Door vaststelling van deze begroting autoriseert het bestuur de bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht tot het doen van uitgaven voor realisatie van de programma’s.
12. Financiële begroting
(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten
(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten
Terug naar navigatie - (Financiële) uitgangs- en aandachtspuntenTen aanzien van de programma’s en paragrafen worden de volgende onderdelen zo mogelijk SMART omschreven. De ontwikkelingen en gevolgen voor de diverse bedrijfsvoeringsonderdelen in beeld brengen, analyseren en de kosten becijferen conform onderstaande richtlijnen:
1. NIEUW BELEID (autonoom)
De ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering zijn beschreven en waar nodig onderbouwd.
Deze kosten worden afzonderlijk aangeleverd.
2. NIEUW BELEID (vanuit de gemeenten)
Initiatieven vanuit de gemeenten waarvoor de opdracht bij Noaberkracht wordt neergelegd worden apart benoemd en becijferd.
3. BESTAAND BELEID
De afwijkingen op het bestaande beleid worden onderbouwd met factoren die hieraan ten grondslag liggen. De financiële gevolgen worden apart in beeld gebracht.
4. (vervangings)INVESTERINGEN
Bij de investeringen zijn de uitgangspunten uit de Financiële verordening met afschrijvingstabel toegepast.
5. LOON- EN PRIJSSTIJGINGEN
Als kostenstijging wordt voor de gevoelige kostenonderdelen met onderstaande procentuele verhoging rekening gehouden. In de (meerjaren)gemeentebegrotingen is hiermee ook reeds rekening gehouden.
- Loonstijging : meerjarig 1,5%
- Prijsstijging : meerjarig 1,5%
Overzicht baten en lasten
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenOVERZICHT BATEN EN LASTEN | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Programma bedrijfsvoering | -32.623.845 | -33.149.912 | -33.499.855 | -33.854.838 |
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 32.623.845 | 33.149.912 | 33.499.855 | 33.854.838 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 |
OVERZICHT BATEN EN LASTEN EXCL. MUTATIES RESERVES | ||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Programma bedrijfsvoering | -33.169.845 | -33.274.912 | -33.624.855 | -33.854.838 |
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 32.623.845 | 33.149.912 | 33.499.855 | 33.854.838 |
Totaal | -546.000 | -125.000 | -125.000 | 0 |
Mutaties reserves | 546.000 | 125.000 | 125.000 | 0 |
Resultaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overzicht programmavelden en algemene middelen
Overzicht programmavelden en algemene middelen
Terug naar navigatie - Overzicht programmavelden en algemene middelenPERSONEEL | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | 383.451 | 485.471 | 535.471 | 535.471 | ||
Lasten | -27.263.569 | -27.577.925 | -27.944.463 | -28.175.401 | ||
Saldo baten en lasten | -26.880.118 | -27.092.454 | -27.408.992 | -27.639.930 | ||
HUISVESTING | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | € 31.329 | € 31.329 | € 31.329 | € 31.329 | ||
Lasten | € -476.805 | € -474.931 | € -471.336 | € -470.381 | ||
Saldo baten en lasten | € -445.476 | € -443.602 | € -440.007 | € -439.052 | ||
ICT | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | 2.461 | 2.461 | 2.461 | 2.461 | ||
Lasten | -2.811.746 | -2.811.746 | -2.811.746 | -2.811.746 | ||
Saldo baten en lasten | -2.809.285 | -2.809.285 | -2.809.285 | -2.809.285 | ||
TRACTIE | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -561.482 | -563.482 | -586.482 | -586.482 | ||
Saldo baten en lasten | -561.482 | -563.482 | -586.482 | -586.482 | ||
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | 152.700 | 152.700 | 152.700 | 152.700 | ||
