7. Paragrafen

Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Risicomanagement en weerstandsvermogen

Terug naar navigatie - Risicomanagement en weerstandsvermogen

Op 18 januari 2021  is door het bestuur de Kadernota Integraal Risicomanagement en Weerstandsvermogen 2021 vastgesteld. Risicomanagement omvat alles wat we doen om risico’s, kansen en onzekerheden in beeld te brengen en te beheersen. Risicomanagement moet onze organisatie in staat stellen doelstellingen optimaal te realiseren. Dit impliceert prioriteiten stellen en sommige risico’s bewust accepteren. Daartoe is het noodzakelijk gedetailleerd inzicht te hebben in alle risico’s die samenhangen met alle gemeentelijke activiteiten en processen. De uitdaging is om binnen de organisatie het risicomanagement niet alleen onbewust onderdeel van ons werkproces te laten zijn maar risico’s en kansen en de wijze waarop we daarmee om willen gaan juist ook expliciet en transparant te betrekken bij de realisatie van onze doelen als ook bij bestuurlijke besluitvorming Hierbij is een voortdurende balans tussen de systeemwereld en de leefwereld van groot belang. Hierin is de belangrijkste uitdaging binnen de organisatie dat we deze twee werelden samenbrengen in wat gemeenten doen, hoe zij dat doen en hoe ze hierin omgaan met de samenleving en de kracht van de samenleving en de inwoners benutten. Kortom: Nevenheid waar het kan, overheid waar het moet. Integraal risicomanagement kan hierin bijdragen door het in balans brengen/houden van deze twee werelden en daardoor een verbetering te bewerkstelligen in geprofessionaliseerde sturing en een verbeterde borging en bestendiging van de organisatie te creëren. Met deze kadernota zetten we een belangrijke stap in het versterken van risicomanagement, met als doel het bewust en verantwoord omgaan met risico’s door een open en transparante manier van samenwerken.

Integraal risicomanagement is de nieuwe manier van denken over risico’s, kansen en onzekerheden. Het doel van deze integrale aanpak is het vergroten van het risicobewustzijn van organisatie en bestuur, zodat een goede en verantwoorde balans ontstaat tussen risico’s nemen en risico’s beheersen. Het continu organiseren van aandacht voor en het gesprek over risico’s vormt de basis van deze aanpak. Door regelmatig het gesprek te voeren - zowel op ambtelijk als bestuurlijk niveau - over (strategische) risico’s, ontstaat een gezamenlijk beeld. Niet door te zenden, te vertellen en voor te lichten, maar door te delen, te bespreken en de dialoog aan te gaan. De risicodialoog is een open gesprek met als doel het gezamenlijk bepalen van een constructieve risico-aanpak. Het gesprek en de communicatie over risico’s is een essentieel onderdeel van integraal risicomanagement. Transparantie is hierbij het uitgangspunt.

Risico's kunnen financiële consequenties met zich meebrengen. De financiële gevolgen van de risico's worden periodiek tijdens de P&C-Cyclus inzichtelijk gemaakt in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing. Naast financiële consequenties worden dan ook de impact van imagoschade en de impact op de realisatie van onze organisatiedoelstellingen gewogen.

Het weerstandsvermogen kunnen we bepalen door onderstaande stappen te doorlopen:
1. Een inventarisatie van de risico’s (risicoprofiel);
2. Benodigde weerstandscapaciteit;
3. Beschikbare weerstandscapaciteit;
4. Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit.

Risicoprofiel

Terug naar navigatie - Risicoprofiel

1. Risicoprofiel

Om de risico’s van Noaberkracht in kaart te brengen is een risicoprofiel opgesteld. De top 5 financiële risico's betreft:

Nr.

Omschrijving

Kans van optreden

Maximaal financieel gevolg

Invloed

1

Frauderisico - Integriteitsbeleid: Ontbreken van een integriteitsbeleid

50%

€ 250.000

18,6

2

Faillissement soft- en hardware leverancier: Als gevolg van een faillissement van een soft- en hardware leverancier bestaat de kans dat er onvoldoende en onvolledige ondersteuning van soft- en hardware kan ontstaan(afhankelijkheid), waardoor we nieuwe soft- en hardware moeten aanschaffen bij andere leverancier

50%

€ 100.000

7,64

3

Frauderisico - Processen: Onvoldoende sturing op processen en het beschrijven van processen

