11. Financiële begroting

Financiële begroting

Terug naar navigatie - Financiële begroting

Door vaststelling van deze begroting autoriseert het bestuur de bedrijfsvoeringsorganisatie Noaberkracht tot het doen van uitgaven voor realisatie van de programma’s.

(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten

(Financiële) uitgangs- en aandachtspunten

Terug naar navigatie - (Financiële) uitgangs- en aandachtspunten

Ten aanzien van de programma’s en paragrafen worden de volgende onderdelen zo mogelijk SMART omschreven. De ontwikkelingen en gevolgen voor de diverse bedrijfsvoeringsonderdelen in beeld brengen, analyseren en de kosten becijferen conform onderstaande richtlijnen:

 

1. NIEUW BELEID (autonoom)

De ontwikkelingen op het terrein van bedrijfsvoering zijn beschreven en  waar nodig onderbouwd.

Deze kosten worden afzonderlijk aangeleverd.

 

2. NIEUW BELEID (vanuit de gemeenten)

Initiatieven vanuit de gemeenten waarvoor de opdracht bij Noaberkracht wordt neergelegd worden apart benoemd en becijferd.

 

3. BESTAAND BELEID

De afwijkingen op het bestaande beleid worden onderbouwd met factoren die hieraan ten grondslag liggen. De financiële gevolgen worden apart in beeld gebracht.

 

4. (vervangings)INVESTERINGEN

Bij de investeringen zijn de uitgangspunten uit de Financiële verordening met afschrijvingstabel toegepast.

 

5. LOON- EN PRIJSSTIJGINGEN

Als kostenstijging wordt voor de gevoelige kostenonderdelen met onderstaande procentuele verhoging rekening gehouden. In de (meerjaren)gemeentebegrotingen is hiermee ook reeds rekening gehouden.

  • Loonstijging : meerjarig 1,5%
  • Prijsstijging  : meerjarig 1,5%

Overzicht baten en lasten

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten
OVERZICHT BATEN EN LASTEN
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Programma bedrijfsvoering -43.301.923 -43.857.596 -44.216.786 -44.643.542
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 43.301.923 43.857.596 44.216.786 44.643.542
Totaal 0 0 0 0
OVERZICHT BATEN EN LASTEN EXCL. MUTATIES RESERVES
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Programma bedrijfsvoering -43.301.923 -43.857.596 -44.216.786 -44.643.542
Programma algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 43.301.923 43.857.596 44.216.786 44.643.542
Totaal 0 0 0 0
Mutaties reserves 0 0
Resultaat 0 0 0 0

Overzicht programmavelden en algemene middelen

Overzicht programmavelden en algemene middelen

Terug naar navigatie - Overzicht programmavelden en algemene middelen
PERSONEEL
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 3.544.351 3.497.509 3.314.163 3.347.305
Lasten -40.264.331 -40.733.611 -40.916.702 -41.376.600
Saldo baten en lasten -36.719.980 -37.236.102 -37.602.539 -38.029.295
HUISVESTING
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten € 31.329 € 31.329 € 31.329 € 31.329
Lasten € -901.998 € -905.698 € -905.698 € -905.698
Saldo baten en lasten € -870.669 € -874.369 € -874.369 € -874.369
ICT
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 2.461 2.461 2.461 2.461
Lasten -3.685.122 -3.705.122 -3.705.122 -3.705.122
Saldo baten en lasten -3.682.661 -3.702.661 -3.702.661 -3.702.661
TRACTIE
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 0 0 0 0
Lasten -1.476.366 -1.492.217 -1.484.970 -1.484.970
Saldo baten en lasten -1.476.366 -1.492.217 -1.484.970 -1.484.970
GOEDEREN EN DIENSTEN, OVERIG
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 2.700 2.700 2.700 2.700
Lasten -554.947 -554.947 -554.947 -554.947
Saldo baten en lasten -552.247 -552.247 -552.247 -552.247
PROJECTEN
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 0 0 0 0
Lasten 0 0 0 0
Saldo baten en lasten 0 0 0 0
TOTAAL PROGRAMMA BEDRIJFSVOERING
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 3.580.841 3.533.999 3.350.653 3.383.795
Lasten -46.882.764 -47.391.595 -47.567.439 -48.027.337
Saldo baten en lasten -43.301.923 -43.857.596 -44.216.786 -44.643.542
MUTATIES RESERVES
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Toevoegingen aan exploitatie 0
Onttrekkingen aan exploitatie 0
Saldo baten en lasten 0 0 0 0
TOTAAL INCLUSIEF MUTATIES RESERVES
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 3.580.841 3.533.999 3.350.653 3.383.795
Lasten -46.882.764 -47.391.595 -47.567.439 -48.027.337
Saldo baten en lasten -43.301.923 -43.857.596 -44.216.786 -44.643.542
TOTAAL ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN EN ONVOORZIEN
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Bijdrage gemeente Dinkelland 24.785.481 25.096.902 25.305.234 25.545.712
Bijdrage gemeente Tubbergen 18.493.442 18.737.694 18.888.552 19.074.830
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht 23.000 23.000 23.000 23.000
Totale baten 43.301.923 43.857.596 44.216.786 44.643.542
TOTAAL BATEN EN LASTEN
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Baten 46.882.764 47.391.595 47.567.439 48.027.337
Lasten -46.882.764 -47.391.595 -47.567.439 -48.027.337
Saldo baten en lasten 0 0 0 0

