Door vaststelling van deze begroting autoriseert het bestuur de bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht tot het doen van uitgaven voor realisatie van de programma’s.
10. Financiële begroting
(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten
(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten
Terug naar navigatie - (Financiële) uitgangs- en aandachtspuntenTen aanzien van de programma’s en paragrafen worden de volgende onderdelen zo mogelijk SMART omschreven. De ontwikkelingen en gevolgen voor de diverse bedrijfsvoeringsonderdelen in beeld brengen, analyseren en de kosten becijferen conform onderstaande richtlijnen:
1. NIEUW BELEID (autonoom)
De ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering zijn beschreven en waar nodig onderbouwd.
Deze kosten worden afzonderlijk aangeleverd.
2. NIEUW BELEID (vanuit de gemeenten)
Initiatieven vanuit de gemeenten waarvoor de opdracht bij Noaberkracht wordt neergelegd worden apart benoemd en becijferd.
3. BESTAAND BELEID
De afwijkingen op het bestaande beleid worden onderbouwd met factoren die hieraan ten grondslag liggen. De financiële gevolgen worden apart in beeld gebracht.
4. (vervangings)INVESTERINGEN
Bij de investeringen zijn de uitgangspunten uit de Financiële verordening met afschrijvingstabel toegepast.
5. LOON- EN PRIJSSTIJGINGEN
Als kostenstijging wordt voor de gevoelige kostenonderdelen met onderstaande procentuele verhoging rekening gehouden. In de (meerjaren)gemeentebegrotingen is hiermee ook reeds rekening gehouden.
- Loonstijging : meerjarig 1,5%
- Prijsstijging : meerjarig 1,5%
Overzicht baten en lasten
Overzicht baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht baten en lastenOVERZICHT BATEN EN LASTEN | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Programma bedrijfsvoering | -36.044.659 | -36.151.642 | -36.663.219 | -37.093.968 |
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 36.044.659 | 36.151.642 | 36.663.219 | 37.093.968 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 |
OVERZICHT BATEN EN LASTEN EXCL. MUTATIES RESERVES | ||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Programma bedrijfsvoering | -35.791.659 | -36.151.642 | -36.663.219 | -37.093.968 |
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | 36.044.659 | 36.151.642 | 36.663.219 | 37.093.968 |
Totaal | 253.000 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | -253.000 | 0 | 0 | |
Resultaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overzicht programmavelden en algemene middelen
Overzicht programmavelden en algemene middelen
Terug naar navigatie - Overzicht programmavelden en algemene middelenPERSONEEL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | 1.666.736 | 1.766.736 | 1.721.433 | 1.642.433 | |||
Lasten | -32.249.459 | -32.705.786 | -33.167.381 | -33.514.380 | |||
Saldo baten en lasten | -30.582.723 | -30.939.050 | -31.445.948 | -31.871.947 | |||
HUISVESTING | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | € 31.329 | € 31.329 | € 31.329 | € 31.329 | |||
Lasten | € -553.106 | € -552.151 | € -552.151 | € -552.151 | |||
Saldo baten en lasten | € -521.777 | € -520.822 | € -520.822 | € -520.822 | |||
ICT | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | 2.461 | 2.461 | 2.461 | 2.461 | |||
Lasten | -3.117.615 | -3.117.615 | -3.117.615 | -3.117.615 | |||
Saldo baten en lasten | -3.115.154 | -3.115.154 | -3.115.154 | -3.115.154 | |||
TRACTIE | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Lasten | -1.165.410 | -1.165.410 | -1.165.410 | -1.165.410 | |||
Saldo baten en lasten | -1.165.410 | -1.165.410 | -1.165.410 | -1.165.410 | |||
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 | |||
Lasten | -409.295 | -413.906 | -418.585 | -423.335 | |||
Saldo baten en lasten | -406.595 | -411.206 | -415.885 | -420.635 | |||
PROJECTEN | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Saldo baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | 1.703.226 | 1.803.226 | 1.757.923 | 1.678.923 | |||
