4.1 Programma Bedrijfsvoering

Onderdelen

Terug naar navigatie - Onderdelen

Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:

  • Personeel
  • Huisvesting
  • ICT
  • Tractie
  • Goederen en diensten, overig
  • Projecten

Personeel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De volgende cijfers zijn de werkelijke cijfers per 1 januari 2021:

 

Aantal fte

  • 318,56 fte in dienst
  • 35,79 fte extern

 

Aantal medewerkers

  • 345 medewerkers met een vaste aanstelling
  • 22 medewerkers met een tijdelijke aanstelling
  • 54 externe medewerkers

 

Man/vrouw verdeling

  • 174 mannen in dienst (165,15 fte)
  • 193 vrouwen in dienst (153,41 fte)
LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS
Leeftijdscategorie Vrouw Man Totaal
< 20 jaar 0 2 2
20 tot 25 jaar 2 3 5
25 tot 30 jaar 20 10 30
30 tot 35 jaar 14 16 30
35 tot 40 jaar 17 8 25
40 tot 45 jaar 21 16 37
45 tot 50 jaar 26 16 42
50 tot 55 jaar 34 22 56
55 tot 60 jaar 29 34 63
60 tot 65 jaar 29 37 66
65 jaar en ouder 1 10 11
Totaal 193 174 367

Naast bovenstaande kengetallen voeren ongeveer 110 mensen werkzaamheden uit voor Noaberkracht in het kader van de sociale werkvoorziening en de participatiewet. Daarnaast komen er als gevolg van de ontmanteling van Soweco nog eens 6 mensen in dienst van Noaberkracht.

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Bij aanlevering van de stukken voor de begroting 2022 is een strategisch personeelsmanagement beleid klaar. Deze is terug te vinden onder de ambitie strategisch personeelsbeleid.

 

Management development programma

In het management development programma is aandacht voor integrale sturing vanuit de leiding passend binnen de kaders van zelforganisatie, en het ontwikkelen van een leiderschapsstijl passend bij een organisatie waarin de samenleving, samenwerking, vertrouwen en flexibiliteit centraal staat. 


Cao onderhandelingen

In de cao-onderhandelingen is onder andere het bevorderen van de vitaliteit van medewerkers onderwerp van gesprek. Daar worden nu al inspanningen op gericht in de vorm van strategische personeelsplanning een toekomstig en vitaal personeelbestand. Daarbij is er ook aandacht voor een doelgroepenbeleid en  aandacht voor stagiaires, trainees, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ed.

 

Ouderenbeleid

Gemeenten in het algemeen maar ook Noaberkracht heeft te maken met vergrijzing van het personeelsbestand. Door het stijgen van de AOW-gerechtigde leeftijd en het vervallen/beperken van mogelijkheden van vervroegd uittreden werken medewerkers langer door dan voorheen. Gemeenten zijn daarom door de VNG en vakorganisaties opgeroepen een regeling generatiepact te treffen waardoor oudere medewerkers minder kunnen gaan werken en daardoor beter in staat zijn vitaal door te werken.

 

Tot 2022 geldt in Noaberkracht een regeling generatiepact. De regeling heeft als doel:

  1. Het bevorderen van het vitaal doorwerken van oudere medewerkers;
  2. Het creëren van banen voor jongeren. De doorstroom binnen de organisatie wordt bevorderd;
  3. Het bevorderen van het door-ontwikkelen van de organisatie (mobiliteit flexibiliteit, talentlab).

 

Medewerkers vanaf 57 jaar en ouder kunnen deelnemen aan de regeling en maximaal 60% van de resterende tijd tot aan de AOW deelnemen aan deze regeling waarna men vervroegd met pensioen gaat. Deelnemers gaan gemiddeld genomen 60% werken met een beloning van 85% en 100% pensioenopbouw tot het moment van ontslag. Een veertigtal medewerkers maakt sinds de start van de regeling in 2017 gebruik van deze regeling. Door het minder werken en het vervroegde vertrek van de deelnemers kan door de werkgever eerder worden ingespeeld op het behalen van voormelde doelen.

