Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:
- Personeel
- Huisvesting
- ICT
- Tractie
- Goederen en diensten, overig
- Projecten
Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:
De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.
De volgende cijfers zijn de werkelijke cijfers per 1 januari 2020:
Aantal fte
Aantal medewerkers
Man/vrouw verdeling
LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS | |||
---|---|---|---|
Leeftijdscategorie | Vrouw | Man | Totaal |
< 20 jaar | 1 | 0 | 1 |
20 tot 25 jaar | 6 | 5 | 11 |
25 tot 30 jaar | 9 | 12 | 21 |
30 tot 35 jaar | 15 | 13 | 28 |
35 tot 40 jaar | 11 | 21 | 32 |
40 tot 45 jaar | 11 | 16 | 27 |
45 tot 50 jaar | 24 | 31 | 55 |
50 tot 55 jaar | 20 | 30 | 50 |
55 tot 60 jaar | 35 | 27 | 62 |
60 tot 65 jaar | 37 | 23 | 60 |
65 jaar en ouder | 7 | 1 | 8 |
Totaal | 175 | 179 | 355 |
Arbo
In de arbeidsomstandighedenwet is het kader opgenomen voor de veiligheid, gezondheid en welzijn van de medewerkers. Periodiek vindt in dat kader een risico-inventarisatie plaats. De hieruit voortvloeiende eisen en aanbevelingen worden opgenomen in het meerjaren ARBO-beleidsplan. Noaberkracht hanteert het zogenaamde eigen regiemodel. Dat wil zeggen dat iedereen, managers en medewerkers, zich bewust zijn van hun eigen rol/verantwoordelijkheid voor een gezond en veilig werkklimaat. Daarbij is er continu aandacht voor veiligheidsprotocollen, bewustwording door scholing/training, een goede bedrijfshulpverleningsorganisatie en een goed verzuimbeleid.
Doelgroepenbeleid
Noaberkracht heeft aandacht voor plaatsing van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op voor hen geschikte arbeidsplaatsen. Dit met inachtneming van de kaders in de Participatiewet en de banenafspraak voor de sector gemeenten.
Generatiepact
De regeling generatiepact eindigt per 1 januari 2021. Dat wil zeggen dat medewerkers tot aan dat moment nog kunnen aangeven mee te willen doen aan deze regeling. Op basis van een evaluatie medio 2020 wordt bezien of en in hoeverre er in 2021 of later een vervolg komt op de regeling.
Integriteit
Noaberkracht is een betrouwbare en transparante organisatie. Medewerkers, leidinggevenden en bestuurders zijn eerlijk en respectvol. Op basis van de vastgelegde kaders met betrekking tot integriteit wordt ingezet op bewustwording van en correct handelen door managers en medewerkers ieder in hun rol en verantwoordelijkheid.
BELEIDSINDICATOREN | |||
---|---|---|---|
Indicator | Noaberkracht 2018 | Noaberkracht 2019 | Omschrijving |
Omvang formatie | 6,35 | 6,65 | Aantal fte per 1.000 inwoners |
Omvang bezetting | 7,88 | 7,85 | Aantal medewerkers per 1.000 inwoners |
Omvang overhead | 93,00% | 97,70% | Totale overhead gedeeld door totale lasten |
Externe inhuur | 8,9% | 11,9% | Kosten externe inhuur gedeeld door de totale loonsom plus kosten externe inhuur |
Apparaatskosten per inwoner | € 679 | € 658 | Kosten per inwoner |
Bovenstaande verplichte beleidsindicatoren geven de meest recente cijfers die beschikbaar zijn weer.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel personeel vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
PERSONEEL | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Baten | 383.451 | 485.471 | 535.471 | 535.471 |
Lasten | -27.263.569 | -27.577.925 | -27.944.463 | -28.175.401 |
Saldo baten en lasten | -26.880.118 | -27.092.454 | -27.408.992 | -27.639.930 |
Verklaring financiële verschillen
De hogere meerjarige lasten ten opzichte van het basis begrotingsjaar 2021 worden vooral veroorzaakt door de jaarlijkse indexering van de personeelskosten. We gaan uit van een meerjarige indexering van 1,5%.
De exploitatie van de drie personeelslocaties (gemeentehuis Denekamp, gemeentehuis Tubbergen en de werf in Ootmarsum) zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.
