4.1 Programma Bedrijfsvoering

Onderdelen

Terug naar navigatie - Onderdelen

Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:

  • Personeel
  • Huisvesting
  • ICT
  • Tractie
  • Goederen en diensten, overig
  • Projecten

Personeel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De volgende cijfers zijn de werkelijke cijfers per 1 januari 2022:

 

Aantal fte

  • 341,5 fte in dienst
  • 49,79 fte extern

 

Aantal medewerkers

  • 361 medewerkers met een vaste aanstelling
  • 30 medewerkers met een tijdelijke aanstelling
  • 68 externe medewerkers

 

Man/vrouw verdeling

  • 183 mannen in dienst (172,95 fte)
  • 208 vrouwen in dienst (168,55 fte)
LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS
Leeftijdscategorie Vrouw Man Totaal
< 20 jaar 1 3 4
20 tot 25 jaar 8 8 16
25 tot 30 jaar 19 11 30
30 tot 35 jaar 18 16 34
35 tot 40 jaar 17 9 26
40 tot 45 jaar 27 19 46
45 tot 50 jaar 25 16 41
50 tot 55 jaar 36 23 59
55 tot 60 jaar 31 32 63
60 tot 65 jaar 25 35 60
65 jaar en ouder 1 11 12
Totaal 208 183 391

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

CAO ontwikkelingen

Onderstaand nemen we de actuele CAO ontwikkelingen op, die van invloed (kunnen) zijn op de begroting:

 

Thuiswerkvergoeding

Werken bij Noaberkracht betekent dat werknemers daar (samen)werken waar ze nodig zijn: op kantoor, in de samenleving of thuis. Het is een flexibele manier van werken en samenlevingsgericht. Er is daarbij aandacht voor bereikbaarheid. Werknemers werken na het verplichte thuiswerken door corona vaker thuis. Ook wordt waar mogelijk hybride (digitaal en fysiek) samengewerkt, werknemers beschikken over de ICT-faciliteiten daarvoor. De inrichting van de locaties wordt daarop waar mogelijk ook aangepast, bijvoorbeeld door belruimten voor digitale overleggen te creëren. De Arbo-omstandigheden in de thuissituatie worden nog nader bezien op cao en/of lokaal niveau. Aandacht voor cultuuraspecten zoals zelforganisatie en ook onderlinge binding en bereikbaarheid in het post corona tijdperk is een aandachtspunt. Op cao niveau is het de thuiswerkvergoeding voor 2022 geregeld. Voor 2023 en volgende jaren wordt daarvoor in de volgende cao afspraken gemaakt. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
BELEIDSINDICATOREN
Indicator Noaberkracht 2020 Noaberkracht 2021 Omschrijving
Omvang formatie 6,70 6,98 Aantal fte per 1.000 inwoners
Omvang bezetting 7,75 8,37 Aantal medewerkers per 1.000 inwoners
Omvang overhead 100,00% 100,00% Totale overhead gedeeld door totale lasten
Externe inhuur 10,7% 12,0% Kosten externe inhuur gedeeld door de totale loonsom plus kosten externe inhuur
Apparaatskosten per inwoner € 653 € 695 Kosten per inwoner

Bovenstaande verplichte beleidsindicatoren geven de meest recente cijfers die beschikbaar zijn weer. 

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel personeel vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Salarissen en sociale lasten
  • Inhuur tijdelijk personeel
  • Studie- en opleidingskosten
  • Teambuilding
  • Loonkostensubsidie in verband met afstand tot de arbeidsmarkt
  • Overige personeelskosten (arbovoorziening werkplek, consumpties etc.)
  • Diensten door gespecialiseerde bedrijven
  • Contributies voor personeel
  • Flexibele schil
PERSONEEL
Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 1.666.736 1.766.736 1.721.433 1.642.433
Lasten -32.249.459 -32.705.786 -33.167.381 -33.514.380
Saldo baten en lasten -30.582.723 -30.939.050 -31.445.948 -31.871.947

Verklaring financiële verschillen

De oplopende lasten worden vooral veroorzaakt door de jaarlijkse indexering van de salarislasten.  We gaan uit van een meerjarige indexering van 1,5%. 