 

In 2021 vindt een evaluatie plaats van het generatiepact waarbij in samenhang met de wettelijke wijzigingen als gevolg van het pensioenakkoord de gevolgen voor het ouderenbeleid worden afgewogen. Dit kan leiden tot wijzigingen in dit ouderenbeleid. Doel blijft dat het ouderenbeleid moet bijdragen aan een vitale organisatie en om de vitaliteit van oudere medewerkers te bevorderen.

 

Impact corona bij personeel

Daarnaast hebben de ontwikkelingen rond Corona geleid tot het inzicht dat door moderne digitale mogelijkheden ook andere wijze van werken mogelijk is. Dit gaat blijvende effecten hebben voor het Werken bij Noaberkracht. Onder andere op gebied van ICT, afspraken over samenwerken en  huisvesting. Dit wordt in de lopende projecten huisvesting en Werken bij Noaberkracht opgepakt.  Ook beïnvloed het de arbeidsomstandigheden in de thuis situatie. Dit vraagt nog aandacht. Dit is onderwerp van gesprek op cao-niveau. Die ontwikkelingen worden afgewacht en betrokken bij de eigen afweging als werkgever. Deze ontwikkeling wordt voor zover nog niet afgehecht in 2022 voortgezet.

 

De toekomst van Noaberkracht.

Door BMC is een rapport opgesteld over het huidige functioneren van Noaberkracht met scenario`s voor de verdere ontwikkeling en samenwerking op de langere termijn. In 2021 en naar verwachting ook in 2022 zal op basis van dit rapport een nadere uitwerking en besluitvorming plaatsvinden voor de toekomstige organisatieontwikkeling van Noaberkacht en mogelijke samenwerking met andere (overheids)organisaties.

 

Uitvoering Participatiewet.

Per 1 januari 2022 wordt de samenwerking met de gemeente Almelo in het kader van participatiewet  beëindigt. De front-office taken worden door Noaberkracht binnen het sociaal domein geïntegreerd. Dit bevordert dat de doelgroep met een brede scope kan worden benaderd. Voor de back-office taken wordt voor de periode van een jaar een dienstverleningsovereenkomst aangegaan met de gemeente Oldenzaal. Nader onderzoek vindt plaats naar de mogelijke vormen van samenwerking per 2023 in het kader van de uitvoering van de Participatiewet.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
BELEIDSINDICATOREN
Indicator Noaberkracht 2019 Noaberkracht 2020 Omschrijving
Omvang formatie 6,65 6,70 Aantal fte per 1.000 inwoners
Omvang bezetting 7,85 7,75 Aantal medewerkers per 1.000 inwoners
Omvang overhead 97,70% 100,00% Totale overhead gedeeld door totale lasten
Externe inhuur 11,9% 10,7% Kosten externe inhuur gedeeld door de totale loonsom plus kosten externe inhuur
Apparaatskosten per inwoner € 658 € 647 Kosten per inwoner

Bovenstaande verplichte beleidsindicatoren geven de meest recente cijfers die beschikbaar zijn weer. 

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel personeel vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Salarissen en sociale lasten
  • Inhuur tijdelijk personeel
  • Studie- en opleidingskosten
  • Teambuilding
  • Loonkostensubsidie in verband met afstand tot de arbeidsmarkt
  • Overige personeelskosten (arbovoorziening werkplek, consumpties etc.)
  • Diensten door gespecialiseerde bedrijven
  • Contributies voor personeel
  • Flexibele schil
PERSONEEL
Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Baten 185.471 185.471 185.471 185.471
Lasten -27.333.504 -27.517.491 -27.748.429 -28.134.006
Saldo baten en lasten -27.148.033 -27.332.020 -27.562.958 -27.948.535

Verklaring financiële verschillen

De hogere meerjarige lasten ten opzichte van het basis begrotingsjaar 2021 worden vooral veroorzaakt door de jaarlijkse indexering van de personeelskosten.  We gaan uit van een meerjarige indexering van 1,5%. 