Lasten | -2.516.184 | -2.518.789 | -2.532.789 | -2.532.789 | ||
Saldo baten en lasten | -2.363.484 | -2.366.089 | -2.380.089 | -2.380.089 | ||
PROJECTEN | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -110.000 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo baten en lasten | -110.000 | 0 | 0 | 0 | ||
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | 569.941 | 671.961 | 721.961 | 721.961 | ||
Lasten | -33.739.786 | -33.946.873 | -34.346.816 | -34.576.799 | ||
Saldo baten en lasten | -33.169.845 | -33.274.912 | -33.624.855 | -33.854.838 | ||
MUTATIES RESERVES | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Toevoegingen aan exploitatie | 546.000 | 125.000 | 125.000 | 0 | ||
Onttrekkingen aan exploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo baten en lasten | 546.000 | 125.000 | 125.000 | 0 | ||
TOTAAL INCLUSIEF MUTATIES RESERVES | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | 1.115.941 | 796.961 | 846.961 | 721.961 | ||
Lasten | -33.739.786 | -33.946.873 | -34.346.816 | -34.576.799 | ||
Saldo baten en lasten | -32.623.845 | -33.149.912 | -33.499.855 | -33.854.838 | ||
TOTAAL ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Bijdrage gemeente Dinkelland | 18.721.887 | 19.025.257 | 19.242.278 | 19.442.733 | ||
Bijdrage gemeente Tubbergen | 13.829.858 | 14.052.555 | 14.185.477 | 14.340.005 | ||
Bijdrage Stichting Participatie Dinkelland | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | ||
Totale baten | 32.623.845 | 33.149.912 | 33.499.855 | 33.854.838 | ||
TOTAAL BATEN EN LASTEN | ||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |||
Baten | 33.739.786 | 33.946.873 | 34.346.816 | 34.576.799 | ||
Lasten | -33.739.786 | -33.946.873 | -34.346.816 | -34.576.799 | ||
Saldo baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begrotingssaldo
Begrotingssaldo
Terug naar navigatie - BegrotingssaldoBij het opstellen van de begroting 2021 van Noaberkracht hebben er een aantal mutaties op de budgetten plaatsgevonden. De tabellen die gepresenteerd zijn bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering bevatten de cijfers inclusief deze mutaties.
In onderstaande tabel is eerst het begrotingssaldo voor bestemming gepresenteerd. Hierin komt het saldo voor bestemming naar voren. Daarna is weergegeven waardoor dit saldo veroorzaakt wordt en hoe dit saldo dan gedekt wordt. Tot slot is het begrotingssaldo na bestemming weergegeven. In dit begrotingssaldo zijn de mutaties en de aangegeven dekking verwerkt. De cijfers in deze tabel sluiten dan ook aan bij de cijfers in de tabellen bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering.
BEGROTINGSSALDO VOOR BESTEMMING | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||
Gemeente Dinkelland | 17.654.899 | 17.638.890 | 18.816.937 | 19.125.190 | 19.347.167 | 19.552.651 | |
Gemeente Tubbergen | 13.089.729 | 13.194.579 | 13.903.486 | 14.129.965 | 14.266.726 | 14.425.151 | |
Stichting Participatie Dinkelland | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | |
Saldo gemeentelijke bijdragen | 30.816.728 | 30.905.569 | 32.792.523 | 33.327.255 | 33.685.993 | 34.049.902 | |
Saldo baten en lasten | -29.906.000 | -31.130.236 | -32.367.561 | -32.873.598 | -33.216.495 | -33.567.019 | |
Saldo gemeentelijke bijdragen | 31.416.000 | 30.905.569 | 32.792.523 | 33.327.255 | 33.685.993 | 34.049.902 | |
Saldo resultaat voor bestemming | 1.510.000 | -224.667 | 424.962 | 453.657 | 469.498 | 482.883 | |
VERWERKTE MUTATIES | |||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||
Lagere salarislasten | 248.063 | 251.463 | 254.915 | 258.418 | |||
Teveel doorberekend cao verhoging | 172.674 | 181.339 | 190.134 | 199.060 | |||
