Door vaststelling van deze begroting autoriseert het bestuur de bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht tot het doen van uitgaven voor realisatie van de programma’s.
11. Financiële begroting
(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten
(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten
Terug naar navigatie - (Financiële) uitgangs- en aandachtspuntenTen aanzien van de programma’s en paragrafen worden de volgende onderdelen zo mogelijk SMART omschreven. De ontwikkelingen en gevolgen voor de diverse bedrijfsvoeringsonderdelen in beeld brengen, analyseren en de kosten becijferen conform onderstaande richtlijnen:
1. NIEUW BELEID (autonoom)
De ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering zijn beschreven en waar nodig onderbouwd.
Deze kosten worden afzonderlijk aangeleverd.
2. NIEUW BELEID (vanuit de gemeenten)
Initiatieven vanuit de gemeenten waarvoor de opdracht bij Noaberkracht wordt neergelegd worden apart benoemd en becijferd.
3. BESTAAND BELEID
De afwijkingen op het bestaande beleid worden onderbouwd met factoren die hieraan ten grondslag liggen. De financiële gevolgen worden apart in beeld gebracht.
4. (vervangings)INVESTERINGEN
Bij de investeringen zijn de uitgangspunten uit de Financiële verordening met afschrijvingstabel toegepast.
5. LOON- EN PRIJSSTIJGINGEN
Als kostenstijging wordt voor de gevoelige kostenonderdelen met onderstaande procentuele verhoging rekening gehouden. In de (meerjaren)gemeentebegrotingen is hiermee ook reeds rekening gehouden.
- Loonstijging : meerjarig 1,5%
- Prijsstijging : meerjarig 1,5%
Overzicht baten en lasten
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenOVERZICHT BATEN EN LASTEN | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Programma bedrijfsvoering | -40.145.919 | -40.612.878 | -41.214.738 | -41.575.133 |
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 40.145.919 | 40.612.878 | 41.214.738 | 41.575.133 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 |
OVERZICHT BATEN EN LASTEN EXCL. MUTATIES RESERVES | ||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Programma bedrijfsvoering | -40.095.919 | -40.612.878 | -41.214.738 | -41.575.133 |
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 40.145.919 | 40.612.878 | 41.214.738 | 41.575.133 |
Totaal | 50.000 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -50.000 | 0 | 0 | |
Resultaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overzicht programmavelden en algemene middelen
Overzicht programmavelden en algemene middelen
Terug naar navigatie - Overzicht programmavelden en algemene middelenPERSONEEL | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | 2.901.789 | 2.606.486 | 2.527.486 | 2.311.486 | ||
Lasten | -37.024.603 | -37.210.408 | -37.693.717 | -37.812.261 | ||
Saldo baten en lasten | -34.122.814 | -34.603.922 | -35.166.231 | -35.500.775 | ||
HUISVESTING | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | € 31.329 | € 31.329 | € 31.329 | € 31.329 | ||
Lasten | € -774.151 | € -759.151 | € -762.851 | € -762.851 | ||
Saldo baten en lasten | € -742.822 | € -727.822 | € -731.522 | € -731.522 | ||
ICT | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | 2.461 | 2.461 | 2.461 | 2.461 | ||
Lasten | -3.431.317 | -3.446.317 | -3.466.317 | -3.466.317 | ||
Saldo baten en lasten | -3.428.856 | -3.443.856 | -3.463.856 | -3.463.856 | ||
TRACTIE | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -1.326.680 | -1.362.531 | -1.378.382 | -1.404.233 | ||
Saldo baten en lasten | -1.326.680 | -1.362.531 | -1.378.382 | -1.404.233 | ||
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | ||
Lasten | -477.447 | -477.447 | -477.447 | -477.447 | ||
Saldo baten en lasten | -474.747 | -474.747 | -474.747 | -474.747 | ||
PROJECTEN | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | 2.938.279 | 2.642.976 | 2.563.976 | 2.347.976 | ||
Lasten | -43.034.198 | -43.255.854 | -43.778.714 | -43.923.109 | ||