Het project huisvesting Noaberkracht is in 2019 opnieuw opgepakt. In 2020 wordt meer duidelijkheid verwacht over een mogelijk vervolg (scenariokeuze). Uitkomsten en eventuele uitwerking hiervan kunnen van invloed zijn op de begroting 2021 van Noaberkracht. Op dit moment is er in de begroting 2021 van Noaberkracht geen budget geraamd voor plannen op het gebied van huisvesting.
Het onderdeel huisvesting kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel huisvesting vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
HUISVESTING | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Baten | 31.329 | 31.329 | 31.329 | 31.329 |
Lasten | -476.805 | -474.931 | -471.336 | -470.381 |
Saldo baten en lasten | -445.476 | -443.602 | -440.007 | -439.052 |
Verklaring verschillen
De lagere lasten op termijn worden veroorzaakt door voordelen op de kapitaallasten (afschrijving).
De kosten van het onderdeel ICT bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen Noaberkracht.
De kengetallen hieronder geven de in 2021 te verwachten aantallen "devices" en abonnementen en beschikbare dekking weer.
KENGETALLEN | ||
---|---|---|
Omschrijving | Aantallen | Beschikbare dekking per stuk |
Desktops | 230 | € 570 |
Laptops i.h.k.v. Het Nieuwe Werken | 260 | € 930 |
Laptops functie gerelateerd | 40 | € 930 |
iPads | 80 | € 560 incl. toetsenbord |
iPads t.b.v. gemeente Dinkelland | 43 | € 560 incl. toetsenbord |
iPads t.b.v. gemeente Tubbergen | 32 | € 560 incl. toetsenbord |
iPads Pro | 4 | € 1.400 incl. toetsenbord |
Smartphones | 425 | € 340 |
Mobiele Data-Spraak abonnementen | 425 | € 6,90 p/mnd, inclusief verbruikkosten buiten de bundel en aanvullende diensten |
Mobiele Data abonnementen | 70 | € 6,90 p/mnd, inclusief verbruikkosten buiten de bundel en aanvullende diensten |
Eizo 22 inch beeldschermen | 515 | € 180 |
De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende ICT componenten hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen waardoor er op rekening basis vaak sprake was van meevallers binnen de exploitatie van ICT. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van ICT (hard- en software). Middels een opnieuw vastgestelde financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor op termijn ontstaat reserveren we vooralsnog binnen ICT met het oog op de verdere uitrol van het werken bij Noaberkracht.
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||
---|---|---|---|
Investeringen die in 2021 terugkomen | |||
Omschrijving | Startsaldo | Afschrijvingstermijn in jaren | Afschrijvingslast per jaar |
Glasvezelcomponenten (GBIC) T-D | € 29.500 | 10 | € 2.950 |
iPads Bezwaarschriften Cie | € 4.500 | 4 | € 1.125 |
Harmonisatie Intranet/website | € 31.500 | 5 | € 6.300 |
Aanschaf Microsoft Office | € 170.000 | 5 | € 34.000 |
EMVI Prestatiemeting | € 4.000 | 5 | € 800 |
Centric licenties Impromptu/Cognos | € 26.000 | 5 | € 5.200 |
TFT schermen | € 42.000 | 6 | € 7.000 |
60x Dell 5050 werkstations | € 40.000 | 4 | € 10.000 |
Indoor zendinstallatie mob. telefonie gemeentehuis Dinkelland | € 33.000 | 3 | € 11.000 |
10x iPad Buitendienst + 3xiPadPro tbv zaaksyst | € 5.600 | 3 | € 1.867 |
Multimedia | € 27.200 | 4 | € 6.800 |
Vervanging 3x ESX servers uit 2017 | € 45.000 | 4 | € 11.250 |
2x tabloid weginspectie | € 5.000 | 5 | € 1.000 |
HNW (2018) 36× mobiele telefoons | € 9.000 | 3 | € 3.000 |
Hard- en Software Laptops OR | € 7.000 | 3 | € 2.333 |
HNW (2018) 36× laptops met toebehoren | € 34.020 | 3 | € 11.340 |
15 x laptops+tokens (2018) buiten HNW om | € 14.000 | 3 | € 4.667 |
Laptops, Printers, Smartphones en PC’s SPD | € 11.000 | 3 | € 3.667 |
Monitoren en up-to-date houden ICT netwerk en beveiliging
Het monitoren en up-to-date houden van het Noaberkracht ICT netwerk en de daarmee gemoeide beveiliging heeft dagelijks onze aandacht. Op deze wijze blijven de prestaties van het systeem op een hoog niveau. Om dreigingen van buitenaf te kunnen blijven weren is het noodzakelijk om in 2021 onderdelen van het netwerk te vervangen.
