Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:
- Personeel
- Huisvesting
- ICT
- Tractie
- Goederen en diensten, overig
- Projecten
Het programma bedrijfsvoering bestaat uit de grote onderdelen binnen Noaberkracht:
De kosten van het onderdeel personeel bestaan uit de onderdelen: personeel in vaste dienst, personeel in tijdelijke dienst (inhuur), uitbesteed werk, inkoop van dienstverlening, secundaire arbeidsvoorwaarden en overige aan personeel gelieerde kosten.
De volgende cijfers zijn de werkelijke cijfers per 1 januari 2024:
Aantal fte | |
Aantal fte in dienst* | 399,73 fte |
Aantal externen | 64,15 fte |
Aantal medewerkers | |
Aantal medewerkers vaste aanstelling | 373 mdw |
Aantal medewerkers tijdelijke aanstelling | 80 mdw |
Aantal externen | 96 mdw |
Man/vrouw verdeling personeel in dienst | |
Mannen in dienst | 202 (196,11 fte) |
Vrouwen in dienst | 251 (203,61 fte) |
LEEFTIJDSOPBOUW MEDEWERKERS | |||
---|---|---|---|
Leeftijdscategorie | Vrouw | Man | Totaal |
< 20 jaar | 0 | 2 | 2 |
20 tot 25 jaar | 8 | 6 | 14 |
25 tot 30 jaar | 28 | 16 | 44 |
30 tot 35 jaar | 27 | 24 | 51 |
35 tot 40 jaar | 23 | 24 | 47 |
40 tot 45 jaar | 26 | 13 | 39 |
45 tot 50 jaar | 20 | 17 | 37 |
50 tot 55 jaar | 38 | 25 | 63 |
55 tot 60 jaar | 42 | 33 | 75 |
60 tot 65 jaar | 31 | 36 | 67 |
65 jaar en ouder | 8 | 6 | 14 |
Totaal | 251 | 202 | 453 |
Binnen het onderdeel personeel is sprake van een aantal autonome ontwikkelingen die verwerkt zijn in de begroting 2025:
CAO
Op 21 februari 2023 is een principeakkoord voor de Cao Gemeenten gesloten. Deze nieuwe CAO loopt van 2 januari 2023 tot en met 31 maart 2025. Het kan zijn dat de onderhandeling over de nieuwe CAO leiden tot kostenverhoging van de salarissen.
Seniorenregeling
Ook in 2025 is de seniorenregeling 2023-2025 van kracht. Deze biedt onze senioren de kans om op weg naar hun pensioen minder te gaan werken tegen dezelfde pensioenopbouw in de eerste 60% van de periode.
Bedrijfsplan Openbare ruimte
In aanvulling op het bedrijfsplan “Samenspel” van de buitendienst is voor het hele organisatieonderdeel Openbare Ruimte een plan opgesteld. Dit plan draagt bij aan de ambitie, na de verkenning samenwerking met Oldenzaal, om de toekomstbestendigheid van Noaberkracht te borgen. Om de tactische en strategische aansturing van het organisatieonderdeel Openbare Ruimte te versterken wordt er een formatie-uitbreiding gerealiseerd. Met deze uitbreiding is er meer focus op lange termijn doelstellingen en worden de beschikbare middelen meer doelmatig ingezet. Risico’s worden beter gemanaged, we komen beter in control en uitgaven voor het onderhoud van de openbare ruimte worden voorspelbaarder. De komende 4 jaar nemen we de tijd om een nieuwe sturingsmethodiek en het plan te implementeren.
Modernisering nieuwe Archiefwet
In de begroting 2024 is al vermeld dat invoering van de nieuwe Archiefwet gevolgen heeft, nl. de aanstelling van een archivaris voor 0,2 FTE. Dit was een schatting omdat feitelijke aanwijzingen ontbraken. Deze ligt er nu wel concreet: voor de Gemeente Dinkelland 0,5 FTE en de gemeente Tubbergen 0,25 FTE. Alle gemeentes zijn ingeschaald naar inwoneraantal en op basis hiervan is een verdeling gemaakt. Vanuit Archiefbeheer betekent het werken voor 2 gemeentes en de organisatie NK dat er 3 archieven onderhouden moeten worden. Dit vraagt meer beheer dan het werken voor 1 organisatie. In regionaal verband vinden trainingen plaats. De Archiefinspectie houdt toezicht en voert controles op de kwaliteit van de archieven.
