11. Financiële begroting

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Financiële begroting

Door vaststelling van deze begroting autoriseert het bestuur de bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht tot het doen van uitgaven voor realisatie van de programma’s.

(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten

(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten

Terug naar navigatie - (Financiële) uitgangs- en aandachtspunten

Ten aanzien van de programma’s en paragrafen worden de volgende onderdelen zo mogelijk SMART omschreven. De ontwikkelingen en gevolgen voor de diverse bedrijfsvoeringsonderdelen in beeld brengen, analyseren en de kosten becijferen conform onderstaande richtlijnen:

 

1. NIEUW BELEID (autonoom)

De ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering zijn beschreven en  waar nodig onderbouwd.

Deze kosten worden afzonderlijk aangeleverd.

 

2. NIEUW BELEID (vanuit de gemeenten)

Initiatieven vanuit de gemeenten waarvoor de opdracht bij Noaberkracht wordt neergelegd worden apart benoemd en becijferd.

 

3. BESTAAND BELEID

De afwijkingen op het bestaande beleid worden onderbouwd met factoren die hieraan ten grondslag liggen. De financiële gevolgen worden apart in beeld gebracht.

 

4. (vervangings)INVESTERINGEN

Bij de investeringen zijn de uitgangspunten uit de Financiële verordening met afschrijvingstabel toegepast.

 

5. LOON- EN PRIJSSTIJGINGEN

Als kostenstijging wordt voor de gevoelige kostenonderdelen met onderstaande procentuele verhoging rekening gehouden. In de (meerjaren)gemeentebegrotingen is hiermee ook reeds rekening gehouden.

  • Loonstijging : meerjarig 1,5%
  • Prijsstijging  : meerjarig 1,5%

Overzicht baten en lasten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
OVERZICHT BATEN EN LASTEN
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Programma bedrijfsvoering -40.145.919 -40.612.878 -41.214.738 -41.575.133
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 40.145.919 40.612.878 41.214.738 41.575.133
Totaal 0 0 0 0
OVERZICHT BATEN EN LASTEN EXCL. MUTATIES RESERVES
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Programma bedrijfsvoering -40.095.919 -40.612.878 -41.214.738 -41.575.133
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 40.145.919 40.612.878 41.214.738 41.575.133
Totaal 50.000 0 0 0
Mutaties reserves -50.000 0 0
Resultaat 0 0 0 0

Overzicht programmavelden en algemene middelen

Overzicht programmavelden en algemene middelen

Terug naar navigatie - Overzicht programmavelden en algemene middelen
PERSONEEL
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 2.901.789 2.606.486 2.527.486 2.311.486
Lasten -37.024.603 -37.210.408 -37.693.717 -37.812.261
Saldo baten en lasten -34.122.814 -34.603.922 -35.166.231 -35.500.775
HUISVESTING
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten € 31.329 € 31.329 € 31.329 € 31.329
Lasten € -774.151 € -759.151 € -762.851 € -762.851
Saldo baten en lasten € -742.822 € -727.822 € -731.522 € -731.522
ICT
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 2.461 2.461 2.461 2.461
Lasten -3.431.317 -3.446.317 -3.466.317 -3.466.317
Saldo baten en lasten -3.428.856 -3.443.856 -3.463.856 -3.463.856
TRACTIE
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 0 0 0 0
Lasten -1.326.680 -1.362.531 -1.378.382 -1.404.233
Saldo baten en lasten -1.326.680 -1.362.531 -1.378.382 -1.404.233
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 2.700 2.700 2.700 2.700
Lasten -477.447 -477.447 -477.447 -477.447
Saldo baten en lasten -474.747 -474.747 -474.747 -474.747
PROJECTEN
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 0 0 0 0
Lasten 0 0 0 0
Saldo baten en lasten 0 0 0 0
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 2.938.279 2.642.976 2.563.976 2.347.976
Lasten -43.034.198 -43.255.854 -43.778.714 -43.923.109
Saldo baten en lasten -40.095.919 -40.612.878 -41.214.738 -41.575.133
MUTATIES RESERVES
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Toevoegingen aan exploitatie 150.000
Onttrekkingen aan exploitatie -200.000
Saldo baten en lasten -50.000 0 0 0
TOTAAL INCLUSIEF MUTATIES RESERVES
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 3.088.279 2.642.976 2.563.976 2.347.976
Lasten -43.234.198 -43.255.854 -43.778.714 -43.923.109
Saldo baten en lasten -40.145.919 -40.612.878 -41.214.738 -41.575.133
TOTAAL ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Bijdrage gemeente Dinkelland 23.006.606 23.270.898 23.608.346 23.817.358
Bijdrage gemeente Tubbergen 17.116.313 17.318.980 17.583.392 17.734.775
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht 23.000 23.000 23.000 23.000
Totale baten 40.145.919 40.612.878 41.214.738 41.575.133
TOTAAL BATEN EN LASTEN
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Baten 43.234.198 43.255.854 43.778.714 43.923.109
Lasten -43.234.198 -43.255.854 -43.778.714 -43.923.109
Saldo baten en lasten 0 0 0 0

