw 80 mdw
Aantal externen 83 mdw 96 mdw
     
Man/vrouw verdeling personeel in dienst    
Mannen in dienst 189 (183,36 fte) 202 (196,11 fte)
Vrouwen in dienst 235 (181,47 fte) 251 (203,61 fte)

 

De groei van het aantal fte's is vooral een gevolg van de extra inzet op organisatieontwikkeling. Zo heeft in (de loop van) 2023 een uitbreiding van de organisatie plaatsgevonden met een recruiter, 3 Fte samenlevingsgericht werken,  vergroten strategische capaciteit met 3Fte, de invoering van de Wet Open Overheid en is extra capaciteit ingezet op informatieveiligheid (privacy officer en een security officer).  Als gevolg van autonome ontwikkelingen is in 2023 ook de capaciteit binnen het sociaal domein aangepast en is de organisatie uitgebreid met een een Arbo coordinator, en een extra salarisadministrateur.  Daarnaast is in 2023 begonnen met het bemensen van de uitvoeringsorganisatie in het kader van de klimaatvisie. Dit doen we met zowel vast als tijdelijk personeel. In eerste instantie maken we hierbij gebruik van de dekking via de rijksvergoeding voor de uitvoeringskosten klimaatbeleid. Tot slot heeft de organisatie in 2023 wederom forse inzet moeten leveren op het gebied van migratie. Ook hiervoor hebben we zowel vast als tijdelijk personeel ingezet. Dekking van deze extra lasten loopt via de beschikbare rijksvergoedingen.

De krapte op de arbeidsmarkt maakte dat niet alle formatieve uitbreidingen in 2023 direct konden worden ingevuld met vast personeel. Dit betekende dat  bepaalde plekken noodgedwongen moesten worden ingevuld met tijdelijk personeel of externen. 

 

Overzicht FTE's van medewerkers in dienst (gele lijn) en de gemiddelde FTE per medewerker (blauwe lijn) bij Noaberkracht.

Overzicht FTE's van externe medewerkers (gele lijn) en gemiddelde FTE per externe medewerker (blauwe lijn) bij Noaberkracht. 

 

LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS
Leeftijdscategorie Vrouw Man Totaal
< 20 jaar 0 2 2
20 tot 25 jaar 8 6 14
25 tot 30 jaar 28 16 44
30 tot 35 jaar 27 24 51
35 tot 40 jaar 23 24 47
40 tot 45 jaar 26 13 39
45 tot 50 jaar 20 17 37
50 tot 55 jaar 38 25 63
55 tot 60 jaar 42 33 75
60 tot 65 jaar 31 36 67
65 jaar en ouder 8 6 14
Totaal 251 202 453

Wat hebben we gedaan in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2023?

CAO-Ontwikkelingen:

De nieuwe Cao Gemeenten en Cao SGO (Noaberkracht valt onder de Cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties) loopt van 1 januari 2024 tot en met 31 maart 2025 (15
maanden). De volgende punten zijn binnen deze Cao overeengekomen:

  • Er is een structurele loonstijging afgesproken en deze worden in twee keer doorgevoerd. De stijgingen zien er als volgt uit:
    • 1 januari 2024 met 4,75%
    • 1 oktober 2024 met 1,25%
  • Het IKB is per 1 januari 2024 volledig pensioengevend;
  • Vanaf 1 januari 2024 wordt er gedurende de looptijd van de cao geen premie reparatie-uitkering WW (0,1%) meer ingehouden;
  • De onderhandelende partijen hebben geconstateerd dat door de krappe arbeidsmarkt meer werknemers wisselen van baan. We kennen een opzegtermijn van 1 maand. De termijnen zijn voor werknemers  vastgesteld op 2 maanden. Voor werkgevers oplopend tot maximaal 4 maanden bij een dienstverband van langer dan 15 jaar.
  • Als onderdeel van het huidige seniorenbeleid is de RVU-regeling aangepast en niet  meer alleen beschikbaar voor medewerkers met een fysiek zware functie. Per 01-01-2024 wordt de RVU-regeling beschikbaar voor alle medewerkers mits zij, op moment van start deelname, voldoen aan een aantal voorwaarden.
  • Binnen de gewijzigde Cao vervalt het 3e ziektejaar per 1 januari 2024. De loonkorting zal in de nieuwe Cao pas bij het tweede ziektejaar ingaan. 
  • Medewerkers die bij aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben krijgen krijgen vanuit de Cao een tegemoetkoming van € 10,- bruto per maand.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.667 2.982 3.888 906
Lasten 32.249 37.777 38.653 -877
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -30.583 -34.795 -34.766 29
Onttrekkingen aan reserves 125 1.526 1.207 319
Toevoegingen aan reserves 378 750 350 400
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -30.836 -34.019 -33.909 -690

