Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:
- Personeel
- Huisvesting
- ICT
- Tractie
- Goederen en diensten, overig
- Projecten
Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:
De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.
De volgende cijfers zijn de werkelijke cijfers per 1 januari 2021:
Aantal fte
Aantal medewerkers
Man/vrouw verdeling
LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS | |||
---|---|---|---|
Leeftijdscategorie | Vrouw | Man | Totaal |
< 20 jaar | 0 | 2 | 2 |
20 tot 25 jaar | 2 | 3 | 5 |
25 tot 30 jaar | 20 | 10 | 30 |
30 tot 35 jaar | 14 | 16 | 30 |
35 tot 40 jaar | 17 | 8 | 25 |
40 tot 45 jaar | 21 | 16 | 37 |
45 tot 50 jaar | 26 | 16 | 42 |
50 tot 55 jaar | 34 | 22 | 56 |
55 tot 60 jaar | 29 | 34 | 63 |
60 tot 65 jaar | 29 | 37 | 66 |
65 jaar en ouder | 1 | 10 | 11 |
Totaal | 193 | 174 | 367 |
Naast bovenstaande kengetallen voeren ongeveer 110 mensen werkzaamheden uit voor Noaberkracht in het kader van de sociale werkvoorziening en de participatiewet. Daarnaast komen er als gevolg van de ontmanteling van Soweco nog eens 6 mensen in dienst van Noaberkracht.
Bij aanlevering van de stukken voor de begroting 2022 is een strategisch personeelsmanagement beleid klaar. Deze is terug te vinden onder de ambitie strategisch personeelsbeleid.
Management development programma
In het management development programma is aandacht voor integrale sturing vanuit de leiding passend binnen de kaders van zelforganisatie, en het ontwikkelen van een leiderschapsstijl passend bij een organisatie waarin de samenleving, samenwerking, vertrouwen en flexibiliteit centraal staat.
Cao onderhandelingen
In de cao-onderhandelingen is onder andere het bevorderen van de vitaliteit van medewerkers onderwerp van gesprek. Daar worden nu al inspanningen op gericht in de vorm van strategische personeelsplanning een toekomstig en vitaal personeelbestand. Daarbij is er ook aandacht voor een doelgroepenbeleid en aandacht voor stagiaires, trainees, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ed.
Ouderenbeleid
Gemeenten in het algemeen maar ook Noaberkracht heeft te maken met vergrijzing van het personeelsbestand. Door het stijgen van de AOW-gerechtigde leeftijd en het vervallen/beperken van mogelijkheden van vervroegd uittreden werken medewerkers langer door dan voorheen. Gemeenten zijn daarom door de VNG en vakorganisaties opgeroepen een regeling generatiepact te treffen waardoor oudere medewerkers minder kunnen gaan werken en daardoor beter in staat zijn vitaal door te werken.
Tot 2022 geldt in Noaberkracht een regeling generatiepact. De regeling heeft als doel:
Medewerkers vanaf 57 jaar en ouder kunnen deelnemen aan de regeling en maximaal 60% van de resterende tijd tot aan de AOW deelnemen aan deze regeling waarna men vervroegd met pensioen gaat. Deelnemers gaan gemiddeld genomen 60% werken met een beloning van 85% en 100% pensioenopbouw tot het moment van ontslag. Een veertigtal medewerkers maakt sinds de start van de regeling in 2017 gebruik van deze regeling. Door het minder werken en het vervroegde vertrek van de deelnemers kan door de werkgever eerder worden ingespeeld op het behalen van voormelde doelen.
In 2021 vindt een evaluatie plaats van het generatiepact waarbij in samenhang met de wettelijke wijzigingen als gevolg van het pensioenakkoord de gevolgen voor het ouderenbeleid worden afgewogen. Dit kan leiden tot wijzigingen in dit ouderenbeleid. Doel blijft dat het ouderenbeleid moet bijdragen aan een vitale organisatie en om de vitaliteit van oudere medewerkers te bevorderen.
Impact corona bij personeel
Daarnaast hebben de ontwikkelingen rond Corona geleid tot het inzicht dat door moderne digitale mogelijkheden ook andere wijze van werken mogelijk is. Dit gaat blijvende effecten hebben voor het Werken bij Noaberkracht. Onder andere op gebied van ICT, afspraken over samenwerken en huisvesting. Dit wordt in de lopende projecten huisvesting en Werken bij Noaberkracht opgepakt. Ook beïnvloed het de arbeidsomstandigheden in de thuis situatie. Dit vraagt nog aandacht. Dit is onderwerp van gesprek op cao-niveau. Die ontwikkelingen worden afgewacht en betrokken bij de eigen afweging als werkgever. Deze ontwikkeling wordt voor zover nog niet afgehecht in 2022 voortgezet.