Begrotingssaldo

Begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Begrotingssaldo

Bij het opstellen van de begroting 2024 hebben er een aantal mutaties op de budgetten plaatsgevonden. De tabellen die gepresenteerd zijn bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering bevatten de cijfers inclusief deze mutaties.

 

In onderstaande tabel is eerst het begrotingssaldo voor bestemming gepresenteerd. Hierin komt het saldo voor bestemming naar voren. Daarna is weergegeven waardoor dit saldo veroorzaakt wordt en hoe dit saldo dan gedekt wordt. Tot slot is het begrotingssaldo na bestemming weergegeven. In dit begrotingssaldo zijn de mutaties en de aangegeven dekking verwerkt. De cijfers in deze tabel sluiten dan ook aan bij de cijfers in de tabellen bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering.

BEGROTINGSSALDO VOOR BESTEMMING
Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Gemeente Dinkelland 20.819.216 19.504.585 20.951.107 21.365.555 21.624.361 21.793.589
Gemeente Tubbergen 15.616.304 14.466.614 15.713.723 16.032.703 16.236.197 16.356.762
Stichting Participatie Noaberkracht 34.169 23.000 23.000 23.000 23.000 23.000
Saldo gemeentelijke bijdragen 36.469.689 33.994.199 36.687.830 37.421.258 37.883.558 38.173.351
Saldo baten en lasten -35.482.721 -34.039.697 -39.975.185 -40.642.144 -41.244.004 -41.604.399
Saldo gemeentelijke bijdragen 36.469.689 33.706.337 36.687.830 37.421.258 37.883.558 38.173.351
Saldo resultaat voor bestemming 986.968 -333.360 -3.287.355 -3.220.886 -3.360.446 -3.431.048
VERWERKTE MUTATIES
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Autonome ontwikkelingen
Loon- en prijsaanpassingen hard- en software 150.000 150.000 150.000 150.000
Uitbreiding salarisadministatie 80.000 80.000 80.000 80.000
Investeringen ICT en veilige werkplekken 52.000 52.000 52.000 52.000
Coördinatie Privacy en verhogen digitale weerbaarheid 95.000 110.000 130.000 130.000
Gefaseerd verhogen opleidingsbudget 150.000 200.000 250.000 250.000
Nieuwe CAO 2.105.213 2.173.744 2.243.304 2.313.906
Knelpunten
Wet natuurbescherming Flora en Faunawet 20.000 20.000 20.000 20.000
Kapverordening herplantplicht 30.000 30.000 30.000 30.000
Ondersteunende en administratieve werkzaamheden ODT 35.000 35.000 35.000 35.000
Modernisering archiefwet 35.000 35.000 35.000 35.000
Samenhangende objectenregistratie 200.000
Organisatieontwikkeling
Datagedreven werken / BI 100.000 100.000 100.000 100.000
Overige mutaties
Extra salarislasten Dorper Esch tlv inhuurbudget Dinkelland 205.876 205.876 205.876 205.876
ICT kosten 18 extra medewerkers 25.766 25.766 25.766 25.766
Overige kleine verschillen 3.500 3.500 3.500 3.500
Totaal 3.287.355 3.220.886 3.360.446 3.431.048
VERWERKTE DEKKING
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Doorberekening aan gemeenten (autonoom, knelpunten, organisatieontwikkeling en salarislasten Dorper Esch) 3.258.089 3.191.620 3.331.180 3.401.782