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Implementatie Wet Open Overheid (voordeel €194.000) 

De Wet Open Overheid (WOO) is ingegaan op 1 mei 2022 en moet binnen 5 jaar zijn ingevoerd. We hebben hiervoor van het Rijk een structureel budget en een incidenteel budget voor 5 jaar ontvangen. In 2023 is er volop ingezet op de verdere implementatie van de WOO in de organisatie. Ook zijn er een aantal vacatures geplaatst die inmiddels ingevuld zijn. 

In 2023 bedroeg het totale budget voor de implementatie van de WOO in totaal € 404.000. Hiervan is € 144.000 besteed aan uitbreiding van formatie en € 66.000 aan ICT-kosten (waaronder de implementatie van een nieuwe anonimiseringstool).  Een bedrag van € 50.000 merken wij aan als compensatie voor de extra personele inzet in 2023. Binnen nagenoeg alle geledingen van de organisatie is in 2023 namelijk extra personele inzet nodig geweest om te voldoen aan de deze Wet. Dit heeft op onderdelen geleid tot noodzakelijk inhuur om de reguliere bedrijfsvoering en de dienstverlening aan onze burgers te waarborgen.  

Het voorstel om het restantbudget van €144.000 over te hevelen naar het jaar 2024 voor de verder implementatie van de WOO.

Accountantskosten (voordeel €35.000) 

Deze incidentele meevaller heeft betrekking op een bedrag uit de jaarverantwoording 2022 die bij nader inzien niet nodig is in 2023 en dus kan vrijvallen in de jaarverantwoording 2023.

Kosten personeel, inhuur en overige personeelslasten (nadeel € 366.000)

De overschrijding van € 366.000 op de kosten van personeel en inhuur is een direct gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt. Verschillende vacatures konden in 2023 niet of eerst na bepaalde tijd worden ingevuld waardoor extern personeel moest worden ingehuurd wat fors duurder is. Dit inhuren van extern personeel op vacatures was onvermijdelijk om de reguliere dienstverlening richting onze burgers te waarborgen. Daarnaast is extra personele inzet nodig geweest bij het team belastingen vanwege de hoeveelheid bezwaren en heeft de hele organisatie extra inzet moeten plegen in het kader van de WOO. Vandaar ook de link met het budget voor de WOO wat we voor een bedrag van € 50.000 aanmerken als dekking voor de overschrijding op de personeelskosten

Dotatie voorziening verlofsparen (nadeel €82.000)  

Met ingang van 2022 is in de CAO de regeling verlofsparen opgenomen.  Hiermee kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeleid. Voor 2023 is voor een bedrag van € 242.000 gedoteerd aan de voorziening verlofsparen. Hiervoor was een raming opgenomen van € 160.000.

Detacheringskosten Dorper Esch (nadeel € 66.000) 

De vaste personeelskosten voor Dorper Esch (Dinkellandse binnensportaccommodaties en zwembaden) zitten in Noaberkracht en worden geheel doorbelast naar de gemeente Dinkelland. Over 2023 zijn de lasten €66.000 hoger dan begroot, dit veroorzaakt een nadeel in Noaberkracht. Dit nadeel wordt doorberekend aan Dinkelland, die hierdoor een hogere bijdrage betaalt. Dit voordeel is weergegeven in hoofdstuk 5: algemene dekkingsmiddelen.

