7. Programma Bedrijfsvoering

7.1 Personeel

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Arbo
Noaberkracht kent na een aanbesteding door de Twentse gemeente een nieuwe ARBO-dienst, namelijk de bedrijfspoli. Dit heeft verder geen gevolgen de wijze waarop het ARBO- en verzuimbeleid wordt vormgegeven.

 

Doelgroepenbeleid

Het doelgroepenbeleid heeft aandacht. Medio 2020 is aanvullend een doelgroeper structureel werkzaam binnen het sociaal domein.

 

Traineeprogramma

Er is akkoord gegeven op het voorstel om in het najaar te starten met een nieuw traineeprogramma voor vier trainees. De gesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden en er zijn vier geschikte kandidaten gevonden die per oktober starten met hun trianeeprogramma binnen Noaberkracht.

Financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen

Inleveren inhuurbudget fysieke leefomgeving

Het inhuurbudget hebben we op sommigen onderdelen niet aan hoeven te wenden. Met name het project Asbest heeft niet de benodigde uren gekost dan geraamd dit door de landelijke ontwikkelingen. Daarnaast is het zo dat we de ondersteuning intern met betrekking tot de Omgevingsdienst Twente op dit moment niet volledig benutten. Om deze redenen luidt het voorstel om een bedrag van €32.000 in de flexibele schil te storten.

 

Inleveren inhuurbudget publieke dienstverlening

De afgelopen jaren zijn er bij het team belastingen in afwachting van het onderzoek naar wel of niet uitbesteden bij het Gemeentelijk BelastingkantoorTwente (GBT) geen vacatures vast ingevuld. In plaats daarvan werd jaarlijks een inhuurbudget gereserveerd van ongeveer €250.000 uit de flexibele schil. Ook dit jaar is dit bedrag aan het begin van het jaar overgeheveld naar het organisatieonderdeel publieke dienstverlening om de inhuur van de medewerkers binnen team belastingen te betalen. Omdat de formatie van dit team het afgelopen jaar afgebouwd is, zal een groot deel van dit geoormerkte inhuurbudget niet nodig zijn. Om deze reden kan er een bedrag van €119.000 teruggestort worden in de flexibele schil.

 

Dienstverleningsovereenkomst SPD

Noaberkracht verricht diensten voor de SPD waarvoor een onderlinge dienstverleningsonvereenkomst is aangegaan in 2016. Deze voldoet niet meer aan de wensen en aan de werkelijke afname van diensten en ruimte. Daarom is een nieuwe dienstverleningsovereenkomst opgesteld. In de dienstverleningsovereenkomst van 2016 is een bijdrage aan Noaberkracht opgenomen van €72.100 per jaar. Dit bedrag is dan ook meerjarig als inkomst opgenomen in de begroting van Noaberkracht. In de nieuwe dienstverleningsovereenkomst is een bijdrage aan Noaberkracht opgenomen van €23.000 per jaar. Dit betekent voor Noaberkracht een lagere inkomst. Naar aanleiding van deze nieuwe overeenkomst is de bijdrage van de SPD aan Noaberkracht naar beneden bijgesteld in de begroting van Noaberkracht. Hierdoor ontstaat een nadeel van €49.100.

7.2 Huisvesting

7.3 ICT

Financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen

Gebruiksoppervlakten

Voor het verbeteren van gebruiksoppervlakten, van inhoud naar oppervlakte, is een aanvullend budget nodig van €40.000. Via een collegebesluit hebben beide colleges akkoord gegeven op het voorstel om deze extra lasten op te nemen in de programmajournaals van beide gemeenten, bijdrage via de verdeelsleutel. De werkzaamheden worden uitgevoerd binnen Noaberkracht.

