3. Corona

Gevolgen corona voor Noaberkracht

Terug naar navigatie - Gevolgen corona voor Noaberkracht

De coronacrisis heeft op verschillende manieren invloed op Noaberkracht. Zo is de plaats en de manier waarop we werken anders dan voorheen; we werkten de afgelopen periode zo veel mogelijk thuis en overleggen doen we veelal digitaal via verschillende applicaties. Het is de afgelopen periode gebleken dat we als organisatie flexibel en wendbaar zijn en dat we ons snel aan hebben kunnen passen aan deze nieuwe werkwijze.

Corona vraagt ook in 2021 weer een enorme flexibiliteit van de medewerkers van Noaberkracht. Met veel inzet en veerkracht wordt enerzijds vanuit de crisisorganisatie hard gewerkt om de inwoners van de juiste zorg, de ondernemers van de juiste ondersteuning te voorzien en om ervoor te zorgen dat de epidemie zo beheersbaar mogelijk blijft. Tegelijkertijd moeten de reguliere dienstverlening en de reguliere werkprocessen doorgang blijven vinden. Dienstverlening en werkzaamheden kunnen bovendien niet altijd op de gebruikelijke locaties plaatsvinden.

Het is noodzakelijk gebleken om te prioriteren in het werk, ‘wat moet en wat kan later’. Hierbij is de insteek gekozen om de dienstverlening aan de inwoners en ondernemers prioriteit te geven en in projecten en interne processen ander keuzes te maken. Als werkgever is er extra aandacht voor medewerkers die bijvoorbeeld werk en toegenomen zorgtaken moeten combineren en door het thuiswerken is het ook noodzakelijk extra aandacht te hebben voor het organiseren van de (digitale) ontmoeting.

Financiële gevolgen corona

Terug naar navigatie - Financiële gevolgen corona

De coronacrisis heeft in de eerste 8 maanden van 2021 financiële gevolgen gehad voor Noaberkracht. De extra kosten die gemaakt zijn als gevolg van corona zijn weergegeven in onderstaande tabel. In de eerste kolom zijn de kosten weergegeven die opgenomen zijn in het 1e programmajournaal over 2021, over de periode januari tot mei. In de tweede kolom zijn de kosten over de periode mei tot augustus te weergegeven.

EXTRA KOSTEN
1 januari - 1 mei 1 mei - 1 augustus
Omschrijving Bedrag Bedrag
Goedgekeurde declaraties overwerk € 1.000
Extra kosten schoonmaak (ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 10.000 € 1.500
Huur blokhut € 950
Mondmaskers € 950
Luchtverfrissers € 300
Canon printer € 150
Totaal € 11.950 € 2.900

Naast bovenstaande gemaakte kosten zijn er ook besparingen als gevolg van corona. Doordat we zoveel mogelijk thuiswerken en digitaal vergaderen worden er minder dienstreizen gedeclareerd. Daarnaast zijn er de afgelopen periode minder kosten gemaakt voor onder andere printpapier en lunches. De besparingen die de afgelopen periode behaald zijn staan weergegeven in onderstaande tabel. In de eerste kolom zijn de besparingen weergegeven die opgenomen zijn in het 1e programmajournaal over 2021, over de periode januari tot mei. In de tweede kolom zijn de besparingen over de periode mei tot augustus weergegeven.

BESPARINGEN
1 januari - 1 mei 1 mei - 1 augustus
Omschrijving Bedrag Bedrag
Besparing op reiskosten (minder kosten ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 31.000 € 13.000
Konica Minolta Multifunctional printers minder gebruik € 1.200 € 600
Canon plotters en printers minder gebruik € 500 € 200
Besparing papiergebruik € 300 € 100
Besparing lunches, koffie, thee en diversen kantine € 21.500 € 9.500
Besparing brandstof (minder kosten ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 500 € 1.200
Totaal € 55.000 € 24.600

Als we de extra kosten afzetten tegen de besparingen dan komt daar het volgende saldo uit:

SALDO
1 januari - 1 mei 1 mei - 1 augustus
Omschrijving Bedrag Bedrag
Totale kosten € 11.950 € 2.900
Totale besparingen € 55.000 € 24.600
Saldo € -43.050 € -21.700

De getoonde extra kosten en besparingen als gevolg van corona zijn niet allemaal zekerheden. Zo is het mogelijk dat declaraties voor reiskosten over de periode 1 januari - 1 augustus op een later moment nog ingediend worden. Daarom is er voor gekozen om de stand van zaken op dit moment wel in beeld te brengen, maar de wijzigingen financieel nog niet te verwerken.

Werken bij Noaberkracht

Terug naar navigatie - Werken bij Noaberkracht

Door de coronacrisis zijn we op een andere manier gaan werken: we zijn minder op het gemeentehuis aanwezig en overleggen doen we veelal digitaal. We hebben veel geleerd van deze periode en zijn tot de conclusie gekomen dat we een aantal aspecten van de werkwijze tijdens de coronaperiode willen behouden, onder andere het meer digitaal werken. Om deze andere manier van werken voor langere tijd mogelijk te maken, moeten er onder andere extra laptops, een extra server en digitale vergadertechnieken aangeschaft worden. Daarnaast moeten faciliteiten voor een thuiswerkplek bekostigd worden. 

We hebben de afgelopen tijd gezien dat er door deze andere manier van werken, meer digitaal, minder kosten maakten voor dienstreizen. De besparing die hieruit voortvloeit voor dit jaar en de volgende jaren willen we inzetten voor het bekostigen van de faciliteiten voor de andere manier van werken. Hoe deze manier van werken precies vorm krijgt wordt onderzocht in het project "Werken bij Noaberkracht", dat weergegeven is onder het hoofdstuk Organisatieontwikkeling.