5. Organisatieontwikkeling

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding
Zoals in het 2e programmajournaal 2021 vermeld, is Noaberkracht met ingang van juni 2021 over gegaan op een andere manier van sturen op organisatieontwikkeling. Vanuit integraal management wordt verantwoordelijkheid genomen voor organisatie ontwikkeling. We hebben het strategisch kader van Noaberkracht herijkt, door aanvullend 3 leidende principes te benoemen:
  • Werken en denken vanuit de inwoner
  • Zelforganisatie
  • Eigenaarschap (leiderschap)
 
Het jaar 2021 is gebruikt om vanuit deze leidende principes een basis te leggen voor de komende jaren. We hebben in beeld gebracht welke ontwikkelingen er op de langere termijn op Noaberkracht af komen. Vervolgens hebben we deze trends en ontwikkelingen vertaald naar concrete actielijnen voor de middellange termijn. De sturing op deze actielijnen is integraal belegd. Dit heeft geleid tot een hernieuwde plan van aanpak organisatie ontwikkeling, met daarin onderscheiden 4 lange termijn trends, 7 concrete actielijnen voor de middellange termijn en een investeringsbegroting gericht op bedrijfsvoeringsaspecten. Dit plan zal in 2022 voorgelegd worden, waarna afhankelijk van besluitvorming overgegaan kan worden tot  de uitvoering ervan.
 
 
Het jaar 2021 stond dus in het teken van het leggen van een fundament voor de komende jaren. Door deze "pas op de plaats" is ervoor gekozen in dit hoofdstuk organisatie ontwikkeling slechts op hoofdlijnen de huidige stand van zaken te beschrijven. Acties die eerder benoemd zijn in de begroting en het eerste programmajournaal zijn tijdelijk on hold gezet om deze pas op de plaats te kunnen maken. Lopende activiteiten die bijdragen aan de langere termijn koers, zijn geïntegreerd in de nieuwe aanpak, en vinden zoveel als mogelijk doorgang. Zodat wat goed is wel behouden blijft.

Wat hebben we gedaan in 2021?

Terug naar navigatie - Wat hebben we gedaan in 2021?

In 2021 hebben een aantal ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van Organisatieontwikkeling. Deze worden hieronder beschreven.

 

Samenlevingsgericht werken

De autonome gemeentelijke besturen Dinkelland en Tubbergen hanteren een gezamenlijke bestuursstijl: Samenlevingsgericht werken. Het is voor Noaberkracht een essentiële opgave de beide besturen vanuit deze context te bedienen.

In de ontwikkeling naar meer samenlevingsgericht werken, is in 2021 ingezet op 5 speerpunten:
1. Instrumentenkoffer
2. Bestuursstijl
3. Medewerkers
4. Financiering
5. (Be)sturing

 

De term Samenlevingsgericht werken krijgt steeds meer betekenis en inhoud. Er zijn in 2021 gesprekken gevoerd met multi disciplinair samengestelde groepen medewerkers van Noaberkracht over Samenlevingsgericht werken. Uit deze gesprekken blijkt dat de term bekend is bij de medewerkers, en het als vanzelfsprekend wordt ervaren te denken en handelen vanuit het perspectief van de inwoner. Wel zijn er door de medewerkers aandachtspunten en knelpunten benoemd, om het ook daadwerkelijk consequent en kwalitatief in de praktijk ten uitvoer te brengen. De eindrapportage van deze gesprekken verwachten we in het 1e kwartaal van 2022.

 

De knelpunten die aan de orde kwamen, zijn alvast integraal meegenomen in het plan Organisatie ontwikkeling. Zodat Samenlevingsgericht werken van onderop, als leidend principe de rode draad wordt door alle werkprocessen en de verdere ontwikkelingen bij Noaberkracht.  Zichtbaar wordt hierbij, dat het proces naar meer Samenlevingsgericht werken op een punt komt dat investering in zowel inhoudelijke als financiële zin noodzakelijk is om verder te komen.