Lasten | -37.494.885 | -37.954.868 | -38.421.142 | -38.772.891 | |||
Saldo baten en lasten | -35.791.659 | -36.151.642 | -36.663.219 | -37.093.968 | |||
MUTATIES RESERVES | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Toevoegingen aan exploitatie | 125.000 | ||||||
Onttrekkingen aan exploitatie | -378.000 | ||||||
Saldo baten en lasten | -253.000 | 0 | 0 | 0 | |||
TOTAAL INCLUSIEF MUTATIES RESERVES | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | 1.828.226 | 1.803.226 | 1.757.923 | 1.678.923 | |||
Lasten | -37.872.885 | -37.954.868 | -38.421.142 | -38.772.891 | |||
Saldo baten en lasten | -36.044.659 | -36.151.642 | -36.663.219 | -37.093.968 | |||
TOTAAL ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Bijdrage gemeente Dinkelland | 20.632.496 | 20.676.951 | 20.963.224 | 21.204.014 | |||
Bijdrage gemeente Tubbergen | 15.389.163 | 15.451.691 | 15.676.995 | 15.866.954 | |||
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | |||
Totale baten | 36.044.659 | 36.151.642 | 36.663.219 | 37.093.968 | |||
TOTAAL BATEN EN LASTEN | |||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Baten | 37.872.885 | 37.954.868 | 38.421.142 | 38.772.891 | |||
Lasten | -37.872.885 | -37.954.868 | -38.421.142 | -38.772.891 | |||
Saldo baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Begrotingssaldo
Begrotingssaldo
Terug naar navigatie - BegrotingssaldoBij het opstellen van de begroting 2023 hebben er een aantal mutaties op de budgetten plaatsgevonden. De tabellen die gepresenteerd zijn bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering bevatten de cijfers inclusief deze mutaties.
In onderstaande tabel is eerst het begrotingssaldo voor bestemming gepresenteerd. Hierin komt het saldo voor bestemming naar voren. Daarna is weergegeven waardoor dit saldo veroorzaakt wordt en hoe dit saldo dan gedekt wordt. Tot slot is het begrotingssaldo na bestemming weergegeven. In dit begrotingssaldo zijn de mutaties en de aangegeven dekking verwerkt. De cijfers in deze tabel sluiten dan ook aan bij de cijfers in de tabellen bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering.
Ten opzichte van de eerder vastgestelde begroting 2023 zijn de mutaties i.v.m. het college- en het coalitieakkoord (organisatieontwikkeling) en het voorstel i.v.m. extra ICT kosten als gevolg van de stijging van het aantal medewerkers toegevoegd.
BEGROTINGSSALDO VOOR BESTEMMING | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Gemeente Dinkelland | 18.916.096 | 19.027.106 | 19.504.585 | 19.674.040 | 19.881.313 | 20.097.103 | |||
Gemeente Tubbergen | 14.105.120 | 14.053.986 | 14.466.614 | 14.599.142 | 14.763.446 | 14.933.405 | |||
Stichting Participatie Noaberkracht | 23.352 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | |||
Saldo gemeentelijke bijdragen | 33.044.568 | 33.104.092 | 33.994.199 | 34.296.182 | 34.667.759 | 35.053.508 | |||
Saldo baten en lasten | -31.833.923 | -33.265.433 | -36.113.997 | -36.220.980 | -36.732.557 | -37.163.306 | |||
Saldo gemeentelijke bijdragen | 33.044.568 | 33.104.092 | 33.706.337 | 34.008.320 | 34.379.897 | 34.765.646 | |||
Saldo resultaat voor bestemming | 1.210.645 | -161.341 | -2.407.660 | -2.212.660 | -2.352.660 | -2.397.660 | |||
VERWERKTE MUTATIES | |||||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||||
Verhoging bijdrage personeelsvereniging | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |||||
Beeindiging detachering - verlaging inkomst | 11.038 | 11.038 | 11.038 | 11.038 | |||||
Verhoging budget contributies | 21.460 | 21.460 | 21.460 | 21.460 | |||||
Budget bestuur Noaberkracht | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |||||
Cao verhoging salarissen | 247.862 | 247.862 | 247.862 | 247.862 | |||||
Prijsverhoging ICT | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | |||||
Prijsverhoging elektra | p.m. | p.m. | p.m. | p.m. | |||||
