De te verwachten wetswijzigingen per 1-1-2024:
A. Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te zenden. Daarnaast verbetert hun rechtspositie in het digitale contact met de overheid. De mogelijkheid om per post met de overheid te communiceren blijft. De Awb geeft burgers en bedrijven de keuze tussen de papieren of de digitale weg.
Er komt een zorgplicht voor ondersteuning bij alle communicatie met de overheid (ook niet elektronisch). De wet introduceert daarvoor een nieuwe verplichting in de Algemene Wet Bestuursrecht, artikel 2:1 eerste lid: “Een bestuursorgaan draagt zorg voor passende ondersteuning bij het verkeer met dat bestuursorgaan.”
De Wmebv zal binnenkort in werking treden, naar verwachting dus op 1 januari 2024. We gaan er voorlopig vanuit dat we de invoering van deze wet kunnen bekostigen uit de middelen die we van het Rijk hebben ontvangen voor de invoering van de Wet open overheid.
B. Wet digitale overheid
Nederland digitaliseert. Er zijn steeds meer digitale transacties en de overheid moet hierin mee bewegen. Het is belangrijk om te zorgen dat veilig en overzichtelijk samengewerkt kan worden. Daarom maken we regels over veiligheid, regelen we de controle daarop en zorgen dat zoveel mogelijk met standaarden wordt gewerkt. Het wetsvoorstel Wet digitale overheid (Wdo) dat nog in ontwikkeling is, legt de basis voor deze digitalisering van de overheid. De eerste tranche (deel) van Wdo wordt met Logius afgestemd en gaat over veilig inloggen op dienstverlening bij (semi-) overheidsinstanties.
Na inwerkingtreding:
- moeten gemeenten hun digitale diensten indelen naar betrouwbaarheidsniveau;
- hebben wij een acceptatieplicht voor toegelaten inlogmiddelen;
- moeten wij hun informatiebeveiliging op orde hebben;
- moeten wij meebetalen voor het gebruik van inlogmiddelen door burgers.
De wet sluit aan bij Europese ontwikkelingen in digitale overheidsdienstverlening en inloggen bij de overheid. De toe te laten publieke en private inlogmiddelen moeten voldoen aan de Europese eisen aan inlogmiddelen (eIDAS-verordening).
De Wdo treedt gefaseerd in werking. Samen met Logius wordt een aansluitschema opgesteld. Net als de invoeringsdatum is momenteel nog onduidelijk welke kosten zijn gemoeid met de invoering van de Wdo en welke middelen we hiervoor ontvangen van het Rijk. Dat betekent dat we dit voorlopig p.m. hebben geraamd in deze begroting.
Datagedreven werken / Business Intelligence
Elke gemeente is zelf verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van haar data. Om meer doelgericht, vollediger en adequaat beslissingen te nemen op alle niveaus is data gedreven werken noodzakelijk:
- De groeiende hoeveelheid data adequaat te verwerken
- Aan de hogere verwachting van de burger te voldoen
- Aan de veranderde wetgeving te voldoen zoals de privacywetgeving
- Informatie uit te wisselen tussen (keten)partners
Datagedreven werken, ook wel datagestuurd werken genoemd, is kortweg werken en beslissingen nemen op basis van data. Deze manier van werken wordt gebruikt om ontwikkelingen te voorspellen en er zo goed mogelijk op in te spelen. Datagedreven werken maakt het makkelijker om bedrijfsprocessen efficiënt in te richten. Business intelligence (BI) staat voor het verzamelen van gegevens binnen de eigen organisatie. Het kan omschreven worden als het proces van gegevens omzetten in informatie, dat vervolgens zou moeten leiden tot kennis en aanzetten tot adequate actie.