Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:
- Personeel
- Huisvesting
- ICT
- Tractie
- Goederen en diensten, overig
- Projecten
Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:
De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.
De volgende cijfers zijn de werkelijke cijfers per 1 januari 2023:
Aantal fte
Aantal medewerkers
Man/vrouw verdeling
Het aantal medewerkers (en het aantal fte's) binnen Noaberkracht is toegenomen. De toename van het aantal medewerkers heeft een aantal oorzaken:
Ook is het aantal medewerkers met een vaste aanstelling is gedaald en de groep medewerkers met een tijdelijke aanstelling is gestegen. Eén van de redenen hiervoor is het hogere verloop wat momenteel een landelijke trend is. Hier komen medewerkers met een tijdelijke aanstelling van een jaar voor in de plaats. De intentie is er om deze medewerkers na een jaar een vaste aanstelling aan te bieden. Om dezelfde reden zijn er ook meer externe medewerkers binnen Noaberkracht werkzaam. Moeilijk invulbare vacatures worden soms, om de continuïteit te borgen, door externe medewerkers ingevuld.
LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS | |||
---|---|---|---|
Leeftijdscategorie | Vrouw | Man | Totaal |
< 20 jaar | 0 | 3 | 3 |
20 tot 25 jaar | 5 | 7 | 12 |
25 tot 30 jaar | 29 | 18 | 47 |
30 tot 35 jaar | 22 | 18 | 40 |
35 tot 40 jaar | 18 | 17 | 35 |
40 tot 45 jaar | 31 | 11 | 42 |
45 tot 50 jaar | 24 | 16 | 40 |
50 tot 55 jaar | 41 | 23 | 64 |
55 tot 60 jaar | 36 | 35 | 71 |
60 tot 65 jaar | 25 | 33 | 58 |
65 jaar en ouder | 4 | 8 | 12 |
Totaal | 235 | 189 | 424 |
Binnen het onderdeel personeel is sprake van een aantal autonome ontwikkelingen die verwerkt zijn in de begroting 2024:
CAO
Op 21 februari 2023 is een principeakkoord voor de Cao Gemeenten gesloten. Deze nieuwe CAO loopt van 2 januari 2023 tot en met 1 januari 2024. Het akkoord wordt definitief na de ledenraadplegingen van de afzonderlijke partijen en bekrachtiging door de afzonderlijke besturen.
De salarissen stijgen per 2 januari 2023 met eerst € 240 en daarna 2% per maand. Dit betekent een gemiddelde verhoging van 6,26% door de € 240 verhoging van de salarisbedragen met daarboven op de verhoging van 2%. Hierdoor is de gemiddelde verhoging 8,26%. Dit betekent een totale verhoging van de loonsom binnen Noaberkracht van ongeveer € 2,4 miljoen. In de bestaande begroting 2023 van Noaberkracht was rekening gehouden met de reguliere stijging als gevolg van Cao ontwikkelingen van € 400.000 (1,5%). Dit betekent dat een bedrag van € 2.105.213 wordt doorbelast aan de beide deelnemende gemeenten. Rekening houdend met de directe doorbelasting van Dorper Esch naar Dinkelland betekent dit de volgende verdeling naar de beide deelnemende gemeenten;
Vanaf 2 januari 2023 ontvangen medewerkers 3,- netto per dag als thuiswerkvergoeding. De vergoeding van woon-werkverkeer is € 0,21 per kilometer. De reiskosten kunnen middels het IKB fiscaal uitgeruild worden. Binnen de beide gemeenten bestaan stelposten voor looncompensatie van waaruit deze hogere lasten gedekt kunnen worden. Daarnaast is het ook zo dat een deel van deze hogere salarislasten worden doorbelast naar projecten en activiteiten waar inkomsten tegenover staan. Het aantal bovenwettelijke vakantiedagen wordt verhoogd met een dag. Daarnaast wordt 5 mei per 2024 gezien als een vrije dag. Echter valt 5 mei in 2024 op een zondag. Dit zal de extra kosten dit jaar beperken.