College- en coalitieakkoord | 1.906.000 | 1.551.000 | 1.596.000 | 1.641.000 | |||||
College- en coalitieakkoord aanvulling uit begroting 2023 gemeenten | 118.000 | 278.000 | 373.000 | 373.000 | |||||
Extra investerings- en onderhoudskosten ICT | 50.300 | 50.300 | 50.300 | 50.300 | |||||
Totaal | 2.407.660 | 2.212.660 | 2.352.660 | 2.397.660 | |||||
VERWERKTE DEKKING | |||||||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||||
Flexibele schil Noaberkracht | 69.338 | 69.338 | 69.338 | 69.338 | |||||
Doorberekening aan gemeenten | 2.338.322 | 2.143.322 | 2.283.322 | 2.328.322 | |||||
Totaal | 2.407.660 | 2.212.660 | 2.352.660 | 2.397.660 | |||||
BEGROTINGSSALDO NA BESTEMMING | |||||||||
Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | ||||
Gemeente Dinkelland | 18.916.096 | 19.076.266 | 20.632.496 | 20.676.951 | 20.963.224 | 21.204.014 | |||
Gemeente Tubbergen | 14.105.120 | 14.092.067 | 15.389.163 | 15.451.691 | 15.676.995 | 15.866.954 | |||
Stichting Participatie Noaberkracht | 23.352 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | |||
Saldo gemeentelijke bijdragen | 33.044.568 | 33.191.333 | 36.044.659 | 36.151.642 | 36.663.219 | 37.093.968 | |||
Saldo baten en lasten | -31.833.923 | -33.191.333 | -36.044.659 | -36.151.642 | -36.663.219 | -37.093.968 | |||
Saldo gemeentelijke bijdragen | 33.044.568 | 33.191.333 | 36.044.659 | 36.151.642 | 36.663.219 | 37.093.968 | |||
Saldo resultaat na bestemming | 1.210.645 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Toelichting op verklaring en dekking
Verhoging bijdrage personeelsverenging
De afgelopen jaren is het aantal medewerkers toegenomen. Veel van deze medewerkers zijn lid geworden van de personeelsvereniging. De werkgever doet ook een bijdrage aan de personeelsvereniging. De hoogte van deze bijdrage is afhankelijk van de totale ledenbijdrage. Omdat deze ledenbijdrage de afgelopen jaren toegenomen is door een stijging van het aantal leden, is de begrote werkgeversbijdrage niet meer toereikend. Het budget voor de werkgeversbijdrage aan de personeelsvereniging wordt daarom opgehoogd met €8.000 per jaar. Dekking vindt plaats via de flexibele schil.
Beëindiging detachering - verlaging inkomst
Een medewerker van Noaberkracht werd jarenlang gedetacheerd. De inkomst was dan ook structureel opgenomen in de begroting. Nu wordt de detachering beëindigd, dus de inkomst wordt uit de begroting gehaald. Dit levert een nadeel op van €11.038 per jaar. Dekking vindt plaats via de flexibele schil.
Verhoging budget contributies
De contributiekosten voor onder andere de werkgeversvereniging samenwerkende gemeenten, bijdrage Industriële Kring Twente, Federatie Nederlandse Vakbeweging en de Licentie HR21 zijn de laatste jaren toegenomen. Om het budget voor arbeidsvoorwaarden gerelateerde contributies weer op peil te krijgen wordt deze opgehoogd met €21.460 per jaar. De kosten worden ten laste van de stelpost prijsindexaties gebracht (bij de beide gemeenten).
Budget bestuur Noaberkracht
Het bestuur van Noaberkracht maakt kosten voor onder andere huur van externe vergaderruimte voor bijeenkomsten, inhuur van externen voor ondersteuning en begeleiding en teambuilding. Hiervoor was in de begroting van Noaberkracht geen apart budget opgenomen. Vanaf nu wordt er een budget opgenomen voor het bestuur van Noaberkracht van €5.000 per jaar. Deze kosten worden doorbelast naar beide gemeenten.
Cao verhoging salarissen
In de nieuwe cao is een salarisstijging opgenomen van 1,5% per december 2021 en 2,4% per april 2022. In de begroting van Noaberkracht wordt standaard rekening gehouden met een salarisstijging van 1,5% per jaar (ook meerjarig). In de begroting 2023 van Noaberkracht hadden we dus rekening gehouden met 3% verhoging (1,5% per 2022 en 1,5% per 2023). Per saldo is de extra verhoging als gevolg van de nieuwe cao 0,9% (3,9%-3,0%). De kosten voor de extra cao verhoging worden ten laste van de stelpost loonindexaties gebracht (bij de beide gemeenten).