Saldo baten en lasten | -40.095.919 | -40.612.878 | -41.214.738 | -41.575.133 | ||
MUTATIES RESERVES | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Toevoegingen aan exploitatie | 150.000 | |||||
Onttrekkingen aan exploitatie | -200.000 | |||||
Saldo baten en lasten | -50.000 | 0 | 0 | 0 | ||
TOTAAL INCLUSIEF MUTATIES RESERVES | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | 3.088.279 | 2.642.976 | 2.563.976 | 2.347.976 | ||
Lasten | -43.234.198 | -43.255.854 | -43.778.714 | -43.923.109 | ||
Saldo baten en lasten | -40.145.919 | -40.612.878 | -41.214.738 | -41.575.133 | ||
TOTAAL ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Bijdrage gemeente Dinkelland | 23.006.606 | 23.270.898 | 23.608.346 | 23.817.358 | ||
Bijdrage gemeente Tubbergen | 17.116.313 | 17.318.980 | 17.583.392 | 17.734.775 | ||
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | ||
Totale baten | 40.145.919 | 40.612.878 | 41.214.738 | 41.575.133 | ||
TOTAAL BATEN EN LASTEN | ||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |||
Baten | 43.234.198 | 43.255.854 | 43.778.714 | 43.923.109 | ||
Lasten | -43.234.198 | -43.255.854 | -43.778.714 | -43.923.109 | ||
Saldo baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begrotingssaldo
Begrotingssaldo
Terug naar navigatie - BegrotingssaldoBij het opstellen van de begroting 2024 hebben er een aantal mutaties op de budgetten plaatsgevonden. De tabellen die gepresenteerd zijn bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering bevatten de cijfers inclusief deze mutaties.
In onderstaande tabel is eerst het begrotingssaldo voor bestemming gepresenteerd. Hierin komt het saldo voor bestemming naar voren. Daarna is weergegeven waardoor dit saldo veroorzaakt wordt en hoe dit saldo dan gedekt wordt. Tot slot is het begrotingssaldo na bestemming weergegeven. In dit begrotingssaldo zijn de mutaties en de aangegeven dekking verwerkt. De cijfers in deze tabel sluiten dan ook aan bij de cijfers in de tabellen bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering.
BEGROTINGSSALDO VOOR BESTEMMING | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||||
Gemeente Dinkelland | 20.819.216 | 19.504.585 | 20.951.107 | 21.365.555 | 21.624.361 | 21.793.589 | |||
Gemeente Tubbergen | 15.616.304 | 14.466.614 | 15.713.723 | 16.032.703 | 16.236.197 | 16.356.762 | |||
Stichting Participatie Noaberkracht | 34.169 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | |||
Saldo gemeentelijke bijdragen | 36.469.689 | 33.994.199 | 36.687.830 | 37.421.258 | 37.883.558 | 38.173.351 | |||
Saldo baten en lasten | -35.482.721 | -34.039.697 | -39.975.185 | -40.642.144 | -41.244.004 | -41.604.399 | |||
Saldo gemeentelijke bijdragen | 36.469.689 | 33.706.337 | 36.687.830 | 37.421.258 | 37.883.558 | 38.173.351 | |||
Saldo resultaat voor bestemming | 986.968 | -333.360 | -3.287.355 | -3.220.886 | -3.360.446 | -3.431.048 | |||
VERWERKTE MUTATIES | |||||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||||||
Autonome ontwikkelingen | |||||||||
Loon- en prijsaanpassingen hard- en software | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | |||||
Uitbreiding salarisadministatie | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | |||||
Investeringen ICT en veilige werkplekken | 52.000 | 52.000 | 52.000 | 52.000 | |||||
Coördinatie Privacy en verhogen digitale weerbaarheid | 95.000 | 110.000 | 130.000 | 130.000 | |||||
Gefaseerd verhogen opleidingsbudget | 150.000 | 200.000 | 250.000 | 250.000 | |||||
Nieuwe CAO | 2.105.213 | 2.173.744 | 2.243.304 | 2.313.906 | |||||
Knelpunten | |||||||||
Wet natuurbescherming Flora en Faunawet | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |||||
Kapverordening herplantplicht | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |||||
Ondersteunende en administratieve werkzaamheden ODT | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | |||||