Huisvesting

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De exploitatie van de drie personeelslocaties (gemeentehuis Denekamp, gemeentehuis Tubbergen en de werf in Ootmarsum) zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
  • Gebruikslocaties:
    • Gemeentehuis Dinkelland
    • Gemeentehuis Tubbergen
    • Gemeentewerf Ootmarsum
    • Echelpoelweg
    • Hanzeweg
    • Newtonstraat

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Huisvesting

De huisvesting in zowel Denekamp als Tubbergen is nadrukkelijk onderwerp van gesprek. Het bestuur van Noaberkracht heeft hiervoor een huisvestingsconcept vastgesteld die geldt als uitgangspunt voor de toekomstige ingrepen in de huisvesting. Dit om beter aan te kunnen sluiten op de bestuursstijlen en om flexibel en samenlevingsgericht te kunnen werken. In Tubbergen hangt dit samen met de voorbereidingen voor het Glashoes en het daarin huisvesten van diverse organisaties, het bestuur van Tubbergen en deel van de ambtelijke organisatie Noaberkracht.

 

Project Huisvesting

Het project huisvesting Noaberkracht is in 2019 opnieuw opgepakt. Het bestuur heeft in september ingestemd met scenario keuze huisvesting in de beide gemeentehuizen. De lasten welke hiermee gepaard gaan zijn opgenomen in de begroting van Noaberkracht. Uitkomsten en eventuele uitwerking van dit project kunnen van invloed zijn op de begroting 2022 van Noaberkracht. Hoewel het project onder het onderdeel projecten valt, heeft de uitwerking van het project invloed op het onderdeel huisvesting.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel huisvesting vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Gas, elektriciteit, water
  • Gebouwschoonmaak
  • Bouwkundig onderhoud/reparaties
  • Afschrijvingslasten
HUISVESTING
Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Baten 31.329 31.329 31.329 31.329
Lasten -473.925 -470.330 -469.375 -469.375
Saldo baten en lasten -442.596 -439.001 -438.046 -438.046

Verklaring verschillen

De lagere lasten op termijn  worden veroorzaakt door voordelen op de kapitaallasten (afschrijving).

ICT

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De kosten van het onderdeel ICT bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen Noaberkracht.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De kengetallen hieronder geven de in 2022 te verwachten aantallen "devices" en abonnementen en beschikbare dekking weer.

KENGETALLEN
Omschrijving Aantallen Beschikbare dekking per stuk
Desktops 200 € 540
Laptops i.h.k.v. Het Nieuwe Werken 300 € 900
Laptops functie gerelateerd 40 € 900
iPads 100 € 500 incl. toetsenbord
iPads t.b.v. gemeente Dinkelland 43 € 500 incl. toetsenbord
iPads t.b.v. gemeente Tubbergen 32 € 500 incl. toetsenbord
Smartphones 390 € 335
Mobiele Data-Spraak abonnementen 410 € 5,50 p/mnd, inclusief verbruikkosten buiten de bundel en aanvullende diensten
Mobiele Data abonnementen 75 € 5,50 p/mnd, inclusief verbruikkosten buiten de bundel en aanvullende diensten
Eizo 22 inch beeldschermen 665 € 205
Plotters, print, scan en kopieerapparatuur 25 huurkosten 2022: € 31.000; afdrukkosten 2022 (tellertikken): € 20.000