 

Integraal management

Tot juni 2021 was organisatie ontwikkeling in een programmatische aanpak georganiseerd. Deze aanpak hebben we losgelaten, vanuit de wens het management meer in positie te brengen integraal te kunnen sturen op strategische doelen en ontwikkelingen in de samenleving. Bij een wendbare en flexibele organisatie, hoort een wendbaar en flexibel management team die slagvaardig richting geeft aan de inzet van ambtenaren, en ook aan verwachtingen van bestuurders.  

 

Om dit handen en voeten te geven, is medio 2021 het IMO geïntroduceerd, het Integraal Management Overleg. Tijdens dit maandelijks overleg, overzien directie, teamcoaches en programma regisseurs samen de zaken die op de ambtelijke organisatie afkomen. Daarbij wordt op methodische wijze geprioriteerd, richting gegeven en (bij)gestuurd. Hoe integraal management op een slagvaardige manier vorm en inhoud te geven op de langere termijn, zonder afbreuk te doen aan hetgeen is opgebouwd in het kader van zelforganisatie en programma management, is een vraag die binnen het management leeft.

 

Strategisch Human Resource beleid

Een van de uitdagingen voor ambtelijke organisaties, is het voeren van HR beleid passend bij de vernieuwende en flexibele organisatie die Noaberkracht wil zijn. We hebben in 2020-2021 strategisch HR beleid ontwikkeld. Daarnaast hebben we in het plan Organisatie ontwikkeling de veranderende arbeidsmarkt als 1 van de 4 trends benoemd waar Noaberkracht op zal moeten investeren. Het strategisch HR beleid dat in 2020-2021 is ontwikkeld, samengevoegd met activiteiten uit het nieuwe plan Organisatie ontwikkeling, zal in 2022 voorliggen ter besluitvorming. Ondertussen hebben we al wel de noodzakelijk zaken opgepakt. Die zijn te lezen in de paragraaf personeel (hoofdstuk 7). 

 

Zelforganisatie

Noaberkracht heeft de ambitie teams vanuit een zo groot mogelijke zelforganisatie te laten functioneren. Vanuit het besef dat dit bijdraagt aan wendbaarheid, werkplezier en eigenaarschap. We stemmen de sturingsbehoefte in samenspraak met teams af op de mate waarin zij de verantwoordelijkheid voor zelforganisatie kunnen dragen. Zichtbaar wordt, dat er toename is van teams die vragen om (passende) sturing. Oorzaak hiervan is enerzijds een toename van personele wisselingen door de huidige gunstige arbeidsmarkt, en dus toename van wijzigingen van teamsamenstelling. Een nieuw team behoeft meer sturing om tot een werkstructuur te komen. Anderzijds is zichtbaar dat teams en medewerkers ondersteuning en sturing kunnen gebruiken bij het omgaan met verandering. De Omgevingswet vraagt meer dat ooit integraal werken en denken vanuit ambtenaren, hetgeen het eigen team overstijgt. Samenlevingsgericht werken vraagt kritisch na te denken over de wijze waarop het werk "altijd werd gedaan". Om tot nieuw gedrag te komen in deze veranderende context, is ondersteuning in de breedte van de organisatie noodzakelijk. 

 

Eigenaarschap

Naast de wijze van organiseren en sturen is het ook van belang te weten wat er van je wordt verwacht in je manier van handelen.  Ons gedrag bepaalt in hoge mate de kwaliteit van ons werk voor de samenleving. Om binnen Noaberkracht simpel duidelijk te maken wat er van een ieder wordt verwacht, introduceren we de term  eigenaarschap: verantwoordelijkheid willen en kunnen nemen voor je werk. Het MT maakt een verdere uitwerking, zodat dit kader geladen kan worden in gesprekken met medewerkers en een duidelijke plek krijgt in de organisatie. Ter inspiratie, richtinggevend, en indien nodig als kader om elkaar aan te kunnen spreken op gedrag.