Modernisering archiefwet | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | |||||
Samenhangende objectenregistratie | 200.000 | ||||||||
Organisatieontwikkeling | |||||||||
Datagedreven werken / BI | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |||||
Overige mutaties | |||||||||
Extra salarislasten Dorper Esch tlv inhuurbudget Dinkelland | 205.876 | 205.876 | 205.876 | 205.876 | |||||
ICT kosten 18 extra medewerkers | 25.766 | 25.766 | 25.766 | 25.766 | |||||
Overige kleine verschillen | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | |||||
Totaal | 3.287.355 | 3.220.886 | 3.360.446 | 3.431.048 | |||||
VERWERKTE DEKKING | |||||||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||||||
Doorberekening aan gemeenten (autonoom, knelpunten, organisatieontwikkeling en salarislasten Dorper Esch) | 3.258.089 | 3.191.620 | 3.331.180 | 3.401.782 | |||||
Flexibele schil Noaberkracht (overige mutaties) | 29.266 | 29.266 | 29.266 | 29.266 | |||||
Totaal | 3.287.355 | 3.220.886 | 3.360.446 | 3.431.048 | |||||
BEGROTINGSSALDO NA BESTEMMING | |||||||||
Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | ||||
Gemeente Dinkelland | 20.819.216 | 19.519.496 | 23.006.606 | 23.270.898 | 23.608.346 | 23.817.358 | |||
Gemeente Tubbergen | 15.616.304 | 14.478.163 | 17.116.313 | 17.318.980 | 17.583.392 | 17.734.775 | |||
Stichting Participatie Noaberkracht | 34.169 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | |||
Saldo gemeentelijke bijdragen | 36.469.689 | 34.020.659 | 40.145.919 | 40.612.878 | 41.214.738 | 41.575.133 | |||
Saldo baten en lasten | -35.482.721 | -34.020.659 | -40.145.919 | -40.612.878 | -41.214.738 | -41.575.133 | |||
Saldo gemeentelijke bijdragen | 36.469.689 | 34.020.659 | 40.145.919 | 40.612.878 | 41.214.738 | 41.575.133 | |||
Saldo resultaat na bestemming | 986.968 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Toelichting op verklaring en dekking
Autonome ontwikkelingen
Loon- en prijsaanpassingen hard- en software
We houden rekening met de indexering van de jaarlijkse kosten voor onderhoud van hard- en software. Verschillende leveranciers hebben al aangekondigd de CBS Index (8-10%) te hanteren. In de begroting 2023 is reeds rekening gehouden met een structurele verhoging van € 40.000. Dit blijkt gezien de verschillende indexcijfers onvoldoende. Daarom vindt vanaf het jaar 2023 een structurele verhoging van de verschillende budgetten plaats van € 100.000. Voor het jaar 2024 komt daar nog een bedrag van € 50.000 bovenop. Deze autonome meerkosten gaan we betrekken bij de stelpostenprijscompensatie in de beide gemeenten.
Uitbreiding salarisadministratie
Het aantal medewerkers dat door de salarisadministratie moet worden bediend is van 591 personen in januari 2020 gegroeid naar 687 personen per januari 2023. Deze groei is formatief niet gecompenseerd bij de salarisadministratie. Daarnaast neemt, in de huidige arbeidsmarkt, het aantal mutaties door in- en uitdiensttredingen en ook interne mobiliteit, fors toe met gevolgen voor de inzet van Salarisadministratie. Tot slot is er de laatste jaren vaak sprake van Cao’s met een 1 jarige looptijd waardoor elk jaar opnieuw alle hernieuwde regelingen in het salarissysteem moeten worden verwerkt en uitgelegd aan medewerkers. Al dit, samen met een toenemende complexiteit van de uit te voeren regelingen maakt een formatieve uitbreiding met 1 fte noodzakelijk en onvermijdelijk. Kosten per jaar: € 80.000.
Investeringen ICT
Bovenop de reguliere vervangingen vinden een aantal autonome ontwikkelingen plaats die ook gevolgen hebben voor de hard- en software. Hierbij moet allereerst gedacht worden aan de groei van het personeelsbestand (en dus ook de licenties) maar ook aan de aanschaf van extra software om bijvoorbeeld identiteitsbewijzen van migranten te kunnen controleren op echtheid. Een structurele verhoging van de verschillende ICT budgetten met € 25.000 per jaar.