Vervangingsinvesteringen

Terug naar navigatie - Vervangingsinvesteringen
VERVANGINGSINVESTERINGEN
Investeringen die in 2022 terugkomen
Omschrijving Startsaldo Afschrijvingstermijn in jaren Afschrijvingslast per jaar
EMC SAN storage en SAN Glas Switches € 214.500 5 € 42.900
Migratie MS Exchange (calls) en Mailserver € 52.000 5 € 10.400
Landmeetkundig apparatuur € 70.000 5 € 14.000
GBInext € 90.000 5 € 18.000
GEO systeem € 205.000 5 € 41.000
(2019) Laptops € 68.896 3 € 22.965
(2019) Smartphones € 31.197 3 € 10.399
HNW 72x Beeldschermen en Dockingstations € 23.760 6 € 3.960
TFT schermen 6jr afsch € 42.000 6 € 7.000
100x Dell 5050 Werkstations € 74.000 4 € 18.500
Nieuwe licentierollen IBM Cognos € 25.000 5 € 5.000
Centric applicaties Burg, Bel, Make, Kad, BAG (BBBG) € 330.000 5 € 66.000
Vervanging applicatie Sociaal Domein € 120.000 5 € 24.000
Vervanging appl. Financiën 5 jr afsch € 120.000 5 € 24.000
Sophos Cloud Endpoint € 70.000 3 € 23.333
Harmonisatie Intranet/website € 31.500 5 € 6.300
EMVI Prestatiemeting € 4.000 5 € 800
Zendinstall mob. telefonie gem.huis Dinkelland € 33.000 3 € 11.000
Multimedia € 27.200 4 € 6.800

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Vervangingen

 

  • VNG aanbesteding GT-Mobiel

In 2016 hebben wij als Noaberkracht Dinkelland Tubbergen aan de VNG (Europese) aanbesteding GT-Mobiel. Uiteindelijk hebben wij na een minicompetitie een Nadere Overeenkomst afgesloten met T-Mobile. Dit heeft ons een flinke besparing opgeleverd in de mobiele belkosten en abonnementen.

De overeenkomst met T-Mobile loopt in 2022 af. De VNG is bezig opnieuw een GT-Mobiel aanbesteding te organiseren. Wij als Noaberkracht Dinkelland Tubbergen zijn voornemens hier wederom aan deel te nemen. Eén en ander is nog wel afhankelijk van de kwaliteitseisen die in de aanbesteding opgenomen gaan worden. gelet op de ervaring met T-Mobile willen wij voor een hogere kwaliteit rond het "mobiel bereik" gaan.

 

  • Vervanging GBI Next

Met het Adviesbureau Antea heeft Noaberkracht voor het beheer van de openbare ruimte een overeenkomst afgesloten voor de levering en support van de applicatie “GBI-Next”. Antea werkt hierin nauw samen met het softwarebedrijf Dataquint, die de basis voor GBI leverde. Deze samenwerking is in 2020 beëindigd. Antea heeft daarna besloten zelf een geheel nieuwe open source versie van GBI te ontwikkelen; GBI-world. Omdat de ondersteuning voor de huidige software in de loop van 2022 wordt afgebouwd, zullen we een overstap moeten maken naar een geschikte vervanger. 

 

  • Vervanging GEO-systeem

In 2022 komt er vervangingsbudget vrij voor het Geo-datawarehouse, de beheersoftware en de Geo-viewer. De eerste 2 zullen i.v.m. de Samenhangende Objectregistratie naar verwachting in 2024 moeten worden vervangen.  In 2022 gaan we echter al op zoek naar een vervangende Geo-viewer. Onze huidige Geo-viewer “Key2informatie” wordt geleverd door Centric. Hoewel de software aan de eisen voldoet, zijn er een aantal functionele wensen die deze applicatie niet kan bieden. Daarnaast zorgen ontwikkelingen als de komst van de Omgevingswet en de samenhangende Objectenregistratie voor een nog grotere behoefte aan nieuwe functionaliteiten. Centric heeft aangegeven dat zij de applicatie niet verder gaan door ontwikkelen. 

 

Nieuwe investeringen

  • Uitbreiding VDI-omgeving

Als gevolg van de vergrijzing verwachten wij volgend jaar een toename van het gebruik van Laptops. Een aantal medewerkers van Noaberkracht zullen de actieve dienst verlaten en worden vervangen door jongere medewerkers. In hun functie zullen zij geen gebruik meer maken van Desktops maar zullen Laptops in bruikleen worden gegeven. De VDI-omgeving zal hierdoor zwaarder belast worden. Om zoveel mogelijk collega's een VDI-sessie te kunnen aanbieden voor de laptop is uitbreiding van de VDI-servers met één extra server (7e Gridserver) noodzakelijk.