Flexibele schil Noaberkracht (overige mutaties) 29.266 29.266 29.266 29.266
Totaal 3.287.355 3.220.886 3.360.446 3.431.048
BEGROTINGSSALDO NA BESTEMMING
Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Gemeente Dinkelland 20.819.216 19.519.496 23.006.606 23.270.898 23.608.346 23.817.358
Gemeente Tubbergen 15.616.304 14.478.163 17.116.313 17.318.980 17.583.392 17.734.775
Stichting Participatie Noaberkracht 34.169 23.000 23.000 23.000 23.000 23.000
Saldo gemeentelijke bijdragen 36.469.689 34.020.659 40.145.919 40.612.878 41.214.738 41.575.133
Saldo baten en lasten -35.482.721 -34.020.659 -40.145.919 -40.612.878 -41.214.738 -41.575.133
Saldo gemeentelijke bijdragen 36.469.689 34.020.659 40.145.919 40.612.878 41.214.738 41.575.133
Saldo resultaat na bestemming 986.968 0 0 0 0 0

Toelichting op verklaring en dekking

Autonome ontwikkelingen

Loon- en prijsaanpassingen hard- en software

We houden rekening met de indexering van de jaarlijkse kosten voor onderhoud van hard- en software. Verschillende leveranciers hebben al aangekondigd de CBS Index (8-10%) te hanteren. In de begroting 2023 is reeds rekening gehouden met een structurele verhoging van € 40.000. Dit blijkt gezien de verschillende indexcijfers onvoldoende. Daarom vindt vanaf het jaar 2023 een structurele verhoging van de verschillende budgetten plaats van € 100.000. Voor het jaar 2024 komt daar nog een bedrag van € 50.000 bovenop. Deze autonome meerkosten gaan we betrekken bij de stelpostenprijscompensatie in de beide gemeenten.

 

Uitbreiding salarisadministratie

Het aantal medewerkers dat door de salarisadministratie moet worden bediend is van 591 personen in januari 2020 gegroeid naar 687 personen per januari 2023.  Deze groei is formatief niet gecompenseerd bij de salarisadministratie. Daarnaast neemt, in de huidige arbeidsmarkt, het aantal mutaties door in- en uitdiensttredingen en ook interne mobiliteit, fors toe met gevolgen voor de inzet van Salarisadministratie. Tot slot is er de laatste jaren vaak sprake van Cao’s met een 1 jarige looptijd waardoor elk jaar opnieuw alle hernieuwde regelingen in het salarissysteem moeten worden verwerkt en uitgelegd aan medewerkers. Al dit, samen met een toenemende complexiteit van de uit te voeren regelingen maakt een formatieve uitbreiding met 1 fte noodzakelijk en onvermijdelijk. Kosten per jaar: € 80.000.

 

Investeringen ICT

Bovenop de reguliere vervangingen vinden een aantal autonome ontwikkelingen plaats die ook gevolgen hebben voor de hard- en software. Hierbij moet allereerst gedacht worden aan de groei van het personeelsbestand (en dus ook de licenties) maar ook aan de aanschaf van extra software om bijvoorbeeld identiteitsbewijzen van migranten te kunnen controleren op echtheid.  Een structurele verhoging van de verschillende ICT budgetten met € 25.000 per jaar.