Opleidingsbudget
De diverse problematieken die op gemeenten afkomen vragen een continue proces van bijscholen om de beste kwaliteit te kunnen leveren. Daarnaast zijn er bedrijfsonderdelen waar bijscholing verplicht is om vakbekwaam te blijven. Dit speelt bijvoorbeeld binnen delen van het sociaal domein en concern control. Om te kunnen blijven investeren in de wendbaarheid en vakbekwaamheid van onze ambtenaren, willen we stapsgewijs het opleidingsbudget verhogen naar een percentage van ongeveer 2% van de loonsom. Dit betekent dat we eerst een inhaalslag moeten maken en daarna het opleidingsbudget als autonome ontwikkeling laten meegroeien met de loonsom. Kosten: €150.000 in 2023, €200.000 in 2024 en vanaf 2025 structureel €250.000 per jaar.
Seniorenregeling
Per 2023 is de regeling generatiepact afgelopen. Hier opvolgend is een nieuw beleid geschreven. Deze is als volgt:
Seniorenbeleid Noaberkracht 2023-2025
De bijdrage van de werkgever is in alle drie de situaties voor de werkgever gelijk, maximaal 3 jaar 20%. In alle drie de situaties geldt voor de lagere loonschalen tot en met max schaal 6 een extra bijdrage van de werkgever van 5%. Medewerkers kunnen ook eerst kiezen voor de 80-90-100 en later overstappen naar de 60-80-100 variant.
Uitbreiding salarisadministratie
Het aantal medewerkers dat door de salarisadministratie moet worden bediend is van 591 personen in januari 2020 gegroeid naar 687 personen per januari 2023. Deze groei is formatief niet gecompenseerd bij de salarisadministratie. Daarnaast neemt, in de huidige arbeidsmarkt, het aantal mutaties door in- en uitdiensttredingen en ook interne mobiliteit, fors toe met gevolgen voor de inzet van Salarisadministratie. Tot slot is er de laatste jaren vaak sprake van Cao’s met een 1 jarige looptijd waardoor elk jaar opnieuw alle hernieuwde regelingen in het salarissysteem moeten worden verwerkt en uitgelegd aan medewerkers. Al dit, samen met een toenemende complexiteit van de uit te voeren regelingen maakt een formatieve uitbreiding met 1 fte noodzakelijk en onvermijdelijk. Kosten per jaar: € 80.000.
(Formatieve) knelpunten als gevolg van wetswijzigingen of eerdere besluitvorming
Door wijzigingen in externe wet- en regelgeving (o.a. Wet natuurbescherming en Flora- en Faunawet) maar ook als gevolg van interne regelgeving (kapverordening – controle op hertplantplicht) neemt de werkdruk op meerdere plekken in de organisatie toe. Kosten per jaar: € 85.000.
Modernisering Archiefwet (verwachte invoering 2024)
De huidige Archiefwet is verouderd en minder goed toe te passen op digitale informatie. Daarom is een voorstel voor een nieuwe Archiefwet ingediend waarbij ook digitale informatie goed bewaard blijft en in de toekomst gelezen kan worden.
In deze nieuwe Archiefwet wordt ook opgenomen dat belangrijke informatie na 10 jaar wordt overgebracht naar een Archiefbewaarplaats. Nu is dat nog 20 jaar. Door de informatie na 10 jaar naar een archiefdienst te sturen, is deze beter toegankelijk voor gebruikers. Zowel online als in huis. Sommige informatie kan nog wel een bepaalde tijd afgeschermd zijn of alleen onder voorwaarden in te zien. Maar dit is alleen bij belangrijke redenen, zoals privacy of staatsveiligheid. Kosten per jaar: € 35.000
Voor Noaberkracht betekent dit:
Coördinatie privacy
Gemeenten zijn verplicht te voldoen aan de privacywet AVG (algemene Verordening Gegevensbescherming). Een van de verplichtingen is het aanstellen van een functionaris gegevensbescherming (FG). Voor de drie organisaties tezamen beschikken we over 0,3 FTE. Hoewel we hiermee strikt formeel voldoen aan de wet is dit ruim onvoldoende om de gegevens van alle drie de organisaties op een deugdelijke manier “te beschermen”. Uitbreiding met 0,7 fte naar een fulltimer is noodzakelijk. Kosten per jaar: € 70.000.