50%

€ 100.000

7,51

4

Aanbestedingen: Als gevolg van onvoldoende inzicht in diverse aanbestedingen binnen één partij, bestaat de kans dat interne aanbestedingsrichtlijnen niet worden nageleefd, waardoor de aanbestedingswet wordt overtreden

30%

€ 100.000

4.61

5

Besluitvorming: Als gevolg van onvoldoende vastlegging van bevoegdheden (bedragen en rollen in systemen) bestaat de kan dat besluitvorming niet volgens de geldende delegatie- en besluitregisters en/of onafhankelijk plaatsvindt

30%

€100.000

4,57

Weerstandscapaciteit

Terug naar navigatie - Weerstandscapaciteit

2. Benodigde weerstandscapaciteit

Op basis van de ingevoerde risico’s is een risicosimulatie uitgevoerd. Hieruit volgt dat 90% zeker is dat alle risico’s kunnen worden afgedekt met een bedrag van  € 510.000 (benodigde weerstandscapaciteit).

 

3. Beschikbare weerstandscapaciteit

De beschikbare weerstandscapaciteit van Noaberkracht bestaat uit het geheel aan middelen dat de organisatie beschikbaar heeft om de risico's in financiële zin af te dekken.

 

Tabel 2: Beschikbare  weerstandscapaciteit

Weerstand

Capaciteit

Algemene reserve

€ 458.000

Totale weerstandscapaciteit

€ 458.000

 

 4. Relatie benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit

Om te bepalen of het weerstandsvermogen toereikend is, dient de relatie te worden gelegd tussen de financieel gekwantificeerde risico's,  de daarbij gewenste weerstandscapaciteit en de beschikbare weerstandscapaciteit. De relatie tussen beide componenten wordt in onderstaande figuur weergegeven.

Risico's:

Bedrijfsproces
Financieel
Imago / politiek
Informatie / strategie
Juridisch / Aansprakelijkheid
Letsel / Veiligheid
Materieel
Milieu
Personeel / Arbo
Product

Weerstandscapaciteit :

Algemene reserve

Weerstandsvermogen

 

De benodigde weerstandscapaciteit die uit de risicosimulatie voortvloeit kan worden afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen.

 

 

Ratio weerstandsvermogen =

Beschikbare weerstandscapaciteit

 

€ 458.000

 

= 0,90


Benodigde weerstandscapaciteit

€ 510.000

De normtabel is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit Twente. Het biedt een waardering van het berekende ratio.

 

Tabel weerstandsnorm

Waarderingscijfer

Ratio

Betekenis

A

>2.0

uitstekend

B

1.4-2.0

ruim voldoende

C

1.0-1.4

voldoende

D

0.8-1.0

matig

E

0.6-0.8

onvoldoende

F

<0.6

ruim onvoldoende

 

Bij het bepalen van de stand van de algemene reserve is nog geen rekening gehouden met de voorgestelde resultaatbestemming uit deze jaarverantwoording 2023 waar wordt voorgesteld om een bedrag van € 151.000 te onttrekken aan de algemene reserve. De reden voor deze onttrekking is een gevolg van een dreigende negatieve stand van de reserve bedrijfsvoering die is toegelicht onder de resultaatbestemming en verder is gespecificeerd onder de toelichting op de balans in het blok jaarrekening.

Rekening houdend met deze onttrekking van € 151.000 ontstaat een herziene stand van de algemene reserve van € 307.000. Deze herziene stand komt overeen met een ratio van 0,60 valt onder het waarderingscijfer E wat duidt op een onvoldoende  weerstandsvermogen. Bij het programmajournaal 2024 komen wij met voorstellen om de ratio terug te brengen naar  een voldoende weerstandsvermogen met een ratio van 1.0  

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Om de financiële positie van Noaberkracht in beeld te brengen, stelt Noaberkracht jaarlijks een balans en een overzicht van de exploitatie in baten en lasten op. Voor een goed oordeel over deze financiële positie zijn aanvullende kengetallen nodig. Deze kengetallen bieden u ondersteuning bij uw kaderstellende en controlerende rol. Een afzonderlijk kengetal zegt niet alles en moet altijd in relatie worden gezien met andere kengetallen.

 

We onderscheiden 3 kengetallen:

  • Netto schuldquote
  • Solvabiliteitsratio
  • Structurele exploitatieruimte

 

1. Netto schuldquote

Dit kengetal zegt het meest over de financiële vermogenspositie van Noaberkracht. Hoe hoger de schuld, hoe meer kapitaallasten (rente en aflossing) er zijn. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossing op de exploitatie.