De toekomst van Noaberkracht.
Door BMC is een rapport opgesteld over het huidige functioneren van Noaberkracht met scenario`s voor de verdere ontwikkeling en samenwerking op de langere termijn. In 2021 en naar verwachting ook in 2022 zal op basis van dit rapport een nadere uitwerking en besluitvorming plaatsvinden voor de toekomstige organisatieontwikkeling van Noaberkacht en mogelijke samenwerking met andere (overheids)organisaties.
Uitvoering Participatiewet.
Per 1 januari 2022 wordt de samenwerking met de gemeente Almelo in het kader van participatiewet beëindigt. De front-office taken worden door Noaberkracht binnen het sociaal domein geïntegreerd. Dit bevordert dat de doelgroep met een brede scope kan worden benaderd. Voor de back-office taken wordt voor de periode van een jaar een dienstverleningsovereenkomst aangegaan met de gemeente Oldenzaal. Nader onderzoek vindt plaats naar de mogelijke vormen van samenwerking per 2023 in het kader van de uitvoering van de Participatiewet.
BELEIDSINDICATOREN | |||
---|---|---|---|
Indicator | Noaberkracht 2019 | Noaberkracht 2020 | Omschrijving |
Omvang formatie | 6,65 | 6,70 | Aantal fte per 1.000 inwoners |
Omvang bezetting | 7,85 | 7,75 | Aantal medewerkers per 1.000 inwoners |
Omvang overhead | 97,70% | 100,00% | Totale overhead gedeeld door totale lasten |
Externe inhuur | 11,9% | 10,7% | Kosten externe inhuur gedeeld door de totale loonsom plus kosten externe inhuur |
Apparaatskosten per inwoner | € 658 | € 647 | Kosten per inwoner |
Bovenstaande verplichte beleidsindicatoren geven de meest recente cijfers die beschikbaar zijn weer.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel personeel vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
PERSONEEL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | ||||
Baten | 185.471 | 185.471 | 185.471 | 185.471 | |||
Lasten | -27.333.504 | -27.517.491 | -27.748.429 | -28.134.006 | |||
Saldo baten en lasten | -27.148.033 | -27.332.020 | -27.562.958 | -27.948.535 |
Verklaring financiële verschillen
De hogere meerjarige lasten ten opzichte van het basis begrotingsjaar 2021 worden vooral veroorzaakt door de jaarlijkse indexering van de personeelskosten. We gaan uit van een meerjarige indexering van 1,5%.
De exploitatie van de drie personeelslocaties (gemeentehuis Denekamp, gemeentehuis Tubbergen en de werf in Ootmarsum) zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.
Huisvesting
De huisvesting in zowel Denekamp als Tubbergen is nadrukkelijk onderwerp van gesprek. Het bestuur van Noaberkracht heeft hiervoor een huisvestingsconcept vastgesteld die geldt als uitgangspunt voor de toekomstige ingrepen in de huisvesting. Dit om beter aan te kunnen sluiten op de bestuursstijlen en om flexibel en samenlevingsgericht te kunnen werken. In Tubbergen hangt dit samen met de voorbereidingen voor het Glashoes en het daarin huisvesten van diverse organisaties, het bestuur van Tubbergen en deel van de ambtelijke organisatie Noaberkracht.
Project Huisvesting
Het project huisvesting Noaberkracht is in 2019 opnieuw opgepakt. Het bestuur heeft in september ingestemd met scenario keuze huisvesting in de beide gemeentehuizen. De lasten welke hiermee gepaard gaan zijn opgenomen in de begroting van Noaberkracht. Uitkomsten en eventuele uitwerking van dit project kunnen van invloed zijn op de begroting 2022 van Noaberkracht. Hoewel het project onder het onderdeel projecten valt, heeft de uitwerking van het project invloed op het onderdeel huisvesting.
Het onderdeel huisvesting kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel huisvesting vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
HUISVESTING | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Baten | 31.329 | 31.329 | 31.329 | 31.329 |
Lasten | -473.925 | -470.330 | -469.375 | -469.375 |
Saldo baten en lasten | -442.596 | -439.001 | -438.046 | -438.046 |
Verklaring verschillen
De lagere lasten op termijn worden veroorzaakt door voordelen op de kapitaallasten (afschrijving).
