4.1 Programma Bedrijfsvoering

Onderdelen

Terug naar navigatie - Onderdelen

Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:

  • Personeel
  • Huisvesting
  • ICT
  • Tractie
  • Goederen en diensten, overig
  • Projecten

Personeel

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De volgende cijfers zijn de werkelijke cijfers per 1 januari 2024:

Aantal fte  
Aantal fte in dienst* 399,73 fte
Aantal externen 64,15 fte
   
Aantal medewerkers  
Aantal medewerkers vaste aanstelling 373 mdw
Aantal medewerkers tijdelijke aanstelling 80 mdw
Aantal externen 96 mdw
   
Man/vrouw verdeling personeel in dienst  
Mannen in dienst 202 (196,11 fte)
Vrouwen in dienst 251 (203,61 fte)
LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS
Leeftijdscategorie Vrouw Man Totaal
< 20 jaar 0 2 2
20 tot 25 jaar 8 6 14
25 tot 30 jaar 28 16 44
30 tot 35 jaar 27 24 51
35 tot 40 jaar 23 24 47
40 tot 45 jaar 26 13 39
45 tot 50 jaar 20 17 37
50 tot 55 jaar 38 25 63
55 tot 60 jaar 42 33 75
60 tot 65 jaar 31 36 67
65 jaar en ouder 8 6 14
Totaal 251 202 453

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Binnen het onderdeel personeel is sprake van een aantal autonome ontwikkelingen die verwerkt zijn in de begroting 2025:

CAO

Op 21 februari 2023 is een principeakkoord voor de Cao Gemeenten gesloten. Deze nieuwe CAO loopt van 2 januari 2023 tot en met 31 maart 2025. Het kan zijn dat de onderhandeling over de nieuwe CAO leiden tot kostenverhoging van de salarissen.

Seniorenregeling

Ook in 2025 is de seniorenregeling  2023-2025 van kracht. Deze biedt onze senioren de kans om op weg naar hun pensioen minder te gaan werken tegen dezelfde pensioenopbouw in de eerste 60% van de periode.

Bedrijfsplan Openbare ruimte

In aanvulling op het bedrijfsplan “Samenspel” van de buitendienst is voor het hele  organisatieonderdeel Openbare Ruimte een plan opgesteld. Dit plan draagt bij aan de ambitie, na de verkenning samenwerking met Oldenzaal, om de toekomstbestendigheid van Noaberkracht te borgen.  Om de tactische en strategische aansturing van het organisatieonderdeel Openbare Ruimte te versterken wordt er een formatie-uitbreiding gerealiseerd. Met deze uitbreiding is er meer focus op lange termijn doelstellingen en worden de beschikbare middelen meer doelmatig ingezet. Risico’s worden beter gemanaged, we komen beter in control en uitgaven voor het onderhoud van de openbare ruimte worden voorspelbaarder. De komende 4 jaar nemen we de tijd om een nieuwe sturingsmethodiek en het plan te implementeren.

Modernisering nieuwe Archiefwet 

In de begroting 2024 is al vermeld dat invoering van de nieuwe Archiefwet gevolgen heeft, nl. de aanstelling van een archivaris voor 0,2 FTE. Dit was een schatting omdat feitelijke aanwijzingen ontbraken. Deze ligt er nu wel concreet: voor de Gemeente Dinkelland 0,5 FTE en de gemeente Tubbergen 0,25 FTE. Alle gemeentes zijn ingeschaald naar inwoneraantal en op basis hiervan is een verdeling gemaakt. Vanuit Archiefbeheer betekent het werken voor 2 gemeentes en de organisatie NK dat er 3 archieven onderhouden moeten worden. Dit vraagt meer beheer dan het werken voor 1 organisatie. In regionaal verband vinden trainingen plaats. De Archiefinspectie houdt toezicht en voert controles op de kwaliteit van de archieven.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
BELEIDSINDICATOREN
Indicator Noaberkracht 2022 Noaberkracht 2023 Omschrijving
Omvang formatie 7,61 8,32 Aantal fte per 1.000 inwoners
Omvang bezetting 8,99 9,78 Aantal medewerkers per 1.000 inwoners
Omvang overhead 94,9% 96,2% Totale overhead gedeeld door totale lasten
Externe inhuur 11,4% 13,5% Kosten externe inhuur gedeeld door de totale loonsom plus kosten externe inhuur
Apparaatskosten per inwoner € 736 € 898 Kosten per inwoner