 

(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Jaarrekening 2023

A

Vaste schulden

0 0

0

B

Netto vlottende schuld

4.419

6.844

5.345

C

Overlopende passiva

253

325

326

D

Financiële activa

0

0

0

E

Uitzettingen < 1 jaar

4.434

2.540

2.445

F

Liquide middelen

96

150

81

G

Overlopende activa

705

75

1.185

H

Totale baten

39.324

37.873

44.157

 

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

-1.4

11,6

4,4

 

2. Solvabiliteitsratio

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin Noaberkracht in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hieronder wordt het eigen vermogen als percentage van het totale vermogen verstaan. Hoe hoger het aandeel, des te gezonder Noaberkracht is.

 

(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Jaarrekening 2023

A

Eigen vermogen

3.764 2.364

2.971

B

Balanstotaal

8.549

7.125

8.999

 

Solvabiliteit (A/B) x 100%

44,0

33,2

33,0

 

3. Structurele exploitatieruimte

De structurele exploitatieruimte geeft aan hoe groot de (structurele) vrije ruimte binnen de vastgestelde begroting is. Daarnaast geeft het ook aan of Noaberkracht in staat is om structurele tegenvallers op te vangen, dan wel of er nog ruimte is voor nieuw beleid.

 

(bedragen x € 1.000)

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Jaarrekening 2023

A

Totale structurele lasten

36.036

38.737 42.708

B

Totale structurele baten

37.259 38.547

42.714

C

Totale structurele toevoegingen aan de reserves

0

-1.156 -90

D

Totale structurele onttrekkingen aan de reserves

0

590 0

E

Totale Baten

39.324

38.925

44.157

 

Structurele exploitatieruimte (B-A)+(D-C)/E x 100%

3,4 4.0

-0,2

 

Totaal tabel kengetal en uitkomst

Terug naar navigatie - Totaal tabel kengetal en uitkomst

Na een groot aantal jaren van positieve jaarrekening resultaten hebben we in 2023 te naken met een tekort. Dit blijkt ook uit het kengetal structurele exploitatieruimte. Hierbij moeten we echter wel opmerken dat het tekort over het jaar 2023 naar onze mening voor het onderdeel personeel en dan met name de duurdere inhuur een incidenteel karakter heeft. Dat neemt echter niet weg dat wij de uitkomst van de jaarverantwoording 2023 en ook het kengetal wel degelijk serieus nemen en zien als een signaal. In het komende programmajournaal 2024 en de begroting 2025 komen wij met voorstellen he hier verder mee om te gaan.

Over de uitkomst van de overige twee kengetallen zijn we tevreden wat uiteraard niet wil zeggen dat we ook deze beide niet nauwlettend blijven volgen.

Kengetal JRK 2022 Beg. 2023 JRK 2023 Minst Neutraal Meest
risicovol risicovol
Netto schuldquote -1,4 11,6 4,4 <90 90 - 130 >130
Solvabiliteit 44,0 33,2 33,0 >50 20 - 50 <20
Structurele exploitatieruimte 3,1 4,0 0,2 >0 0 <0

Paragraaf Financiering

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De wet Financiering Decentrale Overheden (fido) bevordert een solide financieringswijze bij openbare lichamen. Het doel hiervan is het vermijden van grote fluctuaties in de rentelasten. De wet kent een onderscheid tussen regels voor korte financiering (kasgeldlimiet) en regels voor lange financiering (renterisiconorm). Het onderscheid is gelegd bij één jaar.

Kasgeldlimiet en korte financiering

Terug naar navigatie - Kasgeldlimiet en korte financiering

De kasgeldlimiet heeft als doel de financiële gevolgen van schommelingen in de rente op korte leningen (< 1 jaar) te beheersen. De limiet voor gemeenschappelijke regelingen is bepaald op 8,2% van de totale begroting. Een kasgeldlimiet van € 2,9 miljoen betekent dat we in 2023 tot een bedrag van € 2,9 miljoen met kort geld (looptijd < 1 jaar) mochten financieren.

 

Kasgeldlimiet

 (bedragen x €1 miljoen)

 Begrotingstotaal 2022 (primitief)

35,0

 Vastgesteld percentage

8,2%

 Kasgeldlimiet

2,9

In 2023 zijn er in de loop van het jaar twee leningen via rekening courant met de gemeente Dinkelland en Tubbergen aangetrokken en ook weer terugbetaald.  