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves van €429.000 bestaat uit de volgende voordelen:

  • Er is een voordeel van €250.000 op het incidentele budget eigen regie op fit . Dit betreft een budget voor meerdere jaren (de seniorenregeling).
  • Er is een voordeel van €400.000 op de uitvoeringskosten duurzaamheid van €400.000.
  • Er is een voordeel van €58.000 op het incidentele budget voor de digitalisering van het bouwarchief. Dit betreft een projectbudget en het project heeft een doorlooptijd van meerdere jaren. Het voorstel is dan ook om het budget mee te nemen naar 2024 om de werkzaamheden in 2024 verder voort te kunnen zetten.
  • Er is een voordeel van €11.000 op het incidentele budget voor informatieveiligheid. In 2024 worden er nieuwe projecten opgepakt op het gebied van informatieveiligheid. Het voorstel is dan ook om dit budget mee te nemen naar 2024.

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Huisvesting

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De exploitatie van de drie personeelslocaties (gemeentehuis Denekamp, gemeentehuis Tubbergen en de werf in Ootmarsum) zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.

Wat hebben we gedaan in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2023?

Huisvesting

De huisvesting van de locatie in Tubbergen is gemoderniseerd rond de zomer van 2023 en voldoet weer aan de wettelijke eisen vanuit Arbo wetgeving. 

Energie

Energie wordt ingekocht via het collectief met de samenwerkende Twentse Gemeenten.  Voor elektra hebben we een overeenkomst met Twence en Greenchoice. Twence wekt op en levert de opgewekte groene stroom via de leveringsvergunning van Greenchoice. De overeenkomst loop tot en met 2025. CO2 gecompenseerd aardgas wordt geleverd via Vattenfall. Deze overeenkomst loopt tot en met 2026. 

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 31 31 3 -28
Lasten 553 880 898 -18
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -522 -849 -895 -47
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -522 -849 -895 -47

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Schoonmaakkosten (nadeel €47.000) 

Voor de begrote schoonmaakkosten in 2023 zijn de werkelijke kosten over 2022 als uitgangspunt genomen. Achteraf blijkt dat de kosten in 2022 lager waren door de verbouwing waardoor dit geen juist uitgangspunt is geweest voor 2023. Daarnaast is er voor 2023 een loonindexatie doorgevoerd waardoor de kosten gestegen zijn. 

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

ICT

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De kosten die over het afgelopen jaar voor het onderdeel ICT  zijn gemaakt bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen het Noaberkracht ICT netwerk.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
KENGETALLEN 2023
Omschrijving Aantallen 31 december 2022 Aantallen 31 december 2023 Gemiddelde prijs in 2023 per stuk/abonnement.
Medewerkers die gebruik maken van ICT netwerk 615 658
Desktops 192 180 € 886
Laptops uitgeleend t.b.v. thuiswerken (Corona) 19 0
Laptops 421 452 € 897
iPads 128 134 € 462
iPad-Pro 8 12 € 1.819
iPads t.b.v. gemeente Dinkelland 42 42 € 462 (Gemeenteraad en Commissies)
iPads t.b.v. gemeente Tubbergen 40 40 € 462 (Gemeenteraad en Commissies)
Smartphones 470 502 € 410
Mobiele Data-Spraak abonnementen 488 508 € 4,55 p/mnd per medewerker, inclusief verbruikskosten buiten de bundel en aanvullende diensten (72x KPN, 17x Vodafone en 419 T-Mobile)
Mobiele Data abonnementen 94 101 Maakt gebruikt van de groepsbundel
Eizo 22 inch beeldschermen 560 565 € 237
Plotters, print-, scan- en kopieerapparatuur 26 26 (15x Multifunctionals, 2x A0 Plotters, 1x A0 Scanner en 8x Balieprinters). Totale kosten over 2022 (huur en afdrukken): € 40.340

Wat hebben we gedaan in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2023?

Vervangingen

  • Extra investerings- en onderhoudskosten ICT door toename medewerkers in Backoffice

In 2023 zijn voor nieuwe medewerkers 36 Smartphones, 28 laptops en diverse softwarelicenties  aangekocht. Het totaal bedrag bedroeg € 75.900.

 

  • Vervanging hardware serverruimten Tubbergen en Denekamp

De vervanging van de hardware in de serverruimten van Tubbergen en Denekamp is doorgeschoven naar 2024. Offerten voor de nieuwe apparatuur zijn inmiddels opgevraagd.