Begrotingssaldo

Begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Begrotingssaldo

Bij het opstellen van de begroting 2025 hebben er een aantal mutaties op de budgetten plaatsgevonden. De tabellen die gepresenteerd zijn bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering bevatten de cijfers inclusief deze mutaties.

In onderstaande tabel is eerst het begrotingssaldo voor bestemming gepresenteerd. Hierin komt het saldo voor bestemming naar voren. Daarna is weergegeven waardoor dit saldo veroorzaakt wordt en hoe dit saldo dan gedekt wordt. Tot slot is het begrotingssaldo na bestemming weergegeven. In dit begrotingssaldo zijn de mutaties en de aangegeven dekking verwerkt. De cijfers in deze tabel sluiten dan ook aan bij de cijfers in de tabellen bij de onderdelen van het programma bedrijfsvoering.

BEGROTINGSSALDO VOOR BESTEMMING
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Gemeente Dinkelland 20.951.107 23.582.542 23.893.963 24.102.295 24.342.773
Gemeente Tubbergen 15.713.723 17.561.619 17.805.871 17.956.729 18.143.007
Stichting Participatie Noaberkracht 23.000 23.000 23.000 23.000 23.000
Saldo gemeentelijke bijdragen 36.687.830 41.167.161 41.722.834 42.082.024 42.508.780
Saldo baten en lasten -39.975.185 -43.249.173 -43.804.846 -44.164.036 -44.590.792
Saldo gemeentelijke bijdragen 36.687.830 41.167.161 41.722.834 42.082.024 42.508.780
Saldo resultaat voor bestemming -3.287.355 -2.082.012 -2.082.012 -2.082.012 -2.082.012
VERWERKTE MUTATIES
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Cao verhoging 1.523.352 1.523.352 1.523.352 1.523.352
Prijsindexaties Noaberkracht 120.000 120.000 120.000 120.000
Beleidsadviseur veiligheid, toezicht en handhaving en omgevingswet 104.000 104.000 104.000 104.000
Backoffice participatiewet 85.060 85.060 85.060 85.060
Aanstellen archivaris 60.000 60.000 60.000 60.000
Autonome ontwikkelingen gemeenten
Vitaliteit 20.000 20.000 20.000 20.000
Arbeidsmarktcommunicatie 30.000 30.000 30.000 30.000
Formatie welzijn 100.000 100.000 100.000 100.000
Areaalaanpassing organisatie 39.600 39.600 39.600 39.600
Totaal 2.082.012 2.082.012 2.082.012 2.082.012
VERWERKTE DEKKING
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Doorberekening aan gemeenten (beleidsadviseur, backoffice, prijsindexaties, autonome ontwikkelingen, archivaris en cao verhoging) 2.082.012 2.082.012 2.082.012 2.082.012
Doorberekening Dinkelland 1.173.214 1.173.214 1.173.214 1.173.214
Doorberekening Tubbergen 908.798 908.798 908.798 908.798
Totaal 2.082.012 2.082.012 2.082.012 2.082.012
BEGROTINGSSALDO NA BESTEMMING
Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Gemeente Dinkelland 23.006.606 24.785.481 25.096.902 25.305.234 25.545.712
Gemeente Tubbergen 17.116.313 18.493.442 18.737.694 18.888.552 19.074.830
Stichting Participatie Noaberkracht 23.000 23.000 23.000 23.000 23.000
Saldo gemeentelijke bijdragen 40.145.919 43.301.923 43.857.596 44.216.786 44.643.542
Saldo baten en lasten -40.145.919 -43.301.923 -43.857.596 -44.216.786 -44.643.542
Saldo gemeentelijke bijdragen 40.145.919 43.301.923 43.857.596 44.216.786 44.643.542
Saldo resultaat na bestemming 0 0 0 0 0

