De coronacrisis heeft op verschillende manieren invloed op Noaberkracht. Zo is de plaats en de manier waarop we werken de laatste maanden anders dan voorheen; we werken zo veel mogelijk thuis en overleggen doen we veelal digitaal via verschillende applicaties. Het is de afgelopen periode gebleken dat we als organisatie flexibel en wendbaar zijn en dat we ons snel aan hebben kunnen passen aan deze nieuwe werkwijze.
Om deze nieuwe werkwijze met thuiswerken en digitaal vergaderen mogelijk te maken, zijn er kosten gemaakt op bijvoorbeeld het gebied van ICT. Daarnaast zijn er ook maatregelen getroffen om de gemeentehuizen zoveel mogelijk corona-proof te maken. Al deze gemaakte kosten in het kader van corona zijn weergegeven in onderstaande tabel. Om een volledig beeld te geven van de kosten in verband met Corona, zijn ook de kosten weergegeven die al genoemd zijn in het eerste programmajournaal (eerste kolom met bedragen).
Voor een aantal collega's geldt dat de werkzaamheden in verband met de coronacrisis zijn toegenomen, hiervoor zijn de afgelopen periode overuren gemaakt. Het bedrag aan overuren dat de afgelopen periode gedeclareerd is en daadwerkelijk goedgekeurd is, is ook weergegeven in onderstaande tabel.
Daarnaast hebben collega's ook veel extra uren gemaakt in verband met de coronacrisis waardoor regulier werk is blijven liggen. In veel gevallen moet dit werk later dit jaar (2020) of zelfs volgend jaar (2021) worden opgepakt. Dit betekent dan extra werk en extra inzet wat wellicht leidt tot noodzakelijke extra inhuur en dus extra kosten. In de loop van het jaar 2020 maken wij dit inzichtelijk en komt er naar verwachting een claim vanuit Noaberkracht naar de beide gemeenten om deze extra inzet en kosten te compenseren. Naar onze mening een juiste manier van werken omdat de compensatie van het rijk voor de gevolgen van de coronacrisis niet via Noaberkracht maar via de gemeenten loopt.
EXTRA KOSTEN | ||
---|---|---|
1 januari - 19 juni | 19 juni - 19 augustus | |
Omschrijving | Bedrag | Bedrag |
Goedgekeurde declaraties overwerk periode vanaf maart 2020 | € 11.500 | € 1.750 |
Extra Netscaler licentie voor VDI | € 7.750 | |
Extra 30x Laptopsteunen | € 950 | |
ZOOM licenties | € 12.800 | |
Headsets | € 1.900 | |
Extra benodigde HDMI kabels | € 1.300 | |
Extra benodigde adapters | € 300 | |
Extra consultancy voor thuiswerken | € 170 | |
Aanpassen antwoordbandje telefooncentrale | € 50 | |
Herstel backup + installatie en configuratie tijdelijke VDI server | € 900 | |
Extra huurauto | € 1.350 | € 3.000 |
Afdekscherm auto | € 900 | |
Plexiglas | € 200 | |
Extra kosten schoonmaak (ten opzichte van vorig jaar zelfde periode) | € 12.000 | € 6.000 |
Desinfectiespray | € 3.200 | |
Mondmaskers en handschoenen | € 680 | |
Inloopmatten en tape | € 450 | |
Handdoekdispenser, zeepdispenser | € 250 | |
Vergoeding inktcartridges en papier | € 150 | |
Paasactie doosjes | € 2.700 | |
Training Omgevingsanalyse corona | € 1.000 | |
Stickers | ||
Corona analyses | ||
Huur | ||
Totaal | € 50.800 | € 20.450 |
Naast bovenstaande gemaakte kosten zijn er ook besparingen als gevolg van corona. Doordat we zoveel mogelijk thuiswerken en digitaal vergaderen worden er minder dienstreizen gedeclareerd. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook collega's die juist extra kilometers declareren als gevolg van corona. Het totaal aantal gedeclareerde kilometers is vergeleken met het totaal aantal gedeclareerde kilometers vorig jaar dezelfde periode. De besparing ten opzichte van vorig jaar is opgenomen in onderstaande tabel.
Daarnaast zijn er de afgelopen periode minder kosten gemaakt voor onder andere printpapier en lunches. De besparingen die de afgelopen periode behaald zijn staan weergegeven in onderstaande tabel. Ook hierbij geldt dat voor het volledige beeld ook de besparingen weergegeven zijn die al genoemd zijn in het eerste programmajournaal (eerste kolom met bedragen).
BESPARINGEN | ||
---|---|---|
1 januari - 19 juni | 19 juni - 19 augustus | |
Omschrijving | Bedrag | Bedrag |
Besparing op reiskosten (ten opzichte van vorig jaar dezelfde periode) | € 21.000 | € 16.343 |
Konica Minolta Multifunctional printers minder gebruik | € 1.500 | € 1.000 |
Canon plotters en printers minder gebruik | € 600 | |
Besparing papiergebruik | € 900 | € 300 |
Besparing lunches, koffie, thee en diversen kantine | € 12.000 | € 8.000 |
Besparing brandstof (minder kosten t.o.v. zelfde periode vorig jaar) | € 200 | € 1.000 |
Totaal | € 36.200 | € 26.643 |
Als we de extra kosten afzetten tegen de besparingen dan komt daar het volgende saldo uit:
SALDO | ||
---|---|---|
1 januari - 19 juni | 19 juni - 19 augustus | |
Omschrijving | Bedrag | Bedrag |
Totale kosten | € 50.800 | #REF! |
Totale besparingen | € 36.200 | € 26.643 |
Saldo | € 14.600 | #REF! |
In het eerste programmajournaal is al genoemd dat de kosten tot dat moment gedekt konden worden uit bestaande budgetten binnen Noaberkracht. In een eerder genomen besluit is namelijk benoemd dat de kosten voor de ZOOM licenties en de headsets in het jaar 2020 incidenteel gedekt kunnen worden uit de reguliere ICT budgetten. Als we daar rekening mee houden bij het saldo, is het saldo dat er al was in het eerste programma journaal nagenoeg nihil.
Dan blijft er voor dit tweede programmajournaal een positief saldo over van €6.193, nagenoeg nihil.
Bij bovenstaande cijfers moeten nog wel een paar kanttekeningen geplaatst worden:
- Nog niet alle declaraties voor overwerk en reiskosten over deze periode zijn ingediend.
- Er zijn mensen die meedoen aan het Noaberkracht werken. Zij zullen hun extra gewerkte uren waarschijnlijk niet declareren, maar zullen deze uren op een later moment opnemen. De kans bestaat dat er dan op een later moment ingehuurd moet worden om de lopende werkzaamheden op te vangen.
- Er zullen medewerkers zijn die de afgelopen periode minder productief zijn geweest in verband met partners in de zorg en/of kinderen thuis. Bij deze mensen is de kans aanwezig dat de werkvoorraad opgelopen is. De kans bestaat dat er op een later moment ingehuurd moet worden om achterstanden weg te werken.