BELEIDSINDICATOREN | |||
---|---|---|---|
Indicator | Noaberkracht 2022 | Noaberkracht 2023 | Omschrijving |
Omvang formatie | 7,61 | 8,32 | Aantal fte per 1.000 inwoners |
Omvang bezetting | 8,99 | 9,78 | Aantal medewerkers per 1.000 inwoners |
Omvang overhead | 94,9% | 96,2% | Totale overhead gedeeld door totale lasten |
Externe inhuur | 11,4% | 13,5% | Kosten externe inhuur gedeeld door de totale loonsom plus kosten externe inhuur |
Apparaatskosten per inwoner | € 736 | € 898 | Kosten per inwoner |
Bovenstaande verplichte beleidsindicatoren geven de meest recente cijfers die beschikbaar zijn weer.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel personeel vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
PERSONEEL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | ||||
Baten | 3.544.351 | 3.497.509 | 3.314.163 | 3.347.305 | |||
Lasten | -40.264.331 | -40.733.611 | -40.916.702 | -41.376.600 | |||
Saldo baten en lasten | -36.719.980 | -37.236.102 | -37.602.539 | -38.029.295 | |||
Verklaring financiële verschillen
De oplopende lasten worden vooral veroorzaakt door de jaarlijkse indexering van de salarislasten. We gaan uit van een meerjarige indexering van 1,5%.
De exploitatie van de personeelslocaties zijn opgenomen onder het onderdeel huisvesting.
Toekomstbestendigheid huisvesting buitendienst
In het bedrijfsplan ‘Samenspel’ (vastgesteld juli 2022) is aangegeven dat door de integratie van SPD en Soweco ruimte te kort ontstaat op de gemeentewerf in Ootmarsum. Omdat we ook op andere locaties van de buitendienst (Denekamp en Weerselo) problemen en uitdagingen in de huisvesting ervaren, is er een inventarisatie gestart om vanuit meerdere aspecten de toekomstbestendigheid van alle locaties van de buitendienst te beoordelen. Naast de benodigde ruimte zullen ook de aspecten duurzaamheid (voor gebouwen en materieel), veiligheid en sociale aspecten (rondom doelgroep SPN) uitgewerkt worden. De gemeenteraden van zowel Dinkelland als Tubbergen hebben in het voorjaar van 2024 krediet beschikbaar gesteld om de huisvesting van de buitendienst uit te breiden om zodoende de geconstateerde problemen op te lossen. Na het vaststellen van deze kredieten kunnen aanbestedingen georganiseerd worden waarna de realisatie kan volgen.
Daarnaast is er binnen het onderdeel huisvesting sprake van een aantal autonome ontwikkelingen die verwerkt zijn in de begroting 2025
Huisvesting
In het voorjaar van 2023 is de huisvesting in Tubbergen opgefrist en voldoet het daarmee aan de minimale eisen vanuit Arbowetgeving. Voor het gebouw wordt het noodzakelijk onderhoud uitgevoerd. Daarmee is de huisvesting voor de binnendienst de komende jaren gewaarborgd zodat vervolgens gekeken kan worden wat er op de lange termijn met het gemeentehuis te Tubbergen moet gebeuren. Dit wordt meegenomen in de brede plannen en inmiddels vastgestelde scenario's in het kader van de centrumontwikkeling.
Energie
De extra kosten vanwege het ontbinden met het contract met Gazprom/SEFE worden vergoedt door de Rijksoverheid. In het voorjaar van 2024 wordt hiervoor een aanvraag gedaan bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Prijswijzigingen op het gebied van inkoop van energie worden verwerkt in de begroting.
Veiligheid werkplekken
Er hebben inmiddels aanpassingen in de fysieke huisvesting plaatsgevonden zoals alarmknoppen in de spreekkamers en overige aanpassingen. De veiligheidsknoppen voor alarmering in verband met agressie tegen werknemers zijn inmiddels in werking. Veiligheid van werknemers die een publieke functie vervullen is helaas steeds meer aan de orde en zal in de toekomst naar verwachting steeds meer geld gaan kosten.
Het onderdeel huisvesting kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel huisvesting vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
HUISVESTING | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
Baten | 31.329 | 31.329 | 31.329 | 31.329 |
Lasten | -901.998 | -905.698 | -905.698 | -905.698 |
Saldo baten en lasten | -870.669 | -874.369 | -874.369 | -874.369 |
Verklaring verschillen
De lagere lasten op termijn worden veroorzaakt door voordelen op de afschrijvingslasten.
De kosten van het onderdeel ICT bestaan uit aanschaf, onderhoud en vervanging van alle hard- en software binnen Noaberkracht.