BELEIDSINDICATOREN | |||
---|---|---|---|
Indicator | Noaberkracht 2021 | Noaberkracht 2022 | Omschrijving |
Omvang formatie | 6,98 | 7,61 | Aantal fte per 1.000 inwoners |
Omvang bezetting | 8,37 | 8,99 | Aantal medewerkers per 1.000 inwoners |
Omvang overhead | 100,00% | 94,90% | Totale overhead gedeeld door totale lasten |
Externe inhuur | 12,0% | 11,4% | Kosten externe inhuur gedeeld door de totale loonsom plus kosten externe inhuur |
Apparaatskosten per inwoner | € 695 | € 736 | Kosten per inwoner |
Bovenstaande verplichte beleidsindicatoren geven de meest recente cijfers die beschikbaar zijn weer.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel personeel vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
PERSONEEL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||||
Baten | 2.901.789 | 2.606.486 | 2.527.486 | 2.311.486 | |||
Lasten | -37.024.603 | -37.210.408 | -37.693.717 | -37.812.261 | |||
Saldo baten en lasten | -34.122.814 | -34.603.922 | -35.166.231 | -35.500.775 | |||
Verklaring financiële verschillen
De oplopende lasten worden vooral veroorzaakt door de jaarlijkse indexering van de salarislasten. We gaan uit van een meerjarige indexering van 1,5%.
De exploitatie van de personeelslocaties zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.
Toekomstbestendigheid huisvesting buitendienst
In het bedrijfsplan ‘Samenspel’ (vastgesteld juli 2022) is aangegeven dat door de integratie van SPD en Soweco ruimte te kort ontstaat op de gemeentewerf in Ootmarsum. Omdat we ook op andere locaties van de buitendienst (Denekamp en Weerselo) problemen en uitdagingen in de huisvesting ervaren, is er een inventarisatie gestart om vanuit meerdere aspecten de toekomstbestendigheid van alle locaties van de buitendienst te beoordelen. Naast de benodigde ruimte zullen ook de aspecten duurzaamheid (voor gebouwen en materieel), veiligheid en sociale aspecten (rondom doelgroep SPN) uitgewerkt worden. In de loop van het jaar 20023 verwachten we meer duidelijkheid te geven over benodigde aanpassingen en verbouwingen.
Daarnaast is er binnen het onderdeel huisvesting sprake van een aantal autonome ontwikkelingen die verwerkt zijn in de begroting 2024
Huisvesting
De plannen voor de aanpak van de huisvesting in Tubbergen kunnen in uitvoering. De raad en het bestuur hebben ingestemd met de voorgestelde adviezen. In het voorjaar van 2023 wordt de huisvesting in Tubbergen opgefrist en voldoet het daarmee aan de minimale eisen vanuit Arbowetgeving. Voor het gebouw wordt het noodzakelijk onderhoud uitgevoerd. Daarmee is de huisvesting voor de binnendienst de komende jaren gewaarborgd zodat vervolgens gekeken kan worden wat er op de lange termijn met het gemeentehuis te Tubbergen moet gebeuren. Voor de buitendienst zijn plannen om de gemeentewerf in Ootmarsum uit te breiden. De huidige ruimte voldoet niet meer als gaat om veiligheid van transport bewegingen op het terrein. Ook de kantoor ruimte is te klein geworden in verband met de uitbreiding van het personeel.
Energie
Voor 2024 zijn de kosten voor inkoop van gas erg gestegen. Dit in verband met het ontbinden van het lopende contract met Gazprom vanwege opgelegde sancties. De extra kosten worden vermoedelijk vergoed door de Rijksoverheid. Na de voorjaarsnota komt hier meer duidelijkheid over van het Rijk. De kosten voor elektra zijn ook hoger. Die verhoging is inmiddels verwerkt in de begroting.
Veiligheid werkplekken
Er is extra structureel budget benodigd voor een aantal concrete aanpassingen in de fysieke huisvesting zoals alarmknoppen in de spreekkamers en overige aanpassingen. Hier horen ook abonnementen bij vandaar het structurele karakter. Kosten per jaar: € 10.000.