De kosten van het onderdeel ICT bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen Noaberkracht.
De kengetallen hieronder geven de in 2022 te verwachten aantallen "devices" en abonnementen en beschikbare dekking weer.
KENGETALLEN | ||
---|---|---|
Omschrijving | Aantallen | Beschikbare dekking per stuk |
Desktops | 200 | € 540 |
Laptops i.h.k.v. Het Nieuwe Werken | 300 | € 900 |
Laptops functie gerelateerd | 40 | € 900 |
iPads | 100 | € 500 incl. toetsenbord |
iPads t.b.v. gemeente Dinkelland | 43 | € 500 incl. toetsenbord |
iPads t.b.v. gemeente Tubbergen | 32 | € 500 incl. toetsenbord |
Smartphones | 390 | € 335 |
Mobiele Data-Spraak abonnementen | 410 | € 5,50 p/mnd, inclusief verbruikkosten buiten de bundel en aanvullende diensten |
Mobiele Data abonnementen | 75 | € 5,50 p/mnd, inclusief verbruikkosten buiten de bundel en aanvullende diensten |
Eizo 22 inch beeldschermen | 665 | € 205 |
Plotters, print, scan en kopieerapparatuur | 25 | huurkosten 2022: € 31.000; afdrukkosten 2022 (tellertikken): € 20.000 |
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||
---|---|---|---|
Investeringen die in 2022 terugkomen | |||
Omschrijving | Startsaldo | Afschrijvingstermijn in jaren | Afschrijvingslast per jaar |
EMC SAN storage en SAN Glas Switches | € 214.500 | 5 | € 42.900 |
Migratie MS Exchange (calls) en Mailserver | € 52.000 | 5 | € 10.400 |
Landmeetkundig apparatuur | € 70.000 | 5 | € 14.000 |
GBInext | € 90.000 | 5 | € 18.000 |
GEO systeem | € 205.000 | 5 | € 41.000 |
(2019) Laptops | € 68.896 | 3 | € 22.965 |
(2019) Smartphones | € 31.197 | 3 | € 10.399 |
HNW 72x Beeldschermen en Dockingstations | € 23.760 | 6 | € 3.960 |
TFT schermen 6jr afsch | € 42.000 | 6 | € 7.000 |
100x Dell 5050 Werkstations | € 74.000 | 4 | € 18.500 |
Nieuwe licentierollen IBM Cognos | € 25.000 | 5 | € 5.000 |
Centric applicaties Burg, Bel, Make, Kad, BAG (BBBG) | € 330.000 | 5 | € 66.000 |
Vervanging applicatie Sociaal Domein | € 120.000 | 5 | € 24.000 |
Vervanging appl. Financiën 5 jr afsch | € 120.000 | 5 | € 24.000 |
Sophos Cloud Endpoint | € 70.000 | 3 | € 23.333 |
Harmonisatie Intranet/website | € 31.500 | 5 | € 6.300 |
EMVI Prestatiemeting | € 4.000 | 5 | € 800 |
Zendinstall mob. telefonie gem.huis Dinkelland | € 33.000 | 3 | € 11.000 |
Multimedia | € 27.200 | 4 | € 6.800 |
Vervangingen
In 2016 hebben wij als Noaberkracht Dinkelland Tubbergen aan de VNG (Europese) aanbesteding GT-Mobiel. Uiteindelijk hebben wij na een minicompetitie een Nadere Overeenkomst afgesloten met T-Mobile. Dit heeft ons een flinke besparing opgeleverd in de mobiele belkosten en abonnementen.
De overeenkomst met T-Mobile loopt in 2022 af. De VNG is bezig opnieuw een GT-Mobiel aanbesteding te organiseren. Wij als Noaberkracht Dinkelland Tubbergen zijn voornemens hier wederom aan deel te nemen. Eén en ander is nog wel afhankelijk van de kwaliteitseisen die in de aanbesteding opgenomen gaan worden. gelet op de ervaring met T-Mobile willen wij voor een hogere kwaliteit rond het "mobiel bereik" gaan.
Met het Adviesbureau Antea heeft Noaberkracht voor het beheer van de openbare ruimte een overeenkomst afgesloten voor de levering en support van de applicatie “GBI-Next”. Antea werkt hierin nauw samen met het softwarebedrijf Dataquint, die de basis voor GBI leverde. Deze samenwerking is in 2020 beëindigd. Antea heeft daarna besloten zelf een geheel nieuwe open source versie van GBI te ontwikkelen; GBI-world. Omdat de ondersteuning voor de huidige software in de loop van 2022 wordt afgebouwd, zullen we een overstap moeten maken naar een geschikte vervanger.
