1. Inleiding

Inleiding en aanleiding begroting 2024

Terug naar navigatie - Inleiding en aanleiding begroting 2024

Naast het verwerken van een aantal reguliere en autonome ontwikkelingen zijn er twee ontwikkelingen  die we  in deze inleiding specifiek willen benoemen:

  • Organisatieontwikkeling
  • Onderhoud aan Noaberkracht
  • Doorwerking CAO gemeenteambtenaren 2023

 

Organisatieontwikkeling

In het college- en coalitieakkoord van Dinkelland en Tubbergen is uitvoerig stilgestaan bij een sterke en toekomstbestendige ambtelijke organisatie Noaberkracht. Naar aanleiding hiervan hebben de gemeenteraden in beide gemeentebegrotingen 2023 geld beschikbaar gesteld voor organisatieontwikkeling. Met dit geld kan Noaberkracht aan de slag om een plan organisatieontwikkeling 2022-2026 te maken en uit te voeren. Inmiddels is het plan organisatieontwikkeling 2022-2026 gereed en verwerkt in de begroting 2023 en 2024. Dit plan vindt u als het programma organisatieontwikkeling in hoofdstuk 5 van deze begroting. Alle ambities van Noaberkracht zijn gebundeld in het programma organisatieontwikkeling. Het plan organisatieontwikkeling is ambitieus en noodzakelijk om de organisatie fit te houden voor de toekomst. in navolging van de begroting 2023 worden ook in de begroting 2024 weer verdere stappen gezet in het kader van organisatieontwikkeling .

 

Onderhoud aan Noaberkracht

Het is de afgelopen tijd gebleken dat er sprake is van  disbalans in de span of attention (aandacht voor medewerkers) en control van het management. Daarnaast hebben we met het vaststellen van het college- en coalitieakkoord en het vaststellen van de begroting eveneens een opdracht om de strategische capaciteit van onze organisatie te versterken. Dit heeft geleid tot een nadere analyse en een onderhoudsronde in het voorjaar van 2023.

 

Organisatieonderdelen in het kort

Het huidige organisatieonderdeel Sociaal domein wordt opgedeeld in een organisatieonderdeel Sociaal waarin de niet vrij toegankelijke voorzieningen een plek krijgen en een organisatieonderdeel Samenleving met daarin de vrij toegankelijke voorzieningen. De teams Vastgoed & Grondzaken en Bedrijvigheid & Buitengebied uit het organisatieonderdeel Fysieke Leefomgeving worden deels samengevoegd met het team Maatschappelijke voorzieningen en zorg dat zich bezighoudt met vrij toegankelijke voorzieningen in het nieuwe organisatieonderdeel Samenleving.

  • De teams die ondersteuning bieden aan zowel het organisatieonderdeel Sociaal als Samenleving worden ondergebracht in het organisatieonderdeel Samenleving.
  • Het team APV en Bijzondere wetten verhuist in zijn geheel van het organisatieonderdeel Publieke dienstverlening naar het organisatieonderdeel Fysieke Leefomgeving.
  • Door het beschikbaar stellen van middelen kunnen we investeren in de strategische capaciteit van Noaberkracht. Deze extra strategische capaciteit wordt samen met het programmabureau en het team Concern Control ondergebracht in een nieuw organisatieonderdeel Strategie, Programma & Control.
  • Er wordt tijdelijk een nieuw organisatieonderdeel Migratieketen ingericht. In korte tijd hebben we met veel ontwikkelingen te maken gekregen op migratievlak. Door dit onder te brengen in een apart organisatieonderdeel verwachten we adequater te kunnen inspelen op de problematiek en ambities.

 

 

Doorwerking Cao gemeenteambtenaren 2023

Op 21 februari 2023 is een principeakkoord voor de Cao Gemeenten gesloten. Deze nieuwe Cao loopt van 2 januari 2023 tot en met 1 januari 2024. Het akkoord wordt definitief na de ledenraadplegingen van de afzonderlijke partijen en bekrachtiging door de afzonderlijke besturen. De salarissen stijgen per 2 januari 2023 met eerst € 240 en daarna 2% per maand. Dit betekent een gemiddelde verhoging van 6,26% door de € 240 verhoging van de salarisbedragen met daarboven op de verhoging van 2%. Hierdoor is de gemiddelde verhoging 8,26%. Dit betekent een totale verhoging van de loonsom binnen Noaberkracht van ongeveer € 2,4 miljoen. In de bestaande begroting 2023 van Noaberkracht was rekening gehouden met de reguliere stijging als gevolg van Cao ontwikkelingen van € 400.000 (1,5%). Dit betekent dat een bedrag van € 2 miljoen wordt doorbelast aan de beide deelnemende gemeenten. Rekening houdend met de directe doorbelasting van Dorper Esch naar Dinkelland betekent dit de volgende verdeling naar de beide deelnemende gemeenten;

  • Dinkelland € 1.144.000
  • Tubbergen € 856.000

 

Binnen de beide gemeenten bestaan stelposten voor looncompensatie van waaruit deze hogere lasten gedekt kunnen worden. Daarnaast is het ook zo dat een deel van deze hogere salarislasten worden doorbelast naar projecten en activiteiten waar inkomsten tegenover staan

Opbouw begroting

Terug naar navigatie - Opbouw begroting

De begroting 2024 van Noaberkracht is als volgt opgebouwd:

 

Enerzijds, is er de basisbegroting, waaronder het programma bedrijfsvoering. Het betreft hier activiteiten die uitgevoerd worden ten behoeve van een sterke organisatorische basis. In deze basisbegroting Noaberkracht zitten de kosten die gemoeid zijn met het uitvoeren van de reguliere taken die Noaberkracht uitvoert voor de beide gemeenten. Voor wat betreft de basisbegroting werken we ten behoeve van de inzichtelijkheid en de vergelijkbaarheid met de volgende onderdelen:

  • Personeel
  • Huisvesting
  • ICT
  • Tractie
  • Goederen en diensten, overig
  • Projecten

 

Anderzijds, is er het programma Organisatieontwikkeling.  Hierin staan activiteiten die naast de basisorganisatie worden opgepakt, omdat zij dermate complex zijn dat zij een specifieke veranderaanpak verdienen. Deze begroting is qua inhoud minder stabiel en consistent omdat het hier weliswaar een continue proces, maar tijdelijke veranderopgaven betreft. Hierin vinden we de volgende actielijnen terug:

  • Communicatie en Samenlevingsgericht werken
  • Betrouwbare, transparante en open overheid
  • De veilige gemeente
  • Digitale dienstverlening
  • De ambtenaar van de toekomst
  • Sturingsfilosofie
  • Strategie & innovatie

 

De programmabegroting omvat programma’s met doelstellingen en resultaten, de basisbegroting en ook de verplichte paragrafen. In de programma’s wordt ingegaan op de doelen vanuit de bedrijfsvoering en de manier waarop Noaberkracht deze doelen wil realiseren. Dit gebeurt aan de hand van de, door BBV verplichte, volgende drie w-vragen:

  • Wat willen we bereiken?
  • Wat gaan we daarvoor doen?
  • Wat gaat het kosten?

 

De eerste vraag betreft het beoogde effect, dat kan worden vertaald in één of meerdere doelstellingen. Dit wordt uitgewerkt in een programma. De tweede vraag gaat in op activiteiten in termen van de ‘output-/outcomegegevens’ die nodig zijn voor het bereiken van de beoogde doelstellingen. De derde vraag heeft betrekking op de baten en lasten die aan het programma worden toegewezen om de gewenste doelen te bereiken.