Huisvesting

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De exploitatie van de  personeelslocaties (gemeentehuis Denekamp, gemeentehuis Tubbergen, de werf in Ootmarsum en de Newtonstraat) zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
  • Gebruikslocaties:
    • Gemeentehuis Dinkelland
    • Gemeentehuis Tubbergen
    • Gemeentewerf Ootmarsum
    • Newtonstraat Tubbergen
    • Echelpoelweg Weerselo
    • Hanzeweg Denekamp

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Huisvesting

Het project huisvesting voor de locatie Dinkelland is in 2022 afgerond. In 2023 ligt de focus op de huisvesting voor de locatie Tubbergen. De komende tijd worden de plannen gemaakt voor de huisvesting in Tubbergen.

 

Vanaf 2022 betaalt Noaberkracht marktconforme huur voor het gebruik van de verschillende locaties. de hogere huisvestingslasten worden volgens de geldende verdeelsleutel doorberekend naar de beide deelnemende gemeenten. 

 

Energie

In de begroting 2023 hebben we (nog) geen rekening gehouden met mogelijk structureel hogere kosten van energie.  Uiteraard houden we de ontwikkelingen scherp in de gaten en passen we, indien noodzakelijk, de betreffende ramingen aan.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel huisvesting vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Gas, elektriciteit, water
  • Gebouwschoonmaak
  • Bouwkundig onderhoud/reparaties
  • Afschrijvingslasten
HUISVESTING
Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 31.329 31.329 31.329 31.329
Lasten -553.106 -552.151 -552.151 -552.151
Saldo baten en lasten -521.777 -520.822 -520.822 -520.822

Verklaring verschillen

De lagere lasten op termijn  worden veroorzaakt door voordelen op de afschrijvingslasten.

ICT

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De kosten van het onderdeel ICT bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen Noaberkracht.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De kengetallen hieronder geven de in 2023 te verwachten aantallen "devices" en abonnementen en beschikbare dekking weer.

KENGETALLEN
Omschrijving Aantallen Beschikbare dekking per stuk
Desktops 200 580
Laptops 355 900
iPads 115 € 500 incl. toetsenbord
iPads t.b.v. gemeente Dinkelland 42 € 500 incl. toetsenbord
iPads t.b.v. gemeente Tubbergen 27 € 500 incl. toetsenbord
Smartphones 450 480
Mobiele Data-Spraak abonnementen 460 € 5,50 p/mnd, inclusief verbruikkosten buiten de bundel en aanvullende diensten
Mobiele Data abonnementen 85 € 5,50 p/mnd, inclusief verbruikkosten buiten de bundel en aanvullende diensten
Eizo 22 inch beeldschermen 610 220
Plotters, print, scan en kopieerapparatuur 26 huurkosten 2023: € 26.000; afdrukkosten 2023 (tellertikken): € 20.000

Vervangingsinvesteringen

Terug naar navigatie - Vervangingsinvesteringen

Investeringen die in 2023 terugkomen

VERVANGINGSINVESTERINGEN
Investeringen die in 2023 terugkomen
Omschrijving Startsaldo Afschrijvingstermijn in jaren Afschrijvingslast per jaar
Tablets € 39.900 4 € 9.975
Laptops € 89.856 3 € 29.952
Smartphones € 39.665 3 € 13.222
Glasvezelcomponenten (GBIC) T-D € 29.500 10 € 2.950
Vervanging TFT (280x) schermen € 58.880 6 € 9.813
Topdesk 5 jr € 57.000 5 € 11.400
Vervanging 4x Gridservers VDI € 140.000 5 € 28.000
Avamar backupvoorziening € 165.000 5 € 33.000
Vervanging SAN, Esx servers en switches € 42.000 5 € 8.400
Zaaksysteem incl. frontoffice € 221.500 5 € 44.300

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Vervangingen

  • Vervanging hardware serverruimten Tubbergen en Denekamp (EMC-storage, backupvoorziening, Grid en ESXservers)

De hardwarecomponenten die momenteel in de server-ruimten in Tubbergen en Denekamp geplaatst zijn komen voort uit meerdere investeringskredieten verspreid over verschillende jaren. Nu is er een nieuwe techniek beschikbaar waarin de meeste huidige losse componenten in één technische oplossing kunnen worden samengebracht.  Zo is er meer samenhang tussen de losse hardwarecomponenten waardoor er een grotere mate van betrouwbaarheid, beheersbaarheid en capaciteit is ontstaan.  Dit vergt een forse investering die Europees moet worden aanbesteed. Ons streven is om in het voorjaar van 2023 dit nieuwe serverpark in gebruik te kunnen nemen. Om de kosten te kunnen dekken is het noodzakelijk dat de verschillende investeringskredieten worden samengevoegd. Dit kan pas in het begrotingsjaar 2023. De betreffende investeringskredieten in 2021 en 2022 zijn hiervoor reeds naar 2023 doorgeschoven en worden samengevoegd met de in 2023 vrijvallende investeringskredieten. 