Daarmee zijn we in 2023 binnen de kasgeldlimiet gebleven.

Renterisiconorm en lange financiering

Terug naar navigatie - Renterisiconorm en lange financiering

De renterisiconorm is een instrument voor de beheersing van het risico van een rentewijziging. Jaarlijks mogen de renterisico’s uit hoofde van renteherziening en herfinanciering niet hoger zijn dan 20% van het begrotingstotaal. Er mag dus  1/5e deel van de totale begroting aan rentegevoeligheid onderhevig zijn.

De renterisiconorm is op dit moment niet van toepassing, omdat er geen langlopende leningen zijn afgesloten. We hebben geen leningenportefeuille.

EMU saldo

Terug naar navigatie - EMU saldo

Het EMU saldo geeft weer wat het saldo aan inkomsten en uitgaven van de gehele sector overheid in een bepaalde periode is. In grote lijnen is dit  het exploitatiesaldo voor bestemming plus de afschrijvingen min de investeringen over een bepaald jaar.

Exploitatiesaldo voor bestemming

96

Mutatie (im)materiële vaste activa

(-)2.824

Mutatie voorzieningen

(+) 242

Mutatie voorraden (incl bouwgronden in exploitatie

(-) 0

Eventuele boekwinst bij verkoop effecten en (im)materiële vaste activa

0

EMU saldo 2023

(-)2.485

Algemene ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Algemene ontwikkelingen

Rente: 1-maands euribor

Het 1-maands euribor rentetarief is in 2023 is  van een negatief percentage naar een positief percentage gestegen. Per 1 januari 2023 bedroeg het percentage 1,883%. Eind december was dit percentage 3,856%. 

Schatkistbankieren

In december 2013 is de wet Schatkistbankieren in werking getreden. Deze wet verplicht alle decentrale overheden om hun overtollige (liquide) middelen aan te houden in de schatkist. ‘Overtollig’ verwijst naar alle middelen die decentrale overheden niet onmiddellijk nodig hebben voor de publieke taak. Hierdoor hoeft de Nederlandse staat minder geld te lenen op de financiële markten en zal de staatsschuld dalen. De rente die vergoed wordt, is gelijk aan de rente die de Nederlandse staat betaalt op leningen die ze op de markt aangaat en was eind december 2023 3,88%.

Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud gebouwen

Terug naar navigatie - Onderhoud gebouwen

Noaberkracht had het overgrote deel van het jaar 2023 de gebouwen in bruikleen van de gemeenten Tubbergen en Dinkelland (twee gemeentehuizen, Pand Newtonstraat Tubbergen en de Werf Ootmarsum). Noaberkracht heeft, vanuit de bruikleenovereenkomst, over deze gebouwen de verantwoording op het klein en dagelijks onderhoud (gebruikersonderhoud).

De beide gemeenten hebben als eigenaar van deze drie panden in 2021 een meerjaren onderhoudsplanning (MOP) vastgesteld, waarin zowel het onderhoud van de eigenaar als het onderhoud van de gebruiker in beeld is gebracht.

Naast deze vier gebouwen wordt er ook gebruik gemaakt van huurpanden. Dit betreffen panden in Weerselo, Denekamp, Albergen en Geesteren. Deze panden worden gebruikt door de medewerkers van de groenvoorziening die werkzaam zijn in de buitendienst .

Paragraaf Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Ook in 2023 ondersteunde Noaberkracht de gemeenten Tubbergen en Dinkelland in hun streven naar een vitale en zelfredzame samenleving. Noaberkracht heeft daarbij de focus aangebracht om de goede dingen ten behoeve van de samenleving te doen.  Deze inspanningen zijn opgenomen in de begroting en de jaarverantwoording van Noaberkracht. Zowel de inzet die betrekking heeft op reguliere jaarlijks terugkerende taken (de basisbegroting) opgenomen in het programma bedrijfsvoering als ook de inzet op de ambities binnen Noaberkracht. Deze ambities zijn met ingang van het jaar 2023 vertaald naar 7 actielijnen

Met deze nieuwe indeling wordt een goed beeld gegeven wat er binnen de bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht allemaal gebeurt waardoor de verplichte paragraaf bedrijfsvoering beperkt kan blijven tot een aantal (verplichte) indicatoren

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren

De beleidsindicatoren geven een beeld van de prestaties hoe de besteding van de beschikbare middelen gaat plaatsvinden. In meetbare eenheden zullen de beleidsindicatoren informatie verschaffen over de interne beleidsprestaties maar ook in vergelijking met andere overheden. Onderbouwde keuzes kunnen worden gemaakt om te kunnen bijsturen als de ontwikkelingen daartoe aanleiding geven. 