Afschrijvingslasten auto handhaving | -3.996 | -3.996 | -3.996 | -3.996 | |||
Mutaties openbare ruimte | 23.112 | 23.112 | 23.112 | 23.112 | |||
Overige kleine mutaties | -4.891 | 1.739 | 5.333 | 6.289 | |||
Werkbudget informatieveiligheid & privacy | -10.000 | ||||||
Totaal | 424.962 | 453.657 | 469.498 | 482.883 | |||
VERWERKTE DEKKING | |||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||
Storting flexibele schil (salarissen, mutaties openbare ruimte, overige mutaties en werkbudget) | 256.284 | 276.314 | 283.360 | 287.819 | |||
Terugbetaling aan gemeenten (cao verhoging en auto) | 168.678 | 177.343 | 186.138 | 195.064 | |||
Totaal | 424.962 | 453.657 | 469.498 | 482.883 | |||
BEGROTINGSSALDO NA BESTEMMING | |||||||
Realisatie 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||
Gemeente Dinkelland | 17.654.899 | 17.638.890 | 18.721.887 | 19.025.257 | 19.242.278 | 19.442.733 | |
Gemeente Tubbergen | 13.089.729 | 13.194.579 | 13.829.858 | 14.052.555 | 14.185.477 | 14.340.005 | |
Stichting Participatie Dinkelland | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | |
Saldo gemeentelijke bijdragen | 30.816.728 | 30.905.569 | 32.623.845 | 33.149.912 | 33.499.855 | 33.854.838 | |
Saldo baten en lasten | -29.906.000 | -31.130.236 | -32.623.845 | -33.149.912 | -33.499.855 | -33.854.838 | |
Saldo gemeentelijke bijdragen | 31.416.000 | 30.905.569 | 32.623.845 | 33.149.912 | 33.499.855 | 33.854.838 | |
Saldo resultaat na bestemming | 1.510.000 | -224.667 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op verklaring en dekking
Lagere salarislasten
De verwachte salarislasten voor 2021 zijn €248.063 lager dan het bedrag dat opgenomen was voor 2021. In het tweede programmajournaal van 2019 zijn de salarislasten meerjarig opgehoogd met €375.000, gedekt uit de flexibele schil. Nu blijkt dat deze ophoging voor 2021 deels niet nodig is. Dit komt onder andere door mensen die uit dienst zijn gegaan of urenverminderingen. Het bedrag van €248.063 wordt in de flexibele schil gestort.
Teveel doorberekend cao verhoging
In het tweede programmajournaal van 2019 is de meerjarige doorwerking van de nieuwe cao opgenomen. Nu de werkelijke salarislasten van 2021 bekend zijn, blijkt dat het bedrag dat doorberekend is aan beide gemeenten te hoog is. De lasten door de nieuwe cao zijn namelijk lager dan in eerste instantie ingeschat is. Het bedrag dat teveel is ontvangen van beide gemeenten (in 2021 €172.674) wordt volgens de verdeelsleutel terugbetaald.
Afschrijvingslasten auto handhaving
Het team Toezicht en handhaving Openbare Ruimte (THOR) maakte al enige jaren gebruik van een voor hun taak uitgerust voertuig, bouwjaar 2007. De oude personenauto had een aantal beperkingen die regelmatig tot vervelende situaties leidden. Ook vertoonde de auto regelmatig mankementen waardoor inzet beperkt werd. Om deze reden is er voor team handhaving een nieuwe auto aangeschaft. De oude auto stond in de boeken van de gemeenten, omdat deze aanschaft was voor de vorming van Noaberkracht. Omdat de nieuwe auto aangeschaft is door Noaberkracht, worden de jaarlijkse kosten voor deze auto doorberekend aan beide gemeenten volgens de verdeelsleutel.
Mutaties openbare ruimte
Het voordeel van €23.112 houdt verband met verschillende mutaties binnen openbare ruimte, waaronder:
- bijstelling budget huur panden SPD: Op basis van de huidige huurovereenkomsten met de gebouweigenaren kan de raming structureel verlaagd worden naar €45.000. Dit betekent een voordeel van €13.537. Het betreft de huur van het gebouw aan de Hanzeweg en op Echepoel. Deze gebouwen behoren tot 'steunpunten' voor de buitendienst SPD.