Het onderdeel huisvesting kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel huisvesting vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
HUISVESTING | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Baten | 31.329 | 31.329 | 31.329 | 31.329 |
Lasten | -774.151 | -759.151 | -762.851 | -762.851 |
Saldo baten en lasten | -742.822 | -727.822 | -731.522 | -731.522 |
Verklaring verschillen
De lagere lasten op termijn worden veroorzaakt door voordelen op de afschrijvingslasten.
De kosten van het onderdeel ICT bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen Noaberkracht.
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||
---|---|---|---|
Investeringen die in 2024 terugkomen | |||
Omschrijving | Startsaldo | Afschrijvingstermijn in jaren | Afschrijvingslast per jaar |
Tablets | € 6.541 | 4 | € 1.635 |
Laptops | € 83.501 | 3 | € 27.834 |
Smartphones | € 53.380 | 3 | € 17.793 |
iPad Pro's | € 22.000 | 4 | € 5.500 |
Extra uitbreiding VDI | € 68.000 | 5 | € 13.600 |
Astaro SG210 Virusscanner | € 18.000 | 5 | € 3.600 |
Easytrack Voertuigen volgsysteem | € 16.875 | 5 | € 3.375 |
HNW 36× beeldschermen en dockinstations | € 11.880 | 6 | € 1.980 |
Hillstone Firewall | € 90.000 | 5 | € 18.000 |
80x Dell 5070 Werkstation | € 48.375 | 5 | € 9.675 |
Aanschaf Qmanage | € 11.000 | 5 | € 2.200 |
Documentengenerator (Sjablonen) | € 10.000 | 5 | € 2.000 |
Klantvolgsysteem | € 20.000 | 5 | € 4.000 |
Afsprakenzuilen | € 15.000 | 5 | € 3.000 |
Thuiswerken Vasco Tokens VDI | € 52.700 | 5 | € 10.540 |
Mitel Centrale | € 17.000 | 7 | € 2.429 |
Scanner DMS | € 19.000 | 4 | € 4.750 |
Procura App | € 2.500 | 5 | € 500 |
Couverteermachine | € 7.000 | 5 | € 1.400 |
Vervanging vergunningensysteem Powerbrowser(SquitXO) | € 105.000 | 5 | € 21.000 |
Verkeersmilieukaart iCinity | € 5.000 | 3 | € 1.667 |
Binnen het onderdeel ICT is sprake van een aantal autonome ontwikkelingen die verwerkt zijn in de begroting 2024
Vervangingen
Sinds 2013 maakt Noaberkracht gebruik van OneSpan/Vasco Softwaretokens. Met deze tokens kunnen medewerkers plaats-onafhankelijk werken. Vanwege de toename in het gebruik van Microsoft producten en de verdere professionalisering gaan we in 2024 de huidige OneSpan tokens vervangen door Microsoft Authenticator.
In 2024 gaan wij de huidige Firewall vervangen. Een Firewall is een systeem dat ons beschermt tegen dreigingen van buitenaf (via Internet). Als gevolg van fundamentele verschuivingen de laatste jaren in toepassingsgebruik, gebruikersgedrag en complexe, ingewikkelde netwerkinfrastructuur en de veranderingen in het dreigingslandschap gaan we over op een next-generation-Firewall.
Loon- en prijsaanpassingen hard- en software
We houden rekening met de indexering van de jaarlijkse kosten voor onderhoud van hard- en software. Verschillende leveranciers hebben al aangekondigd de CBS Index (8-10%) te hanteren. In de begroting 2023 is reeds rekening gehouden met een structurele verhoging van € 40.000. Dit blijkt gezien de verschillende indexcijfers onvoldoende. Daarom vindt vanaf het jaar 2023 een structurele verhoging van de verschillende budgetten plaats van € 100.000. Voor het jaar 2024 komt daar nog een bedrag van € 50.000 bovenop. Deze autonome meerkosten gaan we betrekken bij de stelpostenprijscompensatie in de beide gemeenten.
