De ontwikkelopgave van Noaberkracht op gebied van organisatie én medewerkers benaderen we grotendeels met behulp van doelsturing binnen het programma Ontwikkeling Noaberkracht. Daarnaast zijn er relevante human resource ontwikkelingen die betrekking hebben op medewerkers en die naast het programma georganiseerd zijn.
4. Medewerker- & Organisatieontwikkeling
4.1 Programma Ontwikkeling Noaberkracht
4.1.1 Verbeteren bestuurlijk ambtelijk samenspel
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?De organisatieontwikkeling en de ambities vanuit het coalitieprogramma Dinkelland en het maatschappelijk akkoord Tubbergen kunnen niet los van elkaar worden gezien. De ontwikkeling van bewuste rolneming, houding en gedrag van zowel ambtelijke organisatie, colleges, raden, bestuur en management, passende bij de ambitie is noodzakelijk om het bestuurlijk-ambtelijke samenspel te professionaliseren en te laten aansluiten bij de ontwikkelkracht en dynamiek in de samenleving. Daarbij speelt de behoefte om bij verschillen in bestuurlijke wensen over de aanpak binnen Tubbergen en Dinkelland ambtelijk flexibel te zijn en beide besturen te bedienen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Sturen op integraliteit (WAD)
We onderzoeken de meerwaarde van de ingezette instrumenten (dialoogtafels, waardebepaling, ambitiefinanciering, management informatie) en op basis van de conclusies sturen we bij.
Wat mag het kosten?
Dit vraagt veel interne capaciteit en ondersteuning van systemen en processen. De kosten voor het onderhoud van de systemen en processen vallen binnen de regulier beschikbare middelen.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Vanuit Ontwikkeling Noaberkracht adviseren we en faciliteren we bij de stappen die worden gezet in Tubbergen en Dinkelland om het partnerschap met de samenleving te ontwikkelen. We sturen daarbij op een haalbare balans van ambitie, de invulling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verschillende betrokkenen, passende organisatiestructuren én bekwaamheid van medewerkers in de organisatie.
Onderling duidelijke verwachtingen scheppen, toetsen op een gedeeld beeld van het perspectief en stil staan bij waarom we kiezen voor een bepaalde aanpak, is daarbij continu aan de orde. We zetten daarbij de ontwikkeling door van 2020 waarin we actief en reflectief leren. Met onder meer aandacht voor coaching en training van beleidsontwikkelaars op vlak van bestuurlijke integrale advisering en het voeren van leertafels. De borging van het leren vindt plaats in de Noaberkracht Academy. Dit sluit aan bij de bouwstenen Participatie, Leiderschap Strategisch HRM en Borging.
Waar het gaat over samenwerken op bestuurlijk niveau, in de regio en het betrekken van de gemeenteraden hierbij worden deze inspanningen ingevuld door de strategisch verbinder. Dit sluit ook aan bij de bouwstenen Regio en Bestuurlijk Ambtelijk Samenspel.
Met de inspanningen binnen de actielijnen verbeterde borging en bestendiging en geprofessionaliseerde sturing bouwen we verder aan een stabiele wendbare organisatie die invulling kan geven aan het bestuurlijk ambtelijk samenspel zoals we dat idealiter voor ons zien. Op een zakelijke, betrokken en ondernemende manier.
4.1.2 Geprofessionaliseerde sturing
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We willen een vergroting van zakelijke professionaliteit. Resultaatgericht en sturend, nog scherper afspraken maken en nakomen. Deze ontwikkeling vraagt om het creëren van een coachende, lerende en faciliterende werkomgeving in alle lagen in de organisatie.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Leiderschapsontwikkeling en Zelforganisatie
De investering in een daadkrachtig management zetten we voort. Het management wordt ondersteund om verder te bouwen aan de teams én gefaciliteerd om met de teams te werken aan hun zelforganisatie en persoonlijk leiderschap van alle medewerkers.
Binnen het management staat daarnaast ook het samenspel centraal tussen de verschillende disciplines en is aandacht voor rol invullingen. Daarmee versterken we het management als collectief om actief te kunnen sturen op de gewenste ontwikkeling binnen Noaberkracht. De vorm van het ontwikkeltraject wordt in samenspraak met het management vorm gegeven. Maatwerk wordt ook toegepast bij persoonlijke ontwikkelwensen. De ontwikkeling van het management en van het persoonlijk leiderschap van medewerkers sluit aan bij de bouwsteen Leiderschap.