Toelichting op verklaring en dekking

Cao verhoging

Er is een nieuwe Cao Gemeenten gesloten. Deze nieuwe CAO loopt van 2 januari 2023 tot en met 31 maart 2025.  In deze CAO zit een loonvoorstel van 4,75% per 1 januari 2024 en vervolgens nog een verhoging van 1,25% er 1 oktober 2024. In de meerjarenbegroting van NK was rekening gehouden met een stijging van 1,5%. Per saldo dus een nog niet geraamde en verwerkte stijging van de loonkosten met 4,5%. De totale kosten hiervan bedragen € 1.523.000.  Deze kosten worden als volgt doorberekend naar de beide gemeenten:

  • Dinkelland € 874.438 (inclusief Dorper Esch - € 36.720)
  • Tubbergen € 648.915

De totale gevolgen van de nieuwe CAO gemeentepersoneel kunnen door de beide gemeenten worden opgevangen binnen de beschikbare stelposten voor looncompensatie.

Prijsindexaties Noaberkracht

De gemeenten Dinkelland en Tubbergen krijgen vanuit de rijksbijdrage een compensatie voor de prijsindexaties. Een deel van deze prijsindexaties zit in Noaberkracht, aangezien Noaberkracht onder andere ICT en facilitaire taken uitvoert voor beide gemeenten. De prijsindexaties binnen Noaberkracht kunnen dan ook ten laste gebracht worden van de budgetten die beide gemeenten ontvangen van het Rijk. Voor 2025 is de verwachte prijsindexatie binnen Noaberkracht €120.000. 

Beleidsadviseur veiligheid, toezicht en handhaving en omgevingswet

Binnen de afdeling Publieke Dienstverlening is er sprake van een grote inhoudelijke diversiteit en complexiteit. Bij het team Toezicht, Handhaving en Veiligheid zien we steeds grotere en complexere thema’s op ons af komen die integraal moeten worden opgepakt. Met de huidige samenstelling van het team Toezicht en Handhaving kan er onvoldoende kwaliteit worden gegarandeerd en geborgd. Momenteel komen er veel wetten en ontwikkelingen op ons af en we lopen het risico dat er aan de voorkant te weinig vanuit een domein-overstijgende blik keuzes gemaakt worden. Hiervoor willen we  een senior-adviseur aantrekken om kwalitatief inhoudelijk het organisatieonderdeel te versterken op de beleidsterreinen veiligheid, handhaving en toezicht. Het gaat hierbij naast tactische/operationele beleidsadvisering ook om een bijdrage om strategische keuzes te kunnen maken. We zien dat de betreffende beleidsterreinen nog onvoldoende aangehaakt zijn op het Huis van de Omgevingswet om een integrale benadering van vraagstukken te borgen. Daarnaast ligt er een opgave waar het gaat om de coördinatie van het Bibob-beleid. In de beide gemeenten is in de vorm van een stelpost rekening gehouden met extra structurele inzet vanuit Noaberkracht door de Omgevingswet.

Backoffice Participatiewet

Tot 1 januari 2024 lieten de gemeenten Dinkelland en Tubbergen de backoffice van de participatiewet uitvoeren door de gemeente Oldenzaal. Per1 januari 2024 voert Noaberkracht de backoffice van de participatiewet uit voor Dinkelland en Tubbergen. De personele inzet bedraagt 1,88 fte . De kosten hiervan ten bedrage van € 159.750 zijn met ingang van het jaar 2024 reeds ten late gebracht van de budgetten van de beide gemeenten.  Daarnaast brengt de uitvoering van de backoffice door Noaberkracht de volgende kosten met zich mee:

  • ICT kosten voor softwarepakketten: € 35.060
  • Extra kosten voor abonnementen: € 50.000

De gemeenten Dinkelland en Tubbergen hebben in hun begrotingen budgetten opgenomen voor de backoffice van de participatiewet. Bovenstaande kosten kunnen gedekt worden uit deze budgetten. Het restantbudget dat daarna overblijft levert een structureel voordeel op van € 94.000  en komt ten gunste van het saldo van de beide gemeentebegrotingen.