Bovenstaande verplichte beleidsindicatoren geven de meest recente cijfers die beschikbaar zijn weer. 

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel personeel vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Salarissen en sociale lasten
  • Inhuur tijdelijk personeel
  • Studie- en opleidingskosten
  • Teambuilding
  • Loonkostensubsidie in verband met afstand tot de arbeidsmarkt
  • Overige personeelskosten (arbovoorziening werkplek, consumpties etc.)
  • Diensten door gespecialiseerde bedrijven
  • Contributies voor personeel
  • Flexibele schil
PERSONEEL
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 3.544.351 3.497.509 3.314.163 3.347.305
Lasten -40.264.331 -40.733.611 -40.916.702 -41.376.600
Saldo baten en lasten -36.719.980 -37.236.102 -37.602.539 -38.029.295

Verklaring financiële verschillen

De oplopende lasten worden vooral veroorzaakt door de jaarlijkse indexering van de salarislasten.  We gaan uit van een meerjarige indexering van 1,5%. 

Huisvesting

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
  • Gebruikslocaties:
    • Gemeentehuis Dinkelland
    • Gemeentehuis Tubbergen
    • Gemeentewerf Ootmarsum
    • Newtonstraat Tubbergen
    • Echelpoelweg Weerselo
    • Hanzeweg Denekamp

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Toekomstbestendigheid huisvesting buitendienst

In het bedrijfsplan ‘Samenspel’ (vastgesteld juli 2022) is aangegeven dat door de integratie van SPD en Soweco  ruimte te kort ontstaat op de gemeentewerf in Ootmarsum. Omdat we ook op andere locaties van de buitendienst (Denekamp en Weerselo) problemen en uitdagingen in de huisvesting ervaren, is er een inventarisatie gestart om vanuit meerdere aspecten de toekomstbestendigheid van alle locaties van de buitendienst te beoordelen. Naast de benodigde ruimte zullen ook de aspecten duurzaamheid (voor gebouwen en materieel), veiligheid en sociale aspecten (rondom doelgroep SPN) uitgewerkt worden. De gemeenteraden van zowel Dinkelland als Tubbergen hebben in het voorjaar van 2024 krediet beschikbaar gesteld om de huisvesting van de buitendienst uit te breiden om zodoende de geconstateerde problemen op te lossen. Na het vaststellen van deze kredieten kunnen aanbestedingen georganiseerd worden waarna de realisatie kan volgen.  

Daarnaast is er binnen het onderdeel huisvesting sprake van een aantal autonome ontwikkelingen die verwerkt zijn in de begroting 2025 

Huisvesting 

In het voorjaar van 2023 is de huisvesting in Tubbergen opgefrist en voldoet het daarmee aan de minimale eisen vanuit Arbowetgeving. Voor het gebouw wordt het noodzakelijk onderhoud uitgevoerd. Daarmee is de huisvesting voor de binnendienst de komende jaren gewaarborgd zodat vervolgens gekeken kan worden wat er op de lange termijn met het gemeentehuis te Tubbergen moet gebeuren. Dit wordt meegenomen in de brede plannen en inmiddels vastgestelde scenario's in het kader van de centrumontwikkeling.

Energie 

De extra kosten vanwege het ontbinden met het contract met Gazprom/SEFE worden vergoedt door de Rijksoverheid. In het voorjaar van 2024 wordt hiervoor een aanvraag gedaan bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Prijswijzigingen op het gebied van inkoop van energie worden verwerkt in de begroting.