Wat mag het kosten?
Uitvoering vindt plaats binnen intern beschikbare uren.
We ramen budget voor de huur van externe locaties en faciliteiten voor Management Development. Dit is onderdeel van het verzamelbudget voor organisatieontwikkeling. Daarnaast ramen we budget voor externe inhuur van expertise ter ondersteuning van het ontwikkeltraject leiderschapsontwikkeling. Dit is ook onderdeel van het begrote verzamelbudget voor organisatieontwikkeling en wordt ingezet afhankelijk van de best passende vorm van het ontwikkeltraject.
Eventuele overige kosten voor individuele opleidingstrajecten worden vanuit het centraal opleidingsbudget bekostigd. Hierbinnen is een teambudget voor het management beschikbaar.
4.1.3 Verbeterde borging en bestendiging
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Het is van belang dat medewerkers op een passende manier invulling geven aan taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Binnen de organisatie is duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is en wie waaraan uitvoering geeft, daar wordt vervolgens ook naar gehandeld en op gestuurd. We maken keuzes en houden focus op inspanningen. Hierdoor verkrijgen we meer grip en kunnen we effectiever werken.
De ontwikkeling en inzet van competenties van medewerkers op een passende plek vinden we als organisatie belangrijk. Dit gebeurt weloverwogen. We maken een match tussen de ambities en behoefte die in de samenleving ontstaan, het beroep dat onder meer vanuit wettelijk oogpunt op ons wordt gedaan en de sturing op ontwikkeling van medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan de Omgevingswet; wat vraagt dit van onze medewerkers en hoe kunnen we dit organiseren. Daarbij is het van belang dat we kritisch kijken of we de juiste kennis en competenties voldoende in huis hebben en hoe we deze indien nodig kunnen vergoten.
Tot slot is bewustwording van alle medewerkers over hun eigen aandeel in het totaalplaatje en een meer integrale denk en werkwijze; wat draagt mijn inzet bij binnen Noaberkracht en aan de samenleving? hoe kan ik dit optimaliseren? Wat heb ik daarvoor nodig van mijn teamcoach, mijn collega’s en mijn samenwerkingspartners?
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Doorontwikkeling werken in rollen
Binnen Noaberkracht is de lijn ingezet om rolgebaseerd te werken. We kennen verschillende rollen. Denk aan buurtman, buurtvrouw, vakspecialist, projectleider, procesondersteuner. Het werken in rollen ondersteunt een meer horizontale manier van werken, ondersteunt de wendbaarheid van de organisatie en de mogelijkheid om mee te bewegen met de samenleving. We monitoren actief de consequenties van deze werkwijze en investeren in het borgen en bestendigen van deze rollen. We (blijven) daarbij duidelijkheid verschaffen over de taakinvulling en verantwoordelijkheden die bij de rollen horen. We ondersteunen medewerkers in het samenspel en het schakelen dat tussen verschillende functies en rollen gevraagd wordt. Het werken in rollen draagt daarnaast bij aan het optimaler benutten van talenten van medewerkers binnen de organisatie en sluit aan bij de bouwsteen Strategisch HR beleid.
Wat mag het kosten?
Uitvoering vindt plaats binnen intern beschikbare uren.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Samenwerken met de samenleving
De ingezette lijn van de bestuursstijlen als het gaat over samenwerken met de samenleving vraagt bewuste en actieve rolneming van medewerkers. Maatwerk in rolneming in het dagelijkse handelen. Naast het werken in participatieprocessen dat al actief aandacht krijgt, speelt ook de nieuwe Omgevingswet een belangrijke rol bij de wens om hier actief in door te ontwikkelen. Meer kaderstellend en faciliterend werken en minder bepalend op de letter. We organiseren een lerende omgeving waarbij we de dagelijkse praktijk in de driehoek Bestuur, Samenleving en Noaberkracht benutten als voedingsbodem voor medewerkers om zich te ontwikkelen. Dit sluit aan bij de bouwstenen Participatie en Bestuurlijk- Ambtelijk Samenspel.
Wat mag het kosten?
We verwachten op gebied van communicatie kosten om beeldende ondersteuning te kunnen laten maken die helpt de manier van werken onder de aandacht te brengen. Dit past binnen het geraamde verzamelbudget voor organisatieontwikkeling.