Prijsverhoging ICT
Voor de ICT budgetten wordt vanaf 2023 een prijsstijging verwacht van in totaal €40.000. De kosten worden ten laste van de stelpost prijsindexaties gebracht (bij de beide gemeenten).
Prijsverhoging elektra
In de begroting 2023 is (nog) geen rekening gehouden met mogelijk structureel hogere kosten van energie. Uiteraard houden we de ontwikkelingen scherp in de gaten en passen we, indien noodzakelijk, de betreffende ramingen aan. Eventuele prijsverhogingen worden dan bij een volgend P&C document ten laste van de stelpost prijsindexaties gebracht (bij beide gemeenten).
Nieuw t.o.v. eerder vastgestelde begroting
College- en coalitieakkoord
In het college- en coalitieakkoord van Dinkelland en Tubbergen is uitvoerig stilgestaan bij een sterke en toekomstbestendige ambtelijke organisatie Noaberkracht. Naar aanleiding hiervan hebben de gemeenteraden in beide gemeentebegrotingen 2023 geld beschikbaar gesteld voor organisatieontwikkeling. Met dit geld kan Noaberkracht aan de slag om een plan organisatieontwikkeling 2022-2026 te maken en uit te voeren. Inmiddels is het plan organisatieontwikkeling 2022-2026 gereed en verwerkt in deze begroting 2023. Dit plan vindt u als het programma organisatieontwikkeling in hoofdstuk 5 van deze begroting. Het geld dat middels het college- en coalitieakkoord beschikbaar is gesteld door beide gemeenteraden, wordt overgeheveld naar Noaberkracht om de acties uit te kunnen voeren.
College- en coalitieakkoord aanvulling uit begroting 2023 gemeenten
Continuïteit en bezetting programmabureau
De transitie van het landelijk gebied vormt de komende jaren een grote opgave, waardoor behoefte is aan centrale regie vanuit het programmabureau. Daarnaast nemen de opgaven op het gebied van duurzaamheid toe, waardoor de bestaande capaciteit binnen het programmabureau onder druk komt te staan. Ten einde de continuïteit met betrekking tot de aansturing van deze thema's te borgen wordt de capaciteit binnen het programmabureau uitgebreid met 0,78 fte naar 3,78 fte. De structurele kosten hiervan bedragen € 88.000 per jaar.
Organisatieontwikkeling - actielijn 2 betrouwbare, transparante en open overheid (informatieveiligheid)
Met de toenemende digitalisering neemt het belang van informatiebeveiliging ook toe. Zaken als het koppelen en integreren van systemen, (keten)samenwerkingen en het toenemend gebruik van internet zorgen daarbij voor grotere complexiteit, afhankelijkheden en kwetsbaarheden. Ook zien we een toename van externe dreigingen zoals cyberaanvallen en ransomware. Informatiebeveiliging heeft als doel te voorkomen dat er ongewenste dingen gebeuren met de bedrijfsinformatie, en het beperken van de gevolgen mocht er toch iets misgaan. Oftewel: het waarborgen van de beschikbaarheid, exclusiviteit, integriteit en controleerbaarheid van alle vormen van informatie binnen onze organisatie. De komende jaren zijn diverse acties en maatregelen nodig en zal er blijvend moeten worden geïnvesteerd in informatieveiligheid.
Dit betekent naast technische maatregelen zoals het uitvoeren van pentests een extra inzet van personeel en een uitbreiding van budget voor audits en de ENSIA-verantwoording, externe assessments, bewustwordingscampagnes, crisisoefeningen enz. Al met al een structurele extra kostenpost van ruim € 140.000 waarvan reeds een bedrag van € 110.000 is opgenomen in het collegeakkoord 2022-2026 - coalitieakkoord 2022-2026. De structureel ontbrekende € 30.000 is via de beide gemeentebegrotingen 2023 beschikbaar gesteld.
Organisatieontwikkeling - actielijn 6 veranderende arbeidsmarkt en actielijn 7 strategie en innovatie
In het overdrachtsdocument is aangegeven dat voor deze beide actielijnen structureel een bedrag van € 430.000 benodigd is waarvan reeds een bedrag van € 175.000 is opgenomen in het collegeakkoord 2022-2026 / coalitieakkoord 2022-2026. De structureel ontbrekende € 255.000 is via beide gemeentebegrotingen 2023 beschikbaar gesteld.