Aanstellen archivaris

In de begroting 2024 is al vermeld dat invoering van de nieuwe Archiefwet gevolgen heeft, nl. de aanstelling van een archivaris voor 0,2 FTE. Dit was een schatting omdat feitelijke aanwijzingen ontbraken. Deze ligt er nu wel concreet: voor de Gemeente Dinkelland 0,5 FTE en de gemeente Tubbergen 0,25 FTE. Alle gemeentes zijn ingeschaald naar inwoneraantal en op basis hiervan is een verdeling gemaakt. Vanuit Archiefbeheer betekent het werken voor 2 gemeentes en de organisatie NK dat er 3 archieven onderhouden moeten worden. Dit vraagt meer beheer dan het werken voor 1 organisatie. In regionaal verband vinden trainingen plaats. De Archiefinspectie houdt toezicht en voert controles op de kwaliteit van de archieven.

Vitaliteit

Noaberkracht wil een vitale organisatie zijn met vitale medewerkers. Om hier (extra) op in te kunnen zetten is budget nodig. Er wordt hiervoor een structurele bijdrage van in totaal €20.000 per jaar gevraagd van Dinkelland en Tubbergen.

Arbeidsmarktcommunicatie

Noaberkracht wil (extra) inzetten op arbeidsmarktcommunicatie. Er is een recruiter aangesteld en deze is procesgeld nodig. Hiervoor wordt een structurele bijdrage van in totaal €30.000 per jaar gevraagd van Dinkelland en Tubbergen.

Formatie welzijn

We willen de beleidsadvisering op welzijn verbeteren en intensiveren. Er is onvoldoende  beleidscapaciteit om te anticiperen op ontwikkelingen in het welzijnsveld en deze te vertalen naar afspraken met de uitvoerende partijen op welzijn zoals de Stichting Welzijn Tubbergen Dinkelland (SWTD) en Wijkkracht. Daarnaast zijn we momenteel onvoldoende in staat om hetgeen ontwikkeld is in het programma Positieve Gezondheid te borgen in de lijnorganisatie. Schakel en de dorpsondersteuners zijn hier voorbeelden van. Er is geen ruimte binnen de huidige formatie om deze taken te beleggen. Het versterkt de beleidsvorming door deze taken bij één persoon neer te leggen. Het langer laten liggen van deze taken zullen tot knelpunten leiden in het zogenaamde voorliggende veld. En daar zetten we nu juist op in om de groei aan zorgvraag te beperken.

Areaalaanpassing organisatie

De organisatie Noaberkracht is groeiende. Ook afgelopen jaar is het aantal medewerkers toegenomen. Dit betekent iets voor de kosten op het gebied van onder andere ICT, denk aan kosten voor een laptop, smartphone en softwarelicenties. Hiervoor wordt een structurele bijdrage van in totaal €39.600 per jaar gevraagd van Dinkelland en Tubbergen.

Structureel begrotingssaldo

Terug naar navigatie - Structureel begrotingssaldo
STRUCTUREEL BEGROTINGSSALDO
bedragen * €1.000
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Totaal saldo -2.082.012 -2.082.012 -2.082.012 -2.082.012
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) 0 0 0 0
Structureel begrotingssaldo -2.082.012 -2.082.012 -2.082.012 -2.082.012

Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage

Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage

Terug naar navigatie - Meerjarenraming gemeentelijke bijdrage

In het verrekenmodel Tubbergen Dinkelland die in september 2012 door de beide gemeenteraden is vastgesteld, is als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdrage opgenomen:

  • Dinkelland:                56,35%
  • Tubbergen:                43,65%

 

In onderstaand overzicht zijn de bijdragen van de gemeenten Dinkelland en Tubbergen aan Noaberkracht weergegeven:

MEERJARENRAMING GEMEENTELIJKE BIJDRAGE
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028
Dinkelland 24.785.481 25.096.902 25.305.234 25.545.712
Tubbergen 18.493.442 18.737.694 18.888.552 19.074.830
Stichting Participatie Noaberkracht 23.000 23.000 23.000 23.000
Totale baten 43.301.923 43.857.596 44.216.786 44.643.542
Verklaring verschillen gemeentelijke bijdragen ten opzichte van de begroting 2024
GEMEENTELIJKE BIJDRAGEN IN BEGROTING 2024
Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Dinkelland 23.270.898 23.608.346 23.817.358
Tubbergen 17.318.980 17.583.392 17.734.775
Stichting Participatie Noaberkracht 23.000 23.000 23.000
Totale baten 40.612.878 41.214.738 41.575.133
DINKELLAND
Omschrijving 2025 2026 2027
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2024 na bestemming saldo 23.270.898 23.608.346 23.817.358
Deel budget gladheidbestrijding naar NKR 3.635 3.635 3.635
Besparing gladheidsbestijrding dekking uitbreiding werf 6.400 6.400 6.400
Budget WOZ werkzaamheden van gemeenten naar NK 46.867 46.867 46.867
Hoger budget WOZ werkzaamheden van gemeenten naar NK 59.614 59.614 59.614
Index SPN detacheringskosten 18.637 18.637 18.637
BIBOB 25.000 25.000 25.000
Bijdrage bedrijfsplan Opru 121.153 95.795 95.795
Detachering SPN cfm ovk/nieuwe cao 58.901 58.901 58.901
Lagere personeelslasten DE 2025 naar inhuurbudget DKL -82.112 -82.112 -82.112
1,88 fte tlv budget backoffice Pwet 90.019 90.019 90.019
Lagere bijdrage ivm schrappen vac. Kwaliteitsb. -44.609 -45.278 -45.958
Verhoging budget WOZ werkzaamheden TOG Zuid naar NK 29.725 29.725 29.725
Totaal wijzigingen 333.230 307.203 306.523
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2025 voor bestemming saldo 23.604.128 23.915.549 24.123.881
Strateeg publieke dienstverlening 50.715 50.715 50.715
Backoffice participatiewet 47.931 47.931 47.931
Prijsindexaties Noaberkracht 67.620 67.620 67.620
Vitaliteit 11.270 11.270 11.270
Arbeidsmarktcommunicatie 16.905 16.905 16.905
Extra formatie welzijn 56.350 56.350 56.350
Areaalaanpassing organisatie 22.315 22.315 22.315
Aanstellen archivaris 33.810 33.810 33.810
Cao verhoging 837.718 837.718 837.718
Cao verhoging Dorper Esch 36.719 36.719 36.719
Bijdrage gemeente Dinkelland begroting 2025 na bestemming saldo 24.785.481 25.096.902 25.305.234
TUBBERGEN
Omschrijving 2025 2026 2027
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2024 na bestemming saldo 17.318.980 17.583.392 17.734.775
Deel budget gladheidbestrijding naar NKR 2.816 2.816 2.816
Besparing gladheidsbestijrding dekking uitbreiding werf 9.800 9.800 9.800
Budget WOZ werkzaamheden van gemeenten naar NK 37.965 37.965 37.965
Hoger budget WOZ werkzaamheden van gemeenten naar NK 46.111 46.111 46.111
Index SPN detacheringskosten 14.438 14.438 14.438
BIBOB 19.000 19.000 19.000
Budget bermen maaien naar Tubbergen -40.000 -40.000 -40.000
Bijdrage bedrijfsplan Opru 93.847 74.205 74.205
Detachering SPN cfm ovk/nieuwe cao 45.626 45.626 45.626
1,88 fte tlv budget backoffice Pwet 69.731 69.731 69.731
Lagere bijdrage ivm schrappen vac. Kwaliteitsb. -34.556 -35.074 -35.599
Verhoging budget WOZ werkzaamheden TOG Zuid naar NK 23.025 23.025 23.025
Totaal wijzigingen 287.803 267.643 267.118
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2025 voor bestemming saldo 17.606.783 17.851.035 18.001.893
Strateeg publieke dienstverlening 39.285 39.285 39.285
Backoffice participatiewet 37.129 37.129 37.129
Prijsindexaties Noaberkracht 52.380 52.380 52.380
Vitaliteit 8.730 8.730 8.730
Arbeidsmarktcommunicatie 13.095 13.095 13.095
Extra formatie welzijn 43.650 43.650 43.650
Areaalaanpassing organisatie 17.285 17.285 17.285
Aanstellen archivaris 26.190 26.190 26.190
Cao verhoging 648.915 648.915 648.915
Bijdrage gemeente Tubbergen begroting 2025 na bestemming saldo 18.493.442 18.737.694 18.888.552
STICHTING PARTICIPATIE NOABERKRACHT
Omschrijving 2025 2026 2027
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2024 na bestemming saldo 23.000 23.000 23.000
Totaal wijzigingen 0 0 0
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2025 voor bestemming saldo 23.000 23.000 23.000
Bijdrage Stichting Participatie Noaberkracht begroting 2025 na bestemming saldo 23.000 23.000 23.000