VIS 2 (onderdeel investringen ICT)

Het betreft hier een casemanagementtool, die ondersteuning biedt aan veiligheidshuizen, GGD en wijkteams/consulententeams van gemeenten (vangnetteams). In Twente nemen alle 14 gemeenten, veiligheidsregio Twente en SamenTwente deel aan dit informatiesysteem. Op dit moment gebruikt Noaberkracht intensief de modules voor het terugdringen van huiselijk geweld (Code Rood), TOP-X lijstwerk en de registratie van het tijdelijk huisverbod (THV). Top-X is een lijst van namen van personen en/of groepen, die overlast en/of criminaliteit veroorzaken. 
 
Doordat de huidige leverancier per 2024 stopt met VIS2 heeft er in 2022 een aanbestedingsprocedure plaatsgevonden. Inmiddels is het nieuwe systeem aangeschaft voor de bovengenoemde 16 Twentse deelnemers en wordt dit jaar (2023) geïnstalleerd. Per 1 januari 2024 neemt Noaberkracht de nieuwe applicatie voor VIS2 in gebruik. Dit is ter vervanging van de applicatie van Topicus. De onderhoudsgelden, die tot dusver bij de gemeenten waren ondergebracht, worden vanaf 2024 overgeheveld naar Noaberkracht. Kosten per jaar: € 17.000.

 

Veilige werkplekken

Er is extra structureel  budget benodigd voor een aantal concrete aanpassingen in de fysieke huisvesting zoals alarmknoppen in de spreekkamers en overige aanpassingen. Hier horen ook abonnementen bij vandaar het structurele karakter.  Kosten per jaar: € 10.000.

 

Coördinatie Privacy 

Gemeenten zijn verplicht te voldoen aan de privacywet AVG (algemene Verordening Gegevensbescherming). Een van de verplichtingen is het aanstellen van een functionaris gegevensbescherming (FG). Voor de drie organisaties tezamen beschikken we over 0,3 FTE. Hoewel we hiermee strikt formeel voldoen aan de wet is dit ruim onvoldoende om de gegevens van alle drie de organisaties op een deugdelijke manier “te beschermen”. Uitbreiding met 0,7 fte naar een fulltimer is noodzakelijk. Kosten per jaar: € 70.000.

 

Verhogen digitale weerbaarheid

Door wettelijke wijzigingen moeten applicaties worden aangepast om te kunnen blijven voldoen aan het veilig werken met digitale middelen. Met deze aanpassingen zijn kosten gemoeid. Voor Noaberkracht betekent dit een niet te vermijden kostenpost in 2024 van € 25.000 die de komende jaren zal toegroeien naar een structureel bedrag van € 60.000.

 

Gefaseerd verhogen opleidingsbudget

De diverse problematieken die op gemeenten afkomen vragen een continue proces van bijscholen om de beste kwaliteit te kunnen leveren. Daarnaast zijn er bedrijfsonderdelen waar bijscholing verplicht is om vakbekwaam te blijven. Dit speelt bijvoorbeeld binnen delen van het sociaal domein en concern control. Om te kunnen blijven investeren in de wendbaarheid en vakbekwaamheid van onze ambtenaren, willen we stapsgewijs het opleidingsbudget verhogen naar een percentage van ongeveer 2% van de loonsom. Dit betekent dat we eerst een inhaalslag moeten maken en daarna het opleidingsbudget als autonome ontwikkeling laten meegroeien met de loonsom. Kosten: €150.000 in 2023, €200.000 in 2024 en vanaf 2025 structureel €250.000 per jaar.