Vervangen ICT management systeem (ZenWorks)
Het huidige ICT management systeem (Zenworks) is verouderd en moet vervangen worden. Onderdelen die vervanging vragen zijn o.a. Filr, Mobile Device Management (MDM), software distributiesysteem en monitoring. De fabrikant/leverancier van Microfocus heeft bijvoorbeeld aangegeven te stoppen met de doorontwikkeling van een aantal modules waarvan wij gebruik maken. Naar aanleiding van een in 2020 uitgevoerd onderzoek naar geschikte vervangende software zal deze in 2021 aanbesteed en geïmplementeerd worden.
Deelnemen in IT-Platform Twente
Op 1 juli 2018 is het IT platform Twente opgericht door de Kring van gemeentesecretarissen. Dit IT platform Twente is eigenlijk de vervanger van het Shared Service Netwerk Twente (SSNT). Het IT platform is gevormd door samenvoeging van de succesvolle IT gerelateerde onderdelen uit eerdere gezamenlijke regionale programma’s. Ook in 2021 wordt ambtelijke capaciteit beschikbaar gesteld om deel te nemen aan dit platform. Net als in 2020 is het doel om bij verschillende initiatieven aan te sluiten van het platform, wanneer deze initiatieven leiden tot een hogere kwaliteit van dienstverlening tegenover lagere kosten en verminderde kwetsbaarheid.
Procesverbetering
Toegevoegde waarde leveren we door kritisch te kijken naar onze processen en verspillingen te elimineren. Bij de start van Noaberkracht is er voor gekozen om onze processen te harmoniseren en verbeteren. Ook dit jaar zullen we weer diverse processen tegen het licht houden, met als doel om te focussen op stappen die waarde toevoegen voor de klant en/of de organisatie.
Het onderdeel ICT kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel ICT vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
Voor ICT wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen ICT gelijk blijft. Vrijval van afschrijvingslasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen ICT zodat de vervanging (van vooral hardware) op termijn geborgd is.
ICT | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Baten | 2.461 | 2.461 | 2.461 | 2.461 |
Lasten | -2.811.746 | -2.811.746 | -2.811.746 | -2.811.746 |
Saldo baten en lasten | -2.809.285 | -2.809.285 | -2.809.285 | -2.809.285 |
Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.
De volgende vervoersmiddelen zijn per februari 2020 aanwezig binnen Noaberkracht:
De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende tractie middelen hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen waardoor er op rekening basis vaak sprake was van meevallers binnen de exploitatie van tractie. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van tractie. Middels een opnieuw vastgestelde financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is aangewend ter invulling van de aanvullende extra taakstelling op Noaberkracht.
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||||
---|---|---|---|---|---|
Investeringen die in 2021 terugkomen (alleen de voertuigen binnen Noaberkracht, niet van de SPD) | |||||
Omschrijving | Bouwjaar | Vervanging door | Startsaldo | Afschrijvingstermijn in jaren | Afschrijvingslast per jaar |
VW-T5 | 2007 | auto/caddy | € 18.500 | 10 | € 1.850 |
VW-T5 kantonniers | 2010 | bus verhoogd | € 32.500 | 10 | € 3.250 |
MAN | 2010 | vrachtwagen 4x6 | € 249.000 | 10 | € 24.900 |
Brimos - wegafzetting | 2002 | aanhanger | € 14.000 | 15 | € 933 |
Epoke - schuitemaker | 2012 | strooier vrachtwagen | € 51.500 | 8 | € 6.438 |
Peugeot | 2010 | auto/combi | € 19.000 | 10 | € 1.900 |
VW-Crafter kantonniers | 2010 | bus verhoogd (+BPM) | € 48.000 | 10 | € 4.800 |
John-Deere | 2006 | tractor | € 72.500 | 10 | € 7.250 |
Fendt | 2007 | tractor | € 115.000 | 10 | € 11.500 |
Speedgrader | 2007 | wegenschaaf | € 70.000 | 10 | € 7.000 |
Toyota | 2007 | auto/combi | € 19.000 | 10 | € 1.900 |
Toyota | 2007 | auto/combi | € 19.000 | 10 | € 1.900 |
Tijhuis | 1998 | aanhanger | € 2.500 | 15 | € 167 |
Verdonk | 1998 | aanhanger | € 4.800 | 15 | € 320 |
De vervanging van tractiemiddelen vindt in principe plaats op basis van het jaarlijkse vervangingsschema. Echter, er wordt wel kritisch gekeken naar de technische staat van de voertuigen. Bij de tractiemiddelen die nog in goede staat zijn kan er voor worden gekozen om vervanging een jaar op te schuiven. Ook de ontwikkelingen bij SOWECO spelen hierbij een rol.