In 2022 komt er vervangingsbudget vrij voor het Geo-datawarehouse, de beheersoftware en de Geo-viewer. De eerste 2 zullen i.v.m. de Samenhangende Objectregistratie naar verwachting in 2024 moeten worden vervangen. In 2022 gaan we echter al op zoek naar een vervangende Geo-viewer. Onze huidige Geo-viewer “Key2informatie” wordt geleverd door Centric. Hoewel de software aan de eisen voldoet, zijn er een aantal functionele wensen die deze applicatie niet kan bieden. Daarnaast zorgen ontwikkelingen als de komst van de Omgevingswet en de samenhangende Objectenregistratie voor een nog grotere behoefte aan nieuwe functionaliteiten. Centric heeft aangegeven dat zij de applicatie niet verder gaan door ontwikkelen.
Nieuwe investeringen
Als gevolg van de vergrijzing verwachten wij volgend jaar een toename van het gebruik van Laptops. Een aantal medewerkers van Noaberkracht zullen de actieve dienst verlaten en worden vervangen door jongere medewerkers. In hun functie zullen zij geen gebruik meer maken van Desktops maar zullen Laptops in bruikleen worden gegeven. De VDI-omgeving zal hierdoor zwaarder belast worden. Om zoveel mogelijk collega's een VDI-sessie te kunnen aanbieden voor de laptop is uitbreiding van de VDI-servers met één extra server (7e Gridserver) noodzakelijk.
De investeringskosten bedragen €38.000. met een afschrijving van 5 jaar. De afschrijving start in 2023 en de afschrijvingslast van €7.600 kan gedekt worden binnen de bestaande budgetten voor onderhoud hardware. Hier ontstaat in 2022 ruimte door lagere kosten voor onderhoudscontracten.
Het onderdeel ICT kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel ICT vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
Voor ICT wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen ICT gelijk blijft. Vrijval van afschrijvingslasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen ICT zodat de vervanging (van vooral hardware) op termijn geborgd is.
ICT | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Baten | 2.461 | 2.461 | 2.461 | 2.461 |
Lasten | -2.952.929 | -2.937.929 | -2.937.929 | -2.937.929 |
Saldo baten en lasten | -2.950.468 | -2.935.468 | -2.935.468 | -2.935.468 |
De hogere lasten in de eerste twee jaren worden veroorzaakt door het gevraagde incidentele werkbudget voor digitale duurzaamheid en toegankelijkheid van €15.000, zie hiervoor 5.1 onder de ambitie digitalisering en informatieveiligheid.
Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.
De volgende vervoersmiddelen zijn per februari 2021 aanwezig binnen Noaberkracht:
De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende tractie middelen hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen waardoor er op rekening basis vaak sprake was van meevallers binnen de exploitatie van tractie. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van tractie. Middels een opnieuw vastgestelde financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is aangewend ter invulling van de aanvullende extra taakstelling op Noaberkracht.
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||||
---|---|---|---|---|---|
Investeringen die in 2022 terugkomen (alleen de voertuigen binnen Noaberkracht, niet van Stichting Participatie Noaberkracht) | |||||
Omschrijving | Bouwjaar | Vervanging door | Startsaldo | Afschrijvingstermijn in jaren | Afschrijvingslast per jaar |
VW-T5-Riool | 2010 | Branderbus | € 27.500 | 12 | € 2.292 |
John Deere | 2012 | Tractor | € 96.500 | 10 | € 9.650 |
Aanhanger | nb | Aanhanger | € 2.900 | 15 | € 193 |
Nido | 2014 | Strooier vrachtwagen | € 51.500 | 8 | € 6.438 |
VW-Crafter stratenmakers | 2012 | Bus / pick-up | € 43.500 | 10 | € 4.350 |
Schliesing versnipperaar | 2006 | Versnipperaar + wagen | € 43.000 | 10 | € 4.300 |
Hoka | 2005 | Aanhanger | € 2.500 | 15 | € 167 |
Hoka | 2005 | Aanhanger | € 2.500 | 15 | € 167 |
Aanhanger | 2004 | Aanhanger | € 2.900 | 15 | € 193 |
Aanhanger | 2004 | Aanhanger | € 2.900 | 15 | € 193 |
Weisig schaftkeet | 2005 | Schafwagen | € 11.500 | 15 | € 767 |
Weisig schaftkeet | 2005 | Schafwagen | € 11.500 | 15 | € 767 |
Rolbezem | 2007 | Veger | € 7.500 | 10 | € 750 |
Bladwagen kipper | 2005 | Kipper | € 11.500 | 10 | € 1.150 |
Rom riool aanhanger | 2010 | Aanhanger rioolbus, kleinere spuit unit | € 12.000 | 10 | € 1.200 |
Epoke sneeuwploeg | 2006 | Ploeg vrachtwagen | € 16.000 | 15 | € 1.067 |
Brimos wegafzetting | 2002 | Aanhanger | € 14.000 | 15 | € 933 |
Dohn Deere | 2006 | Tractor | € 72.500 | 10 | € 7.250 |
Ravo veegmachine | 2016 | Veegmachine | € 190.000 | 8 | € 23.750 |
De vervanging van tractiemiddelen vindt in principe plaats op basis van het jaarlijkse vervangingsschema. Echter, er wordt wel kritisch gekeken naar de technische staat van de voertuigen. Bij de tractiemiddelen die nog in goede staat zijn kan er voor worden gekozen om vervanging een jaar op te schuiven. Ook de ontwikkelingen bij SOWECO spelen hierbij een rol.