Ons streven is om in het voorjaar van 2023 een nieuw serverpark in gebruik te kunnen nemen op basis van deze nieuwe technieken. De financiële dekking hiervoor is aanwezig, maar gespreid over verschillende boekjaren en individuele investeringskredieten. Een aantal vervangingen gaan we daarvoor in 2021 en 2022 doorschuiven naar 2023 zodat in dit boekjaar één nieuw allesomvattend investeringskrediet kan worden samengesteld. Technisch is dit mogelijk. Voor het onderhoud van het Storage Area Network (bak met harde schijven) zal in 2022 wel een aparte verlenging van het onderhoud en het recht op gebruik moeten worden afgesloten.  In het 1e programmajournaal van 2022 komen we hierop terug.

  • Vervanging Mobiele telefonieabonnementen 

In 2022 hebben we deelgenomen aan de landelijke aanbesteding voor Mobiele Telefonie van de VNG, genaamd GT-Mobiele Communicatie 3. Uiterlijk 24 januari 2023 zijn alle mobiele abonnementen ondergebracht bij de nieuwe telefoonaanbieder. Per deze datum zijn ook de nieuwe telefoontarieven van kracht.

  • Extra investerings- en onderhoudskosten ICT door toename medewerkers in de Backoffice

Vanwege de personeelstoename zijn er extra smartphones en laptops aangekocht inclusief bijbehorende licenties. In de rapportage 2022 is het extra benodigde budget voor 2022 incidenteel geregeld. De kosten voor 2023 en verder zijn als volgt:

    • Jaarlijks structureel onderhoud €36.500
    • Jaarlijkse afschrijvingslast €13.800

Een van de verklaringen voor het toenemende aantal medewerkers is de deelname aan het Generatiepact. Er zijn al nieuwe mensen in dienst genomen als voorsortering op het vertrek van deelnemende medewerkers. Aangezien de stijging van het aantal medewerkers i.v.m. generatiepactdeelname tijdelijk is, zal jaarlijks het aantal medewerkers en de daarbij horende kosten voor onderhoud software en afschrijving hardware opnieuw bekeken worden. 

Het voorstel is om de jaarlijkse kosten voor structureel onderhoud en afschrijvingslasten hardware van samen €50.300 per jaar te dekken uit de flexibele schil.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel ICT vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Onderhoud en support ICT software
  • Onderhoud en support ICT hardware
  • Verbindingen, internet en telefonie
  • Diensten gespecialiseerde bedrijven
  • Stelposten
  • Afschrijvingslasten

 

Voor ICT wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen ICT gelijk blijft. Vrijval van afschrijvingslasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen ICT zodat de vervanging (van vooral hardware) op termijn geborgd is.

ICT
Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 2.461 2.461 2.461 2.461
Lasten -3.117.615 -3.117.615 -3.117.615 -3.117.615
Saldo baten en lasten -3.115.154 -3.115.154 -3.115.154 -3.115.154

Tractie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De volgende vervoersmiddelen zijn per februari 2022 aanwezig binnen Noaberkracht:

  • 8  Auto's 
  • 11 Bussen inclusief riool
  • 4 Vrachtwagens
  • 7    Tractoren
  • 18  Aanhangers
  • 6     Strooiers
  • 6     Sneeuwploegen

Vervangingsinvesteringen

Terug naar navigatie - Vervangingsinvesteringen

De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende tractie middelen hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen waardoor er op rekening basis vaak sprake was van meevallers binnen de exploitatie van tractie. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van tractie. Middels een opnieuw vastgestelde financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is aangewend ter invulling van de aanvullende extra taakstelling op Noaberkracht.