- vervallen budget kolkenzuigen: Het budget kolkenzuigen (€17.112) kan structureel komen te vervallen, omdat deze werkzaamheden rechtstreeks zijn aanbesteed door beide gemeenten. In de gemeenten zijn ook de budgetten ondergebracht.
- verhoging verzekeringspremies en motorrijtuigenbelasting tractie/SPD: De premiestijging voor de motorrijtuigenverzekering is veroorzaakt door enerzijds de schadelast van de afgelopen jaren en anderzijds door de aanschaf van nieuwe tracties (onder andere: vrachtwagen en tractor). Ook zijn de budgetten van de motorrijtuigenbelasting aangepast op het huidige wagenpark.
Werkbudget informatieveiligheid & privacy
In het hoofdstuk Digitale ambities en informatieveiligheid is onder 6.3 toegelicht welke activiteiten er in 2021 plaatsvinden op het gebied van informatieveiligheid en privacy. Om deze acties uit te kunnen voeren wordt een incidenteel werkbudget gevraagd van €10.000. Dit bedrag wordt gedekt uit de flexibele schil.
Structureel begrotingssaldo
Terug naar navigatie - Structureel begrotingssaldoSTRUCTUREEL BEGROTINGSSALDO | ||||
---|---|---|---|---|
bedragen * €1.000 | ||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Totaal saldo | 424.962 | 453.657 | 469.498 | 482.883 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | -10.000 | 0 | 0 | 0 |
Structureel begrotingssaldo | 414.962 | 453.657 | 469.498 | 482.883 |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenINCIDENTEEL BEGROTINGSSALDO | ||||
---|---|---|---|---|
bedragen * €1.000 | ||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | |
Omgevingswet (lasten) | -110.000 | |||
Financiering generatiepact (lasten) | -336.000 | -125.000 | -125.000 | |
Organisatieontwikkeling (lasten) | -100.000 | |||
Waarvan dekking reserve | 546.000 | 125.000 | 125.000 | |
Werkbudget informatieveiligheid & privacy (lasten) | -10.000 | |||
Incidenteel begrotingssaldo | -10.000 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage
Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage
Terug naar navigatie - Meerjarenraming gemeentelijke bijdrageIn het verrekenmodel Tubbergen Dinkelland die in september 2012 door de beide gemeenteraden is vastgesteld, is als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdrage opgenomen:
- Dinkelland: 56,35%
- Tubbergen: 43,65%
In onderstaand overzicht zijn de bijdragen van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen aan Noaberkracht weergegeven:
MEERJARENRAMING GEMEENTELIJKE BIJDRAGE | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rekening 2019 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||
Dinkelland | 17.654.899 | 18.721.887 | 19.025.257 | 19.242.278 | 19.442.733 | |||
Tubbergen | 13.089.729 | 13.829.858 | 14.052.555 | 14.185.477 | 14.340.005 | |||
Stichting Participatie Dinkelland | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | 72.100 | |||
Totale baten | 30.816.728 | 32.623.845 | 33.149.912 | 33.499.855 | 33.854.838 | |||
Verklaring verschillen gemeentelijke bijdragen ten opzichte van de begroting 2020 | ||||||||
GEMEENTELIJKE BIJDRAGEN IN BEGROTING 2020 | ||||||||
Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||||
Dinkelland | 17.929.370 | 18.196.506 | 18.402.945 | |||||
Tubbergen | 13.382.747 | 13.581.846 | 13.705.221 | |||||
Stichting Participatie Dinkelland | 72.100 | 72.100 | 72.100 | |||||
Totale baten | 31.384.217 | 31.850.452 | 32.180.266 | |||||
DINKELLAND | ||||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2020 | 17.929.370 | 18.196.506 | 18.402.945 | |||||