VERVANGINGSINVESTERINGEN | |||
---|---|---|---|
Investeringen die in 2025 terugkomen | |||
Omschrijving | Startsaldo | Afschrijvingstermijn in jaren | Afschrijvingslast per jaar |
Tablets | € 1.616 | 4 | € 404 |
Laptops | € 139.413 | 3 | € 46.471 |
Smartphones | € 63.399 | 3 | € 21.133 |
Zendinstall mob. telefonie gem.huis Dinkelland | € 33.000 | 3 | € 11.000 |
EasyTrack Voertuigvolgsysteem | € 16.875 | 5 | € 3.375 |
Aanschaf Qmanage | € 11.000 | 5 | € 2.200 |
Klantvolgsysteem | € 20.000 | 5 | € 4.000 |
Afsprakenzuilen | € 15.000 | 5 | € 3.000 |
Mitel Centrale | € 17.000 | 7 | € 2.429 |
Scanner DMS | € 19.000 | 4 | € 4.750 |
Procura App | € 2.500 | 5 | € 500 |
Vervanging vergunningensysteem Powerbrowser | € 105.000 | 5 | € 21.000 |
Verkeersmilieukaart iCinity | € 5.000 | 3 | € 1.667 |
Glasvezelcomponenten (GBIC) T-D | € 29.500 | 10 | € 2.950 |
GEO-systeem | € 163.000 | 5 | € 32.600 |
Topdesk | € 57.000 | 5 | € 11.400 |
Zaaksysteem incl. frontoffice | € 221.500 | 5 | € 44.300 |
EMVI Prestatiemeting | € 4.000 | 5 | € 800 |
Vervanging applicatie Sociaal Domein | € 120.000 | 5 | € 24.000 |
Vervanging Key2Financiën | € 120.000 | 5 | € 24.000 |
aanbest burg, bel, make, Kad, BAG | € 233.900 | 5 | € 46.780 |
NDIX Switch | € 18.000 | 6 | € 3.000 |
Confrontatiesoftware WOZ | € 25.000 | 5 | € 5.000 |
Applicaties tbv Omgevingswet (Tercera) | € 20.000 | 5 | € 4.000 |
Workspace ONE/Horizon | € 329.180 | 3 | € 109.727 |
eDienstverlening 2020 | € 24.300 | 5 | € 4.860 |
Vervangingen
Key2Financiën
Noaberkracht maakt sinds 2013 gebruik van Key2Financiën van Centric als applicatie voor de financiële administratie. We lopen momenteel tegen beperkingen aan in dit "verouderde" softwarepakket. In 2025 bestaat het voornemen om de applicatie te gaan vervangen.
Nieuwe ontwikkelingen
MS-Teams
In 2025 wordt er een start gemaakt om MS-Teams te implementeren in het Noaberkracht ICT-netwerk. Dit zal gefaseerd worden opgepakt.
Software as a service (SAAS)
Software leveranciers brengen de komende jaren hun applicaties naar de cloud om beheers-, ontwikkel-, updatekosten te besparen. Dit wordt Software as a service (SAAS) genoemd. De gevolgen hiervan zijn dat applicaties die lokaal, op servers van Noaberkracht, zijn geïnstalleerd op een bepaald moment geen vernieuwing meer krijgen, waardoor we niet meer aan onze wettelijke plichten kunnen voldoen. Het gaat om applicaties die de processen ondersteunen voor het beheren en uitvoeren van, burgerzaken, financiën, het sociaal domein (wmo, jeugd, pwet) en de basisregistraties BAG en BGT. De verwachting is dat de overgang de komende jaren gefaseerd zal plaatsvinden. De structurele lasten (voor onderhoud en data opslag) zijn bij SAAS hoger. Zodra de daadwerkelijke overgang start brengen we de gevolgen in beeld en betrekken we deze bij de desbetreffende jaarbegroting.
Het onderdeel ICT kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel ICT vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
Voor ICT wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen ICT gelijk blijft. Vrijval van afschrijvingslasten wordt toegevoegd aan de stelpost binnen ICT zodat de vervanging (van vooral hardware) op termijn geborgd is.
ICT | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
Baten | 2.461 | 2.461 | 2.461 | 2.461 |
Lasten | -3.685.122 | -3.705.122 | -3.705.122 | -3.705.122 |
Saldo baten en lasten | -3.682.661 | -3.702.661 | -3.702.661 | -3.702.661 |
Onder tractie wordt bij dit onderdeel verstaan alle vervoersmiddelen binnen Noaberkracht. De kosten van al deze vervoersmiddelen bestaan uit aanschaf, onderhoud, vervanging en overige exploitatielasten.
De volgende vervoersmiddelen zijn per februari 2024 aanwezig binnen Noaberkracht:
De vervanging van tractiemiddelen vindt in principe plaats op basis van het jaarlijkse vervangingsschema. Middels de vastgelegde afschrijvingstermijnen in de financiële verordening ex. Artikel 212 Noaberkracht, worden de afschrijvingstermijnen toegepast.