VIS 2 (onderdeel investringen ICT)
Het betreft hier een casemanagementtool, die ondersteuning biedt aan veiligheidshuizen, GGD en wijkteams/consulententeams van gemeenten (vangnetteams). In Twente nemen alle 14 gemeenten, veiligheidsregio Twente en SamenTwente deel aan dit informatiesysteem. Op dit moment gebruikt Noaberkracht intensief de modules voor het terugdringen van huiselijk geweld (Code Rood), TOP-X lijstwerk en de registratie van het tijdelijk huisverbod (THV). Top-X is een lijst van namen van personen en/of groepen, die overlast en/of criminaliteit veroorzaken.
Doordat de huidige leverancier per 2024 stopt met VIS2 heeft er in 2022 een aanbestedingsprocedure plaatsgevonden. Inmiddels is het nieuwe systeem aangeschaft voor de bovengenoemde 16 Twentse deelnemers en wordt dit jaar (2023) geïnstalleerd. Per 1 januari 2024 neemt Noaberkracht de nieuwe applicatie voor VIS2 in gebruik. Dit is ter vervanging van de applicatie van Topicus. De onderhoudsgelden, die tot dusver bij de gemeenten waren ondergebracht, worden vanaf 2024 overgeheveld naar Noaberkracht. Kosten per jaar: € 17.000.
Veilige werkplekken
Er is extra structureel budget benodigd voor een aantal concrete aanpassingen in de fysieke huisvesting zoals alarmknoppen in de spreekkamers en overige aanpassingen. Hier horen ook abonnementen bij vandaar het structurele karakter. Kosten per jaar: € 10.000.
Coördinatie Privacy
Gemeenten zijn verplicht te voldoen aan de privacywet AVG (algemene Verordening Gegevensbescherming). Een van de verplichtingen is het aanstellen van een functionaris gegevensbescherming (FG). Voor de drie organisaties tezamen beschikken we over 0,3 FTE. Hoewel we hiermee strikt formeel voldoen aan de wet is dit ruim onvoldoende om de gegevens van alle drie de organisaties op een deugdelijke manier “te beschermen”. Uitbreiding met 0,7 fte naar een fulltimer is noodzakelijk. Kosten per jaar: € 70.000.
Verhogen digitale weerbaarheid
Door wettelijke wijzigingen moeten applicaties worden aangepast om te kunnen blijven voldoen aan het veilig werken met digitale middelen. Met deze aanpassingen zijn kosten gemoeid. Voor Noaberkracht betekent dit een niet te vermijden kostenpost in 2024 van € 25.000 die de komende jaren zal toegroeien naar een structureel bedrag van € 60.000.
Gefaseerd verhogen opleidingsbudget
De diverse problematieken die op gemeenten afkomen vragen een continue proces van bijscholen om de beste kwaliteit te kunnen leveren. Daarnaast zijn er bedrijfsonderdelen waar bijscholing verplicht is om vakbekwaam te blijven. Dit speelt bijvoorbeeld binnen delen van het sociaal domein en concern control. Om te kunnen blijven investeren in de wendbaarheid en vakbekwaamheid van onze ambtenaren, willen we stapsgewijs het opleidingsbudget verhogen naar een percentage van ongeveer 2% van de loonsom. Dit betekent dat we eerst een inhaalslag moeten maken en daarna het opleidingsbudget als autonome ontwikkeling laten meegroeien met de loonsom. Kosten: €150.000 in 2023, €200.000 in 2024 en vanaf 2025 structureel €250.000 per jaar.