Het onderdeel tractie kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel tractie vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
Voor Tractie wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen Tractie gelijk blijft. Vrijval van kapitaallasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen Tractie zodat de vervanging op termijn geborgd is.
TRACTIE | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -561.482 | -563.482 | -586.482 | -586.482 |
Saldo baten en lasten | -561.482 | -563.482 | -586.482 | -586.482 |
Verklaring verschillen
Bij het opstellen van de begroting 2019 is het wagenpark opnieuw geïnventariseerd. Hieruit bleek een verhoging van het plafond van het ideaalcomplex noodzakelijk. Deze verhoging heeft via besluitvorming bij de begroting 2019 plaatsgevonden en wordt gefaseerd doorgevoerd. Dit verklaart de meerjarige oploop van de kosten.
Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties, SPD en Soweco.
Er zijn geen kengetallen voor het onderdeel goederen en diensten, overig.
De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende tractie middelen hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen waardoor er op rekening basis vaak sprake was van meevallers binnen de exploitatie van tractie. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van tractie. Middels een opnieuw vastgestelde financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is aangewend ter invulling van de aanvullende extra taakstelling op Noaberkracht.
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||||
---|---|---|---|---|---|
Investeringen die in 2021 terugkomen (alleen de voertuigen van de SPD) | |||||
Omschrijving | Bouwjaar | Vervanging door | Startsaldo | Afschrijvingstermijn in jaren | Afschrijvingslast per jaar |
Dacia Logan | 2011 | auto/caddy | € 18.500 | 10 | € 1.850 |
VW pick-up met kraan | 2010 | kantonniersbus | € 60.500 | 10 | € 6.050 |
VW Crafter 6 pers | 2011 | bus 6 pers aannemers uitvoering | € 32.500 | 10 | € 3.250 |
VW Crafter 6 pers | 2011 | bus 6 pers aannemers uitvoering | € 32.500 | 10 | € 3.250 |
TOP | 2000 | aanhanger | € 4.800 | 15 | € 320 |
Kupa schaftkeet | 2003 | schaftwagen | € 11.500 | 15 | € 767 |
Kupa schaftkeet | 2004 | schaftwagen | € 11.500 | 15 | € 767 |
VW Crafter | 2010 | bus/pick-up (+BPM) | € 48.000 | 10 | € 4.800 |
Heftruck | 2001 | heftruck | € 22.000 | 10 | € 2.200 |
New-Holland | 2006 | tractor (meer PK's) | € 92.000 | 10 | € 9.200 |
Dacia Logan | 2010 | auto/combi | € 19.000 | 10 | € 1.900 |
Dacia Logan | 2010 | auto/combi | € 19.000 | 10 | € 1.900 |
Dacia Logan | 2010 | auto/combi | € 19.000 | 10 | € 1.900 |
Rechtsmatigheidsverantwoording
Door een komende wetswijziging zal het bestuur vanaf boekjaar 2021 zelf een rechtmatigheidsverantwoording afgeven in de jaarrekening 2021. Op dit moment verstrekt externe accountant Eshuis een controleverklaring met een oordeel inzake getrouwheid en rechtmatigheid bij de jaarrekening van Noaberkracht. De externe accountant Eshuis geeft vanaf boekjaar 2021 een controleverklaring af met alleen een oordeel inzake de getrouwheid van de jaarrekening, inclusief de rechtmatigheidsverantwoording door het bestuur die in de jaarrekening wordt opgenomen. In januari 2020 heeft de commissie BBV een modelmededeling van de rechtmatigheidsverantwoording plus toelichting op haar site gepubliceerd. De commissie Bedrijfsvoering, Auditing Decentrale Overheden (BADO) werkt momenteel aan een notitie die meer invulling geeft aan de praktische uitwerking van de rechtmatigheidsverantwoording. Ook ambtelijk zijn inmiddels de voorbereidingen gestart zodat het bestuur in 2021 in staat is om een rechtmatigheidsverantwoording af te geven in de jaarrekening.
Leaseauto's
Noaberkracht heeft de laatste jaren een aantal leaseauto's in gebruik voor dienstreizen en het reizen tussen de drie locaties. Er wordt onderzocht of het een optie is om deze leaseauto's in 2021 te vervangen door elektrische leaseauto's.