 

  • Vervanging Mobiele telefonieabonnementen 

De vervanging van de Mobiele telefonieabonnementen wordt in het 1e kwartaal van 2024 uitgevoerd als gevolg van enige vertraging in de VNG aanbesteding  GT-Mobiele Communicatie 3.  De gunning in deze aanbesteding heeft in 2023 wel plaatsgevonden. De Raamovereenkomst en de Nadere Overeenkomst zijn in 2023 inmiddels ondertekend.

ONTWIKKELINGEN ICT 2023
Omschrijving Extra onderhoudslasten in 2023 Reden
Oribi ID solutions ID-Burger onderhoud € 5.828 Tegengaan van fraude met ID-bewijzen
Mijn Publicaties digitale terinzagelegging € 5.025 vanwege wetgeving
eAnonimiseren Datamask € 30.427 vanwege wetgeving
Uitbreiding Gouw-Belastingen € 965 uitbreiding applicatie met KIF-HIF, BRK levering
Visma Appical € 10.336 Tool voor Off en On Boarding HRM
Visma Plus Port € 25.000 Learning Management System Noaberkracht Academy
Visma Scenario Planning € 6.030 Tool voor inzicht salariskosten en FTE
Traffic Chart € 3.750 verhoging efficiency bij uitvoering werkzaamheden
Lidmaatschap IT-Platform € 6.050 Stijging kosten door uitbreiding taken
Upgrade Cyclorama's € 3.000 Extra lasten n.a.v. upgrade software naar de Advanced versie
Sophos Intercept X € 5.011 aankoop beveiligingssoftware voor mobiele devices
Timeking € 7.360 aankoop planningssoftware Openbare Ruimte
Veeam backup € 10.800 applicatie om de mailboxen in de cloud te kunnen backuppen.
Indexatie 2023 € 100.000 stijging kosten onderhoud en support lasten
Microsoft licenties € 30.420 aankoop extra licenties n.a.v. toename medewerkers
NDIX Newtonstraat € 2.340 aansluiting pand Newtonstraat te Tubbergen op Noaberkracht Netwerk via glasvezel

Daarnaast zijn de volgende investeringen op het gebied van ICT gedaan in 2023:

INVESTERINGEN ICT 2023
Omschrijving Investering in 2023 Reden
Vervanging 220 beeldschermen € 52.286 Vervanging van de oude beeldschermen
Uitbreiding Gouw-Belastingen € 4.824 uitbreiding applicatie met KIF-HIF, BRK levering
Visma Appical € 4.221 Tool voor Off en On Boarding HRM
Visma Plus Port € 15.000 Learning Management System Noaberkracht Academy
Visma Scenario Planning € 7.035 Tool voor inzicht salariskosten en FTE
Aanschaf Oribi ID-Burger € 6.655 Tegengaan van fraude met ID-bewijzen
Aanschaf Lenovo dockingstations € 30.000 Plaatsing dockingstations ter vervanging van desktops om zodoende het plaatsonafhankelijk werken met laptops te ondersteunen en te stimuleren.
Aankoop 40x Tablets € 18.533 Aankoop t.b.v. nieuwe medewerkers en vervanging
Aankoop 187x Laptops € 167.588 Aankoop t.b.v. nieuwe medewerkers en vervanging
Aankoop 247x Smartphones € 100.918 Aankoop t.b.v. nieuwe medewerkers en vervanging
Uitbreiden vergaderruimten met een Hybride vergadersysteem € 29.460 Om vanuit de visie op “Het Noaberkracht werken” plaats onafhankelijk en efficiënt te kunnen vergaderen
Vervangin 24x LAN (netwerk) switches € 77.709 vervanging van de oude afgeschreven switches

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 2 2 8 6
Lasten 3.118 3.347 3.311 37
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -3.115 -3.345 -3.302 43
Onttrekkingen aan reserves 0 85 67 19
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -3.115 -3.260 -3.236 24

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Tractie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan: alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De volgende vervoersmiddelen die aanwezig zijn binnen Noaberkracht:

  • 29 bussen
  • 16 bestelauto's
  • 3 utiliteitsvoertuigen
  • 3 vrachtwagens
  • 8 Tractoren
  • 2 Gazonmaaimachines
  • 4 Werktuigdragers
  • 1 veegmachine
  • 1 mobiele kraan
  • 1 minikraan
  • 2 heftrucks
  • 1 Quad
  • 4 bakfietsen

Wat hebben we gedaan in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2023?