Investeringen ICT
Bovenop de reguliere vervangingen vinden een aantal autonome ontwikkelingen plaats die ook gevolgen hebben voor de hard- en software. Hierbij moet allereerst gedacht worden aan de groei van het personeelsbestand (en dus ook de licenties) maar ook aan de aanschaf van extra software om bijvoorbeeld identiteitsbewijzen van migranten te kunnen controleren op echtheid. Een structurele verhoging van de verschillende ICT budgetten met € 25.000 per jaar.
VIS 2
Het betreft hier een casemanagementtool, die ondersteuning biedt aan veiligheidshuizen, GGD en wijkteams/consulententeams van gemeenten (vangnetteams). In Twente nemen alle 14 gemeenten, veiligheidsregio Twente en SamenTwente deel aan dit informatiesysteem. Op dit moment gebruikt Noaberkracht intensief de modules voor het terugdringen van huiselijk geweld (Code Rood), TOP-X lijstwerk en de registratie van het tijdelijk huisverbod (THV). Top-X is een lijst van namen van personen en/of groepen, die overlast en/of criminaliteit veroorzaken.
Doordat de huidige leverancier per 2024 stopt met VIS2 heeft er in 2022 een aanbestedingsprocedure plaatsgevonden. Inmiddels is het nieuwe systeem aangeschaft voor de bovengenoemde 16 Twentse deelnemers en wordt dit jaar (2023) geïnstalleerd. Per 1 januari 2024 neemt Noaberkracht de nieuwe applicatie voor VIS2 in gebruik. Dit is ter vervanging van de applicatie van Topicus. De onderhoudsgelden, die tot dusver bij de gemeenten waren ondergebracht, worden vanaf 2024 overgeheveld naar Noaberkracht. Kosten per jaar: € 17.000.
Verhogen digitale weerbaarheid / veiligheid systemen, aanscherping wetgeving
Door wettelijke wijzigingen moeten applicaties worden aangepast om te kunnen blijven voldoen aan het veilig werken met digitale middelen. Met deze aanpassingen zijn kosten gemoeid. Voor Noaberkracht betekent dit een niet te vermijden kostenpost in 2024 van € 25.000 die de komende jaren zal toegroeien naar een structureel bedrag van € 60.000.
ICT kosten 18 extra medewerkers
Er zijn 18 nieuwe (extra) medewerkers in dienst getreden bij Noaberkracht sinds maart 2022. Daardoor zijn er extra kosten voor telefonie en hard- en software:
Totale kosten: € 25.766 per jaar.
Het onderdeel ICT kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel ICT vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
Voor ICT wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen ICT gelijk blijft. Vrijval van afschrijvingslasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen ICT zodat de vervanging (van vooral hardware) op termijn geborgd is.
ICT | |||||
---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||
Baten | 2.461 | 2.461 | 2.461 | 2.461 | |
Lasten | -3.431.317 | -3.446.317 | -3.466.317 | -3.466.317 | |
Saldo baten en lasten | -3.428.856 | -3.443.856 | -3.463.856 | -3.463.856 | |
Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.
De volgende vervoersmiddelen zijn per februari 2023 aanwezig binnen Noaberkracht:
De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende tractie middelen hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen. Daardoor was er op rekening basis vaak sprake van meevallers binnen de exploitatie van tractie. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van tractie. Middels de nieuw vastgestelde financiële verordening, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is aangewend ter invulling van de aanvullende extra taakstelling op Noaberkracht.
De vervanging van tractiemiddelen vindt in principe plaats op basis van het jaarlijkse vervangingsschema. Echter, er wordt wel kritisch gekeken naar de technische staat van de voertuigen. Bij de tractiemiddelen die nog in goede staat zijn kan er voor worden gekozen om vervanging een jaar op te schuiven.
Het onderdeel tractie kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel tractie vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
Voor Tractie wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen Tractie gelijk blijft. Vrijval van kapitaallasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen Tractie zodat de vervanging op termijn geborgd is.
TRACTIE | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Baten | ||||
Lasten | -1.326.680 | -1.362.531 | -1.378.382 | -1.404.233 |
Saldo baten en lasten | -1.326.680 | -1.362.531 | -1.378.382 | -1.404.233 |
Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties.
Er zijn geen kengetallen voor het onderdeel goederen en diensten, overig.
