De ambtelijke organisaties van beide gemeenten zijn ondergebracht in Noaberkracht. De gemeenten Dinkelland en Tubbergen delen de kosten voor de bedrijfsvoering. Hieronder vallen bijvoorbeeld kosten van het personeel en de zaken die zij nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren (zoals huisvesting en ICT). Bij de verdeling van de kosten van Noaberkracht is aansluiting gezocht bij de maatstaven die bij de gemeentefondsuitkering voor de gemeenten worden gehanteerd.
3. Noaberkracht
3.1 Strategie
Strategie
Terug naar navigatie - StrategieOnze missie:
Wij zijn Noaberkracht. Een organisatie die van toegevoegde waarde wil zijn voor de samenlevingen van Dinkelland en Tubbergen. Deze toegevoegde waarde leveren we in de vorm van professionele dienstverlening en de maatschappelijke effecten die we in samenspraak met de samenleving realiseren. Bij alles wat we doen, hebben we een focus op het resultaat.
Onze visie:
We gaan uit van kansen en uitdagingen en gaan graag de samenwerking aan met inwoners, ondernemers en organisaties om maatschappelijke doelen te realiseren. Wij vertrouwen in de kracht van de samenleving en zorgen dat kwetsbare groepen kunnen blijven meedoen aan die samenleving. Onze toegevoegde waarde leveren we in gezamenlijkheid. Zowel intern, als ook extern.
Onze strategie:
Wij werken samenlevingsgericht. Wij willen continue van waarde zijn voor vraagstukken die vanuit de samenleving op de beide gemeenten en daarmee op Noaberkracht af komen. Van kleine vraagstukken op menselijke maat, tot grote vraagstukken die de samenleving als collectief raken. Het bieden van goede kwaliteit van samenlevingsgericht werken, vraagt van een ieder een dienstbare houding, kennis van inhoud en context, flexibiliteit, en compacte, heldere sturing. Daarin zien wij onze belangrijkste strategische opgaven van de aankomende jaren.
3.2 Ontwikkelingen
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingGemeenten en daarmee Noaberkracht, worden geconfronteerd met ontwikkelingen die de ambtelijke organisatie beïnvloeden. Budgetten zijn krap en maatschappelijke opgaven groot. Organiseren vanuit het perspectief van mensen en de samenleving, neemt een steeds prominentere plek in, naast bureaucratie en efficiëntie. Krimp op de arbeidsmarkt zorgt voor het moeilijker vervullen van functies en vraagt slimme manieren van organiseren.
Om duurzaam te bouwen aan een kwalitatief goede en financieel gezonde ambtelijke organisatie, ontwikkelt Noaberkracht zich continue. Ten tijde van het opstellen van deze begroting 2022 van Noaberkracht speelden vele ontwikkelingen, die in meer of mindere mate van invloed (kunnen) zijn op de begroting 2022 van Noaberkracht of dat de komende jaren zullen zijn.
De ontwikkelingen zijn:
- Ontwikkeling samenlevingsgericht werken Noaberkracht
- Rapport BMC "toekomstbestendigheid Noaberkracht"
- Bedrijfsvoeringsplan
- Ombuigingsoperatie
- Corona
De gevolgen van deze ontwikkelingen en de impact daarvan zijn op dit moment nog in onvoldoende mate te duiden en zijn dus (nog) niet opgenomen in deze begroting. Niet onder de ambities en niet onder de programma's en noch in inhoudelijke noch in financiële zin. De betreffende ontwikkelingen worden echter dermate belangrijk geacht dat deze wel in beschrijvende zin worden toegelicht in deze begroting. Dit is ook nodig om de voorliggende begroting 2022 van Noaberkracht in de juiste context te kunnen zien. Deze ontwikkelingen worden hierna beschreven en toegelicht.
Mocht de verdere uitwerking van deze ontwikkelingen leiden tot inhoudelijke of financiële aanpassingen van de begroting dan nemen we dat mee in het programmajournaal.
Ontwikkeling samenlevingsgericht werken Noaberkracht
Terug naar navigatie - Ontwikkeling samenlevingsgericht werken NoaberkrachtDe beide gemeentebesturen en Noaberkracht, willen werken vanuit de visie samenlevingsgericht werken. Er vinden op dit moment al mooie en vernieuwende ontwikkelingen plaats. Zoals de inzet van de buurtmannen en buurtvrouwen in de dorpskernen. En de processen Mijn Dorp 2030/ Mijn Dinkelland. Wat loopt zal verder worden versterkt en ontwikkeld.
Om een rode draad te kunnen trekken door Noaberkracht waar het samenlevingsgericht werken betreft, werken we naast al het bestaande in fases verder aan organisatie ontwikkeling.
Fase 1: Laden van samenlevingsgericht werken van onderop
De directie, het management en de adviseurs samenlevingsgericht werken, gaan in gesprek met medewerkers en bestuur over de betekenis van samenlevingsgericht werken in de dagelijkse praktijk. Dit gebeurt op allerlei verschillende inspirerende wijzen in teamverband, over de teams heen en in jaarlijkse HR-gesprekken. In de gesprekken komen verschillende aspecten aan bod. Wat verstaan we er precies onder? Wat bedoelen we ermee? Welke goede voorbeelden zijn er al? Wat betekent het daadwerkelijk voor een ieders werk en handelen? Deze dialoog brengt het proces naar nog meer samenlevingsgericht werken verder op gang. De uitkomsten worden vastgelegd in een handwijzer waarin dit alles wordt samengevat.
