1. Inleiding

Leeswijzer

Leeswijzer

Terug naar navigatie - Leeswijzer

De programmabegroting omvat taken en activiteiten van Noaberkracht. Het bestuur heeft hierbij een kaderstellende functie: ze wijst gelden toe aan programma’s en autoriseert de besteding van die gelden.

 

In de inleidende hoofdstukken 1 en 2 staan de inhoud en de achtergronden van de programmabegroting beschreven en het voorgelegde besluit ter vaststelling. Ook hoofdstuk 3 heeft een inleidend karakter: het schetst een strategisch beeld van Noaberkracht.

 

De beleidsbegroting omvat programma’s met doelstellingen en resultaten, de basisbegroting en ook de verplichte paragrafen. In de programma’s wordt ingegaan op de doelen vanuit de bedrijfsvoering en de manier waarop Noaberkracht deze doelen wil realiseren. Dit gebeurt aan de hand van de, door BBV verplichte, volgende drie w-vragen:

  • Wat willen we bereiken?
  • Wat gaan we daarvoor doen?
  • Wat mag het kosten?

 

De eerste vraag betreft het beoogde effect, dat kan worden vertaald in één of meerdere doelstellingen. Dit wordt uitgewerkt in een programma. De tweede vraag gaat in op activiteiten in termen van de ‘output-/outcomegegevens’ die nodig zijn voor het bereiken van de beoogde doelstellingen. De derde vraag heeft betrekking op de baten en lasten die aan het programma worden toegewezen om de gewenste doelen te bereiken.

 

De basisbegroting bevat de grote onderdelen binnen Noaberkracht.  In deze basisbegroting zitten de kosten die gemoeid zijn met het uitvoeren van de reguliere, jaarlijks terugkerende, taken die Noaberkracht uitvoert voor de beide gemeenten. Deze zijn te vinden in het programma bedrijfsvoering. De bijdrage van beide gemeenten en van de Stichting Participatie Dinkelland is terug te vinden in algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien.

 

De paragrafen van de programmabegroting geven een dwarsdoorsnede van verschillende (financiële) aspecten vanuit een bepaald perspectief. Het gaat daarbij om onderwerpen die van belang zijn voor het inzicht in de (financiële) positie van Noaberkracht. Dit betreft weerstandsvermogen en risicobeheersing, financiering, bedrijfsvoering en onderhoud kapitaalgoederen. 

 

Door vaststelling van de financiële begroting autoriseert het bestuur de ambtelijke organisatie tot het doen van uitgaven voor realisatie van de programma’s.

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

We willen als Noaberkracht de focus op het resultaat (de goede dingen, goed doen) verder verbeteren. Om dit te ondersteunen hebben we de programmabegroting van Noaberkracht programmatisch ingericht. Met ingang van het jaar 2019 kennen we de volgende drie programma’s:

  • Organisatieontwikkeling
  • Goed werkgeverschap
  • Digitale ambities en informatieveiligheid

 

De acties die in de begrotingen 2019 en 2020 benoemd stonden onder het programma goed werkgeverschap zijn inmiddels afgerond en/of regulier werk geworden. Deze acties die regulier werk zijn geworden, zijn vanaf het jaar 2021 dan ook terug te vinden in de basisbegroting onder het programma bedrijfsvoering bij het onderdeel personeel.  Dit betekent dat het programma goed werkgeverschap in principe geen onderwerpen meer zou bevatten voor de begroting 2021. Omdat het raakvlak tussen de programma's Organisatieontwikkeling en Goed werkgeverschap erg groot bleek, is er voor gekozen om deze twee programma's samen te voegen tot het programma Medewerker- en Organisatieonwikkeling. Dit betekent dat het programma Goed werkgeverschap vanaf het jaar 2021 vervalt en dat onderwerpen op dit vlak terechtkomen in het programma Medewerker- en Organisatieontwikkeling.

 

Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat we vanaf het jaar 2021 de volgende programma's kennen:

  • Medewerker- & Organisatieontwikkeling
  • Digitale ambities en informatieveiligheid

 

In de programma’s zijn de ambities en uitdagingen voor de komende jaren weergegeven. In alle gevallen kiezen we voor een opbouw die helder maakt “wat we willen bereiken (doel)”, “wat we daarvoor gaan doen” en “wat het gaat kosten”. Uiteraard worden onze tussentijdse rapportages op deze zelfde wijze opgebouwd zodat goed gevolgd kan worden of en in hoeverre we bezig zijn met de goede dingen (komt ons doel dichterbij) en of we de dingen goed doen.

 

Naast deze programma’s is de volgende stap het samenstellen van een basisbegroting. In deze basisbegroting zitten de kosten die gemoeid zijn met het uitvoeren van de reguliere, jaarlijks terugkerende, taken die Noaberkracht uitvoert voor de beide gemeenten. Voor wat betreft de basisbegroting werken we ten behoeve van de inzichtelijkheid en de vergelijkbaarheid met de volgende onderdelen:

  • Personeel
  • Huisvesting
  • ICT
  • Tractie
  • Goederen en diensten, overig
  • Projecten

 

Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen op de begroting 2020 door de gemeenteraden van Dinkelland en Tubbergen heeft Noaberkracht een taakstelling op zich genomen oplopend tot een bedrag van €350.000. Deze taakstelling is opgenomen in de begroting van Noaberkracht. De opbouw van deze taakstelling is als volgt:

  • 2020: €100.000
  • 2021: €200.000
  • 2022: €300.000
  • 2023: €350.000

 

In de bestuursvergadering van 9 maart 2020 heeft het bestuur van Noaberkracht ingestemd met de invulling van deze taakstelling. De besluitvorming over deze invulling is volledig verwerkt in de thans voorliggende begroting 2021. Dit zowel voor het jaar 2021 als ook meerjarig.

 

De begroting Noaberkracht 2021 is opgemaakt op basis van bestaand beleid. Dit bestaande beleid vindt naast een aantal specifieke zaken voor Noaberkracht (o.a. organisatieontwikkeling) voor het overgrote deel zijn oorsprong in de vastgestelde begrotingen 2020 van de beide gemeenten. Zodra de begrotingen 2021 van de beide gemeenten worden vastgesteld (november 2020) moet worden bekeken in hoeverre de begroting 2021 van Noaberkracht daar op moet worden aangepast.