VERVANGINGSINVESTERINGEN
Investeringen die in 2023 terugkomen (voertuigen die altijd al onder tractie vielen)
Omschrijving Bouwjaar Vervanging door Startsaldo Afschrijvingstermijn in jaren Afschrijvingslast per jaar
VW Crafter riool 2015 Bus verhoogd € 74.000 10 € 7.400
Bladwagen 2011 Bladwagen p.m. 12 p.m.
Aanhanger 2008 Aanhanger € 2.900 15 € 193
Epoke sneeuwploeg 2006 Ploeg vrachtwagen € 16.000 15 € 1.067
Rom-riool aanhanger 2010 Aanhanger rioolbus, kleinere spuit unit € 12.000 10 € 1.200
John Deere 2012 Tractor € 96.500 10 € 9.650
Aanhanger onbekend Aanhanger € 2.900 15 € 193
NIDO 2014 Stooier vrachtwagen € 51.500 8 € 6.438
HOKA 2005 Aanhanger € 2.500 15 € 167
HOKA 2005 Aanhanger € 2.500 15 € 167
Rolbezem 2007 Veger € 7.500 10 € 750
Bladwagen kipper 2005 Kipper € 11.500 10 € 1.150
Rom-riool aanhanger 2010 Aanhanger rioolbus, kleinere spuit unit € 12.000 10 € 1.200
Epoke sneeuwploeg 2006 Ploeg vrachtwagen € 16.000 15 € 1.067
Brimos wegafzetting 2002 Aanhanger € 14.000 15 € 933
John Deere 2006 Tractor € 72.500 10 € 7.250
Peugeot Partner 2010 Auto/caddy € 21.500 10 € 2.150
VERVANGINGSINVESTERINGEN
Investeringen die in 2023 terugkomen (voertuigen die eerst als Stichting Participatie Noaberkracht onder Goederen en diensten, overig vielen)
Omschrijving Bouwjaar Vervanging door Startsaldo Afschrijvingstermijn in jaren Afschrijvingslast per jaar
ONKRUIDBAK-BRANDER 2017 onkruidbrander € 22.000 6 € 3.667
HUMBAUR-ALL-COMFORT 2010 aanhanger € 7.500 15 € 500
KIPPER-JAKO 2005 kipper € 11.500 10 € 1.150
SCHOUTEN-BEZEM 2011 bladruimer € 11.500 10 € 1.150
VW-CRAFTER 6pers 2011 bus 6 pers aannemers uitvoering € 32.500 10 € 3.250
VW-CRAFTER 6pers 2011 bus 6 pers aannemers uitvoering € 32.500 10 € 3.250
KUPA-SCHAFTKEET 2003 schafwagen € 11.500 15 € 767
KUPA- SCHAFTKEET 2004 schafwagen € 11.500 15 € 767
VW-CRAFTER 2010 bus/pick-up(+BPM?) € 48.000 10 € 4.800
PIAGGO 2012 auto/caddy € 21.500 10 € 2.150
VW-CADDY 2004 auto/caddy € 21.500 10 € 2.150
VERVANGINGSINVESTERINGEN
Investeringen die in 2023 terugkomen (voertuigen die eerst als Oud Soweco onder Goederen en diensten, overig vielen)
Omschrijving Bouwjaar Vervanging door Startsaldo Afschrijvingstermijn in jaren Afschrijvingslast per jaar
Dacia Logan 2011 Auto/caddy € 21.500 10 € 2.150
Votex maaier 2008 Votex maaier (weg) p.m. 10 p.m.
Ferris cirkelmaaier 2007 Cirkelmaaier € 8.000 10 € 800
Trekker Fendt 2011 Tractor (weg) p.m. 10 p.m.
Gödde mulag klepelmaaier 2017 Klepelmaaier € 65.000 10 € 6.500
Heftruck Yale 1999 Heftruck € 10.000 10 € 1.000
Aanhangwagen 1990 Aanhangwagen € 7.000 10 € 700
Vermont knipperkieper 2008 Snipper kieper € 6.000 10 € 600
Iseki frontmaaier 2015 Frontmaaier € 23.000 10 € 2.300
Toro cirkelmaaier 2018 Cirkelmaaier p.m. 10 p.m.
Holaras veegmachine 2008 Veegmachine p.m. 10 p.m.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De vervanging van tractiemiddelen vindt in principe plaats op basis van het jaarlijkse vervangingsschema. Echter, er wordt wel kritisch gekeken naar de technische staat van de voertuigen.  Bij de tractiemiddelen die nog in goede staat zijn kan er voor worden gekozen om vervanging een jaar op te schuiven. 

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel tractie vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Klein gereedschap, materieelaankoop
  • Gas
  • Brandstof voertuigen
  • motorrijtuigenbelasting en verzekering voertuigen
  • Onderhoud/reparatie voertuigen
  • Huur van roerende zaken
  • Stelposten
  • Afschrijvingslasten

 

Voor Tractie wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen Tractie gelijk blijft. Vrijval van kapitaallasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen Tractie zodat de vervanging op termijn geborgd is.

TRACTIE
Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 0 0 0 0
Lasten -1.165.410 -1.165.410 -1.165.410 -1.165.410
Saldo baten en lasten -1.165.410 -1.165.410 -1.165.410 -1.165.410

Goederen en diensten, overig

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties.