 

Nieuwe CAO

De salarissen stijgen per 2 januari 2023 met eerst € 240 en daarna 2% per maand. Dit betekent een gemiddelde verhoging van 6,26% door de € 240 verhoging van de salarisbedragen met daarboven op de verhoging van 2%. Hierdoor is de gemiddelde verhoging 8,26%. Dit betekent een totale verhoging van de loonsom binnen Noaberkracht van ongeveer € 2,4 miljoen. In de bestaande begroting 2023 van Noaberkracht was rekening gehouden met de reguliere stijging als gevolg van Cao ontwikkelingen van € 400.000 (1,5%). Dit betekent dat een bedrag van € 2.105.213 wordt doorbelast aan de beide deelnemende gemeenten. Rekening houdend met de directe doorbelasting van Dorper Esch naar Dinkelland betekent dit de volgende verdeling naar de beide deelnemende gemeenten;

  • Dinkelland € 1.203.288
  • Tubbergen € 901.925

 

Knelpunten

Wet natuurbescherming Flora en Faunawet

Door wijzigingen in externe wet- en regelgeving (o.a. Wet natuurbescherming en Flora- en Faunawet)  neemt de werkdruk op meerdere plekken in de organisatie toe. Kosten per jaar: € 20.000.

 

Kapverordening herplantplicht

Door het aanscherpen van de kapverordening in 2021 met betrekking tot de diameterverkleining van vergunningplichtige bomen is het aantal vergunningaanvragen gestegen. Daarnaast is het risico op illegale kap vergroot en moeten er meer herplantplannen worden gecontroleerd. Inmiddels blijkt dat dit  met de huidige capaciteit onvoldoende mogelijk is. Om het handhavingsregime op peil te houden is naar verwachting extra capaciteit nodig. Uitgaande van 0,5 fte bedragen de kosten structureel 30.000 per jaar.

 

Ondersteunende en administratieve werkzaamheden ODT

Bij de start van de ODT zij een aantal coördineerde en ondersteunende taken bij Noaberkracht achtergebleven. Deze coördinerende rol is ingevuld. Het afgelopen jaar hebben we ook beeld gekregen van de (de impact van de) ondersteunende en administratieve taken. We zijn als dossierhouder veel tijd kwijt zijn met het aanleveren van dossiers en vergunningen voor de nieuwe  Omgevingsvergunningen die worden aangevraagd en de toetsing van de bestaande vergunningen. Dit geldt zowel voor het aanleveren van dossiers aan de ODT als aan adviseurs. Dit alles vergt veel uitzoekwerk en een basiskennis van milieu is een voorwaarde. Daarnaast moeten we de gegeven up to date houden van de afgegeven Milieuvergunningen. Op dit moment is hier geen capaciteit voor. Kosten €35.000 per jaar.

 

Modernisering archiefwet

In deze nieuwe Archiefwet wordt ook opgenomen dat belangrijke informatie na 10 jaar wordt overgebracht naar een Archiefbewaarplaats. Nu is dat nog 20 jaar. Door de informatie na 10 jaar naar een archiefdienst te sturen, is deze beter toegankelijk voor gebruikers. Zowel online als in huis. Sommige informatie kan nog wel een bepaalde tijd afgeschermd zijn of alleen onder voorwaarden in te zien. Maar dit is alleen bij belangrijke redenen, zoals privacy of staatsveiligheid. Kosten per jaar: € 35.000.

 

Samenhangende objectenregistratie

Het stelsel van basisregistraties is in Nederland een belangrijke grondlegger voor de informatiehuishouding van de (digitale) overheid. Binnen dit stelsel is een belangrijke plek weggelegd voor de geo-basisregistraties, die informatie bevatten met een lokatiecomponent. Het gaat om de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG), topografie (BRT), grootschalige topografie (BGT), kadaster (BRK) en ondergrond (BRO). Voor de BAG, BGT en WOZ gaat het om creëren van samenhang en op termijn integratie. Deze basisregistraties worden door een veelheid aan bronhouders bijgehouden en door duizenden gebruikers in de hele samenleving (dus overheid, instellingen, bedrijfsleven en burgers) gebruikt. 