 

Werken bij Noaberkracht

Met het vaststellen van de visie op “Werken bij Noaberkracht” begin 2021, hebben we gekozen voor een werkwijze waarbij werknemers werken daar waar en wanneer ze nodig zijn. Goed kunnen samenwerken (fysiek en digitaal) en elkaar ontmoeten zijn belangrijke randvoorwaarden. Voor veel werknemers is het flexibel werken al jaren een gewoonte. En door het vele thuiswerken in 2020 en 2021 is voor een grote groep werknemers de werkwijze (misschien wel blijvend) veranderd. Digitaal vergaderen is meer gewoonte geworden en bij veel werknemers is er thuis een werkplek ingericht. Hierover zijn vooralsnog tijdelijke afspraken gemaakt, zoals over ARBO faciliteiten. Nagedacht wordt over de gewenste gevolgen van de werkwijze  "na corona". In het kader van de nieuwe cao is een thuiswerkvergoeding opgenomen. Dit in het kader van goed werkgeverschap. Gemeenten en dus ook Noaberkracht zullen extra moeten investeren in digitalisering. Naast de aanschaf van laptops, softwarelicenties worden ook structureel extra kosten voorzien voor ICT-ondersteuning, digitale beveiliging en ARBO-maatregelen.

 

Kosten Werken bij Noaberkracht

Zoals aangegeven in het hoofdstuk "Corona", zorgt deze andere manier van werken ook voor besparingen op bestaande budgetten. Het budget voor dienstreizen is daar één van. Doordat we meer digitaal gaan werken, declareren we immers minder kilometers voor dienstreizen. Als we deze digitale manier van werken vasthouden, zal deze besparing structureel worden. Om de hiervoor genoemde investeringen voor de andere manier van werken te kunnen bekostigen, zal deze structurele besparing op het budget voor dienstreizen ingezet worden.

Wat heeft het gekost in 2021?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost in 2021?

In de begroting 2021 is het besluit genomen om een bedrag van €100.000 (extra) beschikbaar te stellen voor organisatieontwikkeling. Daarnaast is het restantbudget van € 155.479 uit 2020 overgeheveld. Het betreft hier een meerjarenbudget om de acties op het gebied van organisatieontwikkeling uit te kunnen voeren. Het totale budget is verdeeld over de volgende onderdelen:

 

Opleidingskosten, huur locaties en facilitaire middelen in het kader van organisatieontwikkeling  € 169.274
Inhuur externe expertise in het kader van organisatieontwikkeling € 61.080
Communicatiemiddelen en andere bureaumaterialen in het kader van organisatieontwikkeling  € 25.120
Totaal  € 255.479

 

Opleidingskosten, huur locaties en facilitaire middelen

Van het beschikbare budget van € 169.274 hebben we in 2021 € 55.939 besteed. Het budget hebben we ingezet voor trainingen projectleiders, trainingen Omgevingsgericht adviseren, TMA-analyses, Leertafels, individuele coaching en loopbaanorientatie.

 

Inhuur externe expertise

Van het beschikbare budget van € 61.080 is in 2021 niets besteed.

 

Communicatiemiddelen en andere bureaumaterialen

Van het beschikbare budget van € 25.120 is in 2021 € 1.090 besteed. Het budget is ingezet voor het project Direct Duidelijk en Management Drives.

 

Het totaaloverzicht van de beschikbare budgetten en bestedingen ziet er als volgt uit:

Beschikbaar budget 2021  € 255.479
Besteed in 2021 € 57.029
Restant  € 198.450

 

Het beschikbare budget is in 2021 niet volledig besteed om de volgende twee redenen:

  • We hebben 2021 gebruikt om een pas op de plaats te maken. Acties en investeringen die eerder benoemd zijn in de begroting en het eerste programmajournaal zijn tijdelijk on hold gezet.
  • Het betreft een meerjarenbudget, omdat projecten en de acties binnen organisatieontwikkeling meestal meerjarig lopen.  

 

Ons voorstel is om het restantbudget mee te nemen in de budgetoverheveling naar 2022. Het hernieuwde plan Organisatie ontwikkeling vraagt forse investering, zowel qua structurele middelen als ook incidentele investeringen. Overheveling van dit budget kan zorg dragen voor de financiële dekking van in ieder geval een deel van de incidentele investeringen noodzakelijk voor de volgende fase van organisatie ontwikkeling.