De investeringskosten bedragen €38.000. met een afschrijving van 5 jaar. De afschrijving start in 2023 en de afschrijvingslast van €7.600 kan gedekt worden binnen de bestaande budgetten voor onderhoud hardware. Hier ontstaat in 2022 ruimte door lagere kosten voor onderhoudscontracten.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel ICT vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Onderhoud en support ICT software
  • Onderhoud en support ICT hardware
  • Verbindingen, internet en telefonie
  • Diensten gespecialiseerde bedrijven
  • Stelposten
  • Afschrijvingslasten

 

Voor ICT wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen ICT gelijk blijft. Vrijval van afschrijvingslasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen ICT zodat de vervanging (van vooral hardware) op termijn geborgd is.

ICT
Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Baten 2.461 2.461 2.461 2.461
Lasten -2.952.929 -2.937.929 -2.937.929 -2.937.929
Saldo baten en lasten -2.950.468 -2.935.468 -2.935.468 -2.935.468

De hogere lasten in de eerste twee jaren worden veroorzaakt door het gevraagde incidentele werkbudget voor digitale duurzaamheid en toegankelijkheid van €15.000, zie hiervoor 5.1 onder de ambitie digitalisering en informatieveiligheid.

Tractie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De volgende vervoersmiddelen zijn per februari 2021 aanwezig binnen Noaberkracht:

  • 24  Auto's / Vrachtwagens
  • 7    Tractors
  • 18  Aanhangers
  • 6     Strooiers
  • 6     Sneeuwploegen

Vervangingsinvesteringen

Terug naar navigatie - Vervangingsinvesteringen

De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende tractie middelen hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen waardoor er op rekening basis vaak sprake was van meevallers binnen de exploitatie van tractie. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van tractie. Middels een opnieuw vastgestelde financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is aangewend ter invulling van de aanvullende extra taakstelling op Noaberkracht.

VERVANGINGSINVESTERINGEN
Investeringen die in 2022 terugkomen (alleen de voertuigen binnen Noaberkracht, niet van Stichting Participatie Noaberkracht)
Omschrijving Bouwjaar Vervanging door Startsaldo Afschrijvingstermijn in jaren Afschrijvingslast per jaar
VW-T5-Riool 2010 Branderbus € 27.500 12 € 2.292
John Deere 2012 Tractor € 96.500 10 € 9.650
Aanhanger nb Aanhanger € 2.900 15 € 193
Nido 2014 Strooier vrachtwagen € 51.500 8 € 6.438
VW-Crafter stratenmakers 2012 Bus / pick-up € 43.500 10 € 4.350
Schliesing versnipperaar 2006 Versnipperaar + wagen € 43.000 10 € 4.300
Hoka 2005 Aanhanger € 2.500 15 € 167
Hoka 2005 Aanhanger € 2.500 15 € 167
Aanhanger 2004 Aanhanger € 2.900 15 € 193
Aanhanger 2004 Aanhanger € 2.900 15 € 193
Weisig schaftkeet 2005 Schafwagen € 11.500 15 € 767
Weisig schaftkeet 2005 Schafwagen € 11.500 15 € 767
Rolbezem 2007 Veger € 7.500 10 € 750
Bladwagen kipper 2005 Kipper € 11.500 10 € 1.150
Rom riool aanhanger 2010 Aanhanger rioolbus, kleinere spuit unit € 12.000 10 € 1.200
Epoke sneeuwploeg 2006 Ploeg vrachtwagen € 16.000 15 € 1.067
Brimos wegafzetting 2002 Aanhanger € 14.000 15 € 933
Dohn Deere 2006 Tractor € 72.500 10 € 7.250
Ravo veegmachine 2016 Veegmachine € 190.000 8 € 23.750