Vervanging Tractie

In 2023 hebben we de volgende tractie vervangen:

  • 2 bussen
  • 1 vrachtwagen
  • 5 tractoren
  • 2 heftrucks
  • 2 gazonmaaimachines
  • 1 werktuigdrager

 

In 2023 hebben we de volgende tractie nieuw aangeschaft:

  • 1 werktuigdrager

 

Naast bovenstaande tractie(vervoersmiddelen) hebben we tevens het volgende materieel vervangen/nieuw aangeschaft:

  • 1 versnipperaar 
  • 1 bermvijzel voor aan de tractor
  • 1 kieper voor achter de tractor
  • 1 onkruidbrander-bak voor aan de werktuigdrager
  • 1 riool- vacuum-aanhangwagen
  • 1 wegenschaaf voor aan de tractor

 

Dit alles blijft binnen het plafond van de jaarlijkse kapitaallasten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 91 102 10
Lasten 1.165 1.221 1.313 -92
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -1.165 -1.130 -1.211 -81
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -1.165 -1.130 -1.211 -81

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Brandstofkosten tractie (voordeel € 30.000) 

Het betreft hier een voordeel van ruim 8% op het geraamde budget. De raming van het budget brandstofkosten is in 2023 omhoog bijgesteld, vanwege de hoge prijzen op dat moment. Door de prijsschommelingen en onzekerheden voor in de toekomst is het moeilijk om hiervoor een juist bedrag te ramen. Achteraf zijn de werkelijke brandstof kosten dan ook lager dan toen is ingeschat.

Onderhoudskosten tractie (nadeel €104.000) 

De grootste oorzaak van deze overschrijding betreft het uitstellen van vervangingen. Het wagenpark heeft veel oude auto’s/tracties in gebruik die veel onderhoud en reparaties benodigd zijn. Er wordt soms gekozen om vervangingsinvesteringen uit te stellen (bijvoorbeeld door de komst van het mobiliteitsplan). Dit geeft aan de ene kant een voordeel in de kapitaallasten, maar heeft als risico dat de onderhoudskosten vaak hoger worden dan geraamd. Daarnaast was er in 2023 nog veel ‘oude tractie’ aanwezig door de overname van Soweco materieel. Deze zijn grotendeel in de 2e helft van 2023 vervangen, waardoor de onderhoudskosten voor de komende jaren aanzienlijk minder zullen zijn. Tot slot hebben we te maken met een prijsstijging van het materiaal. Hier is in het budget van onderhoud (nog) geen rekening mee gehouden.

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Goederen en diensten, overig

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties en SPN.

Wat hebben we gedaan in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2023?

Leaseovereenkomst elektrische auto's 

De elektrische leaseauto overeenkomsten zijn in 2023 nog een jaar verlengd, in het voorjaar van 2024 wordt een aanbesteding georganiseerd voor het totale pakket.

Aanbesteding schoonmaak

Begin 2023 is de aanbesteding voor de schoonmaak afgerond, het contract gaat in per 1-1-2024.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 3 3 104 101
Lasten 409 460 590 -130
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -407 -457 -487 -29
Onttrekkingen aan reserves 0
Toevoegingen aan reserves 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -407 -457 -487 -29

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten in 2023 zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Rente schatkistbankieren (voordeel €102.000) 

Vanaf eind 2022 wordt er sinds lange tijd weer een positieve rente vergoed op de tegoeden bij de schatkist. In 2023 is hiervoor een voorzichtige bijraming gedaan. De werkelijk vergoede rente is aanzienlijk hoger uitgevallen, vandaar dit positieve verschil.

Abonnementen en vakliteratuur (nadeel €52.000)  

De overschrijding op de abonnementen en vakliteratuur is  naast een stijging van de prijzen vooral een gevolg van nieuwe en aangescherpte wetgeving waar we als gemeenten aan moeten voldoen. Voor al deze wetten houden wij handboeken aan om op die manier verzekerd te zijn van de meest actuele wetswijzigingen en  ontwikkelingen en de vertaling en interpretatie daarvan.   