Nieuwe CAO
De salarissen stijgen per 2 januari 2023 met eerst € 240 en daarna 2% per maand. Dit betekent een gemiddelde verhoging van 6,26% door de € 240 verhoging van de salarisbedragen met daarboven op de verhoging van 2%. Hierdoor is de gemiddelde verhoging 8,26%. Dit betekent een totale verhoging van de loonsom binnen Noaberkracht van ongeveer € 2,4 miljoen. In de bestaande begroting 2023 van Noaberkracht was rekening gehouden met de reguliere stijging als gevolg van Cao ontwikkelingen van € 400.000 (1,5%). Dit betekent dat een bedrag van € 2.105.213 wordt doorbelast aan de beide deelnemende gemeenten. Rekening houdend met de directe doorbelasting van Dorper Esch naar Dinkelland betekent dit de volgende verdeling naar de beide deelnemende gemeenten;
- Dinkelland € 1.203.288
- Tubbergen € 901.925
Knelpunten
Wet natuurbescherming Flora en Faunawet
Door wijzigingen in externe wet- en regelgeving (o.a. Wet natuurbescherming en Flora- en Faunawet) neemt de werkdruk op meerdere plekken in de organisatie toe. Kosten per jaar: € 20.000.
Kapverordening herplantplicht
Door het aanscherpen van de kapverordening in 2021 met betrekking tot de diameterverkleining van vergunningplichtige bomen is het aantal vergunningaanvragen gestegen. Daarnaast is het risico op illegale kap vergroot en moeten er meer herplantplannen worden gecontroleerd. Inmiddels blijkt dat dit met de huidige capaciteit onvoldoende mogelijk is. Om het handhavingsregime op peil te houden is naar verwachting extra capaciteit nodig. Uitgaande van 0,5 fte bedragen de kosten structureel 30.000 per jaar.
Ondersteunende en administratieve werkzaamheden ODT
Bij de start van de ODT zij een aantal coördineerde en ondersteunende taken bij Noaberkracht achtergebleven. Deze coördinerende rol is ingevuld. Het afgelopen jaar hebben we ook beeld gekregen van de (de impact van de) ondersteunende en administratieve taken. We zijn als dossierhouder veel tijd kwijt zijn met het aanleveren van dossiers en vergunningen voor de nieuwe Omgevingsvergunningen die worden aangevraagd en de toetsing van de bestaande vergunningen. Dit geldt zowel voor het aanleveren van dossiers aan de ODT als aan adviseurs. Dit alles vergt veel uitzoekwerk en een basiskennis van milieu is een voorwaarde. Daarnaast moeten we de gegeven up to date houden van de afgegeven Milieuvergunningen. Op dit moment is hier geen capaciteit voor. Kosten €35.000 per jaar.
Modernisering archiefwet
In deze nieuwe Archiefwet wordt ook opgenomen dat belangrijke informatie na 10 jaar wordt overgebracht naar een Archiefbewaarplaats. Nu is dat nog 20 jaar. Door de informatie na 10 jaar naar een archiefdienst te sturen, is deze beter toegankelijk voor gebruikers. Zowel online als in huis. Sommige informatie kan nog wel een bepaalde tijd afgeschermd zijn of alleen onder voorwaarden in te zien. Maar dit is alleen bij belangrijke redenen, zoals privacy of staatsveiligheid. Kosten per jaar: € 35.000.
Samenhangende objectenregistratie
Het stelsel van basisregistraties is in Nederland een belangrijke grondlegger voor de informatiehuishouding van de (digitale) overheid. Binnen dit stelsel is een belangrijke plek weggelegd voor de geo-basisregistraties, die informatie bevatten met een lokatiecomponent. Het gaat om de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG), topografie (BRT), grootschalige topografie (BGT), kadaster (BRK) en ondergrond (BRO). Voor de BAG, BGT en WOZ gaat het om creëren van samenhang en op termijn integratie. Deze basisregistraties worden door een veelheid aan bronhouders bijgehouden en door duizenden gebruikers in de hele samenleving (dus overheid, instellingen, bedrijfsleven en burgers) gebruikt.
De afzonderlijke geo-basisregistraties vormen vanaf hun ontstaan zelfstandige ‘data-eilanden’. Vanuit de praktijk van bronhouders en gebruikers van deze gegevens is meer samenhang tussen deze registraties gewenst. Dit maakt een efficiënte inwinning en bijhouding van gegevens mogelijk en bevordert integraal gebruik. In de digitale agenda van het Kabinet NLDIGIbeter en de data agenda van de overheid NL DIGITAAL wordt een integrale doorontwikkeling noodzakelijk geacht om de maatschappelijke vraagstukken (denk aan de energietransitie, woningbouwopgave, klimaatverandering etc.) optimaal te bedienen.