Fase 2: Communicatief kader
In fase 2 werken we vanuit deze handwijzer toe naar inspirerend communicatief en organisatorisch kader. Dit kader moet in zich dragen dat de bedoeling van samenlevingsgericht werken dermate simpel en duidelijk is, dat het voor iedereen begrijpelijk is, inspireert, en gedrag stuurt.
Fase 3: Inspireren en implementeren
De vastgestelde bedoeling van samenlevingsgericht werken, vertalen we vervolgens consequent door naar de inrichting, sturing en het beleid van Noaberkracht.
Met deze procesaanpak wordt samenlevingsgericht werken steeds meer zichtbaar in het handelen en het eigenaarschap van iedereen.
Rapport BMC (toekomstbestendigheid Noaberkracht)
Terug naar navigatie - Rapport BMC (toekomstbestendigheid Noaberkracht)In januari 2021 is het rapport van BMC “Toekomstbestendigheid Noaberkracht” opgeleverd. Een belangrijke conclusie was dat we voor de eerstkomende jaren toekomstbestendig zijn. Maar ook dat de inschatting is dat de toekomstbestendigheid op de (middel)lange termijn onder druk komt te staan. Het bestuur heeft aan de directie opdracht gegeven met een voorstel te komen op welke wijze de toekomstbestendigheid van Noaberkracht kan worden geborgd. Het jaar 2021 wordt gebruikt om dit nader uit te werken. Inmiddels is door het bestuur besloten op basis van een voorstel van de directie, om binnen Noordoost Twente de mogelijkheden te verkennen om meer te gaan samenwerken. Waarbij de volgende leidende principes gelden:
- Samenlevingsgericht besturen en werken;
- Kwaliteit van bestuur en organisatie;
- Financiën op orde.
Bedrijfsvoeringsplan
Terug naar navigatie - BedrijfsvoeringsplanGoede bedrijfsvoering is een belangrijke voorwaarde om de dienstverlening aan inwoners zo goed mogelijk vorm te geven.
Ontwikkelingen in de bedrijfsvoering volgen elkaar snel op. Zoals de invoering van nieuwe wet- en regelgeving, het moeten vernieuwen van de ICT infrastructuur, het blijven ontwikkelen van goed en passend personeelsbeleid om de juiste kennis in huis te hebben. Het voeren van een kwalitatieve en professionele bedrijfsvoering vraagt om het maken van goede afwegingen ten aanzien van investeringen. Zodat de kwaliteit op pijl blijft, binnen scherpe financiële keuzes. Er bestaat daarom een behoefte ontwikkelingen en investeringen in de volle breedte van de bedrijfsvoering integraal tegen elkaar af te kunnen wegen. Daarom wordt er gewerkt aan een bedrijfsvoeringsplan, wat in deze behoefte voorziet.
Het bedrijfsvoeringsplan bestaat uit:
- Het bieden van uitgangspunten/leidende principes in lijn met de missie en visie van Noaberkracht, als basis voor het maken van keuzes tav investeringen;
- Het concreet benoemen van veranderopgaven, inclusief investeringsbegroting;
- Het beschrijven van een gestructureerde aanpak om deze veranderopgaven in de praktijk te brengen en te implementeren.
Het is een manier van denken en handelen waarbij scherp wordt gekeken welke investeringen daadwerkelijk bijdragen aan de bedoeling van de organisatie, en besluiten genomen worden vanuit integraal management en gedeeld eigenaarschap voor de kwaliteit van de bedrijfsvoering.
Ombuigingen
Terug naar navigatie - OmbuigingenBeide gemeenten zijn bezig met een ombuigingsoperatie. Doel hiervan is enerzijds hun begrotingen in meerjarig perspectief sluitend te krijgen en anderzijds structurele ruimte te creëren voor noodzakelijk geacht nieuw beleid. De eerste uit te werken (denk) richtingen worden opgenomen in de perspectiefnota's 2022 van de beide gemeenten om vervolgens te worden uitgewerkt en te worden betrokken bij het opstellen van de begrotingen 2022 van de beide gemeenten. Afhankelijk van de keuzes binnen de beide gemeentebegrotingen kan dit mogelijk gevolgen hebben voor Noaberkracht en dus ook voor de begroting 2022.
Corona
Terug naar navigatie - CoronaDe verwachtingen over de mogelijke structurele gevolgen van de Corona pandemie lopen behoorlijk uiteen. Zowel voor wat betreft de mogelijke gevolgen voor de economie, de gevolgen voor arbeidsmarkt, de gevolgen voor de staatsschuld, de gevolgen voor het algemene welzijn van mensen, enz. als ook de mogelijke impact daarvan. Feitelijk teveel om op te noemen en nagenoeg niet te kwalificeren en te kwantificeren en daarmee onmogelijk op een manier te duiden die opgenomen kan worden in deze begroting De enige mogelijkheid is om de mogelijke gevolgen van de Corona pandemie op de verschillende onderwerpen te blijven volgen zodat we tijdig kunnen anticiperen.