Het onderdeel tractie kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel tractie vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
Voor Tractie wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen Tractie gelijk blijft. Vrijval van kapitaallasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen Tractie zodat de vervanging op termijn geborgd is.
TRACTIE | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -592.459 | -590.032 | -590.032 | -590.032 |
Saldo baten en lasten | -592.459 | -590.032 | -590.032 | -590.032 |
Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties, Stichting Participatie Noaberkracht en Soweco.
Er zijn geen kengetallen voor het onderdeel goederen en diensten, overig.
De afgelopen jaren heeft laten zien dat de werkelijke levensduur van verschillende tractie middelen hoger is dan de levensduur waar we mee rekenen waardoor er op rekening basis vaak sprake was van meevallers binnen de exploitatie van tractie. Door de afschrijvingstermijnen in overeenstemming te brengen met de werkelijke levensduur ontstaat er ruimte binnen de exploitatie van tractie. Middels een opnieuw vastgestelde financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, waarin de afschrijvingstermijnen worden vastgelegd, zijn deze afschrijvingstermijnen aangepast. In de onderstaande tabel is uitgegaan van deze nieuwe afschrijvingstermijnen. Het voordeel dat hierdoor is ontstaan is aangewend ter invulling van de aanvullende extra taakstelling op Noaberkracht.
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||||
---|---|---|---|---|---|
Investeringen die in 2022 terugkomen (alleen de voertuigen van Stichting Participatie Noaberkracht) | |||||
Omschrijving | Bouwjaar | Vervanging door | Startsaldo | Afschrijvingstermijn in jaren | Afschrijvingslast per jaar |
VW-T5 | 2014 | Bus 6 pers aannemers uitvoering | € 29.500 | 10 | € 2.950 |
VW-T5 | 2014 | Bus 6 pers aannemers uitvoering | € 29.500 | 10 | € 2.950 |
VW-T5 | 2014 | Bus 6 pers aannemers uitvoering | € 29.500 | 10 | € 2.950 |
Onkruidbak brander | 2017 | Onkruidbrander | € 22.000 | 5 | € 4.400 |
Humbaur-all-comfort | 2010 | Aanhanger | € 7.500 | 15 | € 500 |
Kipper JAKO | 2005 | Kipper | € 11.500 | 10 | € 1.150 |
Schouten bezem | 2011 | Bladruimer | € 11.500 | 10 | € 1.150 |
VW-Crafter 6 pers | 2011 | Bus 6 pers aannemers uitvoering | € 32.500 | 10 | € 3.250 |
VW-Crafter 6 pers | 2011 | Bus 6 pers aannemers uitvoering | € 32.500 | 10 | € 3.250 |
KUPA schaftkeet | 2003 | Schafwagen | € 11.500 | 15 | € 767 |
KUPA schaftkeet | 2004 | Schafwagen | € 11.500 | 15 | € 767 |
VW-Crafter | 2010 | Bus / Pick-up | € 48.000 | 10 | € 4.800 |
Heftruck | 2001 | Heftruck | € 22.000 | 10 | € 2.200 |
Leaseauto's
Noaberkracht heeft de laatste jaren een aantal leaseauto's in gebruik voor dienstreizen en het reizen tussen de drie locaties. Er wordt onderzocht of het een optie is om deze leaseauto's in 2022 te vervangen door elektrische leaseauto's. Het onderzoek zou in 2020 plaatsvinden zodat de elektrische leaseauto's eventueel in 2021 aangeschaft konden worden, maar als gevolg van corona is het project een jaar opgeschoven.