Veiligheid werkplekken

Er hebben inmiddels aanpassingen in de fysieke huisvesting plaatsgevonden zoals alarmknoppen in de spreekkamers en overige aanpassingen. De veiligheidsknoppen voor alarmering in verband met agressie tegen werknemers zijn inmiddels in werking. Veiligheid van werknemers die een publieke functie vervullen is helaas steeds meer aan de orde en zal in de toekomst naar verwachting steeds meer geld gaan kosten.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel huisvesting vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Gas, elektriciteit, water
  • Gebouwschoonmaak
  • Bouwkundig onderhoud/reparaties
  • Afschrijvingslasten
HUISVESTING
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 31.329 31.329 31.329 31.329
Lasten -901.998 -905.698 -905.698 -905.698
Saldo baten en lasten -870.669 -874.369 -874.369 -874.369

Verklaring verschillen

De lagere lasten op termijn  worden veroorzaakt door voordelen op de afschrijvingslasten.

ICT

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De kosten van het onderdeel ICT bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen Noaberkracht.

Vervangingsinvesteringen

Terug naar navigatie - Vervangingsinvesteringen
VERVANGINGSINVESTERINGEN
Investeringen die in 2025 terugkomen
Omschrijving Startsaldo Afschrijvingstermijn in jaren Afschrijvingslast per jaar
Tablets € 1.616 4 € 404
Laptops € 139.413 3 € 46.471
Smartphones € 63.399 3 € 21.133
Zendinstall mob. telefonie gem.huis Dinkelland € 33.000 3 € 11.000
EasyTrack Voertuigvolgsysteem € 16.875 5 € 3.375
Aanschaf Qmanage € 11.000 5 € 2.200
Klantvolgsysteem € 20.000 5 € 4.000
Afsprakenzuilen € 15.000 5 € 3.000
Mitel Centrale € 17.000 7 € 2.429
Scanner DMS € 19.000 4 € 4.750
Procura App € 2.500 5 € 500
Vervanging vergunningensysteem Powerbrowser € 105.000 5 € 21.000
Verkeersmilieukaart iCinity € 5.000 3 € 1.667
Glasvezelcomponenten (GBIC) T-D € 29.500 10 € 2.950
GEO-systeem € 163.000 5 € 32.600
Topdesk € 57.000 5 € 11.400
Zaaksysteem incl. frontoffice € 221.500 5 € 44.300
EMVI Prestatiemeting € 4.000 5 € 800
Vervanging applicatie Sociaal Domein € 120.000 5 € 24.000
Vervanging Key2Financiën € 120.000 5 € 24.000
aanbest burg, bel, make, Kad, BAG € 233.900 5 € 46.780
NDIX Switch € 18.000 6 € 3.000
Confrontatiesoftware WOZ € 25.000 5 € 5.000
Applicaties tbv Omgevingswet (Tercera) € 20.000 5 € 4.000
Workspace ONE/Horizon € 329.180 3 € 109.727
eDienstverlening 2020 € 24.300 5 € 4.860

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Vervangingen

Key2Financiën

Noaberkracht maakt sinds 2013 gebruik van Key2Financiën van Centric als applicatie voor de financiële administratie. We lopen momenteel tegen beperkingen aan in dit "verouderde" softwarepakket. In 2025 bestaat het voornemen om de applicatie te gaan vervangen. 

Nieuwe ontwikkelingen

MS-Teams

In 2025 wordt er een start gemaakt om MS-Teams te implementeren in het Noaberkracht ICT-netwerk. Dit zal gefaseerd worden opgepakt.