Ook verwachten we kosten voor de huur van externe locaties en faciliteiten. Dit is ook onderdeel van het geraamde verzamelbudget voor organisatieontwikkeling.
We willen actief inspireren, prikkelen en reflecteren. Dit vraagt kennis van buiten naar binnen te halen. Daarom ramen we budget voor externe inhuur van expertise ter ondersteuning van het ontwikkeltraject samenwerken met de samenleving. Dit past binnen het geraamde verzamelbudget voor organisatieontwikkeling.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Arbeidsmarktbenadering
Noaberkracht heeft te maken met een vergrijzing van het personeelsbestand. In dat kader is het belangrijk om aandacht te besteden aan Arbeidsmarktcommunicatie. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt en de veranderende wens van jonge professionals vereisen dat Noaberkracht zich als goede en aantrekkelijke werkgever gaat profileren. Dit gaat hand in hand met de acties genoemd onder Strategisch HR beleid en past dan ook bij deze bouwsteen.
Wat mag het kosten?
Uitvoering vindt plaats binnen intern beschikbare uren.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Financieringsmogelijkheden samenleving
Een andere manier van samenwerken met de samenleving vraagt ook van de ambtelijke organisatie om dit te faciliteren met een passende manier van financieren. Hiervoor ontwikkelen we een heldere werkwijze met een afwegingskader over welk financieringsmogelijkheid passend is bij het initiatief. Daarbij zorgen we ervoor dat binnen de organisatie duidelijker bekend welke financieringsvormen er voor welk type initiatieven zijn en ontwikkelen we voor de inwoners één uniforme manier om financiering aan te vragen. Dit sluit aan bij de bouwstenen Participatie en Borging.
Wat mag het kosten?
Uitvoering vindt plaats binnen intern beschikbare uren.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Implementatie visie op dienstverlening
In 2020 wordt voorgesteld om een nieuwe visie op dienstverlening vast te stellen, in lijn met de bestuursstijlen van de beide gemeenten en passend bij de opgave om heel bewust de rolneming in te vullen in het contact met inwoners. We borgen in 2021 dat medewerkers van Noaberkracht deze visie bewust uitdragen. Dit doen we door op teamniveau actief de vertaling te maken van de visie op dienstverlening naar de werkwijze van individuele collega’s in het dagelijkse klantcontact. Dit sluit aan bij de bouwsteen Dienstverlening.
Wat mag het kosten?
Uitvoering vindt plaats binnen intern beschikbare uren.
Omschrijving
Terug naar navigatie - OmschrijvingBinnen het programma Organisatieontwikkeling zetten we in 2021 de beweging voort die in 2018 is gestart. Het programma zelf is in drie woorden te vatten: gefocust, realistisch en haalbaar! De inspanningen die we binnen het programma verrichten dragen bij aan de centrale ambitie:
“Noaberkracht door ontwikkelen naar een wendbare toekomstbestendige organisatie die van betekenis is voor de samenleving en meebeweegt met veranderingen in de samenleving. Een organisatie die flexibel is ingericht en inspeelt op de verschillende bestuursstijlen van beide gemeenten.”
Met deze ambitie op het netvlies beogen we Noaberkracht sterker te positioneren, organiseren en ontwikkelen. Dit met het doel om zo optimaal mogelijk de autonome gemeentebesturen en de lokale samenleving van de gemeenten Tubbergen en Dinkelland te faciliteren. Zakelijk, Betrokken en Ondernemend. Vanuit de rol van Nevenheid waar het kan en vanuit de rol van Overheid waar het moet, waarbij de ontwikkelkracht van de samenleving zelf centraal staat.
Deze ambitie is onderverdeeld in drie actielijnen.
1. Verbeteren bestuurlijk ambtelijk samenspel
2. Geprofessionaliseerde sturing
3. Verbeterde borging en bestendiging
Binnen de actielijnen bouwen we doelgericht aan de ontwikkeling van Noaberkracht. Daarbij wordt tevens de relatie geborgd met de vastgestelde bouwstenen die richtinggevend zijn voor de ontwikkeling van Noaberkracht. Soms door direct inspanningen uit te voeren vanuit het programma, soms door de verbinding met inspanningen zoals bijvoorbeeld het huisvestingsplan of participatieprocessen te borgen.