Bureaubenodigdheden en portokosten
Noaberkracht probeert de kosten voor bureaubenodigdheden en portokosten zo laag mogelijk te houden. Dit gebeurt vooral door medewerkers bewust te maken van de kosten en te wijzen op andere opties die er zijn. Zo is het doel om zo weinig mogelijk antwoordenveloppen te gebruiken in verband met de kosten hiervan. Daarnaast wordt post niet direct de volgende dag verzonden als dit niet noodzakelijk is. In 2021 blijft dit het streven.
Door toenemende digitalisering is er steeds minder papier nodig. De invloed van deze ontwikkelingen op bijvoorbeeld het benodigde aantal schrijfmapjes en printpapier wordt in de gaten gehouden.
Het onderdeel goederen en diensten, overig kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel goederen en diensten, overig vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Baten | 152.700 | 152.700 | 152.700 | 152.700 |
Lasten | -2.516.184 | -2.518.789 | -2.532.789 | -2.532.789 |
Saldo baten en lasten | -2.363.484 | -2.366.089 | -2.380.089 | -2.380.089 |
Verklaring verschillen
Bij het opstellen van de begroting 2019 is ook het wagenpark van de SPD opnieuw geïnventariseerd. Hieruit bleek een verhoging van het plafond van het ideaalcomplex noodzakelijk. Deze verhoging heeft via besluitvorming bij de begroting 2019 plaatsgevonden en wordt gefaseerd doorgevoerd. Dit verklaart de meerjarige oploop van de kosten.
Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht. Voor het jaar 2021 is er één project bekend op dit moment: Omgevingswet.
Er zijn geen kengetallen voor het onderdeel projecten.
Project Omgevingswet
Vanuit het project Omgevingswet wordt er via een aantal lijnen gewerkt aan de implementatie. De omgevingsvisie is eind 2020 goedgekeurd en vormt het kader voor het omgevingsplan. Met het ingaan van de omgevingsvisie is er een basis van waaruit beleid voor de fysieke leefomgeving vormgegeven kan worden. In de uitgangspuntennotitie voor het Omgevingsplan die eind 2020 opgeleverd wordt, is beschreven hoe omgegaan wordt met de overgangssituatie 2021-2029. In 2021 gaat het Omgevingsplan van rechtswege in en wordt er een traject gestart voor het omzetten van dit omgevingsplan naar een samenhangend omgevingsplan. Om zowel de decentrale regels (bruidsschat) als onze lokale verordeningen integraal te bekijken, af te stemmen en in het omgevingsplan op te nemen, gebruiken we de overgangsperiode zoals beschreven wordt in de uitgangspuntennotitie eind 2020. Tevens zijn er in deze uitgangspuntennotitie scenario’s uitgewerkt voor de aanvragen die in de overgangsperiode gedaan worden. Tot slot wordt op 1 januari 2021 het Digitale Stelsel Omgevingswet in gebruik genomen. Ook dit digitale stelsel wordt in de jaren na 2021 nog doorontwikkeld en verrijkt met toepassingen om het gebruiker makkelijker te maken.
Dit betekent voor het project Omgevingswet dat per 1 januari 2021 de projectopdracht afgerond is. Eind 2020 wordt er opnieuw gekeken naar de inrichting van het project en het aansturen van de verschillende activiteiten in 2021. De verwachting is dat de uitvoering van de uitgangspuntennotitie en de doorontwikkeling van het DSO grotendeels in de lijnorganisatie plaats kan vinden. Deze werkzaamheden vragen nog steeds extra capaciteit, los van eventuele frictiekosten vanwege andere werkwijze en andere ICT-toepassingen. De structurele consequenties voor de begroting van Noaberkracht en de beide gemeenten zoals consequenties in leges, formatie, ICT-kosten worden eind 2020 duidelijk als besloten is wat de werkwijze wordt en welke software we gaan gebruiken. Dit zal vertaald worden in de financiën in het raadsperspectief van beide gemeenten.
Het onderdeel projecten kent geen verplichte beleidsindicatoren.
PROJECTEN | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -110.000 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten | -110.000 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Baten | 569.941 | 671.961 | 721.961 | 721.961 |
Lasten | -33.739.786 | -33.946.873 | -34.346.816 | -34.576.799 |
Saldo baten en lasten | -33.169.845 | -33.274.912 | -33.624.855 | -33.854.838 |