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

De vervanging van tractiemiddelen vindt in principe plaats op basis van het jaarlijkse vervangingsschema. Echter, er wordt wel kritisch gekeken naar de technische staat van de voertuigen.  Bij de tractiemiddelen die nog in goede staat zijn kan er voor worden gekozen om vervanging een jaar op te schuiven. Ook de ontwikkelingen bij SOWECO spelen hierbij een rol.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel tractie vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Klein gereedschap, materieelaankoop
  • Gas
  • Brandstof voertuigen
  • motorrijtuigenbelasting en verzekering voertuigen
  • Onderhoud/reparatie voertuigen
  • Huur van roerende zaken
  • Stelposten
  • Afschrijvingslasten

 

Voor Tractie wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen Tractie gelijk blijft. Vrijval van kapitaallasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen Tractie zodat de vervanging op termijn geborgd is.

TRACTIE
Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Baten 0 0 0 0
Lasten -592.459 -590.032 -590.032 -590.032
Saldo baten en lasten -592.459 -590.032 -590.032 -590.032

Goederen en diensten, overig

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties, Stichting Participatie Noaberkracht en Soweco.

Vervangingsinvesteringen

Terug naar navigatie - Vervangingsinvesteringen

De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende tractie middelen hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen waardoor er op rekening basis vaak sprake was van meevallers binnen de exploitatie van tractie. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van tractie. Middels een opnieuw vastgestelde financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is aangewend ter invulling van de aanvullende extra taakstelling op Noaberkracht.

VERVANGINGSINVESTERINGEN
Investeringen die in 2022 terugkomen (alleen de voertuigen van Stichting Participatie Noaberkracht)
Omschrijving Bouwjaar Vervanging door Startsaldo Afschrijvingstermijn in jaren Afschrijvingslast per jaar
VW-T5 2014 Bus 6 pers aannemers uitvoering € 29.500 10 € 2.950
VW-T5 2014 Bus 6 pers aannemers uitvoering € 29.500 10 € 2.950
VW-T5 2014 Bus 6 pers aannemers uitvoering € 29.500 10 € 2.950
Onkruidbak brander 2017 Onkruidbrander € 22.000 5 € 4.400
Humbaur-all-comfort 2010 Aanhanger € 7.500 15 € 500
Kipper JAKO 2005 Kipper € 11.500 10 € 1.150
Schouten bezem 2011 Bladruimer € 11.500 10 € 1.150
VW-Crafter 6 pers 2011 Bus 6 pers aannemers uitvoering € 32.500 10 € 3.250
VW-Crafter 6 pers 2011 Bus 6 pers aannemers uitvoering € 32.500 10 € 3.250
KUPA schaftkeet 2003 Schafwagen € 11.500 15 € 767
KUPA schaftkeet 2004 Schafwagen € 11.500 15 € 767
VW-Crafter 2010 Bus / Pick-up € 48.000 10 € 4.800
Heftruck 2001 Heftruck € 22.000 10 € 2.200

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Leaseauto's

Noaberkracht heeft de laatste jaren een aantal leaseauto's in gebruik voor dienstreizen en het reizen tussen de drie locaties. Er wordt onderzocht of het een optie is om deze leaseauto's in 2022 te vervangen door elektrische leaseauto's. Het onderzoek zou in 2020 plaatsvinden zodat de elektrische leaseauto's eventueel in 2021 aangeschaft konden worden, maar als gevolg van corona is het project een jaar opgeschoven.

 

Bureaubenodigdheden en portokosten

Noaberkracht probeert de kosten voor bureaubenodigdheden en portokosten zo laag mogelijk te houden. Dit gebeurt vooral door medewerkers bewust te maken van de kosten en te wijzen op andere opties die er zijn. Zo is het doel om zo weinig mogelijk antwoordenveloppen te gebruiken in verband met de kosten hiervan. Daarnaast wordt post niet direct de volgende dag verzonden als dit niet noodzakelijk is. In 2022 blijft dit het streven. 