 


De afzonderlijke geo-basisregistraties vormen vanaf hun ontstaan zelfstandige ‘data-eilanden’. Vanuit de praktijk van bronhouders en gebruikers van deze gegevens is meer samenhang tussen deze registraties gewenst. Dit maakt een efficiënte inwinning en bijhouding van gegevens mogelijk en bevordert integraal gebruik. In de digitale agenda van het Kabinet NLDIGIbeter en de data agenda van de overheid NL DIGITAAL wordt een integrale doorontwikkeling noodzakelijk geacht om de maatschappelijke vraagstukken (denk aan de energietransitie, woningbouwopgave, klimaatverandering etc.) optimaal te bedienen.

 


Voor Noaberkracht betekent dit dat we met de BAG-WOZ koppeling op de goede weg zijn. We hebben al voorgesorteerd op deze ontwikkelingen. Data op orde is de basis voor datagedreven werken. Wetgeving is dus in voorbereiding, maar er is een landelijke discussie ontstaan over de financiering. Een groot deel van de migratie en beheerlasten komen bij de gemeenten te liggen. Kosten  € 200.000 incidenteel, die voor rekening komen van de beide gemeenten.  

 

Organisatieontwikkeling

Datagedreven werken / BI

Elke gemeente is zelf verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van haar data. Om meer doelgericht, vollediger en adequaat beslissingen te nemen op alle niveaus is data gedreven werken noodzakelijk:

  • De groeiende hoeveelheid data adequaat te verwerken
  • Aan de hogere verwachting van de burger te voldoen
  • Aan de veranderde wetgeving te voldoen zoals de privacywetgeving
  • Informatie uit te wisselen tussen (keten)partners 

 

Datagedreven werken, ook wel datagestuurd werken genoemd, is kortweg werken en beslissingen nemen op basis van data. Deze manier van werken wordt gebruikt om ontwikkelingen te voorspellen en er zo goed mogelijk op in te spelen. Datagedreven werken maakt het makkelijker om bedrijfsprocessen efficiënt in te richten. Business intelligence (BI) staat voor het verzamelen van gegevens binnen de eigen organisatie. Het kan omschreven worden als het proces van gegevens omzetten in informatie, dat vervolgens zou moeten leiden tot kennis en aanzetten tot adequate actie.  Kosten €100.000 per jaar.

 

Overige mutaties

Extra salarislasten Dorper Esch tlv inhuurbudget Dinkelland

De salarislasten van medewerkers in dienst voor Dorper Esch zitten in Noaberkracht. Deze kosten worden één op één gedekt door een bijdrage van de gemeente Dinkelland. Dorper Esch heeft ook een flexibele schil in de vorm van een inhuurbudget. Dit budget zit in de gemeente Dinkelland. Wanneer er meer mensen in vaste dienst komen wordt dit verrekend met het inhuurbudget Dorper Esch in Dinkelland. Andersom als er minder mensen in vaste dienst zijn wordt het voordeel gestort in het inhuurubudget in Dinkelland. Omdat de kosten voor het vaste personeel Dorper Esch toegenomen zijn, wordt het budget voor de hogere kosten gedekt uit het inhuurbudget voor Dorper Esch in Dinkelland. Dit resulteert in een hogere gemeentelijke bijdrage vanuit Dinkelland aan Noaberkracht van €205.876.

 

ICT kosten 18 extra medewerkers

Er zijn 18 nieuwe (extra) medewerkers in dienst getreden bij Noaberkracht sinds maart 2022. Daardoor zijn er extra kosten voor telefonie en hard- en software:

  • 18x smartphone € 7.200. Bij een afschrijving van 3 jaar zijn de afschrijvingslasten € 2.400 per jaar. 
  • 18x laptop € 16.700. Bij een afschrijving van 3 jaar zijn de afschrijvingslasten € 5.566 per jaar.
  • 18x Mobiel abonnement, inlogtokens en licenties telefooncentrale: kosten per jaar € 3.230.
  • 18x Diverse Software licenties: kosten per jaar € 14.570. 