 Lunches/Maaltijden (nadeel €51.000)  

In 2023 zijn functies van de bedrijfskantine komen te vervallen op de beide kantoorlocaties inde gemeentehuizen van Dinkelland en Tubbergen. Wij zijn zoekende naar de meest geschikte oplossing om deze functie in te vullen en willen ons daarbij als een goed werkgever presenteren. Daarbij is het ook van belang dat we de ontmoeting tussen bestuur, management en medewerkers willen faciliteren. In 2023 hebben we gewerkt met een zogenaamde ontmoetingslunch op maandag en zijn in beide gemeentehuizen koelkasten met verse maaltijden (tegen een gereduceerd tarief) geplaatst. In de loop van  het jaar 2024 evalueren we deze werkwijze en bepalen hoe we verder gaan.

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Projecten

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht.

Wat hebben we gedaan in 2023?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2023?

Project Omgevingswet

Na diverse keren uitstel is de Omgevingswet per 1 januari 2024 inwerking getreden. Vanuit het project Omgevingswet is er via een aantal lijnen gewerkt aan de implementatie. Er is gewerkt aan de voorbereiding op de implementatie van het Omgevingsplan, het op orde hebben de gemeentelijke regelgeving en het aanpassen van de werkprocessen. In 2023 zijn hierin de volgende mijlpalen behaald:

Voorbereiding Omgevingsplan 

  • Oplevering handboek Omgevingsplan
  • Uitwerken casco omgevingsplan

Omgevingswet in de praktijk:

  • De werkprocessen geïnventariseerd en op orde gebracht
  • Samenwerkingsafspraken en contracten geïnventariseerd, in beeld gebracht en beoordeeld
  • Deelgenomen aan (regionale) ketentesten om de digitale keten te testen
  • Aanpassing van de legesverordening op de Omgevingswet
  • Besluitvorming over de delegatiebevoegdheden
  • Besluitvorming bindend adviesrecht raad
  • Besluitvorming adviescommissie Omgevingskwaliteit Tubbergen
  • Besluitvorming Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht
  • Besluitvorming participatieverordening

Communicatie & projectmanagement

  • Het meenemen van de medewerkers, college, raadsleden en onze ketenpartners door middel van communicatie, opleidingen, kennissessies, bijeenkomsten en werkvormen.
  • Aanpassing van de website op het onderdeel Omgevingswet

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 0 177 140 -37
Lasten 0 581 184 397
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten 0 -404 -44 361
Onttrekkingen aan reserves 0 582 263 320
Toevoegingen aan reserves 0 0 0 0
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten 0 178 219 41

Een analyse op hoofdlijnen wordt hieronder weergegeven. De werkelijke lasten zijn vergeleken met de raming na verwerkte begrotingswijzigingen.

Natura 2000 (nadeel €39.000)

De inzet voor Natura 2000 is in 2023 lager geweest dan vooraf verwacht. Het gaat hierbij om inzet van medewerkers in dienst van Noaberkracht. Hierdoor hebben we minder uren kunnen declareren en een lagere bijdrage ontvangen dan vooraf begroot. 

Mutaties reserves

Het verschil op de mutaties van de reserves van €320.000 heeft  betrekking op  de realisatie van de omgevingswet.

Voor een nadere toelichting verwijzen we u naar de analyse van de afwijkingen tussen begroting na wijziging en de realisatie die – conform artikel 28 van de BBV – opgenomen is in de toelichting op de programmarekening.

Totaal baten en lasten programma bedrijfsvoering

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

In onderstaande tabellen zijn de baten en lasten opgenomen die aan dit programma zijn verbonden.

Raming begrotingsjaar voor wijziging Raming begrotingsjaar na wijziging Realisatie begrotingsjaar Verschil realisatie versus begr. na wijz.
(Bedragen x € 1.000)
Baten 1.703 3.286 4.244 958
Lasten 37.495 44.266 44.950 -684
Gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten -35.792 -40.980 -40.705 274
Onttrekkingen aan reserves 125 2.193 1.536 658
Toevoegingen aan reserves 378 750 350 400
Gerealiseerde totaal resultaat van baten en lasten -36.045 -39.536 -39.519 -783

Een analyse op hoofdlijnen is hiervoor per thema  weergegeven.