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Leaseauto's

Noaberkracht heeft de laatste jaren een aantal leaseauto's in gebruik voor dienstreizen en het reizen tussen de drie locaties. Er wordt onderzocht of het een optie is om deze leaseauto's in 2023 te vervangen door elektrische leaseauto's. Het onderzoek zou in 2020 plaatsvinden zodat de elektrische leaseauto's eventueel in 2021 aangeschaft konden worden, maar als gevolg van corona is het project twee jaar opgeschoven.

 

Bureaubenodigdheden en portokosten

Noaberkracht probeert de kosten voor bureaubenodigdheden en portokosten zo laag mogelijk te houden. Dit gebeurt vooral door medewerkers bewust te maken van de kosten en te wijzen op andere opties die er zijn. Zo is het doel om zo weinig mogelijk antwoordenveloppen te gebruiken in verband met de kosten hiervan. In 2021 hebben we gezien dat de portokosten gestegen zijn. Dit geldt ook voor de kosten van 24-uurs post. Daarom wordt post niet direct de volgende dag verzonden als dit niet noodzakelijk is. In 2023 blijft dit het streven. 

 

Aanbesteding Schoonmaak

Op 31 december 2023 verloopt de schoonmaakdienstverleningsovereenkomst voor de gemeentewerf in Ootmarsum en de gemeentehuizen in Tubbergen en Denekamp.  In de loop van 2023 zal er middels een aanbesteding een nieuwe dienstverlener worden gezocht voor deze schoonmaakdienstverlening.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel goederen en diensten, overig vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Bureaumaterialen en andere facilitaire kosten
  • Klein gereedschap en materieelaankoop
  • Brandstof voertuigen
  • Onderhoud/reparatie
  • Contributies
  • Portokosten
  • Verkoop kleine gebruiksgoederen
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG
Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 2.700 2.700 2.700 2.700
Lasten -409.295 -413.906 -418.585 -423.335
Saldo baten en lasten -406.595 -411.206 -415.885 -420.635

Projecten

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht. Voor het jaar 2023 is er één project bekend op dit moment: Omgevingswet.

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Omgevingswet

Vanuit het project Omgevingswet wordt er via een aantal lijnen gewerkt aan de implementatie. Er wordt gewerkt aan de Omgevingsvisie, de voorbereiding op de implementatie van het Omgevingsplan, het aansluiten op en inrichten van het Digitaal Stelsel Omgevingswet en het aanpassen van de werkprocessen. In begin 2022 kwam het bericht dat de inwerkingtreding wederom doorgeschoven wordt. Op moment van schrijven is nog niet duidelijk op welke datum de wet inwerking zal treden.

 

Na alle voorbereidingsactiviteiten werken we nu volgens twee sporen, namelijk focus op inwerkingtreding in het spoor van “werken AAN de Omgevingswet” en  vervolgens in het spoor “werken MET de Omgevingswet”, de implementatie en inbedding van het juridisch stelsel, de doorontwikkeling van het DSO, en doorontwikkeling van het samenlevingsgericht werken.

 

Voor het werken MET de Omgevingswet willen we de volgende resultaten opleveren tussen nu en 2029:

  • Het beheer, onderhoud en actualisatie van de Omgevingsvisie is geborgd in de organisatie;
  • De Routekaart 2022-2029 waarin de aanpak en ontwikkeling van het Omgevingsplan en de beleidscyclus voor de Omgevingswet opgepakt wordt en de basis vormt voor het Omgevingsplan, dat tot 2029 wordt uitgebouwd tot het Omgevingsplan nieuwe stijl;
  • Het samenlevingsgericht werken en denken vanuit de inwoner onder de Omgevingswet vertalen en toepassen;
  • Het verbeteren van het opgestelde werkproces om binnen de gevraagde termijnen in samenwerking met de ketenpartners de juiste dienstverlening te leveren;
  • Het realiseren en implementeren van een uitgewerkte en beproefde aanpak voor participatie.
  • Doorontwikkeling van het DSO t.b.v. de optimalisatie van de dienstverleningen en digitalisering.

Totaal baten en lasten programma bedrijfsvoering

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING
Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Baten 1.703.226 1.803.226 1.757.923 1.678.923
Lasten -37.494.885 -37.954.868 -38.421.142 -38.772.891
Saldo baten en lasten -35.791.659 -36.151.642 -36.663.219 -37.093.968