 

Door toenemende digitalisering is er steeds minder papier nodig. De invloed van deze ontwikkelingen op bijvoorbeeld het benodigde aantal schrijfmapjes en printpapier wordt in de gaten gehouden.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel goederen en diensten, overig vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Bureaumaterialen en andere facilitaire kosten
  • Klein gereedschap en materieelaankoop
  • Brandstof voertuigen
  • Onderhoud/reparatie
  • Contributies
  • Portokosten
  • Verkoop kleine gebruiksgoederen
  • Stichting Participatie Noaberkracht
  • Soweco
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG
Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Baten 152.700 152.700 152.700 152.700
Lasten -2.501.431 -2.522.455 -2.522.455 -2.522.455
Saldo baten en lasten -2.348.731 -2.369.755 -2.369.755 -2.369.755

Verklaring verschillen

Bij het opstellen van de begroting 2019 is ook het wagenpark van de Stichting Participatie Noaberkracht opnieuw geïnventariseerd. Hieruit bleek een verhoging van het plafond van het ideaalcomplex noodzakelijk. Deze verhoging heeft via besluitvorming bij de begroting 2019 plaatsgevonden en wordt gefaseerd doorgevoerd. Dit verklaart de oploop van de kosten in 2023 ten opzichte van 2022.

Projecten

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht. Voor het jaar 2022 zijn er twee projecten bekend op dit moment: Huisvesting en Omgevingswet.

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Project Huisvesting

De tijdelijke huisvesting voor de bouw van het Glashoes waardoor de gemeenteraad nog een besluit moet worden genomen zal in 2022 plaatsvinden. Dat geldt ook voor de uitvoering van het huisvestingsconcept in Dinkelland en later in Tubbergen. 

 

Project Omgevingswet

De inwerkingtreding van de Omgevingswet is opgeschoven naar 1 januari 2022. Dat betekent dat in 2021 anders dan verwacht nog gewerkt is aan de voorbereiding op de Omgevingswet. Medio 2021 komt er een implementatieplan voor de aanpak vanaf 1 januari 2022 beschikbaar. Hierin wordt op basis van onder andere de uitgangspuntennotitie voorbereiding Omgevingsplan een aanpak uitgewerkt voor de implementatie vanaf 2022. Kernvraag hierin is: Wat is er nodig om in de periode na 1 januari 2022 de Omgevingswet verder door te voeren en te vertalen in beleid en werkwijze. De verwachting is dat er voor een aantal zaken in ieder geval nog mensen en middelen nodig zullen zijn namelijk:

  • Opleiding, scholing, coaching-on-the-job in het werken in de geest van de Omgevingswet. Zowel op juridisch vlak alsook in de combinatie met het samenlevingsgericht werken;
  • Ondersteuning bij het vertalen van het huidige beleid, de huidige bestemmingsplannen en de bruidsschat naar een samenhangend omgevingsplan in de periode 2022-2029.
  • Ondersteuning bij de inrichting en optimalisatie van het Digitale Stelsel Omgevingswet.

 

Dit betreft incidentele kosten die we nu nog niet precies in kunnen schatten. Maar waarvan we weten dat deze gemaakt moeten worden voor een solide inbedding van de Omgevingswet en het uiteindelijk behalen van de voordelen die de Omgevingswet op moet gaan leveren. Namelijk sneller, makkelijker, meer maatwerk en meer in samenhang. Hiervoor hebben we in eerste instantie 75.000 euro opgenomen.

 

Naast de incidentele kosten gaan vanaf 2022 ook de structurele effecten gelden. Hiervoor wordt in 2021 een impactanalyse opgeleverd. Dan wordt ook duidelijker welke structurele kosten de inwerkingtreding van de Omgevingswet met zich mee zal brengen. De verwachting is dat in ieder geval er consequenties zijn voor de leges en voor advisering bij het omzetten van huidig beleid naar aangepast beleid onder de Omgevingswet.

Totaal baten en lasten programma bedrijfsvoering

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING
Begroting 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025
Baten 371.961 371.961 371.961 371.961
Lasten -33.830.794 -34.038.237 -34.268.220 -34.653.797
Saldo baten en lasten -33.458.833 -33.666.276 -33.896.259 -34.281.836