Leaseauto's
In de eerste helft van 2023 wordt een Europese aanbesteding in de markt gezet om de mobiliteitsbehoefte van Noaberkracht in te vullen. Voorwaarde in die aanbesteding is dat per 2030 de mobiliteit CO2 neutraal is. Dit geldt voor zowel de mobiliteit van de buitendienst (personenvervoer) en de mobiliteit van de binnendienst.
Aanbesteding schoonmaak
Voor 2024 is een nieuwe contractant uit de aanbesteding gekomen. In de loop van 2023 wordt beoordeeld of het schoonmaakpersoneel van de locaties overgenomen gaat worden.
Het onderdeel goederen en diensten, overig kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel goederen en diensten, overig vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Baten | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 |
Lasten | -477.447 | -477.447 | -477.447 | -477.447 |
Saldo baten en lasten | -474.747 | -474.747 | -474.747 | -474.747 |
Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht. Voor het jaar 2023 is er één project bekend op dit moment: Omgevingswet.
Er zijn geen kengetallen voor het onderdeel projecten.
Omgevingswet
De nieuwe Omgevingswet wordt per 1 januari 2024 ingevoerd. Vanuit het project Omgevingswet wordt er via een aantal lijnen gewerkt aan de implementatie. Er wordt gewerkt aan de Omgevingsvisie, de voorbereiding op de implementatie van het Omgevingsplan, het aansluiten op en inrichten van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en het aanpassen van de werkprocessen.
Na alle voorbereidingsactiviteiten werken we nu volgens twee sporen, namelijk focus op inwerkingtreding in het spoor van “werken AAN de Omgevingswet” en vervolgens in het spoor “werken MET de Omgevingswet”, de implementatie en inbedding van het juridisch stelsel, de doorontwikkeling van het DSO, en doorontwikkeling van het samenlevingsgericht werken.
Voor het werken MET de Omgevingswet willen we de volgende resultaten opleveren tussen nu en 2029:
Samenhangende Objectenregistratie/ Zicht op Nederland
Het stelsel van basisregistraties is in Nederland een belangrijke grondlegger voor de informatiehuishouding van de (digitale) overheid. Binnen dit stelsel is een belangrijke plek weggelegd voor de geo-basisregistraties, die informatie bevatten met een lokatiecomponent. Het gaat om de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG), topografie (BRT), grootschalige topografie (BGT), kadaster (BRK) en ondergrond (BRO). Voor de BAG, BGT en WOZ gaat het om creëren van samenhang en op termijn integratie. Deze basisregistraties worden door een veelheid aan bronhouders bijgehouden en door duizenden gebruikers in de hele samenleving (dus overheid, instellingen, bedrijfsleven en burgers) gebruikt.
De afzonderlijke geo-basisregistraties vormen vanaf hun ontstaan zelfstandige ‘data-eilanden’. Vanuit de praktijk van bronhouders en gebruikers van deze gegevens is meer samenhang tussen deze registraties gewenst. Dit maakt een efficiënte inwinning en bijhouding van gegevens mogelijk en bevordert integraal gebruik. In de digitale agenda van het Kabinet NLDIGIbeter en de data agenda van de overheid NL DIGITAAL wordt een integrale doorontwikkeling noodzakelijk geacht om de maatschappelijke vraagstukken (denk aan de energietransitie, woningbouwopgave, klimaatverandering etc.) optimaal te bedienen.
Voor Noaberkracht betekent dit dat we met de BAG-WOZ koppeling op de goede weg zijn. We hebben al voorgesorteerd op deze ontwikkelingen. Data op orde is de basis voor datagedreven werken. Wetgeving is dus in voorbereiding, maar er is een landelijke discussie ontstaan over de financiering. Een groot deel van de migratie en beheerlasten komen bij de gemeenten te liggen. Kosten € 200.000, die voor rekening komen van de beide gemeenten.
Het onderdeel projecten kent geen verplichte beleidsindicatoren.
PROJECTEN | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Baten | 2.938.279 | 2.642.976 | 2.563.976 | 2.347.976 |
Lasten | -43.034.198 | -43.255.854 | -43.778.714 | -43.923.109 |
Saldo baten en lasten | -40.095.919 | -40.612.878 | -41.214.738 | -41.575.133 |