De afgelopen jaren is er om diverse redenen soms voor gekozen om vervangingen nog een jaar uit te stellen. Als gevolg daarvan werden we geconfronteerd met tegenvallende onderhoudskosten. Hoe ouder het materiaal, hoe hoger vaak de onderhoudskosten zijn. Daarnaast zijn ook de prijzen van onderhoud én nieuw aan te schaffen machines/materieel fors gestegen. Vanaf de 2e helft van 2023 is er voor gekozen om het wagenpark zoveel mogelijk te vervangen op basis van het ingestelde vervangingsschema. Dit betekende een kleine inhaalslag van de vervanging tractiemiddelen. Veel overgenomen oude tractie van voormalig Soweco is inmiddels vervangen.
Het onderdeel tractie kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel tractie vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
Voor Tractie wordt gewerkt volgens de beginselen van een ideaalcomplex. Dat wil zeggen dat de totale omvang van de kosten binnen Tractie gelijk blijft. Vrijval van kapitaallasten wordt toegevoegd aan de stelpost kapitaallasten binnen Tractie zodat de vervanging op termijn geborgd is.
TRACTIE | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | -1.476.366 | -1.492.217 | -1.484.970 | -1.484.970 |
Saldo baten en lasten | -1.476.366 | -1.492.217 | -1.484.970 | -1.484.970 |
Onder dit onderdeel zijn de kosten van de zogenaamde overige goederen en diensten verantwoord. Hierbij moet worden gedacht aan facilitaire kosten, contributies, portokosten, onderhoud van gebouwinstallaties.
Er zijn geen kengetallen voor het onderdeel goederen en diensten, overig.
Aanbesteding schoonmaak
Het nieuwe schoonmaakbedrijf is gestart, de kosten voor schoonmaak zijn inmiddels flink hoger geworden. Daarom wordt er gezocht naar besparingen op de schoonmaak, te denken valt bijvoorbeeld aan het terugschroeven van de frequentie voor glasbewassing.
Het onderdeel goederen en diensten, overig kent geen verplichte beleidsindicatoren.
Er zijn een aantal onderdelen die binnen het onderdeel goederen en diensten, overig vallen, om een beeld te geven zijn hieronder de grootste kostenposten weergegeven:
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
Baten | 2.700 | 2.700 | 2.700 | 2.700 |
Lasten | -554.947 | -554.947 | -554.947 | -554.947 |
Saldo baten en lasten | -552.247 | -552.247 | -552.247 | -552.247 |
Binnen Noaberkracht lopen verschillende projecten die zowel inhoudelijk als financieel in dit onderdeel worden toegelicht. Voor het jaar 2023 is er één project bekend op dit moment: Omgevingswet.
Er zijn geen kengetallen voor het onderdeel projecten.
Omgevingswet
Na alle voorbereidingsactiviteiten werken we nu volgens twee sporen, namelijk focus op inwerkingtreding in het spoor van “werken AAN de Omgevingswet” en vervolgens in het spoor “werken MET de Omgevingswet”, de implementatie en inbedding van het juridisch stelsel, de doorontwikkeling van het DSO, en doorontwikkeling van het samenlevingsgericht werken.
Voor het werken MET de Omgevingswet willen we de volgende resultaten opleveren tussen nu en 2029:
Samenhangende Objectenregistratie / Zicht op Nederland
Nederland ontwikkelt zich voortdurend en we bouwen steeds verder aan onze leefomgeving. Voor het maken van verstandige ruimtelijke keuzes (denk aan de energietransitie, woningbouwopgave, klimaatverandering, buitengebied in balans etc.) is goed zicht op veranderend Nederland nog nooit zó cruciaal geweest. Daarbij vormt betrouwbare, toegankelijke geo-informatie de basis om op te bouwen. Daarom werkt het ministerie van BZK in het programma Zicht op Nederland (ZoN) aan een toekomstvast, flexibel en samenhangend geo-datafundament. Het stelsel van basisregistraties vormt hierbij de basis.
De afzonderlijke geo-basisregistraties vormen vanaf hun ontstaan zelfstandige ‘data-eilanden’. Vanuit de praktijk van bronhouders en gebruikers van deze gegevens is meer samenhang tussen deze registraties gewenst. Dit maakt een efficiënte inwinning en bijhouding van gegevens mogelijk en bevordert integraal gebruik. Bij Noaberkracht zijn we met de integrale inwinning en bijhouding op de goede weg zijn. We hebben voorgesorteerd op deze ontwikkelingen. Het is nog onduidelijk wat de komende jaren de exacte verplichtingen worden en hoe deze worden gefinancierd.
Het onderdeel projecten kent geen verplichte beleidsindicatoren.
PROJECTEN | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING | ||||
---|---|---|---|---|
Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | |
Baten | 3.580.841 | 3.533.999 | 3.350.653 | 3.383.795 |
Lasten | -46.882.764 | -47.391.595 | -47.567.439 | -48.027.337 |
Saldo baten en lasten | -43.301.923 | -43.857.596 | -44.216.786 | -44.643.542 |