Bureaubenodigdheden en portokosten
Noaberkracht probeert de kosten voor bureaubenodigdheden en portokosten zo laag mogelijk te houden. Dit gebeurt vooral door medewerkers bewust te maken van de kosten en te wijzen op andere opties die er zijn. Zo is het doel om zo weinig mogelijk antwoordenveloppen te gebruiken in verband met de kosten hiervan. Daarnaast wordt post niet direct de volgende dag verzonden als dit niet noodzakelijk is. In 2022 blijft dit het streven.
Door toenemende digitalisering is er steeds minder papier nodig. De invloed van deze ontwikkelingen op bijvoorbeeld het benodigde aantal schrijfmapjes en printpapier wordt in de gaten gehouden.
Het onderdeel goederen en diensten, overig kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel goederen en diensten, overig vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Baten | 152.700 | 152.700 | 152.700 | 152.700 |
Lasten | -2.501.431 | -2.522.455 | -2.522.455 | -2.522.455 |
Saldo baten en lasten | -2.348.731 | -2.369.755 | -2.369.755 | -2.369.755 |
Verklaring verschillen
Bij het opstellen van de begroting 2019 is ook het wagenpark van de Stichting Participatie Noaberkracht opnieuw geïnventariseerd. Hieruit bleek een verhoging van het plafond van het ideaalcomplex noodzakelijk. Deze verhoging heeft via besluitvorming bij de begroting 2019 plaatsgevonden en wordt gefaseerd doorgevoerd. Dit verklaart de oploop van de kosten in 2023 ten opzichte van 2022.
Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht. Voor het jaar 2022 zijn er twee projecten bekend op dit moment: Huisvesting en Omgevingswet.
Er zijn geen kengetallen voor het onderdeel projecten.
Project Huisvesting
De tijdelijke huisvesting voor de bouw van het Glashoes waardoor de gemeenteraad nog een besluit moet worden genomen zal in 2022 plaatsvinden. Dat geldt ook voor de uitvoering van het huisvestingsconcept in Dinkelland en later in Tubbergen.
Project Omgevingswet
De inwerkingtreding van de Omgevingswet is opgeschoven naar 1 januari 2022. Dat betekent dat in 2021 anders dan verwacht nog gewerkt is aan de voorbereiding op de Omgevingswet. Medio 2021 komt er een implementatieplan voor de aanpak vanaf 1 januari 2022 beschikbaar. Hierin wordt op basis van onder andere de uitgangspuntennotitie voorbereiding Omgevingsplan een aanpak uitgewerkt voor de implementatie vanaf 2022. Kernvraag hierin is: Wat is er nodig om in de periode na 1 januari 2022 de Omgevingswet verder door te voeren en te vertalen in beleid en werkwijze. De verwachting is dat er voor een aantal zaken in ieder geval nog mensen en middelen nodig zullen zijn namelijk:
Dit betreft incidentele kosten die we nu nog niet precies in kunnen schatten. Maar waarvan we weten dat deze gemaakt moeten worden voor een solide inbedding van de Omgevingswet en het uiteindelijk behalen van de voordelen die de Omgevingswet op moet gaan leveren. Namelijk sneller, makkelijker, meer maatwerk en meer in samenhang. Hiervoor hebben we in eerste instantie 75.000 euro opgenomen.
Naast de incidentele kosten gaan vanaf 2022 ook de structurele effecten gelden. Hiervoor wordt in 2021 een impactanalyse opgeleverd. Dan wordt ook duidelijker welke structurele kosten de inwerkingtreding van de Omgevingswet met zich mee zal brengen. De verwachting is dat in ieder geval er consequenties zijn voor de leges en voor advisering bij het omzetten van huidig beleid naar aangepast beleid onder de Omgevingswet.
Het onderdeel projecten kent geen verplichte beleidsindicatoren.
PROJECTEN | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 23.454 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten | 23.454 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | |
Baten | 371.961 | 371.961 | 371.961 | 371.961 |
Lasten | -33.830.794 | -34.038.237 | -34.268.220 | -34.653.797 |
Saldo baten en lasten | -33.458.833 | -33.666.276 | -33.896.259 | -34.281.836 |