Software as a service (SAAS)

Software leveranciers brengen de komende jaren hun applicaties naar de cloud om beheers-, ontwikkel-, updatekosten te besparen. Dit wordt Software as a service (SAAS) genoemd. De gevolgen hiervan zijn dat applicaties die lokaal, op servers van Noaberkracht, zijn geïnstalleerd op een bepaald moment geen vernieuwing meer krijgen, waardoor we niet meer aan onze wettelijke plichten kunnen voldoen. Het gaat om applicaties die de processen ondersteunen voor het beheren en uitvoeren van, burgerzaken, financiën, het sociaal domein (wmo, jeugd, pwet) en de basisregistraties BAG en BGT. De verwachting is dat de overgang de komende jaren gefaseerd zal plaatsvinden. De structurele lasten (voor onderhoud en data opslag) zijn bij SAAS hoger. Zodra de daadwerkelijke overgang start brengen we de gevolgen in beeld en betrekken we deze bij de desbetreffende jaarbegroting.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel ICT vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Onderhoud en support ICT software
  • Onderhoud en support ICT hardware
  • Verbindingen, internet en telefonie
  • Diensten gespecialiseerde bedrijven
  • Stelposten
  • Afschrijvingslasten

 

Voor ICT wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen ICT gelijk blijft. Vrijval van afschrijvingslasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen ICT zodat de vervanging (van vooral hardware) op termijn geborgd is.

ICT
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 2.461 2.461 2.461 2.461
Lasten -3.685.122 -3.705.122 -3.705.122 -3.705.122
Saldo baten en lasten -3.682.661 -3.702.661 -3.702.661 -3.702.661

Tractie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

De volgende vervoersmiddelen zijn per februari 2024 aanwezig binnen Noaberkracht:

  • 4 bakfietsen
  • 8 werktuigdragers
  • 3 heftrucks
  • 3 utiliteitsvoertuigen
  • 11 bestelauto's
  • 31 bussen
  • 4 vrachtwagens
  • 7 tractoren
  • 2 mobiele kranen
  • 1 quad

Vervangingsinvesteringen

Terug naar navigatie - Vervangingsinvesteringen

De vervanging van tractiemiddelen vindt in principe plaats op basis van het jaarlijkse vervangingsschema. Middels de vastgelegde afschrijvingstermijnen in de financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht,  worden de afschrijvingstermijnen toegepast.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

De afgelopen jaren is er om diverse redenen soms voor gekozen om vervangingen nog een jaar uit te stellen. Als gevolg daarvan werden we geconfronteerd met tegenvallende onderhoudskosten. Hoe ouder het materiaal, hoe hoger vaak de onderhoudskosten zijn. Daarnaast zijn ook de prijzen van onderhoud én nieuw aan te schaffen machines/materieel fors gestegen. Vanaf de 2e helft van 2023 is er voor gekozen om het wagenpark zoveel mogelijk te vervangen op basis van het ingestelde vervangingsschema. Dit betekende een kleine inhaalslag van de vervanging tractiemiddelen.  Veel  overgenomen oude tractie van voormalig Soweco is inmiddels vervangen.  

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel tractie vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Klein gereedschap, materieelaankoop
  • Gas
  • Brandstof voertuigen
  • Motorrijtuigenbelasting en verzekering voertuigen
  • Onderhoud/reparatie voertuigen
  • lease auto('s) 
  • Stelpost kapitaallasten (plafond)
  • Afschrijvingslasten

Voor Tractie wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen Tractie gelijk blijft. Vrijval van kapitaallasten wordt toegevoegd aan de stelpost kapitaallasten binnen Tractie zodat de vervanging op termijn geborgd is.

TRACTIE
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 0 0 0 0
Lasten -1.476.366 -1.492.217 -1.484.970 -1.484.970
Saldo baten en lasten -1.476.366 -1.492.217 -1.484.970 -1.484.970

Goederen en diensten, overig

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties.

