8. Financiële samenvatting

Saldo tweede programmajournaal 2020

Terug naar navigatie - Saldo tweede programmajournaal 2020

Het saldo van de het tweede programmajournaal 2020 bestaat uit de volgende onderdelen:

SALDO
bedragen afgerond op €1.000
Omschrijving Bedrag Doorberekening Dinkelland Doorberekening Tubbergen
Inleveren inhuurbudget fysieke leefomgeving € -32.000 € - € -
Inleveren inhuurbudget publieke dienstverlening € -119.000 € - € -
Dienstverleningsovereenkomst SPD € 49.000 € - € -
Overige kleine mutaties € 12.000 € - € -
Totaal € -90.000 € - € -
BESTEMMING SALDO
Bedrag
Totaal saldo tweede programmajournaal 2020 Noaberkracht € -90.000
Doorberekening Dinkelland € -
Doorberekening Tubbergen € -
Voorstel: storten in de flexibele schil € 90.000

Onderbouwingen voor de verschillende onderdelen van het saldo zijn weergegeven onder het programma bedrijfsvoering.

8.1 Stand flexibele schil

Flexibele schil

Terug naar navigatie - Flexibele schil

In onderstaande tabel wordt de stand van de flexibele schil voor wijzigingen uit het 2e programmajournaal 2020 weergegeven. In deze stand zijn alle directiebesluiten met verwerkt met betrekking tot gedecentraliseerde inhuurbudgetten voor de teams en onttrekkingen voor de bedrijfsvoering. Daarnaast zijn de mutaties op de flexibele schil als gevolg van gerealiseerde veranderingen in het personeelsbestand verwerkt. Hierbij valt te denken aan vertrokken medewerkers en medewerkers die nieuw in dienst zijn, maar ook verschuivingen van mensen naar in andere of nieuwe functies en urenvermeerderingen en -verminderingen.

STAND FLEXIBELE SCHIL
2020
Stand flexibele schil voor wijzigingen uit 2e programmajournaal 2020 € -41.000
Toevoeging aan flexibele schil in 2e programmajournaal 2020 € 90.000
Stand flexibele schil na wijzigingen uit 2e programmajournaal 2020 € 49.000

Na de toevoeging van het saldo van dit tweede programmajournaal a €90.000 is de stand van de flexibele schil €49.000. Er zijn echter nog wel wat zaken waar we rekening mee moeten houden. De vrijvallende salarislasten van mensen die uit dienst zijn gegaan, zitten in dit positieve saldo. Er staan echter nog wel een nieuwe vacatures uit voor de achterblijvende werkzaamheden. De salarislasten van de nieuwe werknemer moeten dan weer uit de flexibele schil gehaald worden. Er is een inventarisatie gemaakt van alle aandachtspunten waar rekening mee gehouden moet worden en deze zijn verdeeld in twee groepen: aandachtspunten waarover een directiebesluit is genomen en aandachtspunten waarover nog geen directiebesluit is genomen. In onderstaande tabel zijn beide groepen weergegeven met daarbij de hoogte van de claim op de flexibele schil.

AANDACHTSPUNTEN
2020
Aandachtspunten waarover een directiebesluit is genomen € 178.000
Aandachtspunten waarover nog geen directiebesluit is genomen € 89.000
Stand flexibele schil na aandachtspunten € -218.000

Als we er vanuit gaan dat alle openstaande vacatures direct ingevuld worden ontstaat er een negatieve flexibele schil van €218.000, echter weten we dat het onwaarschijnlijk is dat alle vacatures binnen nu en een korte periode ingevuld worden. 

 

Het meerjarig beeld is als volgt:

MEERJARIG BEELD
2021 2022 2023
Stand flexibele schil € 1.338.000 € 1.415.000 € 1.261.000
Aandachtspunten waarover een directiebesluit is genomen € 682.000 € 646.000 € 511.000
Aandachtspunten waarover nog geen directiebesluit is genomen € 445.000 € 480.000 € 484.000
Stand flexibele schil na aandachtspunten € 211.000 € 289.000 € 266.000

Daarnaast is het voorstel om een deel van de besparing die behaald is naar aanleiding van het project belastingen alsnog vanaf 2021 structureel te onttrekken aan de flexibele schil ten gunste van beide deelnemende gemeenten. Het meerjarig beeld is dan als volgt:

MEERJARIG BEELD
2021 2022 2023
Stand flexibele schil na aandachtspunten € 211.000 € 289.000 € 266.000
Deel besparing belastingen naar gemeenten € -50.000 € -50.000 € -50.000
Meerjarige stand flexibele schil € 161.000 € 239.000 € 216.000

8.2 Stand reserve bedrijfsvoering

Reserve bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Reserve bedrijfsvoering

De stand van de reserve bedrijfsvoering binnen Noaberkracht is op dit moment €1.227.000. Onderstaande tabel laat de aansluiting zien met de stand van de reserve bedrijfsvoering die vermeld is in de jaarstukken 2019 van Noaberkracht.

STAND RESERVE BEDRIJFSVOERING
bedragen x €1.000
Bedrag
Stand jaarrekening 2019 € 1.423
Resultaatverdeling 2019 € 1.015
Gelden retour naar gemeenten/resultaat 2019 € -239
Informatieveiligheid € -10
Organisatieontwikkeling € -155
Traineeship € -48
Generatiepact € -125
Digitalisering bouwarchief € -545
Senior medewerker energietransitie € -55
Coordinator duurzaamheidsinitiatieven € -35
Stand reserve bedrijfsvoering € 1.227

Volgens de huidige richtlijnen mag de maximale omvang van de reserve bedrijfsvoering 5% van de loonkosten zijn. Bij de behandeling van de jaarstukken 2019  van Noaberkracht heeft de  gemeenteraad van Dinkelland  unaniem een amendement aangenomen met als onderwerp de reserve bedrijfsvoering van Noaberkracht. Dit amendement luidt in de kern als volgt :

  • De raad geeft het college de opdracht om overleg te voeren met het college van Tubbergen en het bestuur van Noaberkracht, gericht op een heroverweging van de reserve bedrijfsvoering in het algemeen en op het plafond van deze reserve in het bijzonder;
  • De raad draagt het college op hem over de resultaten van het overleg voor de behandeling van de begroting 2021 van Dinkelland te informeren

 

Stand van zaken: op dit moment wordt gewerkt aan de uitwerking van dit amendement.