 

Beleidsindicatoren 2023

peildatum:

2022

2023

 

 

 

 

 

Indicator

Waarde

Waarde

Eenheid

Financieel

 

 

 

Omvang formatie

7,61

8,32

Aantal fte per 1.000 inwoners.

Omvang bezetting

8,99

9,78

Aantal medewerkers per 1.000 inwoners.

Omvang overhead

94,9%

97,1%

Totale overhead gedeeld door totale lasten.

Apparaatskosten

€ 736

€898

Kosten per inwoner.

Externe inhuur

11,37%

13,52%

Kosten externe inhuur gedeeld door de totale loonsom plus kosten externe inhuur.

 

Toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Toelichting op de rechtmatigheidsverantwoording

Hier is geen nadere financiële toelichting opgenomen, aangezien de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor door het bestuur gestelde grens van 3%. Hieronder is nog wel een toelichting opgenomen inzake het M&O-beleid.

M&O-beleid

De Commissie BBV adviseert gemeenten en gemeenschappelijke regelingen om een overkoepelend beleidsstuk M&O te maken. Deze zou  naast de filosofie, algemene uitgangspunten en risicoanalyse ook maatregelen ter voorkoming en afdoening moeten bevatten. Noaberkracht kent geen separaat M&O-beleid.

Noaberkracht werkt voor beide gemeenten en kent zelfstandig geen regelingen waar inwoners een beroep op kunnen doen. Subsidieregelingen, aanvragen voor voorzieningen in het sociaal domein of aanvragen voor vergunningen lopen allemaal via de gemeenten. Wel kent Noaberkracht een eigen betalingsorganisatie en worden er goederen en diensten in gekocht.

Toepassingsgebied M&O:
1)    In het kader van Misbruik en Oneigenlijk Gebruik is integriteit van personeel van belang, hierin speelt het vervullen van nevenfuncties een grote rol. Hiervoor is een regeling Nevenfuncties vastgesteld door het bestuur.
2)    Aanbesteden, inkopen en factuurverwerking. Noaberkracht is een aanbestedende dienst. Dat betekent dat Noaberkracht zich moet houden aan de Europese aanbestedingsrichtlijnen en aan de Gids Proportionaliteit. Inkopen groter dan € 30.000 moeten in principe meervoudig onderhands worden aanbesteed. Dit is vastgelegd in de Nota inkoop en aanbestedingsbeleid die door het bestuur is vastgesteld. Daarnaast heeft het bestuur een Budgethoudersregeling en een Mandaatregeling vastgesteld. Daarin is geregeld welke ambtenaren welke bevoegdheden hebben namens het bestuur.

Wij zullen het advies van de commissie BBV opvolgen om een overkoepelende nota M&O-beleid op te stellen.

Paragraaf Wet Open Overheid (WOO)

Wet open overheid

Terug naar navigatie - Wet open overheid

Inleiding

De Wet open overheid (Woo) heeft als doel om overheden en semioverheden transparanter
te maken, zodat het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en de economische ontwikkeling beter gediend kan worden. De Woo kenmerkt zich daarom door een drietal belangrijke pijlers, te weten:

  • een actieve openbaarmakingsplicht voor 11 categorieën documenten (nog niet in werking getreden);
  • een inspanningsverplichting tot openbaarmaking voor andere documenten dan de 11 categorieën;
  • de passieve openbaarmaking (openbaarmaking op verzoek).

Naast het actief openbaar maken, bevat de Woo een duidelijke andere component; het op orde brengen van de informatiehuishouding en het duurzaam toegankelijk maken van digitale overheidsinformatie. De tweede component sluit aan bij de Archiefwet 1995, waarin opgenomen is dat overheden verplicht zijn om de onder hen berustende bescheiden in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren.
De Woo introduceert de verplichting voor de Minister van Binnenlandse Zaken om een meerjarenplan op te stellen en bepaalt dat overheden met behulp van dit meerjarenplan hun overheidsinformatiehuishouding op orde brengen.