Extra investerings- en onderhoudskosten ICT
Vanwege de personeelstoename zijn er extra smartphones en laptops aangekocht inclusief bijbehorende licenties. In de rapportage 2022 is het extra benodigde budget voor 2022 incidenteel geregeld. De kosten voor 2023 en verder zijn als volgt:
-
- Jaarlijks structureel onderhoud €36.500
- Jaarlijkse afschrijvingslast €13.800
Een van de verklaringen voor het toenemende aantal medewerkers is de deelname aan het Generatiepact. Er zijn al nieuwe mensen in dienst genomen als voorsortering op het vertrek van deelnemende medewerkers. Aangezien de stijging van het aantal medewerkers i.v.m. generatiepactdeelname tijdelijk is, zal jaarlijks het aantal medewerkers en de daarbij horende kosten voor onderhoud software en afschrijving hardware opnieuw bekeken worden. Dekking van de extra kosten voor onderhoud en afschrijvingen vindt plaats via de flexibele schil.
Structureel begrotingssaldo
Terug naar navigatie - Structureel begrotingssaldoSTRUCTUREEL BEGROTINGSSALDO | ||||
---|---|---|---|---|
bedragen * €1.000 | ||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Totaal saldo | -2.407.660 | -2.212.660 | -2.352.660 | -2.397.660 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Structureel begrotingssaldo | -2.407.660 | -2.212.660 | -2.352.660 | -2.397.660 |
Incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Incidentele baten en lastenINCIDENTEEL BEGROTINGSSALDO | ||||
---|---|---|---|---|
bedragen * €1.000 | ||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Financiering generatiepact (lasten) | -125.000 | |||
Waarvan dekking reserve | 125.000 | |||
Digitale dienstverlening (baten) | 28.000 | |||
Waarvan storting in reserve | -28.000 | |||
Veranderende arbeidsmarkt (baten) | 350.000 | |||
Waarvan storting in reserve | -350.000 | |||
Incidenteel begrotingssaldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage
Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage
Terug naar navigatie - Meerjarenraming gemeentelijke bijdrageIn het verrekenmodel Tubbergen Dinkelland die in september 2012 door de beide gemeenteraden is vastgesteld, is als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdrage opgenomen:
- Dinkelland: 56,35%
- Tubbergen: 43,65%
In onderstaand overzicht zijn de bijdragen van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen aan Noaberkracht weergegeven:
MEERJARENRAMING GEMEENTELIJKE BIJDRAGE | |||||
---|---|---|---|---|---|
Rekening 2021 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | |
Dinkelland | 18.916.096 | 20.632.496 | 20.676.951 | 20.963.224 | 21.204.014 |
Tubbergen | 14.105.120 | 15.389.163 | 15.451.691 | 15.676.995 | 15.866.954 |
Stichting Participatie Noaberkracht | 23.352 | 23.000 | 23.000 | 23.000 | 23.000 |
Totale baten | 33.044.568 | 36.044.659 | 36.151.642 | 36.663.219 | 37.093.968 |
Verklaring verschillen gemeentelijke bijdragen ten opzichte van de begroting 2022 | |||||
GEMEENTELIJKE BIJDRAGEN IN BEGROTING 2022 | |||||
Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |||
Dinkelland | 19.293.287 | 19.493.742 | 19.711.015 | ||
Tubbergen | 14.224.989 | 14.379.517 | 14.547.821 | ||
Stichting Participatie Noaberkracht | 23.000 | 23.000 | 23.000 | ||
Totale baten | 33.541.276 | 33.896.259 | 34.281.836 | ||
DINKELLAND | |||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2022 na bestemming saldo | 19.293.287 | 19.493.742 | 19.711.015 | ||
Beeindiging inzet strategisch verbinder | 0 | -45.000 | -70.000 | ||
Back-up cloudoplossing | 24.614 | 24.614 | 24.614 | ||
