3. Corona

Gevolgen Corona voor Noaberkracht

Terug naar navigatie - Gevolgen Corona voor Noaberkracht

De coronacrisis heeft op verschillende manieren invloed op Noaberkracht. Zo is de plaats en de manier waarop we werken anders dan voorheen; we werken zo veel mogelijk thuis en overleggen doen we veelal digitaal via verschillende applicaties. Het is de afgelopen periode gebleken dat we als organisatie flexibel en wendbaar zijn en dat we ons snel aan hebben kunnen passen aan deze nieuwe werkwijze.

Corona vraagt ook in 2021 weer een enorme flexibiliteit van de medewerkers van Noaberkracht. Met veel inzet en veerkracht wordt enerzijds vanuit de crisisorganisatie hard gewerkt om de inwoners van de juiste zorg, de ondernemers van de juiste ondersteuning te voorzien en om ervoor te zorgen dat de epidemie zo beheersbaar mogelijk blijft. Tegelijkertijd moeten de reguliere dienstverlening en de reguliere werkprocessen doorgang blijven vinden. Dienstverlening en werkzaamheden kunnen bovendien niet altijd op de gebruikelijke locaties plaatsvinden.

Het is noodzakelijk gebleken om te prioriteren in het werk, ‘wat moet en wat kan later’. Hierbij is de insteek gekozen om de dienstverlening aan de inwoners en ondernemers prioriteit te geven en in projecten en interne processen ander keuzes te maken. Als werkgever is er extra aandacht voor medewerkers die bijvoorbeeld werk en toegenomen zorgtaken moeten combineren en door het thuiswerken is het ook noodzakelijk extra aandacht te hebben voor het organiseren van de (digitale) ontmoeting.

Financiële gevolgen Corona

Terug naar navigatie - Financiële gevolgen Corona

De coronacrisis heeft in de eerste maanden van 2021 financiële gevolgen gehad voor Noaberkracht. De extra kosten die gemaakt zijn als gevolg van Corona zijn weergegeven in onderstaande tabel.

EXTRA KOSTEN
1 januari - 1 mei
Omschrijving Bedrag
Goedgekeurde declaraties overwerk € 1.000
Extra kosten schoonmaak (ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 10.000
Huur blokhut € 950
Totaal € 10.950

Naast bovenstaande gemaakte kosten zijn er ook besparingen als gevolg van corona. Doordat we zoveel mogelijk thuiswerken en digitaal vergaderen worden er minder dienstreizen gedeclareerd. Daarnaast zijn er de afgelopen periode minder kosten gemaakt voor onder andere printpapier en lunches. De besparingen die de afgelopen periode behaald zijn staan weergegeven in onderstaande tabel.

BESPARINGEN
1 januari - 1 mei
Omschrijving Bedrag
Besparing op reiskosten (minder kosten ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 31.000
Konica Minolta Multifunctional printers minder gebruik € 1.200
Canon plotters en printers minder gebruik € 500
Besparing papiergebruik € 300
Besparing lunches, koffie, thee en diversen kantine € 21.500
Besparing brandstof (minder kosten ten opzichte van dezelfde periode in 2019) € 500
Totaal € 55.000

Als we de extra kosten afzetten tegen de besparingen dan komt daar het volgende saldo uit:

SALDO
1 januari - 1 mei
Omschrijving Bedrag
Totale kosten € 10.950
Totale besparingen € 55.000
Saldo € -44.050

De getoonde extra kosten en besparingen als gevolg van corona zijn niet allemaal zekerheden. Zo is het mogelijk dat declaraties voor reiskosten over de periode 1 januari - 1 mei op een later moment nog ingediend worden. Daarom is er voor gekozen om de stand van zaken op dit moment wel in beeld te brengen, maar de wijzigingen financieel nog niet te verwerken.