Totale kosten: € 25.766 per jaar. 

Structureel begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Structureel begrotingssaldo
STRUCTUREEL BEGROTINGSSALDO
bedragen * €1.000
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Totaal saldo -3.287.355 -3.220.886 -3.360.446 -3.431.048
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 200.000 0 0 0
Structureel begrotingssaldo -3.087.355 -3.220.886 -3.360.446 -3.431.048

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten
INCIDENTEEL BEGROTINGSSALDO
bedragen * €1.000
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Salarislasten trainees -150.000
Werkbudget communicatie en samenlevingsgericht werken -50.000
Sturingsfilosofie -150.000
Strategie en innovatie -100.000
Waarvan dekking reserve 450.000
Samenhangende objectenregistratie 200.000
Incidenteel begrotingssaldo 200.000 0 0 0

Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage

Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage

Terug naar navigatie - Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage

In het verrekenmodel Tubbergen Dinkelland die in september 2012 door de beide gemeenteraden is vastgesteld, is als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdrage opgenomen:

  • Dinkelland:                56,35%
  • Tubbergen:                43,65%

 

In onderstaand overzicht zijn de bijdragen van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen aan Noaberkracht weergegeven:

MEERJARENRAMING GEMEENTELIJKE BIJDRAGE
Rekening 2022 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Dinkelland 23.006.606 23.270.898 23.608.346 23.817.358
Tubbergen 17.116.313 17.318.980 17.583.392 17.734.775
Stichting Participatie Noaberkracht 23.000 23.000 23.000 23.000
Totale baten 0 40.145.919 40.612.878 41.214.738 41.575.133
Verklaring verschillen gemeentelijke bijdragen ten opzichte van de begroting 2023
GEMEENTELIJKE BIJDRAGEN IN BEGROTING 2023
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Dinkelland 20.676.951 20.963.224 21.204.014
Tubbergen 15.451.691 15.676.995 15.866.954
Stichting Participatie Noaberkracht 23.000 23.000 23.000
Totale baten 36.151.642 36.663.219 37.093.968
DINKELLAND
Omschrijving 2024 2025 2026
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2023 na bestemming saldo 20.676.951 20.963.224 21.204.014
Hybride vergaderen raadszalen - onderhoud 845 845 845
Onderhoud DIS 2.0 icm Suites SD (P-wet) 1.931 1.931 1.931
Abonnementen jeugdwet & wmo 21.244 21.244 21.244
Doorbelasting huurlasten gemeentewerf Ootmarsum 74.157 75.622 77.143
Doorbelasting huurlasten werf Newtonstraat Tubbergen 28.738 29.302 29.865
Bijdrage personele inzet wet inburgering 58.848 58.848 58.848
Gazons maaien eigen beheer 17.936 17.936 17.936
Gazons maaien eigen beheer 38.013 38.013 38.013
Verhogen plafond ivm prijsstijging 14.567 34.769 43.701
Prijsstijging verbruik gas 3.945 3.945 3.945
Verhoging verzekeringspremies tractie 8.227 8.227 8.227
iPads leerlingvolgsysteem DE 550 550 550
Vermindering huurinkomsten gemeentewerf Tubbergen -2.029 -2.085 -2.085
Gas toevoeging budget 7.700 0 0
Abonnement licentie Duspot DL en TB 3.854 3.854 3.854
Prijsstijging brandstof 39.445 39.445 39.445
Bijdrage gemeenten stelpost wijkteams inzet procesmanager 46.000 47.000 54.000
Lagere reiskosten DE naar Dinkelland -500 -500 -500