Budget abonnement VSG naar Noaberkracht | 1.483 | 1.483 | 1.483 | ||
Budget WOZ werkzaamheden (TOG) naar gemeenten | -46.867 | -46.867 | -46.867 | ||
Verzekeringspolis apparatuurverzekering | 5.691 | 5.691 | 5.691 | ||
Afschrijvingslasten 3x extra iPad bermbeheer | 254 | 254 | 254 | ||
Obi4wan Media Monitoringstool communicatie | 2.029 | 2.029 | 2.029 | ||
Bijdrage formatie WMO consulenten | 103.000 | 103.000 | 103.000 | ||
O-prognose softwarepakket gebouwenbeheer | 2.234 | 2.234 | 2.234 | ||
Extra formatie ICT helpdesk Werken bij Noaberkracht | 31.422 | 31.422 | 31.422 | ||
Thuiswerkvergoeding volgens cao | 37.986 | 37.986 | 37.986 | ||
Wet Open Overheid | 61.000 | 74.000 | 88.000 | ||
Wet Open Overheid (incidenteel t/m 2026) | 58.000 | 59.000 | 60.000 | ||
Rechtmatigheidsverantwoording | 45.000 | 45.000 | 45.000 | ||
Abonnement Schulinck | 14.000 | 14.000 | 14.000 | ||
Budget WerkLoonT | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||
Backoffice via Oldenzaal - naar gemeenten | -191.125 | -191.125 | -191.125 | ||
Bijdrage jeugdconsulenten | 67.000 | 67.000 | 67.000 | ||
Lagere salarislasten Dorper Esch | -177.650 | -177.650 | -177.650 | ||
Kosten applicatie Playmapping | 1.623 | 1.623 | 1.623 | ||
Bijstelling inleenvergoeding SPN | 4.519 | 4.519 | 4.519 | ||
Totaal wijzigingen | 46.713 | 15.713 | 5.713 | ||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2023 voor bestemming saldo | 19.340.000 | 19.509.455 | 19.716.728 | ||
Verhoging budget contributies | 12.093 | 12.093 | 12.093 | ||
Budget bestuur Noaberkracht | 2.818 | 2.818 | 2.818 | ||
Cao verhoging doorberekenen | 142.045 | 142.045 | 142.045 | ||
Prijsstijging ICT | 22.540 | 22.540 | 22.540 | ||
Prijsstijging elektra | p.m. | p.m. | p.m. | ||
Collegeakkoord: | |||||
Continuering sportconsulent | 45.000 | 45.000 | 45.000 | ||
Programma duurzaamheid | 132.000 | 132.000 | 132.000 | ||
Democr. vernieuwing en SLGW - comm. en SLGW - bestendigen | 136.000 | 136.000 | 136.000 | ||
Digit. - betrouwbare, transparante en open overheid (info.veiligheid) | 63.000 | 63.000 | 63.000 | ||
Digitalisering - digitale dienstverlening (Organisatieontwikkeling) | 28.000 | 0 | 0 | ||
Veranderende arbeidsmarkt | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||
Veranderende arbeidsmarkt | 200.000 | 0 | 0 | ||
OZB maatschappelijke instellingen | 20.000 | 20.000 | 20.000 | ||
Uitbreiding handhaving met 1 FTE Noaberkracht via rijksvergoeding | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||
financiele gevolgen opheffen SW op de middellange termijn | 12.000 | 25.000 | 50.000 | ||
Areaalaanpassing en ontwikkelingen (Sociaal domein) | 225.000 | 225.000 | 225.000 | ||
Coordinator externe verwijzer | 52.000 | 52.000 | 52.000 | ||
Continuiteit en bezetting programmabureau (aanvulling begroting 2023) | 50.000 | 50.000 | 50.000 | ||
Actielijn 2 betroubare, transparante en open overheid (aanvulling begroting 2023) | 17.000 | 17.000 | 17.000 | ||
Actielijn 7 strategie en innovatie (aanvulling begroting 2023) | 0 | 90.000 | 144.000 | ||
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2023 na bestemming saldo | 20.632.496 | 20.676.951 | 20.963.224 | ||
TUBBERGEN | |||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2022 na bestemming saldo | 14.224.989 | 14.379.517 | 14.547.821 | ||
Beeindiging inzet strategisch verbinder | 0 | -35.000 | -53.000 | ||
Back-up cloudoplossing | 19.066 | 19.066 | 19.066 | ||
Budget abonnement VSG naar Noaberkracht | 1.483 | 1.483 | 1.483 | ||
Budget WOZ werkzaamheden (TOG) naar gemeenten | -37.965 | -37.965 | -37.965 | ||
