1. Inleiding

Inleiding en aanleiding begroting 2023

Terug naar navigatie - Inleiding en aanleiding begroting 2023

Op 20 juni 2022 heeft het bestuur van Noaberkracht de begroting 2023 van Noaberkracht definitief vastgesteld. Na vaststelling van die begroting zijn er twee ontwikkelingen geweest die we nu verwerkt hebben in de nieuwe begroting 2023:

  • Organisatieontwikkeling
  • Openbare ruimte

 

Organisatieontwikkeling

In de eerder vastgestelde begroting is aangegeven dat er ten tijde van het opstellen van de begroting 2023 gewerkt werd aan het opstellen van het plan organisatieontwikkeling 2022-2026. Aangegeven is dat dit plan zou leiden tot een aanpassing van de begroting 2023. Dat doen we nu.

 

In het college- en coalitieakkoord van Dinkelland en Tubbergen is uitvoerig stilgestaan bij een sterke en toekomstbestendige ambtelijke organisatie Noaberkracht. Naar aanleiding hiervan hebben de gemeenteraden in beide gemeentebegrotingen 2023 geld beschikbaar gesteld voor organisatieontwikkeling. Met dit geld kan Noaberkracht aan de slag om een plan organisatieontwikkeling 2022-2026 te maken en uit te voeren. Inmiddels is het plan organisatieontwikkeling 2022-2026 gereed en verwerkt in deze begroting 2023. Dit plan vindt u als het programma organisatieontwikkeling in hoofdstuk 5 van deze begroting. Hiermee vervallen de ambities strategisch personeelsbeleid en digitalisering en informatieveiligheid. Alle ambities van Noaberkracht zijn vanaf nu gebundeld in het programma organisatieontwikkeling. Het plan organisatieontwikkeling is ambitieus en noodzakelijk om de organisatie fit te houden voor de toekomst. Voor 2023 worden de eerste stappen naar concretisering van het plan gezet.

 

In de financiële tabellen onder het hoofdstuk 4.1 Programma bedrijfsvoering zijn de budgetten voor organisatieontwikkeling uit het college- en coalitieakkoord van Dinkelland en Tubbergen verwerkt. Ook in het financiële hoofdstuk is deze bijdrage van beide gemeenten verwerkt in het saldo.



Ten tijde van het opstellen van deze begroting 2023 doen zich ontwikkelingen voor die in meer of mindere mate van invloed (kunnen) zijn op de begroting 2023 en de ambities van Noaberkracht. Of dat de komende jaren zullen zijn. Deze ontwikkelingen worden verder toegelicht in hoofdstuk 3.2 Ontwikkelingen.

 

Openbare ruimte

De afgelopen tijd zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van openbare ruimte. Zo wordt Soweco in de eerste helft van 2023 formeel geliquideerd (in de praktijk hebben we nu te maken met Ontplooj) en zijn oud Soweco en Stichting Participatie Dinkelland samengevoegd tot Stichting Participatie Noaberkracht. Dit heeft er voor gezorgd dat de budgetten heringericht zijn. Het betreft hier een verschuiving van budgetten over de verschillende onderdelen binnen het programma bedrijfsvoering. Hieruit vloeit geen saldo. In de basisbegroting, programma bedrijfsvoering, onder de verschillende onderdelen zijn de nieuwe tabellen weergegeven inclusief de verschuivingen in verband met de ontwikkelingen op het gebied van openbare ruimte.

 

De tekstuele veranderingen in deze begroting 2023 ten opzichte van de eerder vastgestelde begroting 2023 beperken zich tot het hoofdstuk programma organisatieontwikkeling en de verschuivingen in bedragen tussen de verschillende onderdelen binnen het basisprogramma bedrijfsvoering. Daarnaast is hoofdstuk 3.2 ontwikkelingen geüpdatet zodat het weer aansluit bij de teksten verderop in de begroting. De teksten in de basisbegroting en in de paragrafen zijn identiek aan de vastgestelde begroting 2023. In de financiële tabellen in deze begroting is de overheveling van de gelden voor organisatieontwikkeling uit het college- en coalitieakkoord van Dinkelland en Tubbergen toegevoegd. Deze gelden zijn overgeheveld naar Noaberkracht en worden ingezet voor de acties zoals benoemd in hoofdstuk 5 Programma organisatieontwikkeling.

Opbouw begroting

Terug naar navigatie - Opbouw begroting

De begroting 2023 van Noaberkracht is als volgt opgebouwd:

 

Enerzijds, is er de basisbegroting, waaronder het programma bedrijfsvoering. Het betreft hier activiteiten die uitgevoerd worden ten behoeve van een sterke organisatorische basis. In deze basisbegroting Noaberkracht zitten de kosten die gemoeid zijn met het uitvoeren van de reguliere taken die Noaberkracht uitvoert voor de beide gemeenten. Voor wat betreft de basisbegroting werken we ten behoeve van de inzichtelijkheid en de vergelijkbaarheid met de volgende onderdelen:

  • Personeel
  • Huisvesting
  • ICT
  • Tractie
  • Goederen en diensten, overig
  • Projecten

 

Anderzijds, is er het programma Organisatieontwikkeling.  Hierin staan activiteiten die naast de basisorganisatie worden opgepakt, omdat zij dermate complex zijn dat zij een specifieke veranderaanpak verdienen. Deze begroting is qua inhoud minder stabiel en consistent omdat het hier weliswaar een continue proces, maar tijdelijke veranderopgaven betreft. Hierin vinden we de volgende actielijnen terug:

  • Communicatie en Samenlevingsgericht werken
  • Betrouwbare, transparante en open overheid
  • De veilige gemeente
  • Digitale dienstverlening
  • De ambtenaar van de toekomst
  • Sturingsfilosofie
  • Strategie & innovatie

 

De programmabegroting omvat programma’s met doelstellingen en resultaten, de basisbegroting en ook de verplichte paragrafen. In de programma’s wordt ingegaan op de doelen vanuit de bedrijfsvoering en de manier waarop Noaberkracht deze doelen wil realiseren. Dit gebeurt aan de hand van de, door BBV verplichte, volgende drie w-vragen:

  • Wat willen we bereiken?
  • Wat gaan we daarvoor doen?
  • Wat gaat het kosten?

 

De eerste vraag betreft het beoogde effect, dat kan worden vertaald in één of meerdere doelstellingen. Dit wordt uitgewerkt in een programma. De tweede vraag gaat in op activiteiten in termen van de ‘output-/outcomegegevens’ die nodig zijn voor het bereiken van de beoogde doelstellingen. De derde vraag heeft betrekking op de baten en lasten die aan het programma worden toegewezen om de gewenste doelen te bereiken.