6. Ambitie digitalisering en informatieveiligheid

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Duurzaam toegankelijk op orde

  • E-diensten zijn uitgebreid om belastingen gerelateerde zaken te regelen zoals automatische incasso, indienen van bezwaar, verzoek tot een betalingsregeling of gespreide betaling, opvoeren van toeristen belasting. 
  • De scansoftware voor het digitaliseren van de bouwdossiers is volop in gebruik. Voor de gemeente Tubbergen en de gemeente Dinkelland zijn inmiddels duizenden bouwdossiers gedigitaliseerd en voor de medewerkers te raadplegen.
  • Wij hebben anonimiserings-software aangeschaft en dit organisatiebreed uitgerold. Daarnaast is de blijvend te bewaren informatie in onze applicaties in beeld gebracht om zodoende te voorkomen dat digitale objecten tijdens hun levenscyclus vroegtijdig onbruikbaar worden. De komende jaren  gaan we inzetten op het overbrengen van deze informatie naar het E-depot. 

 

Volwassenheid op het gebied van informatieveiligheid vergroten

  • Na korte evaluatie is besloten dat we voor minimaal een jaar verder gaan met het digitale bewustwordingsprogramma informatieveiligheid en privacy van Junglemap. We zien dat collega’s de lessen als informatief ent laagdrempelig ervaren. Aandachtspunt voor 2022 blijft het verhogen van de deelname aan het programma. Daarnaast is begin 2022 met dit zelfde platform een phishingtest uitgevoerd om collega's nog meer bewust te maken van de mogelijke risico's. 
  • Al jaren bestaat de wens voor het beter inrichten van het proces in-uit en doorstroom. Dit is ook een belangrijk aandachtspunt van de accountant. Belangrijkste uitgangspunten zijn: eenvoudig voldoen aan audits, verlichting IT afdeling en het versnellen van het proces. In december 2021 is een applicatie aangeschaft om het bovenstaand te faciliteren. Met deze applicatie wordt een koppeling gerealiseerd tussen het HR-systeem, de user accounts in het netwerk en TOPdesk. Hiermee wordt het gehele in-, door- en uitstroomproces (deels) geautomatiseerd. De implementatie is begin 2022 inmiddels gestart.

 

Verbeteren en door ontwikkelen beheergegevens

  • Er is een landelijke discussie ontstaan over de financiering van de Samenhangende Objectenregistratie, hierdoor laat de nieuwe wetgeving, die een deel van de basisregistraties moet vervangen, langer op zich wachten. In afwachting van de wetgeving zetten we wel alvast stappen richting de Samenhangende Objectenregistratie. Middels het ge-integreerde beheer proces worden mutaties vanuit het vergunning verlening en de luchtfoto mutatie-signalering voor de BAG, BGT en WOZ verwerkt in de geometrische database. Daarmee groeit de Samenhangende objecten registratie gestaag. 
  • Middels een aanbesteding is er een adviespartner gezocht die ons in de komende jaren moet gaan begeleiden in het maken van een Omgevingsplan nieuwe stijl. Met deze adviespartner gaan we in het najaar verder bekijken hoe hierbij reeds beschikbare informatie kan worden gebruikt.

 

Verbeteren organisatieprocessen

  • In 2022 is gestart met verschillende procesverbeteringstrajecten waar informatieveiligheid een rol speelt. Dit betreft in-, uit-, en doorstroom, wijzigingsbeheer en incidentmanagement. Verwachting is dat deze trajecten voor de zomer zijn afgerond. 
  • In afwachting van de besluitvorming van het implementatieplan ‘werken in Projecten’ is ervoor gekozen om de bestaande procesmanagement tooling opnieuw in te richten, en medewerkers alvast Lean op te leiden. Beide trajecten zijn gestart inmiddels.