7.4 Tractie

7.5 Goederen en diensten, overig

7.6 Projecten

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Project Omgevingswet

De afgelopen periode kwam het bericht dat de inwerkingtreding van de Omgevingswet doorschuift naar 1 januari 2022. Dat betekent dat voor een deel de planning van het project opschuift, maar voor het opleveren van de conceptomgevingsvisie blijft eind 2020 als mijlpaal staan. Het deelproject ter voorbereiding op het omgevingsplan vertraagd wel met een half jaar. Dit betekent dat de kosten die hiervoor gemaakt worden deels doorschuiven naar 2021. De nieuwe ingangsdatum  biedt  de ruimte om een praktijkproef in te bouwen zodat we alvast kunnen oefenen met de inrichting en met een aantal cases en uitgangspunten proef te kunnen draaien. Het deelproject Omgevingsvergunning start in september i.p.v. maart 2020. Mijlpalen die we de afgelopen periode behaald hebben:

  • De beide colleges zijn meegenomen in de opbouw en gemaakte keuzes voor de omgevingsvisie
  • Het scholenproject is afgerond en opgeleverd
  • Er is intern een enquête uitgezet over de vraag of Noaberkracht al Omgevingswetproof is
  • Er is gewerkt aan het vormgeven en uitwerken van een conceptomgevingsvisie waarin vraagstukken, speerpunten en een waardenkaart in concept opgeleverd zijn
  • De aanschaf van de benodigde software voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) is afgerond.
  • Er is een deelprojectleider/projectondersteuner aan het project verbonden voor een jaar
  • Brainstormsessies over het thema duurzaamheid in NOT-verband gehouden
  • De planning is aangepast op de nieuwe ingangsdatum

 

Een aantal mijlpalen schuiven vanwege de coronamaatregelen door naar het najaar van 2020, vanwege de maatregelen was het namelijk niet mogelijk om bijeenkomsten te houden met meerdere mensen op locatie. Het gaat om de volgende mijlpalen:

  • Dag van de Omgevingswet
  • Raadsbijeenkomsten over de rol van de raad en de kerninstrumenten
  • Themabijeenkomsten met ketenpartners
  • PSU van het deelproject omgevingsvergunning

 

Project Huisvesting

Voor huisvesting is een groeimodel met drie scenario’s opgeleverd. Er is een voorstel gemaakt voor de verdeling van de uitvoeringskosten tussen de gemeenten en Noaberkracht. De verwachting is dat in het derde kwartaal van 2020 een besluit wordt genomen door het bestuur van Noaberkracht over de scenario’s inclusief de kostenverdeling. Daarna moet besluitvorming in de afzonderlijke gemeenten plaatsvinden en kan overgegaan worden tot uitvoering. Dit is uiteraard afhankelijk van eventuele langdurige gevolgen van corona, die nog niet in de scenario’s verwerkt is.

 

Project Belastingen

Het project “optimalisatie WOZ, belastingen en innen” nadert haar eindfase. De werkzaamheden zijn geoptimaliseerd en worden inmiddels vrijwel zonder externe inhuur uitgevoerd. De laatste projectactiviteiten moeten nog worden afgerond en in het najaar volgt er nog een evaluatie. Eind 2020 is de formatie met 1,7 fte afgenomen ten opzichte van 2018. Bij de evaluatie bekijken we nadrukkelijk of er voldoende ruimte blijft om flexibel in te kunnen spelen op ontwikkelingen of politieke wensen.

Financiële ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Financiële ontwikkelingen

Project Belastingen

De formatie bij team belastingen is eind 2020 met 1,7 fte afgenomen. Het voordeel van deze besparing is vanaf het jaar 2021 volledig ten gunste van Noaberkracht gekomen. Echter worden er door deze besparing ook minder uren besteed aan specifieke producten en raakt de besparing op deze manier de gemeentebegroting. Een deel van het voordeel dat behaald wordt zal daarom vanaf het jaar 2021 ten gunste van de beide deelnemende gemeenten moeten komen. Het voorstel is om het betreffende deel van deze besparing ten bedrage van €50.000, vanaf het jaar 2021 structureel te onttrekken aan de flexibele schil ten gunste van de beide gemeenten.