Voor Noaberkracht betekent dit dat we met de BAG-WOZ koppeling op de goede weg zijn. We hebben al voorgesorteerd op deze ontwikkelingen. Data op orde is de basis voor datagedreven werken. Wetgeving is dus in voorbereiding, maar er is een landelijke discussie ontstaan over de financiering. Een groot deel van de migratie en beheerlasten komen bij de gemeenten te liggen. Kosten € 200.000 incidenteel, die voor rekening komen van de beide gemeenten.
Organisatieontwikkeling
Datagedreven werken / BI
Elke gemeente is zelf verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van haar data. Om meer doelgericht, vollediger en adequaat beslissingen te nemen op alle niveaus is data gedreven werken noodzakelijk:
- De groeiende hoeveelheid data adequaat te verwerken
- Aan de hogere verwachting van de burger te voldoen
- Aan de veranderde wetgeving te voldoen zoals de privacywetgeving
- Informatie uit te wisselen tussen (keten)partners
Datagedreven werken, ook wel datagestuurd werken genoemd, is kortweg werken en beslissingen nemen op basis van data. Deze manier van werken wordt gebruikt om ontwikkelingen te voorspellen en er zo goed mogelijk op in te spelen. Datagedreven werken maakt het makkelijker om bedrijfsprocessen efficiënt in te richten. Business intelligence (BI) staat voor het verzamelen van gegevens binnen de eigen organisatie. Het kan omschreven worden als het proces van gegevens omzetten in informatie, dat vervolgens zou moeten leiden tot kennis en aanzetten tot adequate actie. Kosten €100.000 per jaar.
Overige mutaties
Extra salarislasten Dorper Esch tlv inhuurbudget Dinkelland
De salarislasten van medewerkers in dienst voor Dorper Esch zitten in Noaberkracht. Deze kosten worden één op één gedekt door een bijdrage van de gemeente Dinkelland. Dorper Esch heeft ook een flexibele schil in de vorm van een inhuurbudget. Dit budget zit in de gemeente Dinkelland. Wanneer er meer mensen in vaste dienst komen wordt dit verrekend met het inhuurbudget Dorper Esch in Dinkelland. Andersom als er minder mensen in vaste dienst zijn wordt het voordeel gestort in het inhuurubudget in Dinkelland. Omdat de kosten voor het vaste personeel Dorper Esch toegenomen zijn, wordt het budget voor de hogere kosten gedekt uit het inhuurbudget voor Dorper Esch in Dinkelland. Dit resulteert in een hogere gemeentelijke bijdrage vanuit Dinkelland aan Noaberkracht van €205.876.
ICT kosten 18 extra medewerkers
Er zijn 18 nieuwe (extra) medewerkers in dienst getreden bij Noaberkracht sinds maart 2022. Daardoor zijn er extra kosten voor telefonie en hard- en software:
- 18x smartphone € 7.200. Bij een afschrijving van 3 jaar zijn de afschrijvingslasten € 2.400 per jaar.
- 18x laptop € 16.700. Bij een afschrijving van 3 jaar zijn de afschrijvingslasten € 5.566 per jaar.
- 18x Mobiel abonnement, inlogtokens en licenties telefooncentrale: kosten per jaar € 3.230.
- 18x Diverse Software licenties: kosten per jaar € 14.570.
Totale kosten: € 25.766 per jaar.