De bouwstenen zijn:
- Bestuurlijk Ambtelijk Samenspel,
- Dienstverlening,
- Participatie,
- Leiderschap,
- Strategisch HRM beleid,
- Samenwerking in de Regio,
- Huisvesting
- Borging
Middels de doelsturing beschouwen we elke inspanning (processen en projecten en acties) binnen de organisatieontwikkeling vooraf op doelmatigheid, samenhang met andere initiatieven en maken we een continu een afweging in prioritering van deze inspanningen. Dit leidt tot een concrete opdracht per inspanning volgens de afgesproken principes van projectmatig creëren. De inspanningen in 2020 zijn grotendeels randvoorwaardelijk voor de inspanningen in 2021. De resultaten in 2020 hebben dan ook invloed op de wijze waarop we invulling gaan geven aan de inspanningen in 2021.
Voor wat betreft de wijze van begroten en de dekking wordt voorgesteld te gaan werken met een zogenoemd verzamelbudget voor organisatieontwikkeling. Uitgangspunt is dat het bestuur van Noaberkracht met het vaststellen van begroting 2021 geld beschikbaar heeft gesteld voor de aangegeven ambities. Dit betekent feitelijk dat de directie aan zet is/bevoegd is om tot uitvoering over te gaan en dus inspanningen en maatregelen kan oppakken. Uiteraard met als kanttekening zolang de inspanning/maatregel inhoudelijk past binnen de ambitie en in de dekking is voorzien via het verzamelbudget.
Via de beide programmajournaals wordt tussentijds een stand van zaken weergeven van de opgestarte/op te starten inspanningen en maatregelen en de kosten daarvan. Op dat moment kan aan de hand van het bestuursbesluit ook de begroting van Noaberkracht worden aangepast zodat er sprake is van een rechtmatige toewijzing van middelen. Tegelijkertijd wordt ook inzicht gegeven in de stand van zaken van het verzamelbudget. Voor het jaar 2021 wordt voorgesteld een verzamelbudget organisatieontwikkeling beschikbaar te stellen van €100.000 en dit via de reserve organisatieontwikkeling te dekken uit de reserve bedrijfsvoering.
4.2 Strategisch HR beleid
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Het doel is om de organisatieontwikkeling en anderzijds medewerkerontwikkeling in onderlinge samenhang te bezien. In het kader van goed werkgeverschap streven wij voortdurend naar kwaliteit, flexibilisering, toekomstbestendigheid en talentontwikkeling.
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Strategisch HR-beleid
In 2020 is gestart met de opstelling van een strategisch Human Resource (HR) beleid. In vervolg daarop wordt in 2021 nader aandacht geschonken aan de strategische personeelsplanning en -ontwikkeling. Hierbij gaat het om de fit tussen de ambities van onze organisatie met de talenten van de medewerkers. Het helpt managers om op een meer strategische wijze te sturen op in-, door- en uitstroom. Het koppelt kwantitatieve gegevens (leeftijdsopbouw, instroom/uitstroom, formatiebezetting, opleidingsniveau, verzuimpercentage etc) aan kwalitatieve doelen.
Daarbij kan gedacht worden aan:
- het afzetten van de huidige en gewenste kwantitatieve en kwalitatieve personeelsbezetting (Strategische personeelsbezetting)
- de ontwikkeling van de huidige medewerkers en het stimuleren van duurzame inzetbaarheid (strategisch ontwikkelen, opleiden en mobiliteit)
- het binnen halen van goed gekwalificeerde en/of talentvolle medewerkers (strategische werving en selectie)
HRM zal samen met de leidinggevenden een inventarisatie maken. De uitkomsten bieden handvatten voor de afstemming tussen de organisatieontwikkeling en de ontwikkeling van de medewerkers gericht op het benutten van talenten van medewerkers (strategische personeelsplanning (SPP). Op basis van deze inventarisatie kunnen gerichte ontwikkelingen of acties worden uitgezet.
Dit betreft acties gericht op ontwikkeling van medewerkers, het benutten van doorstroommogelijkheden binnen de organisatie, maar ook het door vertrek van medewerkers schenken van aandacht aan een goede werving. Door de schaarste op de arbeidsmarkt en de gevorderde leeftijd van het personeelsbestand is een gerichte werving noodzakelijk. De inspanning Arbeidsmarktbenadering binnen actielijn Verbeterde borging en Bestendiging van het programma Ontwikkeling Noaberkracht draagt hier aan bij.
Wat mag het kosten?
De inventarisatie van de strategische personeelsplanning en -ontwikkeling wordt intern opgepakt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de reguliere capaciteit binnen Noaberkracht.