4. Corona

Gevolgen Corona voor Noaberkracht

Terug naar navigatie - Gevolgen Corona voor Noaberkracht

Corona heeft in 2021 ook weer een enorme flexibiliteit gevraagd van de medewerkers van Noaberkracht. Met veel inzet en veerkracht is enerzijds vanuit de crisisorganisatie hard gewerkt om de inwoners van de juiste zorg, de ondernemers van de juiste ondersteuning te voorzien en om ervoor te zorgen dat de epidemie zo beheersbaar mogelijk zou blijven. Tegelijkertijd moest de reguliere dienstverlening en de reguliere werkprocessen doorgang blijven vinden. Dienstverlening en werkzaamheden konden bovendien niet altijd op de gebruikelijke locaties plaatsvinden. 

 

Het is noodzakelijk gebleken om te prioriteren in het werk, ‘wat moet en wat kan later’. Hierbij is de insteek gekozen om de dienstverlening aan de inwoners en ondernemers prioriteit te geven en in projecten en interne processen ander keuzes te maken. We hebben als werkgever extra aandacht gehad voor medewerkers die bijvoorbeeld werk en toegenomen zorgtaken moesten combineren en door het thuiswerken is het ook noodzakelijk gebleken extra aandacht te hebben voor het organiseren van de (digitale) ontmoeting. Ondanks deze extra aandacht en ruimte voor meer flexibiliteit  is het ziekteverzuim het afgelopen jaar gemiddeld hoger geweest dan de jaren hiervoor. Enerzijds direct door Corona anderzijds indirect als gevolg van Corona. Het afgelopen jaar bleek dat we als organisatie flexibel en wendbaar zijn en dat we ons snel aan hebben kunnen passen aan de nieuwe werkwijze.

Financiële gevolgen Corona

Terug naar navigatie - Financiële gevolgen Corona

De coronacrisis heeft in 2021 ook in financiële zin gevolgen gehad voor Noaberkracht. In het eerste en in het tweede programmajournaal zijn overzichten weergegeven van de verschillende kosten en besparingen als gevolg van Corona. In de jaarrekening laten we deze overzichten terugkomen en vullen we deze aan met de gegevens over de resterende maanden van 2021. Zo instaat er in de onderstaande tabellen een totaaloverzicht van alle kosten en besparingen binnen Noaberkracht in 2021 als gevolg van Corona.  

EXTRA KOSTEN
1 januari - 1 mei 1 mei - 1 augustus 1 augustus - 31 december
Omschrijving Bedrag Bedrag Bedrag
Goedgekeurde declaraties overwerk € 1.000
Extra kosten schoonmaak (ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 10.000 € 1.500 € -1.900
Huur blokhut € 950
Mondmaskers € 950 € 50
Luchtverfrissers € 300
Canon printer € 150
Totaal € 11.950 € 2.900 € -1.850
BESPARINGEN
1 januari - 1 mei 1 mei - 1 augustus 1 augustus - 31 december
Omschrijving Bedrag Bedrag Bedrag
Besparing op reiskosten (minder kosten ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 31.000 € 13.000 € 54.000
Konica Minolta Multifunctional printers minder gebruik € 1.200 € 600 € 400
Canon plotters en printers minder gebruik € 500 € 200 € 100
Besparing papiergebruik € 300 € 100 € 50
Besparing lunches, koffie, thee en diversen kantine (minder kosten ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 21.500 € 9.500 € 23.000
Besparing brandstof (minder kosten ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 500 € 1.200 € 700
Totaal € 55.000 € 24.600 € 78.250

Als we de extra kosten afzetten tegen de besparingen dan komt daar het volgende saldo uit voor het jaar 2021:

SALDO
1 januari - 1 mei 1 mei - 1 augustus 1 augustus - 31 december
Omschrijving Bedrag Bedrag Bedrag
Totale kosten € 11.950 € 2.900 € -1.850
Totale besparingen € 55.000 € 24.600 € 78.250
Saldo € -43.050 € -21.700 € -80.100

De totale besparing van ruim €80.000 bestaat voor het grootste deel uit de besparing op reiskosten en de besparing op lunches. Deze besparingen zijn ontstaan doordat we als gevolg van de coronacrisis op een andere manier zijn gaan werken: we waren minder op het gemeentehuis aanwezig en overleggen deden we veelal digitaal. We hebben veel geleerd van deze periode en zijn tot de conclusie gekomen dat we een aantal aspecten van de werkwijze tijdens de coronaperiode willen behouden, onder andere het meer digitaal werken. Dat betekent dat (een deel van) de besparing structureel zal zijn.

 

In het 2e programmajournaal van 2021 hebben we al aangegeven dat we deze besparing in de toekomst (deels) in willen zetten voor het bekostigen van de faciliteiten voor de andere manier van werken (extra laptops, extra server, digitale vergadertechnieken etc.). Hoe deze manier van werken precies vorm krijgt en wat de totale extra kosten zullen zijn is en wordt onderzocht in het project "Werken bij Noaberkracht", dat weergegeven is onder het hoofdstuk Organisatieontwikkeling.

 

Naast de besparingen die benoemd zijn in bovenstaande tabel, zijn er nog enkele personeelsgerelateerde budgetten die niet volledig uitgegeven zijn als gevolg van de coronacrisis. Het gaat hier onder andere om het waarderingsbudget en het budget voor studie en opleiding. In het programma bedrijfsvoering onder het onderdeel personeel is deze onderschrijding van de budgetten verder toegelicht.

 

Daarnaast hebben we onder het onderdeel personeel ook de extra kosten als gevolg van de nieuwe cao weergegeven. Normaliter zou een bedrag van €70.800 doorbelast worden aan beide gemeenten als gevolg van deze nieuwe cao. Dit is het bedrag aan extra kosten bovenop de jaarlijks al begrote 1,5% verhoging voor cao verhogingen. Deze kosten worden niet doorbelast naar beide gemeenten, maar ze worden opgelost binnen Noaberkracht om de volgende reden: van de kosten voor de eenmalige uitkering heeft meer dan €70.800 betrekking op corona. Hiervoor is al aangegeven dat Noaberkracht ook veel besparingen had als gevolg van corona. Een deel van deze besparing wordt aangemerkt  als dekking van de €70.800 aan extra kosten.