Structureel begrotingssaldo
Terug naar navigatie - Structureel begrotingssaldoSTRUCTUREEL BEGROTINGSSALDO | ||||
---|---|---|---|---|
bedragen * €1.000 | ||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Totaal saldo | -3.287.355 | -3.220.886 | -3.360.446 | -3.431.048 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 200.000 | 0 | 0 | 0 |
Structureel begrotingssaldo | -3.087.355 | -3.220.886 | -3.360.446 | -3.431.048 |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenINCIDENTEEL BEGROTINGSSALDO | ||||
---|---|---|---|---|
bedragen * €1.000 | ||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Salarislasten trainees | -150.000 | |||
Werkbudget communicatie en samenlevingsgericht werken | -50.000 | |||
Sturingsfilosofie | -150.000 | |||
Strategie en innovatie | -100.000 | |||
Waarvan dekking reserve | 450.000 | |||
Samenhangende objectenregistratie | 200.000 | |||
Incidenteel begrotingssaldo | 200.000 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage
Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage
Terug naar navigatie - Meerjarenraming gemeentelijke bijdrageIn het verrekenmodel Tubbergen Dinkelland die in september 2012 door de beide gemeenteraden is vastgesteld, is als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdrage opgenomen:
- Dinkelland: 56,35%
- Tubbergen: 43,65%
In onderstaand overzicht zijn de bijdragen van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen aan Noaberkracht weergegeven:
MEERJARENRAMING GEMEENTELIJKE BIJDRAGE | |||||
---|---|---|---|---|---|
Rekening 2022 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | |
Dinkelland | 23.006.606 | 23.270.898 | 23.608.346 | 23.817.358 | |
Tubbergen | 17.116.313 | 17.318.980 | 17.583.392 | 17.734.775 | |
Stichting Participatie Noaberkracht | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | |
Totale baten | 0 | 40.145.919 | 40.612.878 | 41.214.738 | 41.575.133 |
Verklaring verschillen gemeentelijke bijdragen ten opzichte van de begroting 2023 | |||||
GEMEENTELIJKE BIJDRAGEN IN BEGROTING 2023 | |||||
Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |||
Dinkelland | 20.676.951 | 20.963.224 | 21.204.014 | ||
Tubbergen | 15.451.691 | 15.676.995 | 15.866.954 | ||
Stichting Participatie Noaberkracht | 23.000 | 23.000 | 23.000 | ||
Totale baten | 36.151.642 | 36.663.219 | 37.093.968 | ||
DINKELLAND | |||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2023 na bestemming saldo | 20.676.951 | 20.963.224 | 21.204.014 | ||
Hybride vergaderen raadszalen - onderhoud | 845 | 845 | 845 | ||
Onderhoud DIS 2.0 icm Suites SD (P-wet) | 1.931 | 1.931 | 1.931 | ||
Abonnementen jeugdwet & wmo | 21.244 | 21.244 | 21.244 | ||
Doorbelasting huurlasten gemeentewerf Ootmarsum | 74.157 | 75.622 | 77.143 | ||
Doorbelasting huurlasten werf Newtonstraat Tubbergen | 28.738 | 29.302 | 29.865 | ||
Bijdrage personele inzet wet inburgering | 58.848 | 58.848 | 58.848 | ||
Gazons maaien eigen beheer | 17.936 | 17.936 | 17.936 | ||
Gazons maaien eigen beheer | 38.013 | 38.013 | 38.013 | ||
Verhogen plafond ivm prijsstijging | 14.567 | 34.769 | 43.701 | ||
Prijsstijging verbruik gas | 3.945 | 3.945 | 3.945 | ||
Verhoging verzekeringspremies tractie | 8.227 | 8.227 | 8.227 | ||
iPads leerlingvolgsysteem DE | 550 | 550 | 550 | ||
Vermindering huurinkomsten gemeentewerf Tubbergen | -2.029 | -2.085 | -2.085 | ||
Gas toevoeging budget | 7.700 | 0 | 0 | ||
Abonnement licentie Duspot DL en TB | 3.854 | 3.854 | 3.854 | ||
Prijsstijging brandstof | 39.445 | 39.445 | 39.445 | ||
Bijdrage gemeenten stelpost wijkteams inzet procesmanager | 46.000 | 47.000 | 54.000 | ||
Lagere reiskosten DE naar Dinkelland | -500 | -500 | -500 | ||
Kosten Competensys jaarlijks onderhoud | 6.029 | 6.029 | 6.029 | ||