Actieve openbaarheid op termijn verplicht

De verplichtingen uit de Woo om documenten behorende tot 11 informatiecategorieën binnen 14 dagen actief openbaar te maken (oorspronkelijk via PLOOI) zijn nog niet in werking getreden. De ontwikkeling van PLOOI is door het Rijk stopgezet. Inmiddels wordt gewerkt aan een landelijke Woo-index, een verwijsindex waarop overheden kunnen aansluiten met hun publicaties. Medio 2023 werd het mogelijk om hierop aan te sluiten, maar de Woo-index kan nog niet worden gebruikt om documenten te zoeken. Overheden moeten zelf zorgdragen voor een platform voor publicatie; de Woo-index verwijst daar slechts naar. De komende jaren zal de verplichting tot actieve openbaarmaking gefaseerd in werking treden.

Realisatie in 2023

  • In 2023 hebben we 1 Woo-verzoek ontvangen voor Noaberkracht. Daarnaast hebben de gemeenten Dinkelland en Tubbergen samen 58 Woo-verzoeken ontvangen die door Noaberkracht worden afgehandeld.
  • Medio 2023 is een adviseur open en transparante overheid gestart, die zich bezighoudt met de verdere implementatie van de Woo.
  • Er is een nieuwe anonimiseringstool aangeschaft, die het mogelijk maakt om de te openbaren documenten te anonimiseren. Deze tool is gekoppeld met het Zaaksysteem, zodat de documenten rechtstreeks daaruit kunnen worden geanonimiseerd. De geanonimiseerde documenten worden direct opgeslagen in het Zaaksysteem. 
  • Het werkproces voor het behandelen van Woo verzoeken is verbeterd en aangevuld met modelbrieven. Er is een handleiding opgesteld die medewerkers kunnen gebruiken bij de behandeling van verzoeken, zodat er zoveel mogelijk uniform gewerkt wordt. Door het bestuur is een Leidraad anonimiseren vastgesteld, zodat voor medewerkers en inwoners duidelijk is hoe we omgaan met de verschillende uitzonderingsgronden in de Woo.

Door de situatie rond de (aangekondigde) komst van een AZC in Albergen hebben we in 2023 15 Woo verzoeken ontvangen over dit onderwerp. Deze verzoeken zijn complex en gaan over grote aantallen documenten. Omdat dit een te groot beslag legde op de ambtelijke capaciteit is voor de afhandeling hiervan in 2023 het Woobureau ingeschakeld, een organisatie die de feitelijke behandeling van Woo verzoeken uitvoert voor diverse overheden.
Voor wat betreft de actieve informatieplicht voor de 11 verplichte categorieën is in 2023 begonnen met de inrichting van de systemen zodat we kunnen aansluiten op de landelijke Woo-index. Dat is nog niet voor alle categorieën gerealiseerd in 2023; daartoe bestaat ook nog geen wettelijke verplichting. Voor deze categorieën wordt de definitie landelijk nog verder uitgewerkt. Deze ontwikkeling volgen we.

Op dit moment is de status van het actief openbaarmaken voor de 11 categorieën als volgt:

  1. Wet- en regelgeving: de door de bestuur vastgestelde beleidsregels, nadere regels en verordeningen worden bekendgemaakt op www.officielebekendmakingen.nl en zijn terug te vinden op www.overheid.nl.
  2. Organisatiegegevens: deze staan op de nieuwe website: bestuur.noaberkracht.nl
  3. Vergaderstukken en verslagen: de stukken voor de bestuursvergaderingen staan met ingang van 2023 op de nieuwe website
  4. Bestuursstukken; de stukken voor de bestuursvergaderingen staan met ingang van 2023 op de nieuwe website
  5. Stukken adviescollege: nog geen actie op ondernomen in 2023
  6. Convenanten: nog geen actie op ondernomen in 2023
  7. Jaarplannen en jaarverslagen: deze staan met ingang van 2023 op de nieuwe website
  8. Woo-verzoeken en de daarbij verstrekte informatie: het openbaar maken van gevraagde
    documenten bij Woo-verzoeken is in 2023 al deels gerealiseerd via de website bestuur.tubbergen.nl, namelijk voorzover het gaat om verzoeken met betrekking tot het AZC. 
  9. Onderzoeken: nog geen actie op ondernomen in 2023
  10. Beschikkingen: nog geen actie op ondernomen in 2023
  11. Klachten: nog geen actie op ondernomen in 2023; wel is het jaarverslag klachten 2022 inclusief toelichting is opgenomen op de gemeentelijke websites van Dinkelland en Tubbergen