Kosten Competensys jaarlijks onderhoud 6.029 6.029 6.029
Hybride vergaderen raadszalen - kapitaallasten 3.268 3.268 3.268
Indexatie vakliteratuur 14.088 14.088 14.088
Totaal wijzigingen 386.856 402.331 420.347
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2024 voor bestemming saldo 21.063.807 21.365.555 21.624.361
Lagere reiskosten Dorper Esch naar Dinkelland -2.000 -2.000 -2.000
Dekking autonome ontwikkelingen 296.965 333.592 373.037
Dekking organisatieontwikkeling 56.350 56.350 56.350
Dekking knelpunten 67.620 67.620 67.620
Cao ontwikkeling 1.106.000 1.106.000 1.106.000
Extra cao mutatie 59.288 97.905 137.102
Cao ontwikkeling - Dorper Esch 38.000 38.000 38.000
Extra salarislasten Dorper Esch tlv Dinkelland 207.876 207.876 207.876
Samenhangende objectenregistratie 112.700
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2024 na bestemming saldo 23.006.606 23.270.898 23.608.346
TUBBERGEN
Omschrijving 2024 2025 2026
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2023 na bestemming saldo 15.451.691 15.676.995 15.866.954
Gazons maaien eigen beheer 8.355 8.355 8.355
Verhogen plafond ivm prijsstijging 11.284 26.933 33.852
Prijsstijging verbruik gas 3.055 3.055 3.055
Vml budget bermen/sloten naar Tubbergen -35.000 -35.000 -35.000
Verhoging verzekeringspremies tractie 6.373 6.373 6.373
Vermindering huurinkomsten gemeentewerf Tubbergen -1.571 -1.615 -1.615
Gas toevoeging budget 10.800 0 0
Abonnement licentie Duspot DL en TB 2.986 2.986 2.986
Prijsstijging brandstof 30.555 30.555 30.555
Bijdrage gemeenten stelpost wijkteams inzet procesmanager 35.000 35.000 40.000
Beeindiging detachering Geuke naar Tubbergen 11.038 11.038 11.038
Kosten Competensys jaarlijks onderhoud 4.671 4.671 4.671
Hybride vergaderen raadszalen - kapitaallasten 2.532 2.532 2.532
Hybride vergaderen raadszalen - onderhoud 655 655 655
Indexatie vakliteratuur 10.912 10.912 10.912
Onderhoud DIS 2.0 icm Suites SD (P-wet) 1.496 1.496 1.496
Abonnementen jeugdwet & wmo 16.456 16.456 16.456
Doorbelasting huurlasten gemeentewerf Ootmarsum 57.443 58.578 59.757
Doorbelasting huurlasten werf Newtonstraat Tubbergen 22.262 22.698 23.135
Bijdrage personele inzet wet inburgering 45.585 45.585 45.585
Dekking vanuit sociaal domein Tubbergen 75.000 75.000 75.000
Gazons maaien eigen beheer 29.445 29.445 29.445
Totaal wijzigingen 349.332 355.708 369.243
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2024 voor bestemming saldo 15.801.023 16.032.703 16.236.197
Cao ontwikkeling 856.000 856.000 856.000
Extra cao mutatie doorbelasten aan gemeenten 45.925 75.839 106.202
Dekking autonome ontwikkelingen 230.035 258.408 288.963
Dekking organisatieontwikkeling 43.650 43.650 43.650
Dekking knelpunten 52.380 52.380 52.380
Samenhangende objectenregistratie 87.300
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2024 na bestemming saldo 17.116.313 17.318.980 17.583.392
STICHTING PARTICIPATIE NOABERKRACHT
Omschrijving 2024 2025 2026
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2023 na bestemming saldo 23.000 23.000 23.000
Totaal wijzigingen 0 0 0
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2024 voor bestemming saldo 23.000 23.000 23.000
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2024 na bestemming saldo 23.000 23.000 23.000