Bekendmakingen omgevingsvergunningen via GVOP/DROP | 6.000 | 6.000 | 6.000 | |||||
Doorberekening budget tbv ODT gem | -180.320 | -180.320 | -180.320 | |||||
Doorberekening gem. ivm verhoging werkgeverslast pensioenpremie | 99.333 | 100.823 | 102.335 | |||||
Doorberkening gem. ICT en salariskosten duurzaamheid | 66.984 | 66.984 | 66.984 | |||||
Privacy budget meerjarig meenemen | 0 | 23.000 | 23.000 | |||||
Indexatie 2% SPD | 12.500 | 12.500 | 12.500 | |||||
Gemeenten uitvoeringskosten sociale zaken | 86.612 | 86.612 | 86.612 | |||||
Bijdrage cao verhoging | 787.107 | 802.084 | 817.285 | |||||
Groslijst systematiek aanbesteden en past performance CROW | 3.240 | 3.240 | 3.240 | |||||
Taakstelling nav begroting 2020 aanpassen aan exacte bedrag | -700 | 950 | -225 | |||||
Uitbesteding onderhoud zandwegen | -15.000 | -15.000 | -15.000 | |||||
Taakstelling afstoten vastgoed | -30.000 | -30.000 | -30.000 | |||||
Indexatie SPD | 26.311 | 26.311 | 26.311 | |||||
Budget verzekeringen van Dinkelland naar Noaberkracht | 25.500 | 25.500 | 25.500 | |||||
Totaal wijzigingen | 887.567 | 928.684 | 944.222 | |||||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2021 voor bestemming saldo | 18.816.937 | 19.125.190 | 19.347.167 | |||||
Teveel doorberekend cao verhoging | -97.302 | -102.185 | -107.141 | |||||
Afschrijvingslasten auto handhaving | 2.252 | 2.252 | 2.252 | |||||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2021 na bestemming saldo | 18.721.887 | 19.025.257 | 19.242.278 | |||||
TUBBERGEN | ||||||||
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | |||||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2020 | 13.382.747 | 13.581.846 | 13.705.221 | |||||
Budget juridische kosten retour naar Tubbergen | -10.000 | -10.000 | -10.000 | |||||
Doorberekening budget tbv ODT gem | -139.680 | -139.680 | -139.680 | |||||
Doorberekening gem. ivm verhoging werkgeverslast pensioenpremie | 76.945 | 78.099 | 79.271 | |||||
Doorberkening gem. ICT en salariskosten duurzaamheid | 51.887 | 51.887 | 51.887 | |||||
Privacy budget meerjarig meenemen | 0 | 17.000 | 17.000 | |||||
Indexatie 1,3% Soweco | 14.040 | 14.040 | 14.040 | |||||
Gemeenten uitvoeringskosten sociale zaken | 67.092 | 67.092 | 67.092 | |||||
Overeenkomst HOI2 2019-2023 5 jr | -30.000 | -30.000 | -30.000 | |||||
Bijdrage cao verhoging | 561.364 | 572.240 | 583.279 | |||||
Groslijst systematiek aanbesteden en past performance CROW | 2.510 | 2.510 | 2.510 | |||||
Bekendmakingen omgevingsvergunningen via GVOP/DROP | 6.000 | 6.000 | 6.000 | |||||
Taakstelling nav begroting 2020 aanpassen aan exacte bedrag | 700 | -950 | 225 | |||||
Ombuiging extensivering toezicht handhaving Tubbergen | -50.000 | -50.000 | -50.000 | |||||
Uitbesteding onderhoud zandwegen | -20.000 | -20.000 | -20.000 | |||||
Stoppen ondersteuning statushouders | -15.000 | -15.000 | -15.000 | |||||
Taakstelling afstoten vastgoed | -20.000 | -20.000 | -20.000 | |||||
Indexatie Soweco | 20.381 | 20.381 | 20.381 | |||||
Budget verzekeringen van Tubbergen naar Noaberkracht | 4.500 | 4.500 | 4.500 | |||||
Totaal wijzigingen | 520.739 | 548.119 | 561.505 | |||||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2021 voor bestemming saldo | 13.903.486 | 14.129.965 | 14.266.726 | |||||
Teveel doorberekend cao verhoging | -75.372 | -79.154 | -82.993 | |||||
Afschrijvingslasten auto handhaving | 1.744 | 1.744 | 1.744 | |||||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2021 na bestemming saldo | 13.829.858 | 14.052.555 | 14.185.477 |