Hybride vergaderen raadszalen - kapitaallasten | 3.268 | 3.268 | 3.268 | ||
Indexatie vakliteratuur | 14.088 | 14.088 | 14.088 | ||
Totaal wijzigingen | 386.856 | 402.331 | 420.347 | ||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2024 voor bestemming saldo | 21.063.807 | 21.365.555 | 21.624.361 | ||
Lagere reiskosten Dorper Esch naar Dinkelland | -2.000 | -2.000 | -2.000 | ||
Dekking autonome ontwikkelingen | 296.965 | 333.592 | 373.037 | ||
Dekking organisatieontwikkeling | 56.350 | 56.350 | 56.350 | ||
Dekking knelpunten | 67.620 | 67.620 | 67.620 | ||
Cao ontwikkeling | 1.106.000 | 1.106.000 | 1.106.000 | ||
Extra cao mutatie | 59.288 | 97.905 | 137.102 | ||
Cao ontwikkeling - Dorper Esch | 38.000 | 38.000 | 38.000 | ||
Extra salarislasten Dorper Esch tlv Dinkelland | 207.876 | 207.876 | 207.876 | ||
Samenhangende objectenregistratie | 112.700 | ||||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2024 na bestemming saldo | 23.006.606 | 23.270.898 | 23.608.346 | ||
TUBBERGEN | |||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2023 na bestemming saldo | 15.451.691 | 15.676.995 | 15.866.954 | ||
Gazons maaien eigen beheer | 8.355 | 8.355 | 8.355 | ||
Verhogen plafond ivm prijsstijging | 11.284 | 26.933 | 33.852 | ||
Prijsstijging verbruik gas | 3.055 | 3.055 | 3.055 | ||
Vml budget bermen/sloten naar Tubbergen | -35.000 | -35.000 | -35.000 | ||
Verhoging verzekeringspremies tractie | 6.373 | 6.373 | 6.373 | ||
Vermindering huurinkomsten gemeentewerf Tubbergen | -1.571 | -1.615 | -1.615 | ||
Gas toevoeging budget | 10.800 | 0 | 0 | ||
Abonnement licentie Duspot DL en TB | 2.986 | 2.986 | 2.986 | ||
Prijsstijging brandstof | 30.555 | 30.555 | 30.555 | ||
Bijdrage gemeenten stelpost wijkteams inzet procesmanager | 35.000 | 35.000 | 40.000 | ||
Beeindiging detachering Geuke naar Tubbergen | 11.038 | 11.038 | 11.038 | ||
Kosten Competensys jaarlijks onderhoud | 4.671 | 4.671 | 4.671 | ||
Hybride vergaderen raadszalen - kapitaallasten | 2.532 | 2.532 | 2.532 | ||
Hybride vergaderen raadszalen - onderhoud | 655 | 655 | 655 | ||
Indexatie vakliteratuur | 10.912 | 10.912 | 10.912 | ||
Onderhoud DIS 2.0 icm Suites SD (P-wet) | 1.496 | 1.496 | 1.496 | ||
Abonnementen jeugdwet & wmo | 16.456 | 16.456 | 16.456 | ||
Doorbelasting huurlasten gemeentewerf Ootmarsum | 57.443 | 58.578 | 59.757 | ||
Doorbelasting huurlasten werf Newtonstraat Tubbergen | 22.262 | 22.698 | 23.135 | ||
Bijdrage personele inzet wet inburgering | 45.585 | 45.585 | 45.585 | ||
Dekking vanuit sociaal domein Tubbergen | 75.000 | 75.000 | 75.000 | ||
Gazons maaien eigen beheer | 29.445 | 29.445 | 29.445 | ||
Totaal wijzigingen | 349.332 | 355.708 | 369.243 | ||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2024 voor bestemming saldo | 15.801.023 | 16.032.703 | 16.236.197 | ||
Cao ontwikkeling | 856.000 | 856.000 | 856.000 | ||
Extra cao mutatie doorbelasten aan gemeenten | 45.925 | 75.839 | 106.202 | ||
Dekking autonome ontwikkelingen | 230.035 | 258.408 | 288.963 | ||
Dekking organisatieontwikkeling | 43.650 | 43.650 | 43.650 | ||
Dekking knelpunten | 52.380 | 52.380 | 52.380 | ||
Samenhangende objectenregistratie | 87.300 | ||||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2024 na bestemming saldo | 17.116.313 | 17.318.980 | 17.583.392 | ||
STICHTING PARTICIPATIE NOABERKRACHT | |||||
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2023 na bestemming saldo | 23.000 | 23.000 | 23.000 | ||
Totaal wijzigingen | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2024 voor bestemming saldo | 23.000 | 23.000 | 23.000 | ||
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2024 na bestemming saldo | 23.000 | 23.000 | 23.000 |