Verzekeringspolis apparatuurverzekering | 4.409 | 4.409 | 4.409 | ||
Afschrijvingslasten 3x extra iPad bermbeheer | 196 | 196 | 196 | ||
Obi4wan Media Monitoringstool communicatie | 1.571 | 1.571 | 1.571 | ||
Bijdrage formatie WMO consulenten | 80.000 | 80.000 | 80.000 | ||
Doorberekenen aan groenvoorziening taakstelling Tubbergen | -50.000 | -50.000 | -50.000 | ||
Eigenaarslasten pand Newtonstraat naar Tubbergen | -20.117 | -20.117 | -20.117 | ||
O-prognose softwarepakket gebouwenbeheer | 1.731 | 1.731 | 1.731 | ||
Extra formatie ICT helpdesk Werken bij Noaberkracht | 24.341 | 24.341 | 24.341 | ||
Thuiswerkvergoeding volgens cao | 29.424 | 29.424 | 29.424 | ||
Wet Open Overheid | 58.000 | 70.000 | 83.000 | ||
Wet Open Overheid (incidenteel t/m 2026) | 55.000 | 56.000 | 57.000 | ||
Rechtmatigheidsverantwoording | 35.000 | 35.000 | 35.000 | ||
Abonnement Schulinck | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Budget WerkLoonT | 2.500 | 2.500 | 2.500 | ||
Backoffice via Oldenzaal - naar gemeenten | -148.049 | -148.049 | -148.049 | ||
Bijdrage jeugdconsulenten | 52.000 | 52.000 | 52.000 | ||
Kosten applicatie Playmapping | 1.257 | 1.257 | 1.257 | ||
Bijstelling inleenvergoeding SPN | 3.501 | 3.501 | 3.501 | ||
Totaal wijzigingen | 118.348 | 96.348 | 92.348 | ||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2023 voor bestemming saldo | 14.343.337 | 14.475.865 | 14.640.169 | ||
Verhoging budget contributies | 9.367 | 9.367 | 9.367 | ||
Budget bestuur Noaberkracht | 2.182 | 2.182 | 2.182 | ||
Cao verhoging doorberekenen | 105.817 | 105.817 | 105.817 | ||
Prijsstijging ICT | 17.460 | 17.460 | 17.460 | ||
Prijsstijging elektra | p.m. | p.m. | p.m. | ||
Coalitieakkoord: | |||||
Continuering sportconsulent | 56.000 | 56.000 | 56.000 | ||
Programma duurzaamheid | 99.000 | 99.000 | 99.000 | ||
Democr. vernieuwing en SLGW - comm. en SLGW - bestendigen | 104.000 | 104.000 | 104.000 | ||
Digit. - betrouwbare, transparante en open overheid (info.veiligheid) | 47.000 | 47.000 | 47.000 | ||
Veranderende arbeidsmarkt | 75.000 | 75.000 | 75.000 | ||
Veranderende arbeidsmarkt | 150.000 | 0 | 0 | ||
Uitbreiding handhaving met 1 FTE Noaberkracht via rijksvergoeding | 32.000 | 32.000 | 32.000 | ||
Uitbreiding handhaving(geprioriteerd nieuw beleid uit de begroting 22)(Veiligheid) | 70.000 | 70.000 | 70.000 | ||
Financiele gevolgen opheffen SW op de middellange termijn | 10.000 | 20.000 | 40.000 | ||
Areaalaanpassing en ontwikkelingen (Sociaal domein) | 175.000 | 175.000 | 175.000 | ||
Coordinator externe verwijzer | 42.000 | 42.000 | 42.000 | ||
Continuiteit en bezetting programmabureau (aanvulling begroting 2023) | 38.000 | 38.000 | 38.000 | ||
Actielijn 2 betroubare, transparante en open overheid (aanvulling begroting 2023) | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||
Actielijn 7 strategie en innovatie (aanvulling begroting 2023) | 0 | 70.000 | 111.000 | ||
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2023 na bestemming saldo | 15.389.163 | 15.451.691 | 15.676.995 | ||
STICHTING PARTICIPATIE NOABERKRACHT | |||||
Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | ||
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2022 na bestemming saldo | 23.000 | 23.000 | 23.000 | ||
Totaal wijzigingen | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2023 voor bestemming saldo | 23.000 | 23.000 | 23.000 | ||
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2023 na bestemming saldo | 23.000 | 23.000 | 23.000 |