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Aanbesteding schoonmaak 

Het nieuwe schoonmaakbedrijf is gestart, de kosten voor schoonmaak zijn inmiddels flink hoger geworden. Daarom wordt er gezocht naar besparingen op de schoonmaak, te denken valt bijvoorbeeld aan het terugschroeven van de frequentie voor glasbewassing.

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel goederen en diensten, overig vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:

  • Bureaumaterialen en andere facilitaire kosten
  • Klein gereedschap en materieelaankoop
  • Brandstof voertuigen
  • Onderhoud/reparatie
  • Contributies
  • Portokosten
  • Verkoop kleine gebruiksgoederen
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 2.700 2.700 2.700 2.700
Lasten -554.947 -554.947 -554.947 -554.947
Saldo baten en lasten -552.247 -552.247 -552.247 -552.247

Projecten

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht. Voor het jaar 2023 is er één project bekend op dit moment: Omgevingswet.

Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen en nieuw beleid

Omgevingswet

Na alle voorbereidingsactiviteiten werken we nu volgens twee sporen, namelijk focus op inwerkingtreding in het spoor van “werken AAN de Omgevingswet” en  vervolgens in het spoor “werken MET de Omgevingswet”, de implementatie en inbedding van het juridisch stelsel, de doorontwikkeling van het DSO, en doorontwikkeling van het samenlevingsgericht werken.

Voor het werken MET de Omgevingswet willen we de volgende resultaten opleveren tussen nu en 2029:

  • Het beheer, onderhoud en actualisatie van de Omgevingsvisie is geborgd in de organisatie;
  • De Routekaart 2022-2029 waarin de aanpak en ontwikkeling van het Omgevingsplan en de beleidscyclus voor de Omgevingswet opgepakt wordt en de basis vormt voor het Omgevingsplan, dat tot 2029 wordt uitgebouwd tot het Omgevingsplan nieuwe stijl;
  • Het samenlevingsgericht werken en denken vanuit de inwoner onder de Omgevingswet vertalen en toepassen;
  • Het verbeteren van het opgestelde werkproces om binnen de gevraagde termijnen in samenwerking met de ketenpartners de juiste dienstverlening te leveren;
  • Het realiseren en implementeren van een uitgewerkte en beproefde aanpak voor participatie;
  • Doorontwikkeling van het DSO t.b.v. de optimalisatie van de dienstverleningen en digitalisering.

Samenhangende Objectenregistratie / Zicht op Nederland

Nederland ontwikkelt zich voortdurend en we bouwen steeds verder aan onze leefomgeving. Voor het maken van verstandige ruimtelijke keuzes (denk aan de energietransitie, woningbouwopgave, klimaatverandering, buitengebied in balans etc.) is goed zicht op veranderend Nederland nog nooit zó cruciaal geweest. Daarbij vormt betrouwbare, toegankelijke geo-informatie de basis om op te bouwen. Daarom werkt het ministerie van BZK in het programma Zicht op Nederland (ZoN) aan een toekomstvast, flexibel en samenhangend geo-datafundament. Het stelsel van basisregistraties vormt hierbij de basis.

De afzonderlijke geo-basisregistraties vormen vanaf hun ontstaan zelfstandige ‘data-eilanden’. Vanuit de praktijk van bronhouders en gebruikers van deze gegevens is meer samenhang tussen deze registraties gewenst. Dit maakt een efficiënte inwinning en bijhouding van gegevens mogelijk en bevordert integraal gebruik. Bij Noaberkracht zijn we met de integrale inwinning en bijhouding op de goede weg zijn. We hebben  voorgesorteerd op deze ontwikkelingen. Het is nog onduidelijk wat de komende jaren de exacte verplichtingen worden en hoe deze worden gefinancierd.

Totaal baten en lasten programma bedrijfsvoering

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 3.580.841 3.533.999 3.350.653 3.383.795
Lasten -46.882.764 -47.391.595 -47.567.439 -48.027.337
Saldo baten en lasten -43.301.923 -43.857.596 -44.216.786 -44.643.542